Triumph daytona 675 met kleine ongemakken

erwinnl

Die hard MF'er
15 feb 2010
272
50
Goedemiddag,

net terug van mijn vakantie door noorwegen krijgt mijn daytona na de jaren toch wat kleine haperingen misschien kunnen jullie mij helpen.

het is een daytona 675 uit 2008 met nu na terugkomst 73.800km op de klok. heb hem gekocht met 6300km onderhoud is altijd super bijgehouden.

het motor management lampje gaat geregeld aan na 4x starten reset de computer zich standaard en gaat het lampje dus ook weer uit en kan het maar zo weer een tijdje uitblijven maar op een gegeven moment gaat deze weer aan. als het lampje weer uit is kan de dealer ook niets meer uitlezen dus het is niet zo ernstig dat hij het opslaat.

en de motor houd soms in dan hoor je dat de motor anders gaat lopen als je dan vol gas geeft is het net of die in een begrenzer loopt of niet genoeg brandstof krijgt, hij stottert dan en versnelt niet meer. als je het gas dan vol open houd dan springt die er op een gegeven moment weer doorheen en is het allemaal weer goed.

tevens op de heen reis heeft mijn dynamo het begeven zijn er meer mensen die dit al gehad hebben met een triumph 675? kan dit het gevolg zijn van een slechte accu of is dit slijtage na de jaren?

misschien mensen hier die mij de goede richting in kunnen sturen.
alvast bedankt.
 
na 4 keer starten reset de computer zich, ook al start je de motor 1 keer op een dag ?
een foutmelding zou gewoon moeten blijven.

kan zoiets simpels zijn als een bougiedop (met bobine) die niet goed vast zit.
dynamo's gaan nu eenmaal stuk.
je accu kan hiervan te lijden hebben gehad, meten als je de startknop houd ingedrukt, even het schemaatjes opzoeken wat hier in 'tech' al zo vaak geplaats word over het laadsysteem eetc.

even iemand opzoeken die een kabeltje heeft en tune ecu.
 
Om met de laatste vraag te beginnen: Ja, die gaan (best wel vaak) kapot. Toevallig is bij mijn Daytona ook de stator kapot.

Hier een link waar je deze wat goedkoper kan kopen. Origineel zijn nogal prijzig.

Is het inhouden zo rond de 4 á 5000 toeren? Zo ja, dan zou je TPS sensor wel eens 'out of sync' kunnen zijn. Dit is eenvoudig op te lossen.

Wat ook kan zijn is dat je Exup klep blijft hangen waardoor vooral het geluid verandert.

Even een laptop regelen, kabeltje bestellen en TuneEcu installeren. Kun je je Daytona zelf uitlezen. Reuze handig!
 
Exup klep
Teveel speling op de kabels of de klep hangt vast
En deze zorgt ook voor je CEL (check engine light).

Dus dat controleren.

Maar het beste is om met TuneECU de exup uit te schakelen. En de klep in open positie vast te zetten. Dan heb je er nooit meer problemen mee.
Ik heb daar ooit een eens video van gemaakt en op joetjoep gezet.
Klep zorgt niet voor betere laag/mid vermogen zoals bij een YZF uit de 90s. Op de 675 zit deze alleen vanwege het geluid.
 
Laatst bewerkt:
bedankt,

de dynamo maak ik mij ook niet zo druk om na 71.000km mag het ook een keer inderdaad vroeg me af of er meer mensen met een 675 waren die hem al stuk hadden gehad. en inderdaad die is een stuk goedkoper rene helaas was ik op vakantie en kon niet verder dus heb bij de dealer in stavanger noorwegen 1 originele laten plaatsen voor € 650,- echter reed ik toen na 1,5 uur weer en kon de vakantie gewoon door gaan. het was namelijk op de eerste dag.

de exup klep heb ik jaren terug al een keer de kabels van laten vervangen, was toen een modificatie op.

bobine heb ik ook al aan gedacht. en hoe kan ik die tps sensor makkelijk verhelpen/ evt testen?

een kabel van obd naar usb heb ik wel. tune ecu kan ik zo vrij downloaden.

alvast bedankt zou er vanavond eens even naar kijken.
 
Kabels zijn enkele jaren vervangen zeg je. Dus dat zou ik eerst checken ;)
Ook of de klep uberhaupt nog wel vrij kan draaien (zit een veertje achter).
Zo even uit mijn hoofd moet hij bij 6.000 toeren vol open gaan.
Dekseltje van de exup klep eraf halen, motor starten, en kijken of hij soepel open gaat.
 
vorige keer was 1 van de kabels bijna compleet door gesleten. en brande het lampje constant en ging niet meer uit. echter had ik toen totaal geen problemen met stotteren.

trouwens staan de twee dingen los van elkaar want hij stottert ook als het lampje uit is en het lampje gaat ook aan als de motor goed loopt. dus denkt dat er geen verband tussen deze twee dingen is maar losse problemen.
 
Ducati-m bedankt. als ik thuis ben ga ik zowieso even de exup controleren via het dekseltje wat jij noemt. want eerst maar dingen gaan uitsluiten. maar probeer eerst zoveel mogelijk info te winnen zodat ik alles 1 voor 1 uit kan gaan sluiten danwel repareren.
 
Precies hetzelfde
Vol gas -> motor houd in -> en opeens schiet je naar voren omdat de klep toch open gaat. Ene keer wel de andere keer niet.
Dit was met mijn circuit 675. Ter plaatse het hele EXUP geneuzel eraf gesloopt en weer fatsoenlijk kunnen rijden.

Met de straat 675 merkte ik eerst niets. Behalve dat het CEL lampje opeens aanging. En toen begon hij ook in te houden. Hier bewoog de klep niet meer soepel, en teveel speling op de kabels.
 
Laatst bewerkt:
dat klinkt inderdaad heel logisch en exup is zwak punt van de 675.

wel vreemd dat er geen verband blijkt te zijn tussen het wanneer branden van de cel en het gaan inhouden.

was het bij jou de kabels die versleten waren of ging de klep dicht zitten?
en als ik het goed begrijp zolang deze nog beweegbaar is kun je hem elektronisch in de open stand vast zetten?
 
het cel lampje gaat pas branden als de servo motor zijn posities niet haald.
als hij versprongen is kan het zijn dat de servo zijn nog wel kan doen maar dan staat de klep bijv dicht wanneer die open moet zijn.

ik heb een servodummy geplaatst hiermee konden de servo en kabels weg,
toen ook de klep van het asje afgehaald asje etc heb ik laten zitten

servo dummy is trouwens niet nodig als je de exup uit zet in tune ecu
 
Laatst bewerkt:
als je klein beetje handig bent met pc dan raad ik je echt aan om obd-usb kabel te kopen en tune-ecu te installeren (kabel kost max 30€ en tune ecu is gratis)

dan is storing zoeken een stuk makkelijker en weet je net zo veel als de dealer ;)
 
ik werk bij een auto garage dus die kabel is wel voor handen, tune-ecu eens downloaden en dan wachten tot het lampje weer een keer aangaat zodat ik hem kan uitlezen.

bedankt, moet het eerst maar eens rondom de exup klep zoek. ding kan zowiezo wel open heeft verder toch geen functie.
 
ja hou zou jij het doen dan moet ergens beginnen de computer bij de dealer geeft niets aan. en controleren is nog nooit ergens slecht voor geweest.
 
Kabels van je Exup klep eraf halen, servo motor eraf, klep vastzetten en in Tune Ecu klep uitschakelen. Stelt niets voor, zelfs mij is het gelukt. Ik had ook heel veel ellende met die klep.

Hier een 'how to' om je Exup klep uit zetten.

TPS reset:

1. Connect your bike with your laptop and start Tune Ecu
2. Turn on the bike, but don't start it.
3. Select "Reset TPS" from the pull down menu under the "ECU" tab
4. Say ok to the next couple of prompts.
5. Once it says, "TPS Reset" Fire up the bike and let it idle.
6. On the bottom left corner of the TuneECU Interface you will see a blue and green arrow circle glow in about 5 or less minutes.
7. After about 10 minutes the box next to TPS at the bottom left of the TuneECU Interface will be green. Then you are ready to go!

Succes!
 
ja inderdaad, dus je kunt wel raden wat er gebeurd. elke keer als ik bij de dealer ben is hij er natuurlijk net weer uit. dus daar kwam ik niet verder mee maar met tune ecu kan ik het nu zelf doen.
 
nog even een klein vraagje aan de jullie, zolang de klep nog wel beweegbaar is, is het dan noodzakelijk om de klep ook vast te zetten dan wel of verwijderen of is het via tune ecu elektronisch open zetten van de klep dan voldoende?
 
Terug
Bovenaan Onderaan