Zware koppeling Ducati m600

Crank

MF'er
10 apr 2013
93
0
Goedemorgen,

De koppeling op mijn Ducati M600 gaat wel erg zwaar, en zwaar tot op het handvat waardoor rijden in de stad vaak tot krampen/zere pols leidt (zo erg dat een nieuwe leren handschoen gewoon bij de duim scheurde)

Nu heb ik eens de vloeistof bekeken (het is een hydraulische koppeling, die mag toch niet zo zwaar gaan?) en die zag er niet zo best uit. (troebel en geel uitgeslagen, muf putluchtje ook)

Zou het vervangen van de vloeistof de bediening wat soepeler kunnen maken? De koppeling zelf werkt verder prima (geen neiging tot rijden bij ingetrokken koppeling, neutraal is goed te vinden, slipt verder nooit).

En zo ja, hoe krijg ik de oude vloeistof het beste eruit? Kan ik het gewoon op de ontluchting methode doen? (slangetje op nippel, koppeling intrekken, losdraaien, en opnieuw) met zo nu en dan bijvullen totdat er schone vloeistof uitkomt?

Ik heb namelijk niet zo'n flacon met vacuumpompje.
 
Goedemorgen,

De koppeling op mijn Ducati M600 gaat wel erg zwaar, en zwaar tot op het handvat waardoor rijden in de stad vaak tot krampen/zere pols leidt (zo erg dat een nieuwe leren handschoen gewoon bij de duim scheurde)

Nu heb ik eens de vloeistof bekeken (het is een hydraulische koppeling, die mag toch niet zo zwaar gaan?) en die zag er niet zo best uit. (troebel en geel uitgeslagen, muf putluchtje ook)

Zou het vervangen van de vloeistof de bediening wat soepeler kunnen maken? De koppeling zelf werkt verder prima (geen neiging tot rijden bij ingetrokken koppeling, neutraal is goed te vinden, slipt verder nooit).

En zo ja, hoe krijg ik de oude vloeistof het beste eruit? Kan ik het gewoon op de ontluchting methode doen? (slangetje op nippel, koppeling intrekken, losdraaien, en opnieuw) met zo nu en dan bijvullen totdat er schone vloeistof uitkomt?

Ik heb namelijk niet zo'n flacon met vacuumpompje.
Die vloeistof kun je -zeker bij twijfel- iig vervangen.

En haal anders eerst het reservoir leeg (leegzuigen), dat scheelt weer troep door het systeem heen trekken.

Controleer goed de werking, en of de slave cilinder niet te vies is of zo.

En natuurlijk het mechanische deel, draaipunten goed en schoon en gesmeerd?
 
En haal anders eerst het reservoir leeg (leegzuigen), dat scheelt weer troep door het systeem heen trekken.

Inderdaad makkelijker, maar geen idee hoe ik dat (zonder iets te morsen) eruit krijg zonder zo'n vacuum pompje.

Controleer goed de werking, en of de slave cilinder niet te vies is of zo.

De koppeling werkt verder goed, het probleem is echt dat die zwaar gaat. Onder normaal rijden niet zoveel last van, maar in stadsverkeer wel. Dan wordt het vasthouden zo zwaar dat het knipperlicht bedienen acrobatisch wordt.

De slave cilinder zit achter het (oliedragend) carterdeksel, daar is niet zo makkelijk bij te komen. Enkel de aanvoer en ontluchting zit erbovenop.

En natuurlijk het mechanische deel, draaipunten goed en schoon en gesmeerd?

Bedoel je met draaipunten bij de hendel? Bij het indrukken van de hendel hoor ik wel wat geluid (voornamelijk het rubbertje dat ingedrukt wordt)

De hendel zelf gaat verder wel soepel, er zit een vrije slag van ongeveer 1cm op voordat hij de koppeling indrukt, en dat gaat gewoon soepel.
 
Inderdaad makkelijker, maar geen idee hoe ik dat (zonder iets te morsen) eruit krijg zonder zo'n vacuum pompje.
Stukje slang, en grote injectiespuit van apotheek.
En voldoende doeken mocht je ondanks voorzichtig werken toch wat knoeien.
De koppeling werkt verder goed, het probleem is echt dat die zwaar gaat. Onder normaal rijden niet zoveel last van, maar in stadsverkeer wel. Dan wordt het vasthouden zo zwaar dat het knipperlicht bedienen acrobatisch wordt.

De slave cilinder zit achter het (oliedragend) carterdeksel, daar is niet zo makkelijk bij te komen. Enkel de aanvoer en ontluchting zit erbovenop.Bedoel je met draaipunten bij de hendel? Bij het indrukken van de hendel hoor ik wel wat geluid (voornamelijk het rubbertje dat ingedrukt wordt)

De hendel zelf gaat verder wel soepel, er zit een vrije slag van ongeveer 1cm op voordat hij de koppeling indrukt, en dat gaat gewoon soepel.
Niet alleen vrije slag, alles moet soepel gaan.
Zelfs de plunjer in de pomp kan stroef gaan...

Maar als je zegt dat ook vasthouden erg zwaar is, dan wordt er kennelijk erg hard terug geduwd. Dat zou dan in het platenpakket moeten zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stukje slang, en grote injectiespuit van apotheek.
En voldoende doeken mocht je ondanks voorzichtig werken toch wat knoeien.

Goeie, daar had ik even niet bij stilgestaan.

Niet alleen vrije slag, alles moet soepel gaan.
Zelfs de plunjer in de pomp kan stroef gaan...

Maar als je zegt dat ook vasthouden erg zwaar is, dan wordt er kennelijk erg hard terug geduwd. Dat zou dan in het platenpakket moeten zijn...

Ik vind het lastig te bepalen omdat ik wat dat betreft weinig referentie materiaal heb. Het is men tweede motor en men vorige was een 250cc'tje, dat gaat natuurlijk veel soepeler. En ik hoor/lees vaak dat de koppeling van Monsters sowieso wat zwaar gaan, maar dit leek me wat overdreven.

Ik heb wel het idee dat net zoals bij auto's, de koppeling een beetje zwaar hoort te gaan bij aangrijpen/loskoppelen, en vervolgens veel lichter hoort te worden wanneer die vrij loopt. Dit gebeurt dus niet.

Brengt me op het volgende, hoe kan ik bepalen wat de max aan vloeistof in het reservoir is? Ik vond hem vrij vol zitten, hij liep ook een beetje over bij het loshalen van het deksel, hij was nog een beetje warm van een ritje eerder die middag, maar het reservoir lijkt me ook te functioneren als expansievat voor het uitzetten? Omdat het verder een gesloten systeem is lijkt me dat er altijd wat ruimte over hoort te blijven, ook als die warm, of zelfs lauw is?

Ik kan alleen het streepje met 'min' vinden op het kijkglaasje. Zou het ook kunnen dat er gewoon teveel vloeistof in zit?
 
Laatst bewerkt:
Reservoir even leeggehaald, en vervolgens schoongemaakt. (zat een bruine drab langs alle randen) vervolgens het hele systeem doorgelopen met nieuwe vloeistof.

Met name de eerste paar keren kwamen er allemaal zwarte vlokken mee met de vloeistof vanuit de ontluchtingnippel.

Hopelijk helpt het wat, in ieder geval was de vloeistof wel aan vervanging toe.
 
Met alle respect maar ik begrijp niet waarom jij zo lang hebt gewacht met het net vervangen van je remvloeistof.
Je remmen op je motorfiets zijn toch een verlengstuk van je leven op het moment als jij op die machine rijdt???
Uit jouw verhaal te halen zat die oude remvloeistof er wel zo lang in dat ie behoorlijk vervuilt en oud was.
Weet niet of je het wist, maar remvloeistof heeft de eigenschap om hygroscopisch te zijn.
Het neemt dus water op.
En dat is iets wat je nou net niet wilt in een gesloten remsysteem.
Hoop dat je een wijze les hebt geleert.
Remvloeistof lekker fris houden in de toekomst.
Durf bijna niet te vragen hoe je remblokken erbij staan.........
Zit er nog wat op of is het bijna ijzer op ijzer?
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect maar ik begrijp niet waarom jij zo lang hebt gewacht met het net vervangen van je remvloeistof.
Je remmen op je motorfiets zijn toch een verlengstuk van je leven op het moment als jij op die machine rijdt???
Uit jouw verhaal te halen zat die oude remvloeistof er wel zo lang in dat ie behoorlijk vervuilt en oud was.
Weet niet of je het wist, maar remvloeistof heeft de eigenschap om hygroscopisch te zijn.
Het neemt dus water op.
En dat is iets wat je nou net niet wilt in een gesloten remsysteem.
Hoop dat je een wijze les hebt geleert.
Remvloeistof lekker fris houden in de toekomst.
Durf bijna niet te vragen hoe je remblokken erbij staan.........
Zit er nog wat op of is het bijna ijzer op ijzer?
Vr Gr

In dit geval gaat het over de koppeling :z
 
Met alle respect maar ik begrijp niet waarom jij zo lang hebt gewacht met het net vervangen van je remvloeistof.
Je remmen op je motorfiets zijn toch een verlengstuk van je leven op het moment als jij op die machine rijdt???
Uit jouw verhaal te halen zat die oude remvloeistof er wel zo lang in dat ie behoorlijk vervuilt en oud was.
Weet niet of je het wist, maar remvloeistof heeft de eigenschap om hygroscopisch te zijn.
Het neemt dus water op.
En dat is iets wat je nou net niet wilt in een gesloten remsysteem.
Hoop dat je een wijze les hebt geleert.
Remvloeistof lekker fris houden in de toekomst.
Durf bijna niet te vragen hoe je remblokken erbij staan.........
Zit er nog wat op of is het bijna ijzer op ijzer?
Vr Gr

Het gaat om een koppeling :W

Leuk dat je de moeite neemt ook even langs te komen in dit topic, volgende keer gaarne ook even lezen als je weer op bezoek komt.
 
Maar als de koppeling er zo aan toe is hoe is t dan met die remvloeistof?

De remvloeistof is 4 maanden oud. Ik heb de motor net 9 maanden, een hoop onderhoud (preventief) ingehaald inmiddels (nieuwe distributieriemen, brandstoffilter, lucht- en benzine slangetjes, oliefilter, olie, luchtfilter, bougies, remblokken voor, banden en remkabels (rvs))

Je hebt niet altijd overal grip op als je tweedehands koopt, ik heb hem van het winter helemaal nagelopen, maar de koppeling is daarbij niet aan bod gekomen, het is voor mij ook de eerste keer met een hydraulische koppeling.

Maar goed, het topic ging over de koppeling, de staat van onderhoud mag je je bij je eigen motor druk om maken.
 
Zat er wel remvloeistof in? Ik heb oude remvloeistof nooit echt geroken, maar oude minerale olie kan stinken als een bunzing! Als er mineraal in heeft gezeten en er hoort dot 3,4,5.1 in, mag je alle seals vervangen.
 
De remvloeistof is 4 maanden oud. Ik heb de motor net 9 maanden, een hoop onderhoud (preventief) ingehaald inmiddels (nieuwe distributieriemen, brandstoffilter, lucht- en benzine slangetjes, oliefilter, olie, luchtfilter, bougies, remblokken voor, banden en remkabels (rvs))

Je hebt niet altijd overal grip op als je tweedehands koopt, ik heb hem van het winter helemaal nagelopen, maar de koppeling is daarbij niet aan bod gekomen, het is voor mij ook de eerste keer met een hydraulische koppeling.

Maar goed, het topic ging over de koppeling, de staat van onderhoud mag je je bij je eigen motor druk om maken.

Lekker aardig.. ik vraag gewoon wat, je stelt hier een vraag toch? Maar je bevestigt met dit antwoord wel mijn vermoeden.. als je m 9 maanden hebt en je geen idee had wat de staat was van het onderhoud en m bijna helemaal hebt nagelopen in de winter en 5 maanden later je remvloeistof vervangt en 9 maanden later last krijgt van je koppeling vraag ik me gewoon af of je dan ook niet andere zaken over het hoofd ziet. Vandaar mijn vraag.

Ik laat de duc dealer zich lekker druk maken om het oh van mijn motor. Wat ik je wel wil meegeven, hou je koppelingsvloeistof in de gaten. Ik heb altijd japans gereden en nooit iets extras hoeven doen aan de koppeling maar bij mij duc moet ik m elk jaar wel 1 of 2x extra verversen (rij wel regelmatig op t circuit en aardig sportief). Snel troebel en zware koppeling. Na verversen weer goed. Schijnt karakter te zijn.

Succes met je duc. Nogmaals ik bedoel het goed.
 
Goedemorgen,

De koppeling op mijn Ducati M600 gaat wel erg zwaar, en zwaar tot op het handvat waardoor rijden in de stad vaak tot krampen/zere pols leidt (zo erg dat een nieuwe leren handschoen gewoon bij de duim scheurde)

Nu heb ik eens de vloeistof bekeken (het is een hydraulische koppeling, die mag toch niet zo zwaar gaan?) en die zag er niet zo best uit. (troebel en geel uitgeslagen, muf putluchtje ook)

Zou het vervangen van de vloeistof de bediening wat soepeler kunnen maken? De koppeling zelf werkt verder prima (geen neiging tot rijden bij ingetrokken koppeling, neutraal is goed te vinden, slipt verder nooit).

En zo ja, hoe krijg ik de oude vloeistof het beste eruit? Kan ik het gewoon op de ontluchting methode doen? (slangetje op nippel, koppeling intrekken, losdraaien, en opnieuw) met zo nu en dan bijvullen totdat er schone vloeistof uitkomt?

Ik heb namelijk niet zo'n flacon met vacuumpompje.


Ik vond de koppeling van mijn blade ook aan de zware kant, heb last van artrose vingertjes en rijden door de stad was geen pretje.

Boel schoongemaakt hielp niet.
Ik heb de cylinder vervangen door een aftermarket cylinder van oberon, koppeling werkt nu lichter en heb geen last meer. De slag is nu wat langer waardoor de koppeling iets minder snel aangrijpt maar daar ben je na 10 minuten aan gewend.

Voor ducs zijn er meerdere merken aftermarket cylinders, ze staan erom bekend dat de koppeling zwaar gaat.

Overigens verkleurt ook bij mijn motor de remvloeistof van de koppeling sneller dan van de rem. Om de 3 maanden ongeveer zuig ik het potje leeg en pomp verse vloeistof erdoor om de boel vers te houden.
 
Zat er wel remvloeistof in? Ik heb oude remvloeistof nooit echt geroken, maar oude minerale olie kan stinken als een bunzing! Als er mineraal in heeft gezeten en er hoort dot 3,4,5.1 in, mag je alle seals vervangen.

Het was geen minerale olie, daarvoor was het te vloeibaar. Ik ken de geur inderdaad. Ik denk dat de vloeistof niet eens zo oud was (de vloeistof aan de slave kant was iets geler maar niet eens zo slecht, er zaten enkel zwarte vlokjes in, en dan met name de eerste keer dat ik een hendel slag eruit pompte daarna was het helder, maar dat de vorige eigenaar(en) nooit het reservoir hebben schoongemaakt. De vloeistof in het reservoir was vrij zwart, maar de vloeistof in de leidingen was geel en doorzichtig.

Ik vond de koppeling van mijn blade ook aan de zware kant, heb last van artrose vingertjes en rijden door de stad was geen pretje.

Boel schoongemaakt hielp niet.
Ik heb de cylinder vervangen door een aftermarket cylinder van oberon, koppeling werkt nu lichter en heb geen last meer. De slag is nu wat langer waardoor de koppeling iets minder snel aangrijpt maar daar ben je na 10 minuten aan gewend.

Voor ducs zijn er meerdere merken aftermarket cylinders, ze staan erom bekend dat de koppeling zwaar gaat.

Overigens verkleurt ook bij mijn motor de remvloeistof van de koppeling sneller dan van de rem. Om de 3 maanden ongeveer zuig ik het potje leeg en pomp verse vloeistof erdoor om de boel vers te houden.

Is nog een optie inderdaad al zal dat wel prijzig worden, ga het nu eerst even aankijken met de nieuwe vloeistof, misschien dat het wat helpt.

Mede motorrijders uit men vriendengroep vinden de koppeling helemaal niet zwaar gaan, misschien is het ook wel een verkeerde houding van de hand.
 
de koppeling vloeistof van de wat oudere Ducati`s wordt vrij snel zwart door het rubber wat in de druk cilinder zit bij het voortandwiel .Soms na een maand of 2 dit komt door de miniscule rubberdeeltjes die slijten en in de olie terecht komen
de nieuwere types herkenbaar aan de ster in de cilinder hebben dit niet meer
Maar zijn ook niet meer te reviseren , de oude types wel !
devies is om elk half jaar te verversen . klus van niks en een borrelglaasje olie
bediening van koppeling gaat bij de meeste Ducati`s zwaar zowel droge als natte koppelingen
 
Ik zou iig het draaipunt goed invetten,zoals al eerder genoemd,dat kan veel schelen.

Bedoel je het draaipunt bij de hendel, of bij de koppeling zelf?

De slave cilinder zit namelijk achter het carter, deze wordt neem ik aan gesmeerd met motorolie?

Ik heb het carter er nog nooit afgehaald dus geen idee hoe één en ander daarachter zit, wel een filmpje gezien van een ander type ducati met een pen door het blok die werd bediend door de slave cilinder met de koppeling zelf aan de andere kant, maar zo te zien heeft deze dat niet (?).

de koppeling vloeistof van de wat oudere Ducati`s wordt vrij snel zwart door het rubber wat in de druk cilinder zit bij het voortandwiel .Soms na een maand of 2 dit komt door de miniscule rubberdeeltjes die slijten en in de olie terecht komen
de nieuwere types herkenbaar aan de ster in de cilinder hebben dit niet meer
Maar zijn ook niet meer te reviseren , de oude types wel !
devies is om elk half jaar te verversen . klus van niks en een borrelglaasje olie
bediening van koppeling gaat bij de meeste Ducati`s zwaar zowel droge als natte koppelingen

Ik zal het onthouden, het is ook goed te doen, en zoveel gaat er niet in. Dat laatste was ik me van bewust, het is deels waarschijnlijk ook een stukje wennen. Ik ben begonnen met een 25kw rijbewijs, dus gelest op een cbf250, en daarna begonnen op een VTR250. Beide lieten de koppeling bedienen met twee vingers.

Maar goed, het is allicht altijd iets soepeler te maken door wat onderhoud.
 
Het was geen minerale olie, daarvoor was het te vloeibaar. Ik ken de geur inderdaad. Ik denk dat de vloeistof niet eens zo oud was (de vloeistof aan de slave kant was iets geler maar niet eens zo slecht, er zaten enkel zwarte vlokjes in, en dan met name de eerste keer dat ik een hendel slag eruit pompte daarna was het helder, maar dat de vorige eigenaar(en) nooit het reservoir hebben schoongemaakt. De vloeistof in het reservoir was vrij zwart, maar de vloeistof in de leidingen was geel en doorzichtig.Is nog een optie inderdaad al zal dat wel prijzig worden, ga het nu eerst even aankijken met de nieuwe vloeistof, misschien dat het wat helpt.

Mede motorrijders uit men vriendengroep vinden de koppeling helemaal niet zwaar gaan, misschien is het ook wel een verkeerde houding van de hand.


beste 150 euro die ik ooit aan een motor heb besteed :)

maar je kunt dit ook proberen, is in ieder geval een stuk goedkoper ;)


full
 
Bedoel je het draaipunt bij de hendel, of bij de koppeling zelf?

De slave cilinder zit namelijk achter het carter, deze wordt neem ik aan gesmeerd met motorolie?

Ik heb het carter er nog nooit afgehaald dus geen idee hoe één en ander daarachter zit, wel een filmpje gezien van een ander type ducati met een pen door het blok die werd bediend door de slave cilinder met de koppeling zelf aan de andere kant, maar zo te zien heeft deze dat niet (?).Ik zal het onthouden, het is ook goed te doen, en zoveel gaat er niet in. Dat laatste was ik me van bewust, het is deels waarschijnlijk ook een stukje wennen. Ik ben begonnen met een 25kw rijbewijs, dus gelest op een cbf250, en daarna begonnen op een VTR250. Beide lieten de koppeling bedienen met twee vingers.

Maar goed, het is allicht altijd iets soepeler te maken door wat onderhoud.

Bedoel het draaipunt van het handle.Doe meteen de rem ook,kun je veel beter doseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan