BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

...verbaas U niet, verwonder U slechts...


:+



...zit toevallig bij de dealeRT. En ben ff in de gaatjes en pijpjes toestand gedoken...

...en er zijn drie uitvoeringen te ontwaren...


- gaatje
- pijpje zonder slangetje
- pijpje met slangetje


Foto's zijn gemaakt.
En waren dit allemaal 2017 modellen?
 
Welk type versnellingsbak voor modeljaar 2017:

Uit de BMW RS-LC reparatie DVD:

"Als vervanging staan uitsluitend versnellingsbakken vanaf modeljaar 2017 ter beschikking. Bij reparatie moet evt. naar deze versnellingsbakken omgebouwd worden. Hiervoor zijn bijkomende afzonderlijke onderdelen (bijv. startmotor, uitlaatspruitstukhouder, drukstang) nodig (zie elektronische onderdelencatalogus)."

"Versnellingsbakken vanaf modeljaar 2017 zijn met een serienummer aan de secundaire as (onder koppelingswerkcilinder) uitgerust: serienummer eindigt met DMS.
Tot modeljaar 2017 eindigt het serienummer op KMS resp. BMS.

Heren, als u dat wilt kunt u even op de knieën.....

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Euhh...kan geen serienummer vinden wat eindigt op MS..wel diverse andere nummers.
Kun je de locatie van dat nummer ook achterhalen?
 
die secundaire as zit vermoed ik in het blok, onder de koppelingswerkcilinder. Niet vanaf buiten zichtbaar :+
 
Euhh...kan geen serienummer vinden wat eindigt op MS..wel diverse andere nummers.
Kun je de locatie van dat nummer ook achterhalen?

Inderdaad, niet zichtbaar....Het plaatje was ik heb is van een uitgebouwde motor/versnellingbak....

Ik heb de originele BMW productiepapieren "geboorte certificaat" en daar staat ook niets op welke V-bak is gebruikt. Er staat alleen "OM7 Modelljahr 2017"

De laatste mogelijkheid is bij de dealer; die heeft de gegevens "in de computer" daar zou de bak kunnen worden genoemd, maar de kans is klein omdat dit ook niet op het "geboortecertificaat" wordt genoemd.

realoem zou het antwoord kunnen geven: kijk bij een 2016 model naar het onderdeelnummer van de startmotor en bij jouw motor aan de hand van het VIN nr ook het nummer van de startmotor.
Als die niet gelijk is, dan heb je de 2017 bak omdat de startmotor moest worden aangepast aan de nieuwe bediening van de V-bak. Het binnenwerk van de bak is overigens ongewijzigd.

Edit: het realoem geeft het antwoord niet: je moet zelf bepalen of je flens A of B hebt....en ik weet niet zeker of je het flens verschil in gemonteerde toestand op je motor kunt zien.

Roelof.
 
En dan heeft een 2017 model een B flens?

full


Op de knieën maar weer..
 
Zou nog even laten weten hoe het is afgelopen met de lekkage sporen vanuit "mijn gaatje"
Het is eigenlijk simpel, Harrie Meijer heeft er een nieuwe waterpomp ingezet.
Had nog welgeteld 20 dagen gerantie *O*
 
Door het "gedoe" rond welke type bak of startmotor stond ie max. hoogte op het hefplateau en toen kwam ik erachter dat er werk te doen was. Met name uitlaat...

Voor mij onmogelijk vast te stellen welk type bak ik heb of welke startmotor. Heb nog wel een semiflexibele endoscoop, maar dan is nog steeds een uitdaging om iets te vinden (zien) zonder demontage van onderdelen.

Roelof.
 
Aangezien ik vandaag mijn nieuwe R1200RT '17 heb opgehaald, en mijn R1200RS '16 daar op heb ingeruild heb ik een 2tal accessoires te koop;

Rear hugger light
GIVI Verhoogd transparant windscher

Heb beide nieuw gekocht en maar zo'n 3 maanden gebruikt, en beide zijn als nieuw.

Vraagprijs Givi windscherm €70 (werkt echt perfect, kunt overal met vizier/kinstuk open rijden zonder wind op de helm, Jeroen1969 heeft een soortgelijke ruit)
Vraagprijs Wunderlich rear hugger €140 (maakt de motor echt een stuk mooier rond het achterwiel)

Ik probeer het eerst hier voor de liefhebber anders gaan ze op marktplaats.
Wil je ze allebei geef ik een mooie korting.

Kan foto's opsturen als je wilt.

Misschien iets voor Bommep?
 
Laatst bewerkt:
@abhteh: Daar kom je goed weg. Ik heb vandaag een flinke rit gemaakt en het blijft vooralsnog droog :t


@far: Ik heb een B flens:

full


B komt na A dus het zou wel een model 2017 bak zijn.


@Jeroen1969: Ik heb vandaag het sportschermpje van Powerbronze gemonteerd:

full


Korter wordt het niet :/

full


Resultaat volgens verwachting: Minder gebulder rond de helm maar wel vol in de wind. Opmerkelijk was wel dat ik veel minder insecten op mijn vizier had, maar dan echt veel minder. Ideaal is het nog niet, voor lange afstanden (snelweg) moet ik toch wat anders verzinnen.

Jouw Puig winkelruit, zit die met de originele bevestigingsrubbers vast, of krijg je daar wat anders voor?
 
@malibuutjes: Goed plan, maar het is wel dik 100 km hiervandaan.
Kan er natuurlijk wel een leuk ritje van maken, die Powerbronze past terug wel in de topkoffer :]
 
Laat maar weten wanneer je langs wilt komen; 100km is natuurlijk peanuts voor een RS hè. Kan je meteen die Wunderlich mudguard zien.
 
~
@far: Ik heb een B flens:

[afbeelding]

B komt na A dus het zou wel een model 2017 bak zijn.

quote]

Verder kun je een m.j. 2017 nog herkennen aan de reflector op de vorkpoten en de ronde (i.p.v. rechthoekig) diagnose stekker voor de OBD (uitlezen boorcomputer) die achter het accudekseltje zit en het gele motormanagement lampje op het dashboard en dat kort moet gaan oplichten tijdens op contact zetten (systeem test/lampen test) van de motor.

Roelof.
 
Lekkere stunt uitgevreten vandaag....

Moest boodschappie doen, dus de 55 liter tas achterop. Enfin, je hoort toch wel eens van die verhalen van mensen die hun doosje boodschappies boven op de auto zetten? En dan ff afgeleid? En dan gaan rijden met die doos nog op het dak?? Heb ik destijds smakelijk om gelachen... Tot vandaag...

Aangekomen bij de volgende stop, wil ik de tas van de bagagedrager halen... weg tas! Vergeten vast te klikken.... Pal voor het Pliesie buro had ik het ding geparkeerd, dus dan maar la retour.

En man die zwaar onder invloed van verdovende middelen was stond voor me te bazelen tegen de juffrouw van de pliesie achter de balie. Gelukkig stond ze mij om de mafkees heen te woord. Nee, dan moest ik toch maar ff naar "gevondenverloren" .nl en en daar een formuliertje invullen.

Met stevig de balen er in op huis aan. Me afvragend of eea wellicht door de verzekering gedekt wordt. Zo'n soft bag big doet toch gauw €179,-...

Maar er bestaan gelukkig ook eerlijke mensen! Een mevrouw had mijn tas gevonden, vond mijn e-mail adres en ik kreeg hedenavond keurig een mailtje. Kan de tas morgen weer ophalen. Haleluja!

Er zat namelijk ook de code van mijn kakelvers aangeschaft Verzekering-Goed-Gekeurd-ART04 schijfrem slot in, samen met de bon en de reserve sleutel... En de ontvangstbon voor de reparatie van mijn iPhone 6S.

Morgen flesje wijn maar ruilen voor de tas.
 
Wat ook handig is met de eifoon is dat hij onthoudt waar je auto/motor staat.
Als je de "kaarten" app opent kun je zien waar de eifoon is, maar ook je auto/motor.


full
 
Laatst bewerkt:
Leuk autotje die C4 ! Heb ik eens mee gehad als vervangend vervoer, prima rijdend karretje ook.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan