BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

full


Jouw plaatje verschilt niet met de mijne, behalve dan de kleur van het blok.
O..en jouw foto is wel scherp :+
 
Laatst bewerkt:
Zo ziet het er bij mij uit:
full


Door de flits is de vervuiling extra opgelicht....sorry dat ie niet schoner was.

Zoals je kunt zien, zit er geen gaatje op de plaats van bommep of Ab. Wel is er een "pijpje" vlak naast een bevestigingsbout en schuin naast/boven het oliefilter.

En....er komt niets uit....

Edit: en de motorfiets is volgens de fabriekdocumentatie gebouwd in W35 van 2016 en voor wat ik weet de eerste bouwserie van modeljaar 2017

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
O..Roelof, ik dacht dat hij van Piet was.
Ga jij er nog mee naar de dealer?

Edit, ik was te vroeg met mijn reactie zag jouw bericht nog niet
 
Laatst bewerkt:
Zo ziet het er bij mij uit:
[afbeelding]

Door de flits is de vervuiling extra opgelicht....sorry dat ie niet schoner was.

Zoals je kunt zien, zit er geen gaatje op de plaats van bommep of Ab. Wel is er een "pijpje" vlak naast een bevestigingsbout en schuin naast/boven het oliefilter.

En....er komt niets uit....

Edit: en de motorfiets is volgens de fabriekdocumentatie gebouwd in W35 van 2016 en voor wat ik weet de eerste bouwserie van modeljaar 2017

Roelof.
Ja, dat geloof ik, als ik er een prop in sla zal het ook wel droog blijven :+

Maar ik ben net nog even in de garage wezen kijken, maar bij mij zit het echt anders, schijnbaar op de 'oude' manier.
Terwijl mijn RS ook in week 35 van 2016 gebouwd is.
 
Ja, dat geloof ik, als ik er een prop in sla zal het ook wel droog blijven :+

Maar ik ben net nog even in de garage wezen kijken, maar bij mij zit het echt anders, schijnbaar op de 'oude' manier.
Terwijl mijn RS ook in week 35 van 2016 gebouwd is.

De motorblokken worden op een ander moment (eerder) gebouwd, dus de motorfietsassemblage datum is niet gelijk aan de bouwdatum van het blok.

Maar had dit verschil niet verwacht.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
O..Roelof, ik dacht dat hij van Piet was.
Ga jij er nog mee naar de dealer?

Edit, ik was te vroeg met mijn reactie zag jouw bericht nog niet

Ik kijk het even aan voordat ik langs de dealer ga, eerst mijn theorie uitproberen.

Bij de stand van 2000 km was er nog niets te zien, maar direct daarna heb ik zo'n 400 km snelweg afgeraffeld met een bovengemiddelde snelheid (in een poging de regen voor te blijven). Dat had ik nog niet eerder gedaan met deze motor, en heb het idee dat de lekkage bij constant hogere toerentallen ontstaat.

Niet dat dat iets uitmaakt, maar wel een mooi excuus voor een stevig ritje :]
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat alle 2017 euro4 fietsen dat messing pijpje hadden ipv. het "oude" gaatje linksboven het luchtfilter, maar als ik die foto van jou zie blijkbaar toch niet. Hoop wel voor je dat er die verbeterde versnellingsbak op zit.
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn eerste gedachte na de post van far, zeker gezien mijn eerdere opmerkingen over de versnellingsbak.
Maar ik heb geen idee hoe je dat van buitenaf zou kunnen zien.
 
Ik hoop aanstaande vrijdag van de chef werkplaats van Harrie Meijer te horen waar dat gaatjemetofzonderpijpje voor is.
 
Laatst bewerkt:
Nou volg ik met stijgende verbazing de ontwikkelingen van dat LC blok..., maar wat ik mij dan afvraag..., waar is dat pijpje voor...???

Wat moet je daar kunnen aftappen, en/of bijvullen...??



En waarom zit er überhaubt een gat in het blok (bij die niet gepijpte uitvoering, zeg maar)... :? :?
Via dat gaatje kan de koelvloeistof weglekken, mocht dit nodig zijn. Bij latere modellen is op een iets andere plaats de uitstroommogelijkheid gemaakt. Waarom weet ik niet, mogelijk minder zichtbaar en met het voordeel voor de klant dat deze zich pas zorgen gaat maken als z'n reservoir leeg is :/
 
Het is een gesloten systeem, maar er zijn LC rijders die onder garantie al 3x een nieuwe waterpomp hebben gekregen, vanwege die lekkage dus. Door deze 'drain' via een pijpje te laten lopen, verwacht ik dat het niet zo snel op het blok zichtbaar wordt (dus geen klagers). Maar goed, dit alles onder voorbehoud, ik ben geen monteur..
 
Laatst bewerkt:
Nou volg ik met stijgende verbazing de ontwikkelingen van dat LC blok..., maar wat ik mij dan afvraag..., waar is dat pijpje voor...???

Wat moet je daar kunnen aftappen, en/of bijvullen...??



En waarom zit er überhaubt een gat in het blok (bij die niet gepijpte uitvoering, zeg maar)... :? :?

Tis de lekdetectie voor de waterpomp....komt ook bij auto's voor....

Roelof.
 
I know, maar dan zit het gaatje vaak onder in de waterpomp zelluf.

En dat weet je natuurlijk ook.....bij een auto zit de waterpomp niet achter een (dicht) deksel waar koelvloeistofophoping schade kan (zal) veroorzaken.

Roelof.
 
Lijkt mij ook, het koelvloeistofsysteem is een gesloten systeem gelijk aan auto's mag ik hopen.

Bij het in meer BMW's gebruikte type pomp zullen bij het inlopen van de lagers altijd een paar druppels weglekken. Over de loop van de levensduur van de motor laat ie ook af en toe een druppeltje gaan. Wordt het excessief (lees: elke rit een spoor opgedroogde koelvloeistof) dan krijg je (terecht) een nieuwe pomp. Meestal houden ze er mee op na een paar ritten. En soms niet.
 
Enfin, ik ben toch ook maar eens gaan zoeken naar dat gaatje. Op mijn knietjes op het kussen, zo waar gaatje gevonden:
LClekgaatje.jpeg


Fiets heeft nu 23k gelopen. Nix niet sporen van lekkerij of wat dan ook te zien.

Olie lekt ie dus ook niet. Want terug gekomen van 3 nachten de hort op staat het olie niveau op de parkeerplaats van Schiphol dus zo:
OliePeilRS2.jpeg


Ik weet niet of er één of andere mafkees rondom Schiphol loopt die het leuk vindt om motorfietsen bij te vullen, maar het was zo:
Oliepeil2.jpeg
nadat ik ongeveer 150 ml had toegevoegd vorige week. Nou denk ik dat een beetje helling effect kan hebben en ze zijn nogal aan het klussen geweest op Schiphol, dus wellicht stond de fiets niet geheel en al waterpas... Maar .... een nacht in de schuur thuis verder leverde ook weer dat "volle" plaatje op... Het zal wel zo zijn dat ik de eerste keer niet lang genoeg gewacht heb... En dat het olie reservoir dus inderdaad nagenoeg vol zat... en er dus een foutief bericht op mij af was gevuurd.

In ieder geval schakelde het apparaat met Shit Assist, boterzacht. Schiet mij maar lek.
 
Kan het per ongeluk ook zo zijn dat je "leen" knopperij rechts vandaag ook vervangen wordt voor "vaste" knopperij? Zo ja, ben heel benieuwd naar het coulance gehalte op de rekening straks. Was bij mij dus 50%....
 
Em ik heb bij die zelfde dealer door Roloo in hoogst eigen persoon een rondleiding gehad
Samen de gaatjes, pijpjes en slangetjes bestudeerd.
By the way. Ik heb een gaatje
 
Als je een 1150 hebt gehad ,verwonder je je niet meer over de verschillende olie niveaus.
Alleen af en toe in de gaten houden en niet te gauw bij vullen of in paniek raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan