BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Bij mijn F'je vernieuwde ik zelf de banden, maar dat was met een gespaakte velg en binnenband. Die worden doorgaans niet gebalanceerd. Bij een 'moderne' fiets zou ik er niet aan beginnen, zoals Roelof al zegt; de kosten zijn beperkt bij een bandenboer en die heeft alles voor een goede montage en balanceren bij de hand. Ik zie de meerwaarde er niet van in, behalve dat je 'self supporting' bent. Vandaag ook een nieuw voorbandje besteld, toch het advies van de monteur maar opgevolgd en weer een MPR4. Er staat op de huidige 23.000 km, dus 't werd wel weer tijd. :o Vrijdag de 17e is 'ie aan de beurt.
Bijna alle andere dingen doe ik wel zelf. Vandaag de halve fiets uit elkaar voor groot onderhoud en meteen ook reparaties uitgevoerd en de schokbrekers vervangen. Contactschakelaar haperde en is vervangen en ook het boutje van de ABS sensor in het achterwiel was 'dol'als in; ik kreeg er geen grip meer op, dus die uitgeboord en vervangen. Olie en -filter, luchtfilter, cardanolie, versnellingsbakolie al ververst, kleppen gesteld en dynamoriem vervangen. Alleen morgen nog de ABS spoelen en de vloeistof verversen en dan kan de fiets weer in elkaar. Wel begonnen met een wasbeurt, want sleutelen aan een 'gore' fiets is niet echt lekker.
 
Laatst bewerkt:
't is maar goed dat het niet meer zo koud is. Ze staat de hele dag al in d'r nakie in de garage.
full
 
~
Vandaag de halve fiets uit elkaar voor groot onderhoud en meteen ook reparaties uitgevoerd en de schokbrekers vervangen.
quote]

Thijs,

Je bent inderdaad goed bezig.

Vraag: schokbrekers vervangen: dus voor en achter? Wat ga je er nu opzetten?

Roelof.
 
@Thijs: :t :}
@Peter PvdP: Zoals hierboven. Ik heb wel eens voor de aardigheid een ouder type Avon band (bedoeld voor de 1971 BSA) om het achterwiel van de R100Rt gelegd met een Nepalese binnenband. Daar rijd ik op dit moment mee. Grootste probleem is vaak niet het omleggen (let wel op wat Roelof zei over het goed op z'n plek komen, soms is 4 a 5 bar nodig), maar het loskrijgen van de oude band. Een ander wiel met een nieuwe BT45, gemonteerd door de motorzaak, staat al klaar. Ik neem ook vaak de losse wielen mee, dan kun je vaak meteen worden geholpen en hoeft er geen heftafel vrij te zijn. Kun je meteen eea, remblokken, lagers of zo na kijken.
 
Dat is een handig apparaat...Dat zelf omleggen met 'lepels' wilde ik toen doen omdat er een lange rit naar Turkije in de plannen stond. De truck om de band los te breken van de velg (met name bij tubeless banden en velgen) is om de motor met de zijstandaard op de lege band te plaatsen en hem dan over de band 'heen te trekken' totdat de hiel losschiet. In mijn geval was dat een 1200 GSA en we moesten toch minstens een wiel van de grond hebben om succes te hebben. En nu ik ervaren heb hoe en wat, laat ik het verder inderdaad over aan de motorzaak met de nodige apparatuur. NB, die Avon met binnenband is dus ook niet gebalanceerd en ik merk daar eigenlijk niets van....
 
\
Vandaag de halve fiets uit elkaar voor groot onderhoud en meteen ook reparaties uitgevoerd en de schokbrekers vervangen.
quote]

Thijs,

Je bent inderdaad goed bezig.

Vraag: schokbrekers vervangen: dus voor en achter? Wat ga je er nu opzetten?

Roelof.
Vorig najaar had ik een setje bijna nieuwe Wilbers overgenomen voor een net prijsje, die lagen dus al een paar maanden in de garage te wachten op montage en omdat de tank er toch af moest voor het spoelen van de ABS, ging dat nu 'in een moeite' (ahum) door.
full
 


Dat het in de koude prima te doen is met de juiste kleding en ondersteunende goodies als bijvoorbeeld zadel verwarming en verwarming in de handschoenen, dat onderschrijf ik van harte. Heb met "code oranje" met de RT vrolijk over 's Neerlands besneeuwde wegen gereden. Maar die pekel is wel een dingetje. Mijn nog-geen-2-jaar-oude RS mag de komende 5 jaar ab-so-luut niet in aanraking komen met dat goedje. Is meteen de eerste winter al niet 100% goed gegaan, maar ik heb gelukkig slechts heel weinig van dat spul weg moeten spoelen (ze staat er nu dan ook errug strak bij, voor mijn doen dan). Ondanks dat wil ik het niet nog eens "opzoeken". En de RT is echt en top apparaat, echt waar, maar die RS heb ik natuurlijk niet zomaar er bij aan geschaft. Op een gegeven moment gaat het dan weer "jeuken" en dan helpt het niet dat de voortijdige lente plotsklaps afgebroken wordt...

Jouw verklaring voor het verbruik van jouw RS klinkt heel erg logisch. Korte ritjes vanaf "koud", die voel je bij de brandstofpomp. Mijn ritten zijn meestal zo'n kleine 50 km, relatief weinig hinder van stoplichten en met een maximaal gangetje van zo'n 150. Meestal kar ik zo'n 130 a 140 en zo heel af en toe gewoon 110. Dat dit zich vertaalt naar een fraai brandstof verbruik vergeleken met jouw series korte "stops-and-goes" ligt erg voor de hand . . .
 
Qua kleurstelling zouden die Wilbers veren eigenlijk onder de ST van Noortje moeten . . . Mooie kleur Thijs!

Enfin, over BMW motoren en wat ze moeten kosten . . . Vaak hoor je dat zo'n BMW wel een hele prijzige fiets is. Niet voor zomaar Jan met de Pet weggelegd. Maar afgelopen woensdag was ik ff buurten bij Van de Kuinder in Hilversum (ik zocht een windstopper die ook een soort muts is maar dan niet met stof voor de mond, hadden ze helaas niet) en daar stond deze Jappanner te glimpoepen.
yamaha-vmx-1700-vmax-1215210.jpg

Best een brute fiets . . . maar toch ook niet bepaald "een koopje"... Voor dat geld had ik een demo R1200RS met gespoten zijkoffers, vers setje Dunlop Roadsmart 3 bandjes, 3 jaar jonger en 3.000 km minder op de teller. En dan ook nog een ABS Pro Upgrade, inclusief benzine kosten Bonn v.v. met diner . . . Hield ik nog een paar tientjes over t.o.v. deze brute fiets waar het best lastig spulletjes meesjouwen mee is zo zonder bagage rek of zijkoffer rek.

Die paar tientjes ga ik wellicht stukslaan op deze handig ogende tasjes "in de cockpit" voor het schijfremslot en de spanbandjes voor het kratje bier achter op.
45101-000_02.jpg

Nu zitten die tasjes op de foto natuurlijk op een Wunderlich stuk plastic gemonteerd dat ook nog de nodige Euri moet kosten. Maar ik neem voor het gemak aan dat ze ook op de fiets passen zonder dat stuk RS-naar-RT-ombouw-stuk-plastic . . .

Maar wellicht zijn deze tasjes dan weer wat meer "esthetisch verantwoord"... Ook iets groter en wellicht past hier ook een EHBO-doosje voor onderweg in....
20800-100_07_web.jpg


Rob: bedankt voor de tip! Ik wist al wel dat Wunderlich het een en ander aan ruitenspul had, Peter (D) had hier ook al zo'n opzetruitje getoond. Nu heeft Wunderlich een hele bups aan goodies voor de R1200RS LC. Die frame tasjes zijn eigenlijk voor de GS ontworpen maar passen per ongeluk dus ook op de RS...
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, als je goed kijkt naar die cockpit-tasjes van Teuerlich dan kun je zien dat ze met 2 schroeven vastzitten aan dat ruitje van het zelfde merk.
En of die tasje dan zo lekker zitten onderin een RS ruit :N

Edit, zie nu pas dat je dat van die schroeven had gezien.
Denk trouwens dat een, toch redelijk zwaar, schijfremslot in zo'n tasje met alle bewegingen de ruit ook geen goed doet.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een mooi ritje gemaakt, deze keer met de R100RT. Dat blijft de 'warmste' fiets die ik heb. Gewoon katoenen T shirt met korte mouwen oudemannen overhemd met korte mouwen erover, dan een softshell en dan het goede oude leren motorjack. Een lange (ski?) onderbroek en de Motorjeans erover, deze keer wintersokken, scheelt een 'jas' _O- . Geen helmmuts, medium handschoenen en alleen de HVV op 40 a 50%. Vanuit Mook (Groesbeek) 160 km gereden, lunch in Doesburg en einde in Ochten. Onderweg de Posbank meegenomen. De wegen waren tot de lunch nat en vanaf drie uur begon de regen. Toch nog leuk wat dijkjes afgeblazen met een mannelijke (Fazer) en vrouwelijke (1200GS)liefhebber, de anderen stonden in de toer mode.
Morgen is er de Koude februari rit van MC de Kraats in Ede (dat plaatsje kennen jullie niet denk ik?? ;) )het is maar een ritje van 120 km. Ze hebben een mooi clubgebouw en maken iha goede routes.
 
.... Vandaag ook een nieuw voorbandje besteld, toch het advies van de monteur maar opgevolgd en weer een MPR4. Er staat op de huidige 23.000 km, dus 't werd wel weer tijd. :o Vrijdag de 17e is 'ie aan de beurt....

Wat was de voornaamste reden om de Michelins erop te leggen? Ik heb er nu de T30 opliggen. Op internet lees ik dat de MPR4 vooral voor nat beter is. Dus ik twijfel nu tussen die MPR4 en de BT30's of de goekopere BT23. :]
 
Er zijn eigenlijk 2 redenen waarom ik toch weer koos voor de MPR4 i.p.v. de Metzeler Roadtec 01 (beste uit de MotoPlus test 2016).
1. Er liggen nu ook MPR 4 banden op en de voorband is verder (23k) dan de achterband (19k), dus als ik nu de voorband wissel kan ik nog een paar maanden doorrijden met de achterband en dat scheelt weer kosten natuurlijk. Mijn vorige bandjes gingen 24k (vóór) resp. 28k (achter) mee, bij die laatste was ik wel wat laat... :$
2. De MPR4's presteren niet alleen bij nat weer beter (remweg), maar ook bij koud weer vanwege het soepeler karkas. De Metzelers zijn wat stugger en moeten opwarmen voor de optimale grip, bij nat winterweer komen ze gewoon niet op temperatuur.
En eigenlijk is er nog een derde reden maar als je die altijd toepast kun je nooit de innovaties ervaren: Ze doen het tot op heden altijd goed bij mij en gaan (erg) lang mee. ...dat zou anders betekenen dat ik nog met BT023's zou moeten rijden. Prima banden overigens, maar bij koud/nat weer zijn de MPR4's gewoon beter.
De goede band blijft een persoonlijke keuze en is sterk afhankelijk van je rijstijl en (weers)omstandigheden, maar ik hoor wel (van mijn bandenboer) dat vrijwel bij alle woonwerk fietsen die hij onderhoudt wordt gekozen voor MPR2 of 4.....
 
Laatst bewerkt:
full

Kikook (en Maxim OMB). Vrij korte maar mooie route, die zal ik deze zomer eens verwerken in een langere route voor de club. Vochtige weggetjes, soms droog, soms weer met plassen er nog op en geen regen gezien...ook weer lekkere snert aan het eind.
 
Er zijn eigenlijk 2 redenen waarom ik toch weer koos voor de MPR4 i.p.v. de Metzeler Roadtec 01 (beste uit de MotoPlus test 2016).
Ik denk ook dat dat de beste all round keuze is voor woonwerk verkeer year round. En dan is het meteen duidelijk waarom ik ze als geschenk niet afwijs (mijn R1200RT kwam met bijna nieuwe MPR4's en de tweede 1100RS staat op MPR3's), maar zelf kies voor Conti Road Attack's of Pirelli Angel GT's omdat ik de kwaliteit op (droge) secundaire wegen voorrang geef en de slechte omstandigheden niet schuw, maar time and place kan kiezen. Je rijdt toch anders in de regen, maar ik hoef niet elke dag bij nacht en ontij tussen het blik. Ik overweeg nu wel om die Dunlop Roadsmart 3's eens te proberen (maar heb nog vier sets wielen staan...)
 
Vandaag niet aan rijden toegekomen, gisteren wel even de boel 'gecheckt' na de beurt en een proefritje gemaakt. Het verkeer zat niet erg mee, dus de schokbrekers nog niet uitgesproken kunnen testen. Eerste ervaring is wel dat de fiets wat hoger 'op de poten' staat en daardoor een kortere wielbasis heeft en dus korter draait. Ook het comfort lijkt een stuk beter. Ik kreeg eenzelfde gevoel als met nieuwe bandjes...... net weer effe lekkerder sturen....
 
Ff iets anders: Wij plannen weer een bezoekje aan de motorbeurs op vrijdag 24 februari, zijn er meer van hier die een kijkje gaan nemen?
 
@thijs, ja, ik wil ook naar de beurs, maar ik weet nog niet welke dag... Vrijdags ben ik met mijn zoontje in de weer. Misschien kan ik 's middags er heen?

Ik zit na jullie verhalen over dempers en veren te kijken naar Wilbers. Nu zie ik op marktplaats dit setje:
http://link.marktplaats.nl/m1130058241

Volgens mij een mooie aanbieding, maar niet specifiek voor de RS, maar ik denk dat ik deze wel kan monteren op de RS. Ik zie graag jullie reactie.

Ik vind het niet raar om continue allerlei zaken aan een auto te veranderen; ik kreeg daarbij altijd de indruk dat dat niet helemaal werd gewaardeerd. Bij motorrijders is dat juist de bedoeling, dat ik juist de zaken verander, toch?
 
Lijkt niet gek, en ongeveer half geld. Mocht je serieus worden dan kan ik mijn originele (losse)units van een RS meten of fotograferen of je kan ze meenemen om te vergelijken. Let op, een GS staat hoger op zijn poten dan een RT of RS, daar waarschuwt hij ook voor. Ik meen dat de ratio achter 1 op 2,5 is. Dus als de unit 1 cm langer is, dan staat de kont 2,5 cm hoger. Ik sta achter nu ongeveer 3,5 tot 4 cm hoger. Je zou dan ook de reactie stang moeten inkorten (1 cm per 2 cm hoogte) om de cardan as weer te 'strekken'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan