BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Het is wel duur ondanks de mooie gefreesde aluminium klem en houder. Het is ook erg effectief voor zo'n klein ding (ervaring). Het mooiste is dat je hem er zo vanaf plukt als het niet (meer) nodig is en je kunt hem in de tanktas of koffer opbergen. Heb je dan bvb grote kans op regen op de terugweg, dan zit hij er ook zo weer op.
 
Forum leden:

Ik heb informatie gekregen dat de BMW Navigator VI ergens in maart uit zou komen. Mocht iemand bij de BMW dealer komen; zou die dan zijn/haar licht willen opsteken?

Ik zou mijn mooie :) RS wel met zo'n navigator willen uitrusten i.p.v. de huidig Garmin 660

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Forum leden:

Ik heb informatie gekregen dat de BMW Navigator VI ergens in maart uit zou komen. Mocht iemand bij de BMW dealer komen; zou die dan zijn/haar licht willen opsteken?

Ik zou mijn mooie :) RS wel met zo'n navigator willen uitrusten i.p.v. de huidig Garmin 660

Roelof.

Is tie....

BMW Motorrad presents the Navigator VI


Moet eerlijk bekennen: ben niet echt heel erg onder de indruk tov de 5.
Dus benieuwd naar het verschil in prijs.
 
Laatst bewerkt:
Staat zelfs al op de duitse site

Home

Rob,

Bedankt voor de tip! Dan is ie inderdaad binnenkort, of zelfs nu al, in NL. Ik zal langs de dealer gaan om eens te horen.
Verder geen haast, de brommer staat toch op stal aan de druppellader.

Roelof.
 
Verbeteringen t.o.v. de V niet heel schokkend, maar voor mannen zoals Roelof en ik die nog geen V hebben wel de moeite om dan voor de VI te gaan ipv de V. Meer intern geheugen, beter afleesbaar scherm met direct zonlicht (dankzij een polariserend filter) zijn leuke upgrades. Wellicht ook tikje vlottere processor. Ik ben om! Vindt het stiekem ook leuk dat ik straks allerlei statistische data van de motor via die navigator VI op mijn computer kan binnenslurpen.
Vanaf maart heb ik dus een Garmin 660 te koop, mag voor €200,- weg.

Ik heb ook nog geen haast, maar hoop toch ergens midden volgende week de brommer weer eens los te kunnen trekken van de Optimate.. mag hopen dat de pekel dan weggespoeld is. Temperatuur tegen die tijd in de dubbele cijfers. Ritje met mijn buddy co die nu al bijna 9 maanden filosofeerd over een aan te schaffen woon-werk fiets. Langs de Ducati in Amsterdam, daar staat een hageltje nieuwe "Multistrada Mini" demofiets, het kleine tweelingbroertje van de 1200. Is ie nogal gecharmeerd van, dus word een proefrit. Halverwege ff van fiets wisselen. Kan hij weer eens voelen wat een boxer LC te bieden heeft en krijg ik een herkansing Multistrada ervaring (die 1200 was ik na 900 meter behoorlijk zat).
 
Laatst bewerkt:
Vanaf maart heb ik dus een Garmin 660 te koop, mag voor €200,- weg.

Ik heb ook nog geen haast, maar hoop toch ergens midden volgende week de brommer weer eens los te kunnen trekken van de Optimate.. mag hopen dat de pekel dan weggespoeld is.
Ik stuur je en PB over die 660 Jeroen.
Gisteren heb ik voor het eerst gekart bij de gebroeders Coronel in Huizen! Gooien en smijten met die dingen en veel lol gehad. Omdat het zulk mooi zonnig weer was in Brabant en de voorspellingen goed voor de nacht (4 a 5 graden) ben ik op de RS gegaan. Bijna warm op de heenweg en in de avond had het licht geregend , dus de wegen waren nat voor de terugreis. Ik had op de heenweg al niet het idee dat er nog veel zout was, maar dat moet nu eigenlijk al weg zijn. Ik heb de terugweg in een ruk gereden en was kwart voor een thuis.
 
Laatst bewerkt:

klopt, ze hadden 'm beter Navigator V Plus kunnen dopen... :+


Jeroen1969 peinst nog even:
maar voor mannen zoals Roelof en ik die nog geen V hebben wel de moeite om dan voor de VI te gaan ipv de V. Meer intern geheugen, beter afleesbaar scherm met direct zonlicht (dankzij een polariserend filter) zijn leuke upgrades. Wellicht ook tikje vlottere processor.

Dat geheugen is maar betrekkelijk: micro SD kaartje erin en alles werkt prima.
Scherm: is afwachten en die snellere processor ga je niet anders merken dan in de folder.

Als ik het zo allemaal goed heb begrepen blijft de V ook gewoon leverbaar, kan me voorstellen dat het prijs verschil een factor wordt....
 
Vanaf maart heb ik ook een Garmin Zumo 660 te koop met extra's als:
  • Lifetime map updates,
  • 32 GB SD card, dus hele EU kaart
  • On route motorkaart
  • Auto houder
  • TMC ontvanger
  • Extra houder voor een GS stijl bevestiging (ronde buis)
Prijs: EUR 250,-

Roelof.
 
Toch Rob, voor een paar tientjes meer ga ik persoonlijk dan toch voor de jongste telg uit de Navigator familie te kiezen. Kan me niet voorstellen dat de leesbaarheid van het scherm niet beter is dan dat van die V. Dat was 1 van de kritiek punten op de V en ik neem aan dat de gekozen "verbeter" oplossing ook echt wat doet. Maar wellicht valt dat tegen inderdaad. Over een week of 8 kan ik je er alles over vertellen!

Andersom snap ik dat bezitters van een V zich niet rijen dik voor de BMW dealer gaan opstellen om een nieuwe nav unit op te halen. Het is een beetje als met die iPhone 6 en 6S. Ziet er hetzelfde uit, camera van de S is iets beter en de S is iets sneller. Voor sommigen was dat goed nieuws omdat de "gewone" iphone 6 goedkoper werd, voor anderen omdat ze toch zaten te wachten op de soepeler vingerafdruk herkenning, iets vlottere processor en net wat betere camera. Jij mag nu raden welke iPhone ik heb...
 
BMW kennende en het feit dat de V gewoon in de verkoop blijft, ga ik er niet vanuit dat het een paar tientjes verschil zal zijn.
Als dat wel het geval zou zijn, koopt niemand meer een V en kunnen ze dat ding meteen uit het programma halen......

En of de V dan goedkoper wordt (weinig applaus van dealers met voorraad!), we zullen het zien....
 
Laatst bewerkt:
Kan me niet voorstellen dat de "V" in het programma blijft.

Maar ze willen ongetwijfeld toch ook niet met de V's willen blijven zitten en gelegenheid geven de V uit te verkopen.

BMW Motorrad presents the Navigator VI

Ik ben nog even in afwachting van de prijs voor de "VI". De V kost op dit moment EUR 706,- incl. BTW en incl. EU kaart

Edit: In Deutschland ist der Navigator VI für 795 € erhältlich, mit dem Mount Cradle liegt der Preis bei 890 €, jeweils inkl. MwSt
Bron: BMW Motorrad präsentiert den Navigator VI. Perfekter Partner für genussvolle Motorradtouren.

Roelof
 
Laatst bewerkt:
Op het internationale RS forum melden Australische gebruikers dat nu nieuwe 2017 RS-en daar inclusief nav V worden geleverd, de VI tegen meerprijs...
 
Op het internationale RS forum melden Australische gebruikers dat nu nieuwe 2017 RS-en daar inclusief nav V worden geleverd, de VI tegen meerprijs...
Ja, zo heb je twee vliegen in één klap natuurlijk. Je raakt je overtollige voorraad kwijt én je hebt een aantrekkelijk extra verkoopargument.
 
Vandaag moest ik me om 11:10 melden bij de orthopeed in het Diakonessenhuis te Utrecht. Pekel is weggespoeld, mooi ritje voor de ST (vond Karin). De ST had al 3 maanden rust gehad (dik), maar: starten/lopen. Mooie gelegenheid de Michelins nog eens te vergelijken met de Roadsmarts. Voorzichtige conclusie: bij lage snelheid kan ik de RT (40+ kg zwaarder dan de ST) veel makkelijker manoevreren. Eenmaal banden warm gedraagt de ST zich qua beweeglijkheid al beter. Blok loopt soepel en krachtig, qua temperatuur kwam de olie tot 1 blokje onder het midden. Lijkt mij tikje warm gegeven de buitenlucht temperatuur (4 graden) en de snelheid (160..).
Qua turbulentie zit ik met het standaard ruitje vd RS net wat beter dan met het V- Stream ruitje van de ST. En die vond ik wel een verbetering tov het standaard ST ruitje.
Qua rijgenot wederom geconstateerd dat de "oude" ST een zeer geduchte concurrent van de RS is... Standaard zadel van de RS bevalt iets beter, dat van de ST is heel fijn in hoogte verstelbaar maar erg glad waardoor ik bij remmen naar voren schuif. Is natuurlijk op te lossen met een bezoekje aan Tijger Leathers.

Vervoermiddel keuze bleek top: het parkeerterrein van het Diak is dicht, er komt een gebouw op te staan. De parkeergarage vlakbij zit ramvol (ving ik op van klagende patiënten in de wachtruimte). ST staat braaf voor de deur naast de fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag moest ik me om 11:10 melden bij de orthopeed in het Diakonessenhuis te Utrecht. Pekel is weggespoeld, mooi ritje voor de ST (vond Karin).(....................)
Er is gisteravond rond Utrecht nog gestrooid, dus spuit de ST toch maar even schoon Jeroen!
 
Hij heeft er een ontstekingsremmende injectie in gezet. Zat ook pijnstilling bij. Roeien, skiën, rennen en op de kniën zitten is verboden. Mag wel motorrijden en vliegen. Niet skiën is ff balen, volgende week vrijdag rijden we met het hele gezin naar het huisje van mijn pa in Frankrijk (Thollon-les-Memises).

Zo maar ff spons langs de onderkant van de ST halen...
 
Aangezien de spons toch nat moest . . . boodschappie met de RS gehaald. Fijne fiets is en blijft het. Bij terugkomst viel mij de viezigheid op beide fietsen wel mee. De ST was zowaar nog nagenoeg in showroom conditie (voor mijn doen dan). Even goed sponsje er bij langs en daarna drooglappie en toch maar ff wat speedwax er achteraan. RS zelfde recept maar dan ook de onderkant een laagje Putoline. Met ook een RT in de schuur zou ik eigenlijk bij vies weer die RT moeten pakken om zo de RS zo mooi mogelijk te houden. De pest is dat ie zo lekker rijd . . . en dus lastig achter te laten is. Gelukkig is het rijden op de RT alles behalve een straf. Luxe dilemma's. Heerlijk in een tijd waarin we wellicht afstevenen op WO III... toch ook wat leuks te beleven.
 
...morgen eerst maar even de gore 'koek' van de motor afspuiten, het lijkt nu even een tijdje niet (hard) te gaan vriezen, dus ik hoop dat de pekel de rest van het winterseizoen in de opslag blijft.

Edit: te vroeg gejuicht geloof ik, RTL kondigde voor volgende week een nieuwe winterse periode aan....
 
Laatst bewerkt:
Idd een beetje te vroeg gejuicht, maar ook in de koude is het prima te doen.

Ik heb denk ik wel een verklaring voor mijn hogere verbruik in de voorliggende periode...

Afgelopen week ben ik weer veel in en om Den Haag op weg. Dat zijn ritjes van 10 minuten tot een kwartier. Dan even bij een klant een praatje maken, spullen meenemen en naar de volgende klant.

Gisteren heb ik zo 60 kilometer gereden, maar ook 5 klanten aan gedaan. Dat zijn denk ik niet de beste kilometers voor de dame en daardoor gaat het verbruik fors omhoog. :X

Het voordeel is wel dat ik nu 5 klanten op een dag aan kan...

En ik heb bij elke klant een super gesprek over de motor. Daarna nog 10 seconden over de problemen en weer verder... :]

Soms is het leven als administrateur heel zwaar.... :)
 
Iets heel anders...

Wisselen jullie wel eens zelf je voorband of achterband??

Nee; vroeger voor zeg 1980 wel eens gedaan. Met de moderne breedte hoogte verhouding zonder goed gereedschap "niet meer te doen" en je beschadigt heel gemakkelijk je velg.

De bandenmachine doet dit zonder moeite en beschadigingen en mogelijk minder kans op "hoogteslag" omdat ie minder egaal rond de velg zit en daardoor minder makkelijk in zijn velgbed "plopt". En je hebt "bandenzeep" nodig.

En de kosten zijn te overzien; je moet ook nog "even" balanceren...dus je moet toch nog assistentie van een derde inroepen.

Wat ik wel soms doe is het wiel demonteren en dan in zijn geheel naar de dealer of bandenboer.

Wat ook kan is band via Internet bestellen en dan bij een serviceadres laten monteren tegen vergoeding.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan