BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Reflector = zaag erin
De reflector was voorheen ook altijd 1 van de eerste dingen die er vanaf geschroefd/gebroken/getrokken werd. Maar helaas is dat tegenwoordig 1 van die zaken waar bij een gerichte politiecontrole naar gekeken wordt. Heel flauw allemaal, maar ik ben te oud geworden voor die onzin dus laat hem daarom maar zitten. Hooguit verplaats ik de reflector naar boven de kentekenplaat, want het blijft geen gezicht.
 
Moet er een reflector onder de kentekenplaat zitten? :/
Bij mijn ST zit die er niet. Misschien verwijderd door de vorige eigenaar. Heeft een ST rijder daar een afbeelding van?
 
"vroeger" had je achterlichtglazen met ingebouwde reflector. Vandaar geen aparte reflector.

Nu het je LED's....

Roelof.
 
Mannen,

minder leuk nieuws wellicht! Per september heb ik een andere baan, en daarvoor ga ik serieuze kilometers (150 km per dag ipv 60) maken. Dusdanig veel, dat na veel (her)rekenen mijn R1150RS niet meer rendabel blijkt ten opzichte van een klein dieseltje. Daarnaast was ik toch al van plan een autootje te kopen voor erbij, en dan zou het al helemaal een duur geintje worden. Langzaamaan ga ik dan ook op zoek naar een voertuig op vier wielen. Hoewel ik de RS liever op mijn naam laat staan, vind ik niet dat deze een "leven" aan de lantaarnpaal verdient, om er maar sporadisch van losgemaakt te worden. Het is dus tijd om afscheid te nemen. -O-

Hij staat nog niet in de officiële verkoop, maar dat ie de deur uit gaat staat vast. Ik wil hem eerst hier in de stille verkoop aanbieden voor forumleden of bekenden daarvan.

Waar praten we nu over? Deze dus!
posbank.jpg

Van bouwjaar 2001, met 141.000 kilometer ervaring. De motor is door mij én de vorige eigenaar gebruikt om het hele jaar door in de winter te rijden en verbergt dit dan ook niet. Aan de andere kant is het onderhoud dat gepleegd is in de afgelopen 60.000 kilometer bekend. Het spreekt voor zich dat dit vanwege het woon-werkverkeer allemaal keurig op tijd en volgens het boekje is uitgevoerd. De controle van het i-abs is uitgevoerd door Keram te Maastricht en de koppeling is ondanks de kilometerstand nog in orde! Op dit moment staat de motor op een voorband die nog zo'n 12.000 kilometer voor zich heeft, en op een achterband met nog ongeveer 8.000 kilometer toekomst (van beide banden zijn uiteraard de schaamranden al eraf gereden 8-) :+ )De 140.000 kilometerbeurt is net achter de rug en daar is ook een achterremschijf gemonteerd. De uitlaat is recentelijk vervangen door één van een 1150RT, die nog wat liefde en aandacht nodig heeft.

De motor is voorzien van Ztechnik valbeugels op de cilinderkoppen. De handvatverwarming functioneert, zij het rechts. Door de Barkbuster handkappen worden de handen goed uit de wind en de regen gehouden waardoor ik dit niet als een gemis zie. Ook heeft de motor de volledige 3-delige kofferset met in het topkoffer extra remlichten. Het Zümo 660 navigatiesysteem (dat heeft wat gebruikssporen, maar werkt nog prima) met houder op het stuur zit ook bij de koop in.

De motor loopt en rijdt prima, en ik verkoop hem met frisse tegenzin. Ik gun echter iemand anders met meer tijd het plezier, en ik gun mijn motor een eigenaar die meer kilometers maakt.

Ik ben graag eerlijk over de motor. Zoals de meeste wel weten kijk tegen de motor aan als een gebruiksvoorwerp. Dit betekent dat ie alle beurten netjes heeft gehad, maar je er nog geen concours mee zult winnen. Poetsen zul je zelf moeten doen!

Ben je of ken je iemand met interesse? Laat het me weten! Ik sta open voor alle vragen en help je graag aan meer informatie waar dat nodig is! Mocht het via deze weg niet vlotten, dan gaat ie binnenkort op marktplaats. :)

Groet,
Jeroen
 
Jammer naamgenoot, we gaan je gezellige aanwezigheid bij de RS toertjes missen! Veel plezier met je nieuwe baan, ik hoop dat het een goede voortuitgang is!

Zal je motor op de interne tam-tam zetten!
 
Jammer naamgenoot, we gaan je gezellige aanwezigheid bij de RS toertjes missen! Veel plezier met je nieuwe baan, ik hoop dat het een goede voortuitgang is!

Zal je motor op de interne tam-tam zetten!
Bij het kiezen van mijn huidige baan heb ik me een beetje vergist in de inhoud/werkzaamheden. Ik heb echter enorm veel geleerd. Desondanks ben ik blij met de vooruitgang en verandering. ;)

Ik ga proberen toch nog wel aanwezig te zijn bij de toertjes..het pak blijft hier gewoon hangen, en er zijn toch nog wel een aantal kennissen die een motor hebben en die ook wel willen uitlenen....hopelijk kan ik zo nog af en toe gezellig mee toeren! :)
 
Gisteravond toch maar met de blik op de vele reizen de komende maand de reservewielen met de Dunlop RS 3/III 's gemonteerd. De achterste is 170 x 18 ipv 160 x 18 (1100 modellen behalve 'S')en dat gaat net goed bij de cardantunnel: 5 mm speling tussen band en tunnel, gemonteerd met de standaard vulschijf er tussen.
Ik ga er dit komend Hemelvaart weekend mee naar de Eifel en kan dan wel iets zeggen over hoe het bevalt (er gaat ook een R1 mee), maar voor de oudere RS eigenaren is dit nu een optie voor een van de beste nieuwe sport toer banden. De Metzeler Roadtec 01 kan ik niet vinden in 18 inch maat.
 
@Jeroen, jammer maar zeer begrijpelijk. Ik zal ook eens rondkijken naar potentiële kopers.
Ik heb heel even aan mezelf gedacht en word niet benauwd van die km stand, maar mijn 1100 is nu naar mijn zin en ik red me daar nog wel een poosje mee.
 
bommep schreef een reactie . . .:
1) @Jeroen1969: Het oplaadsnoer op zich is niets mis mee, alleen de wijze van monteren op een fiets van 20k+ doet mij de wenkbrauwen fronzen; een zwart stekkertje vastgezet met 2 trekbandjes op een rood frame :N

2) Wat betreft het afdekken van de spanningsregelaar, dat moet je toch maar eens aan je dealer vragen of dat het kwaad kan. Mijn dealer heeft de eerste defecte al te pakken.

3) Qua scherm heb ik een model van Powerbronze op het oog, die is volgens mij nog lager dan de Puig.

4) Om mijn rug tijdens de vakantie schoon te houden overweeg ik zoiets:

[afbeelding]

Maar dan schiet ik waarschijnlijk wat door in mijn 'functie voor vorm' gedachte :+

DTC op Rain, daar had ik nog niet aan gedacht :t

@] malibuutjes: Dat is nou precies met wat ik bedoel met dat de kwaliteit van de versnellingsbakken bij BMW nog steeds niet reproduceerbaar is. Mogelijk wordt het met meer kilometers wel beter (en ik ben ook best kritisch, zegt men :/ ).

5) @far: Die achterspatbordverlenger had ik ook in het vizier, past dan de reflector nog?

6) Ik heb een TomTom en helaas ook de (Garmin) navigatie uitbreiding. Ik zeg helaas vanwege de draairing naast het handvat. Hierdoor moet je 15 mm (ik heb het nagemeten) verder reiken met je duim om de richtingaanwijzer te bedienen. In de praktijk moet ik dan mijn duim overstrekken om richting aan te geven, maar dat kan ook aan mijn duim liggen :P

7) Bij de vervuiling bedoel ik specifiek de uitsparing in de frontdeksel, vlak onder de radiator. Dat zat vol met zand, net als in de ronde uitsparingen in het frame.


8) De RS is trouwens afgeleverd met de Metzeler Roadtec Z8 Interact. Ik had al goede ervaring met deze band op de RT, op de RS bevalt deze band mij ook. Levensduur zal net als bij de RT tegen de 10k zitten, als ik nu het profiel meet.

1) Heeft de dealer, die je de RS geleverd heeft, wellicht goed bedoeld het laadsnoer gemonteerd? Het verbaasde mij dat jij zo'n laadsnoer al gemonteerd geleverd had gekregen... Bij mijn RS zat ie in ieder geval niet en heb ik het zelf zo gemonteerd:
RSOptimateConx.jpeg


2) Ik dek volgens mij met de Splashguard niet iets af dat al niet afdekt is, waar het ding tegen aan zit, dat zit verders ook al dicht:
RSAvantGuard.jpeg

Maar ik zal bij de komende onderhoudsbeurt nog bij Van Harten vragen of dat ding kwaad kan of niet. Ik hoop echt van niet, want bij mij scheelt het echt een flinke slok op een borrel. Heb een aantal ritjes zonder dat plastic gedaan met regen en dan wordt mijn fiets dus erg vies, wellicht omdat ik de laatste paar kilometer richting huis over niet al te schone wegen moet rijden die meer troep opspatten bij nattigheid...

3) Ik vermoed dat een lager scherm mij meer hinder gaat geven... Onlangs had ik het scherm vrijwillig in de lage stand omdat de keuze tussen herrie of niet zweten in het voordeel van niet zweten uit viel. Mijn aanbod om eens te komen proefrijden met het Puig schermpje staat nog altijd overeind, ik heb die van mij via Marktplaats voor €70,- gekocht.

4) Mijn rug blijft schoon, ik heb dan wel 3 stukjes extra spat bescherming toegevoegd:
RSMudsling02.jpeg
RSMudsling01.jpeg

De Mudsling

De Aussie achterspatbord (die jij dus ook hebt)
BMWMudguard04.jpeg


En de Touratech splash guard waar Roelof ook al naar verwees (was ook een tip van Roelof):
Splashguard03.jpg


5) Daar heb ik vervolgens dan ook de reflector op gezet. Van Harten had de zaag al in de reflector gezet (zie opmerking van Gerwin glk), dus die van mij was al foetsie, maar ik heb geen zin in bekeuringen, al helemaal niet in Duitsland. Geen porem, die reflector van de Gamma...
Puig02.jpeg


6) Ik heb geen enkele moeite met de richtingaanwijzer, bij mijn 2010 RT zit ook zo'n knoppenwinkel en geen draaiwiel, ik merk geen enkel verschil v.w.b. het bedienen van de richtingaanwijzer. Wel dat ik bij sommige bochtjes per ongeluk het wiel een tikje heb gegeven en dan een ander schermpje op de navigator VI te pakken heb.

7) Zoals al eerder gesteld, ik mag hopen dat die AvantGuard daar geen kwaad kan, want vuil houdt ie heel goed tegen... Mijn cilinders zijn ook minder vies, door die "zij flappies".

8) 10k... da's niet gek veel met een band.... Tot op heden staat mijn "laagte record" op 16k met een Michelin PR 4 (op de RT). Geen idee hoe de Dunlop Roadsmart 3 het gaat doen, ik heb ze nu 8k er op liggen en krijg niet de indruk dat ze er al over 2k af moeten....
 
Bij het kiezen van mijn huidige baan heb ik me een beetje vergist in de inhoud/werkzaamheden. Ik heb echter enorm veel geleerd. Desondanks ben ik blij met de vooruitgang en verandering. ;)

Ik ga proberen toch nog wel aanwezig te zijn bij de toertjes..het pak blijft hier gewoon hangen, en er zijn toch nog wel een aantal kennissen die een motor hebben en die ook wel willen uitlenen....hopelijk kan ik zo nog af en toe gezellig mee toeren! :)

Gezellig!!! Eventueel staat er hier nog wel een R1200RT te leen bij een RS toertje! Moet je alleen nog per OV of diesel ootoo naar hier zien te komen...
 
In de showroom hadden alle nieuwe boxers zo'n stekker, allemaal op dezelfde manier aan het frame geknoopt. Of het iets specifieks voor Nederland is en pas bij een dealer geplaatst wordt weet ik ook niet.

Ik vraag me wel af hoe zwaar de stekker gezekerd is, en of ik er straffeloos een compressortje op kan laten draaien. Uit ervaring weet ik dat de boordaansluiting dit niet trekt, en zet hem altijd direct op de accu. Maar zo op het eerste zicht komt er bij de RS wat meer bij kijken om bij de accupolen te komen.

Ik heb inmiddels een Powerbronze schermpje besteld, wel leuk om later een vergelijkend warenonderzoek te doen.
Wordt vervolgd.
 
In de showroom hadden alle nieuwe boxers zo'n stekker, allemaal op dezelfde manier aan het frame geknoopt. Of het iets specifieks voor Nederland is en pas bij een dealer geplaatst wordt weet ik ook niet.

Ik vraag me wel af hoe zwaar de stekker gezekerd is, en of ik er straffeloos een compressortje op kan laten draaien. Uit ervaring weet ik dat de boordaansluiting dit niet trekt, en zet hem altijd direct op de accu. Maar zo op het eerste zicht komt er bij de RS wat meer bij kijken om bij de accupolen te komen.

Ik heb inmiddels een Powerbronze schermpje besteld, wel leuk om later een vergelijkend warenonderzoek te doen.
Wordt vervolgd.

Dat is gewoon een standaard CTEK laadaansluiting voor een lader. Beetje raar voor een dealer om die standaard op elke fiets te monteren want elke BMW van de afgelopen 15 jaar heeft standaard minimaal een en vaak zelfs twee of drie 12V stopcontacten zitten. Die werken wel alleen met een BMW lader om te laden maar het is dus een dealer dus dat moet geen probleem zijn. Dat een particulier zo'n aansluiting (laat) monteren kan ik dan weer wel begrijpen.

Het maximale vermogen wat er van zo'n 12V boordnetaansluiting gehaald kan worden is trouwens 5A, even goed op het typeplaatje van je 12V compressor kijken dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon een standaard CTEK laadaansluiting voor een lader. Beetje raar voor een dealer om die standaard op elke fiets te monteren want elke BMW van de afgelopen 15 jaar heeft standaard minimaal een en vaak zelfs twee of drie 12V stopcontacten zitten. Die werken wel alleen met een BMW lader om te laden maar het is dus een dealer dus dat moet geen probleem zijn. Dat een particulier zo'n aansluiting (laat) monteren kan ik dan weer wel begrijpen.

Het maximale vermogen wat er van zo'n 12V boordnetaansluiting gehaald kan worden is trouwens 5A, even goed op het typeplaatje van je 12V compressor kijken dus.
Het is een CTEK laadaansluiting en volgens de dealer ook zo bedoeld. Ik heb ook geen probleem met zo'n aansluiting, alleen ziet het er op zo'n nieuwe fiets een beetje knullig uit. Ik vroeg me dus af of dit wel 5A is, omdat ik niet weet hoe deze draad aangesloten is. Het lijkt wel direct op de accu, maar ik moet nog even kijken.

Maar ben ik dan de enige bij wie de motor nieuw is afgeleverd met zo'n laadstekker?
 
Het is een CTEK laadaansluiting en volgens de dealer ook zo bedoeld. Ik heb ook geen probleem met zo'n aansluiting, alleen ziet het er op zo'n nieuwe fiets een beetje knullig uit. Ik vroeg me dus af of dit wel 5A is, omdat ik niet weet hoe deze draad aangesloten is. Het lijkt wel direct op de accu, maar ik moet nog even kijken.

Maar ben ik dan de enige bij wie de motor nieuw is afgeleverd met zo'n laadstekker?

Geen idee of je de enige bent. Het is iig geen BMW onderdeel. Ik heb er ook eentje op mn RSV4, zit normaal gesproken direct op de accu.
 
Roelof zou er wat zinnigs over kunnen zeggen, die heeft ook een hagelnieuwe Eur 4 fiets gehaald. Ik heb die fiets mogen bewonderen en kon geen laadsnoerstekkertje ontwaren. Gezien het feit dat Roelof schreef dat hij via de standaard BMW aansluiting oplaad, denk ik niet dat zijn fiets voorzien is van zo'n stekker.
 
Roelof zou er wat zinnigs over kunnen zeggen, die heeft ook een hagelnieuwe Eur 4 fiets gehaald. Ik heb die fiets mogen bewonderen en kon geen laadsnoerstekkertje ontwaren. Gezien het feit dat Roelof schreef dat hij via de standaard BMW aansluiting oplaad, denk ik niet dat zijn fiets voorzien is van zo'n stekker.

Dat CTEK snoertje is inderdaad niet standaard en is wellicht "service" van de dealer. Mogelijk aangebracht om in de showroom de accu's op te laden.
Met de Optimate 4 Dual en een extra snoer met BMW stekker, kan ik de lader gewoon via het boordstopcontact (en CAN bus) opladen.

Roelof.
 
@ Bommep:
Op de vervuiling van het motorblok terug te komen: ik stoor mij er niet aan omdat ik wellicht vergelijking trek met een R1200R DOHC waarbij de oliekoeler helemaal in de spray zit van het voorwiel.

De R1200RS LC radiateur (nu waterkoeler i.p.v. oliekoeler) zit, vergeleken met de R, relatief veilig uit de spray van het voorwiel.

Roelof.
 
Dan zal het een service van de dealer zijn. Net even gekeken, er zit een steekzekering van 15A tussen, daar kun je nog eens een bandje mee oppompen ;). Bij de RS is in zo'n geval een stekker wel handig, want de accu hebben ze aardig weggestopt.

@far: Die vuil ophoping waar ik het over heb zie je niet, maar steek je hand maar eens in de uitsparing van het frontdeksel vlak onder de radiator. Beetje viezigheid maakt mij niet uit, maar ik zag wel dat je daar bij het schoonmaken moet oppassen met het stekkertje van de ventilator.
 
Overigens vind ik de accu in de R1200RS beduidend makkelijker bereikbaar dan de accu in de R11x0RS, daar zit ie onder de tank, bij de LC zit ie achter een driehoekig plastic kapje aan de zijkant. Kapje er af met een torx, dan friemel je zo het bakje waar de accu in zit naar voor en kan je er bij.
 
Vorig jaar een collega op een R1100S met een lege accu geholpen, dat viel idd nog niet mee :N
Bij de R1200R/S/RT heb ik geen gereedschap nodig om bij de accupolen te komen, ik heb gelijk maar een torx 25 in de foudraal bij de compressor gestoken. Beter ermee verlegen dan erom verlegen
 
Voor de R1200RS LC enthousiasten: in de MotoPlus van deze week (nr. 11) staat een vergelijk tussen een 4 tal sporttoerders:
Honda VFR 800F, haalt 678 punten
Suzuki GSX-S1000F, haalde 697 punten
Kawasaki Z1000SX, haalde701 punten
Ducati Supersport S, haalde 727 punten
BMW R1200RS-LC modeljaar 2017, dus met "bochten ABS" en verbeterde versnellingsbak en torsiedemper in de transmissie

BMW technisch winnaar :) op punten: 756, maar laatste ;( als het gaat om prijs/kwaliteitverhouding.

Van dit soort teksten wordt een BMW RS rijder blij :) :
"licht en precies sturend weet de R1200RS met zijn upside-down telescoop en de goed bijpassende Metzler Z8 Interact banden steeds de apex van de bocht te vinden, waarbij hij zich noch door late remacties, noch door hobbels noemenswaardig van de wijs laat brengen"

"Ook in motorisch opzicht doet de RS het bijna vlekkeloos. Bullig en ontspannen trekt de vloeistofgekoelde 1170 cc boxertwin van onderuit, daarbij mooi doseerbaar aan het gas, trilt nauwelijks en heeft met een verbruik van 1:23 bij rustig rijden ook nog het laagste brandstofverbruik"

Van de genoemde motoren heeft de RS het hoogste koppel (gemeten 118 Nm bij ook het laagste toerental van 6500 rpm) en dat staat garant voor een schakellui te berijden motor.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan