Kawasaki ER-5 weinig vermogen <4000 toeren

Chalkers

Rookie
9 okt 2016
21
0
Hi iedereen,

Sinds kort rij ik op een Kawasaki ER-5 uit '97. Momenteel zit er een 25kw kit in die ik binnenkort wil vervangen voor een 35kw kit. Over het algemeen rijdt hij best prima, maar er zitten nog wel wat kleine problemen bij.

Zo lijkt die weinig vermogen te hebben onder de 4000 toeren. Wegkomen bij stoplichten gaat traag, tot die boven de 4000 komt. Dan trekt die opeens als een speer op.

Daarnaast is het stationair toerental erg laag. Deze ligt rond de 700-800 terwijl volgens het instructieboekje dit tussen de 1000 en 1100 zou moeten zijn.

Wat zou een mogelijke oorzaak zijn voor het lage vermogen bij lage toeren? Kan het zijn dat de carburateurs niet goed afgesteld zijn?

Veilige kilometers gewenst!
 
@ Martell: Ik weet niet op welke manier die begrensd is. Dit weekend ben ik van plan om hem open te maken en de te checken.

@ Janbros: Goed punt, wist ik niet zeker. Maar na wat meer zoekwerk kwam ik dit topic tegen: http://www.motorforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=153372

"ag iedereen,
ik heb een kawasaki er-5 die af en toe op 1 cilinder loopt.
hij heeft een jaar stil gestaan.
in de lage toeren loopt hij soms op 1 cilinder en soms op beide.
als je gas geeft dan moet hij even opkomen en zodra hij beide cilinders pakt gaat hij pas echt omhoog in zijn toeren.
als hij boven de 3000 toeren komt blijft hij op 2 cilinders lopen.
iemand enig idee?"

Het komt volgens mij op hetzelfde neer. Klinkt alsof de carburateurs vervuild zijn en gereinigd moeten worden. Ik zit erover te denken om brandstof reiniger te kopen zoals Forté oid.
 
@ Martell: Ik weet niet op welke manier die begrensd is. Dit weekend ben ik van plan om hem open te maken en de te checken.

@ Janbros: Goed punt, wist ik niet zeker. Maar na wat meer zoekwerk kwam ik dit topic tegen: http://www.motorforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=153372

"ag iedereen,
ik heb een kawasaki er-5 die af en toe op 1 cilinder loopt.
hij heeft een jaar stil gestaan.
in de lage toeren loopt hij soms op 1 cilinder en soms op beide.
als je gas geeft dan moet hij even opkomen en zodra hij beide cilinders pakt gaat hij pas echt omhoog in zijn toeren.
als hij boven de 3000 toeren komt blijft hij op 2 cilinders lopen.
iemand enig idee?"

Het komt volgens mij op hetzelfde neer. Klinkt alsof de carburateurs vervuild zijn en gereinigd moeten worden. Ik zit erover te denken om brandstof reiniger te kopen zoals Forté oid.
Haal de carbs er af.
Maak ze open.
Maar alle sproeiers schoon.
Controleer de stand vd mengselschroeven.
En kijk of er dopjes tussen gasschuif en deksel zitten (kan 25 Kw kitje zijn).
Controleer ook het aantal gaatjes en diameter in de gasschuif.
 
Het probleem lijkt opgelost te zijn! Uiteindelijk hebben we alleen de carbs schoongemaakt (niet heel grondig) en de sproeiers gereinigd. Gelijk ook een aantal andere kleine aanpassingen gemaakt, waaronder de ketting opnieuw gespannen.

Thanks voor het advies en de hulp!

Volgende punten op de agenda:
- Achterband vervangen
- Tikken van het blok oplossen (gok dat er iets met de kleppen aan de hand is)
- Stationair toerental ligt te laag (rond de 850) waardoor de motor na een tijdje af slaat. Maar als ik hem een stukje omhoog zet (rond de 1100) dan schiet die omhoog naar 2500 en blijft daar hangen zodra ik een beetje gas geef
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan