BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Vandaag voor het eerst deze winter de fiets laten staan, ik kwam gisteravond rond 22:30 met drie 'bevroren' vingers thuis dus ik had er vandaag ff geen zin in. Wel meteen gefrustreerd in de rij gestaan natuurlijk |( maar goed. Ik denk dat het morgenochtend ook nog net zo koud is, ik weet niet wat ik dan ga doen, maar ik heb m'n winterhandschoenen nog, die heb ik nog niet gebruikt :N (zijn gewoon te dik en zijn daardoor niet fijn bij het bedienen van de knoppen) misschien dat ik dat maar eens moet uitproberen..
 
Laatst bewerkt:
@Ron, fraaie E39, ziet er heel netjes uit .... maar .... omdat we ons (nog) regelmatig met 5p, hond en bagage ons over 's heeren wegen verplaatsen bijven we nog maar even in onze TouranTractor rijden, die is daarvoor wat geschikter. En daarnaast, het zou zonde zijn van de E39, ik was 'm maximaal 1x per jaar en poetsen doe ik al helemaal nooit laat staan stofzuigen .... :$
 
Laatst bewerkt:
...winterhandschoenen vind ik compleet ruk...
...heb een set, en die liggen misschien al wel 30 jaar ongebruikt in de kast...

...kan er nix mee...
...lomp spul...
Waarom denk je dat die dingen bij mij ook al enkeel jaren ongebruikt in de kast liggen. Mijn (dunne) Gerbings bieden nu ook te weinig bescherming, dus dan maar 'zwaar geschut' inzetten....
Enne, winterhandschoenen draag je in de winter, die heb jij dan toch helemaal niet nodig.. :?
 
...vroeger reed ik het hele jaar door. Pas op mijn 24-ste gaan autorijden. Maar vanaf 16 op 2 wielen.

Vanaf 18 op de motor.

Maar ook al op de brommer hele tochten. Woonde in de Achterhoek, en dan op de brommert naar de bv de MotorRai.

En die was toen in februari ofzo.

Of hele tochten over de grens. Toeren met tussen de 49,9 en 70cc... :t

Anno 1976: Wij gingen met de motorclub (PB in Leeuwarden) ook in februari als "clubritje" naar de MotorRai. En het is mij altijd bijgebleven, terwijl ik een eendelige motoroverall en daar nog een jas overheen reed, een ander clublid in een kort leren jasje met blote rug reed.
Aangekomen in Amsterdam, een kopje koffie in een kroeg, nam hij een borreltje.
Resultaat: trok bleek weg, wilde niet meer naar de RAI en ging linea recta terug naar Leeuwarden...

Roelof
 
Laatst bewerkt:
Met mijn vorige "winter" handschoenen kreeg ik ook koude handen. Die ik nu heb, inclusief electrische ondersteuning van de hvv door de buitenkant vd hand te verwarmen, zijn niets te dik. En bij temperaturen hoger dan min 5 (zonder vocht: mist dan wel regen) hoeft die optie niet eens aan. Heb ze een keertje of 6 op standje 2 bijgezet, voor het overige ging het best..
Maar... op de RS zit ik met de handen meer in de rijwind, daar heb ik de ondersteuning een graadje of 4 a 5 eerder nodig. Op de R1150RS had ik BarkBusters, niet super mooi maar wel praktisch, veel minder last van koude vingers..
 
Op de R1150RS had ik BarkBusters, niet super mooi maar wel praktisch, veel minder last van koude vingers..
Ik heb toen ook die Barkbusters kappen gemonteerd. Toen ik in de laatste week van 2016 de gaskabel verving heb ik de rechter kap eraf gelaten om te zien of ik verschil kon merken met links. Op 27 december de hele dag gereden en ik merkte geen verschil, het viel ook niemand op trouwens, nu zijn de kappen eraf. Mogelijk dat er op hogere snelheid nog wel enig effect kan zijn, maar ik merk het niet.
Ook dat fijne MRA Vario scherm voor de RS heb ik overwogen, het bestaat uit twee delen die over elkaar schuiven en het bovenste deel kan ook helemaal verwijderd worden. Nu ben ik enigszins gewend geraakt aan kale motoren, eerst al met de 1150R zijspan en nu dus met de Triumph. Voorlopig houd ik het maar bij het originele ruitje in een medium stand. Ik speel wel met een klein spoilertje, ongeveer zo groot als een brillenkoker, wat ik op de Honda had zitten. Dat kleine dingetje maakt een groot verschil.
 
Het verschil merk je bij droog weer waarschijnlijk minder dan bij nat weer. Ik heb met de RS en de RT door frisse nattigheid gereden (mist rond de 4 graden), daarbij werden mijn handen op de RS kouder, simpelweg omdat de handschoenen nat werden. Daarmee koelt de buitenkant van de handschoen sneller af denk ik. Ritten op de R1150R 's winters ervaarde ik ook als behoorlijk wat frisser dan ritten met de RT. Enfin, mij is het opgevallen dat mijn handen behoorlijk uit de wind zitten en met mijn niet te dikke Macna Atom handschoenen maakte dat wel verschil. Wellicht dat de dikte van de handschoenen ook een rol speelt om wel of geen temperatuursverschil met of zonder rijwind te ervaren.
Voor Thijs, die niet van te dikke handschoenen houdt, zou een set BarkBusters wellicht wel een merkbaar verschil op kunnen leveren...
 
Het verschil merk je bij droog weer waarschijnlijk minder dan bij nat weer.
Daar heb je wel een punt Jeroen. Een paar buitjes maken me niet zoveel uit, maar op een voorspelde natte dag pak ik dan de RT en worden,tenminste zolang je rijdt, alleen de schouders en soms de buitenkant van de arm wat nat. Ik heb ook deze nazomer een terugreis uit Duitsland meegemaakt op de Triumph en we kregen drie lange stortbuien achter elkaar over ons heen. Zit je eenmaal in je regenpak dan gaat dat ook op een ´naked´ nog verrassend goed. Je grootste punt van aandacht wordt dan het zicht in de zin van visibility, je schakelt nogal met je vizier standen afhankelijk van snelheid en water, ook na de bui als je een auto of erger, een vrachtwagen tegenkomt.
 
Vandaag stukje wezen rijden om mijn 2 nieuw aangeschafte ruiten te testen, een MRA Variotouring screen VT (transparant), en een Givi D5120ST. Ik was gewend om met mijn klaphelm open te rijden op mijn KTM 1290 SA, dus het standaard ruitje van m'n R1200RS voldeed daar zekers niet aan; de wind recht in m'n ogen met de klaphelm open, grrr.....dus testen geblazen met aftermarket ruiten (beiden getest in de bovenste montagegaatjes en ruit omhoog geklapt).

De MRA is een stuk beter in alle opzichten dan het OEM ruitje, een stuk stiller en geen turbulenties, en op de snelweg goed met de klaphelm open te rijden, bij lagere snelheden ving ik net iets te veel wind in m'n ogen naar mijn mening.
De Givi is echt een schuurdeur om te zien, maar ik ben van functie boven vorm, en met deze ruit is het fijner om met lagere snelheden met de klaphelm open te rijden. Je kijkt wel door de ruit heen ipv. er overheen. Op de snelweg geeft de Givi wel wat meer turbulenties en is wat luider tov. de MRA, zeker met het inhalen van vrachtwagens en zo, maar dat neem ik maar op de koop toe.

Dus in mijn geval (1.82m) wint de Givi het net van de MRA, dus gaat de MRA in de verkoop. Ik woon in Veldhoven, dus mocht je interesse hebben, en 'm eventueel willen testen ben je van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
Op zich doet Malibu de perfecte evaluatie: op zijn motor en met zijn uitrusting aan en met zijn rijstijl. Dan kun je inderdaad de voor jou beste optie kiezen.
 
Prachtig weer, al veel zon in de morgen maar in de middag blauwe lucht. Enigszins koud vanmorgen, maar na de lunch heb ik in een stuk door gereden. Mijn mederijder uit Roozendaal liet nog even remblokjes vernieuwen, om 0900, 1100, st juttemis klaar (als je het zelf doet, zoals ik, heb je dat gezeik ook niet...). Ik ben toen na de lunch in Heusden maar even op bezoek geweest bij Hans (1200GSA) in Wijk en Aalburg. Alleen de houten brug bij het uitrijden van Woudrichem was bevroren en wit, koppeling intrekken en je zeilt er zo overheen. Verder mooie droge weggetjes, ik heb genoten. Ik heb de oliekoeler nu beter geïsoleerd en ook de aan en afvoer leidingen ingepakt met verwarmingsbuizen isolatie. Ik heb vandaag 1 op 18 gereden, vaak in de drie of vier en met 'ahum' Duitse snelheden. Ik had af en toe moeite me in te houden, zo lekker roffelde dat ding, hij lijkt wel om gas en toeren te vragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog steeds contact met de nieuwe eigenaar van mijn R1150R EZS zijspan...en vandaag vond hij het ook een mooie dag om even te rijden. Een auto meende om te moeten draaien op de weg. De zijspan bestuurder is, na onderzoek in het ziekenhuis, naar huis met morfine tabletten voor zijn pijn aan de ribben. Een omstander heeft dit plaatje gemaakt.
full
 
Hè gatver, dat vind ik geen leuk plaatje. Blij dat de bestuurder er vooralsnog goed vanaf lijkt te zijn gekomen. Vandaag was ik ook weer op de fiets naar mijn werk, met de zomerhandschoenen en hvb op 2 ging het best prima.
 
Technisch zal hij nog wel in orde zijn, maar de schade en het spuiten gaat dan al gauw de waarde te boven ben ik bang.
Ik weet niet of de auto zelf ook geraakt is, een plotselinge ruk naar rechts of links, gecombineerd met hard remmen is al voldoende voor het over de kop slaan. De bestuurder wordt dan afgeworpen, typische letselschade is dan een gebroken sleutelbeen en gekneusde of gebroken ribben veroorzaakt door je elleboog.
Over je beslissingen en keuzes als het opeens spannend wordt:
Je zou eigenlijk het lef moeten hebben om al remmend op ram koers te blijven, net als bij overstekend wild. Bij de Luchtmacht hebben ze daar ook een harde les geleerd: in een Starfighter of NF-5 kon je blijven zitten tot ongeveer 180/200 km per uur als je de baan af ging, het neuswiel brak dan wel vaak af, maar de romp gleed over de grond. Bij een F-16 met de lucht inlaat onder de buik soms niet en dat kostte een vlieger (K de V) op Leeuwarden het leven. Toen werd een bail-out voorgeschreven en even later schoot een andere vlieger (J J) op Volkel zich er succesvol uit toen hij met ongeveer 180 van de baan ging, maar stond het toestel op twee van de drie poten gewoon in het gras te draaien met een geblakerd zwart gat waar de cockpit was. Ik heb toen hangend over de rand de nodige schakelaars uitgezet (hydrazine!) en de motor gestopt terwijl verderop de parachutist door de reddingsdiensten werd opgevangen. E.D.C, neem kennis van de ervaringen van anderen en denk er over na (wat zou ik gedaan hebben) en laat je hoofd heel even filteren voordat de hand iets doet.
 
Wat een sneu einde van de combinatie. Hopelijk wordt hij nog opgeknapt. Maar wel goed om te lezen dat de berijder er redelijk goed vanaf is gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan