R1 (4xv) klap bij 3000 rpm

Stefan1991

Rookie
23 dec 2013
6
0
Na maanden van meelezen op dit mooie forum (helaas) een reden tot het openen van een topic.
Net zoals vele andere topics over rammelende R1's, hoor ik ook een geluid wat mij niet bevalt.

Het probleem:
In de eerste en tweede versnelling, komt er een klap (ik denk uit de bak) bij ongeveer 3000 toeren.
In de versnellingen daarboven hoor ik het niet, maar dit kan ook komen door de te hoge snelheid waarmee dan gereden wordt.

Wat heb ik al gedaan:
Het schakelmechanisme gemonteerd en gecheckt
Koppeling gedemonteerd en gecheckt
Koppelingshuis gedemonteerd -> Hier hebben 4 van de 6 veren ruimte.
Na wat googlen achten veel mensen dit het probleem ( met het vermoeden dat de veren bij het toerental op de plaats schieten ) Maar mijn ervaring in de autobranche zegt dat dit normaal is omdat de zware strakke veren de eerste klap opvangen en daarna de andere in werking komen. Plus dat de mensen die een nieuwe (OEM) bestellen, er een ontvangen ruimte op de veren.

Nu denk ik (en jullie waarschijnlijk ook) dat het simpelweg aan de versnellingen zelf ligt.
Maar het rare is dat het exact tegelijk bij beide versnelling voorkwam, en dat ik niet duidelijk iets voel ''verspringen'' tijdens het rijden.

Graag zou ik van jullie horen of er nog uitwendige dingen zijn de ik na kan lopen.
En of iemand zijn ervaring wilt delen die deze versnellingen heeft laten vervangen(Kwamen de klachten overeen met bovenstaande?)

Alvast bedankt! :t
 
Ik weet dat dat de ketting wat roestig is maar geen slijtage laat zien.
Ik zal nog eens goed kijken naar de slijtage van beide tandwielen.

Met het idee dat de ketting een tand zou verspringen neem ik aan?
 
Ik weet dat dat de ketting wat roestig is maar geen slijtage laat zien.
Ik zal nog eens goed kijken naar de slijtage van beide tandwielen.

Met het idee dat de ketting een tand zou verspringen neem ik aan?
Of een strakke / stroeve schakel.
Misschien slijtage in transmissie dempers.
Slijtage uitgaande as?

Niet direct het eerst waarschijnlijke, maar relatief eenvoudig te controleren en daarmee uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was een beetje geschrokken van de roestvorming op de ketting, maar de motor staat ondertussen alweer een paar maanden stil..
sC5A8Tb.jpg


Het achtertandwiel lijkt mij er nog aardig uit te zien
FTrEFNd.jpg


De voorste baarde mij meer zorgen
mWRbVRb.jpg


De ketting leek mij wat stroef bij het checken van de spanning, ook had ik het idee dat de ketting niet overal even strak voelde( ivm de stroefheid misschien?)

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ik was een beetje geschrokken van de roestvorming op de ketting, maar de motor staat ondertussen alweer een paar maanden stil..
[afbeelding]

Het achtertandwiel lijkt mij er nog aardig uit te zien
[afbeelding]

De voorste baarde mij meer zorgen
[afbeelding]

De ketting leek mij wat stroef bij het checken van de spanning, ook had ik het idee dat de ketting niet overal even strak voelde( ivm de stroefheid misschien?)

Wat denken jullie?

ten 1e die ketting is al lang niet meer gesmeerd(zelf na jaren mag een ketting niet zo roesten als er wat vet opzit) :N ,ten 2e ziet er flink verrot uit :')
 
Er is iets goudkleurigs onderweg :+

Maar afgezien van de staat van de ketting, dat voortandwiel zou op zich ook al aan vervanging toe zijn toch? (heb uiteraard een complete set besteld maar even voor mijn beeldvorming)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan