Kokende motor Intruder VS750

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.800
49
Leeuwarden
Afgelopen week stond ik na een dikke 60km ineens met een kokende motor. Bij thuiskomt het verloren koelvloeistof weer aangevuld en er miste niet eens zo veel uit, dus daar lag het (helaas) niet aan. Na het vullen de motor gestart (zonder radiatordop) en er komt dan 1 grote luchtbel maar daarna blijft het koelvloeistof peil angstvallig stil staan. Dit gebeurt dus elke keer bij het starten, 1 luchtbel en daarna niets dus ik denk een kapotte waterpomp, wat denken jullie. Een niet of slecht functionerende koelvin-sensor of thermostaat zou pas veel later leiden tot een kokende motor dunkt me.
 
Heb de kop van mijn andere VS750 er wel eens af gehad en die kanaaltjes zijn wel erg klein, weet je zeker dat de kans klein is dat die niet verstopt zitten..?? Gevoelsmatig denk ik dan toch dat er nog ergens lucht in zit. Maar goed ik ga de pomp + thermostaat demonteren al was het alleen maar om ze uit te sluiten. Blijf erbij dat de vloeistof nog niet aan haar kookpunt toe was.Heb bijna de hele motor in elkaar gezet maar dat deel was bij aankoop al gemonteerd. Was feitelijk een blok in een frame waarbij de radiator en expansievat reeds waren gemonteerd. Heb dat toen alleen gecontroleerd of alles goed vast zat. Ga dat gelijk even controleren, bedankt.

EDIT: Net even gekeken en de slangen van het expansievat zitten correct aangesloten.

Als niemand er water of eieren of specifiek plug middel er in heeft gegooid (gebeurt wel eens, het eerste uit kostenbesparing, het tweede voor een lekke radiator) zou die niet verstopt mogen raken. Die kleine kanaaltjes kunnen overigens ook oliekanaaltjes zijn geweest.

Als je de werking van de thermostaat hebt gecontroleerd (staat in mijn andere reactie, kun je met een pannetje water op het fornuis doen) kun je om zeker te weten dat alle lucht eruit is hem een tijdje zonder radiator dop laten draaien tot die warm genoeg is dat de thermostaat open is. (kun je wel voelen, als je weet waar de thermostaat zit kun je de leidingen na de thermostaat even op temperatuur afvoelen, worden ze net warm als die ervoor dan staat die open)

Als de luchtbellen niet ophouden kan het de koppakking zijn.

Wel zorgen dat je nadien op een koude motor de radiator weer afvult, en het expansievat niet boven 'maximum' komt.
 
Laatst bewerkt:
Genoeg ellende meegemaakt van die zgn. 'nood' dichtmiddeltjes. En als die er ooit ingegaan zijn dan is het een reële kans dat je thermostaat ook aan z'n eind is gekomen. Overigens, spoelen doe je gewoon met water zonder toevoegingen. Geduldig door blijven spoelen totdat er schoon water weer uitkomt.
 
Nou probleem is opgelost, was toch lucht. Ondanks meerdere malen ontluchten werd het probleem niet opgelost. Heb het systeem helemaal leeg gehaald en met een klein trechtertje langzaam gevuld om zo de lucht genoeg tijd te geven naar boven te drijven en dus de kans op luchtbellen zo klein mogelijk te houden. Via de ontluchtingsnippel in het frame hoorde je ook op enig moment lucht ontsnappen. Tevens ging er een tiende liter meer in dan dat eruit was gekomen. Vandaag en 120 kilometer zonder problemen gereden. Allen bedankt voor het meedenken… :t
 
Nou probleem is opgelost, was toch lucht. Ondanks meerdere malen ontluchten werd het probleem niet opgelost. Heb het systeem helemaal leeg gehaald en met een klein trechtertje langzaam gevuld om zo de lucht genoeg tijd te geven naar boven te drijven en dus de kans op luchtbellen zo klein mogelijk te houden. Via de ontluchtingsnippel in het frame hoorde je ook op enig moment lucht ontsnappen. Tevens ging er een tiende liter meer in dan dat eruit was gekomen. Vandaag en 120 kilometer zonder problemen gereden. Allen bedankt voor het meedenken… :t
Het was vandaag ook 10 graden kouder...
 
Volgens mij is hier op het forum in het verleden al een paar keer de tip gegeven om te spoelen met schoonmaakazijn?
Kwartiertje warmrijden, daarna aftappen en spoelen met water.
voordat je dat doe moet je eerst eens wat azijn in een aluminium pannetje koken. kijken :$ wat er gebeurd. had soda in gedachte :$ azijn gaat goed, doe ik immers ook met nespresso apparaat |(
 
Laatst bewerkt:
Nou probleem is opgelost, was toch lucht. Ondanks meerdere malen ontluchten werd het probleem niet opgelost. Heb het systeem helemaal leeg gehaald en met een klein trechtertje langzaam gevuld om zo de lucht genoeg tijd te geven naar boven te drijven en dus de kans op luchtbellen zo klein mogelijk te houden. Via de ontluchtingsnippel in het frame hoorde je ook op enig moment lucht ontsnappen. Tevens ging er een tiende liter meer in dan dat eruit was gekomen. Vandaag en 120 kilometer zonder problemen gereden. Allen bedankt voor het meedenken… :t

Heb je de thermostaat en pomp nog wel nagelopen? Ontluchten zou niet zo moeilijk mogen zijn, zoals RR. zegt is het nu ook behoorlijk kouder geworden.
 
Heb je de thermostaat en pomp nog wel nagelopen?
Ja de pomp mankeerde niets aan en de thermostaat heb ik in een pannetje kokend water gegooid, ging netjes open en dicht.

Ontluchten zou niet zo moeilijk mogen zijn, zoals RR. zegt is het nu ook behoorlijk kouder geworden.
Toch ging er nog aardig wat extra vloeistof in dus moet toch ergens nog een flinke luchtbel hebben gezeten. En de temperatuur was niet zo veel anders dan de 1e dag dat het probleem zich voor deed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan