Een uitlaat vraag

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.776
608
Midden van het Land
In relatie tot de verbouwing van de XV1600, Verbouwing XV1600 heb ik een uitlaat vraag. Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar daar niet mijn vraag en dus ook niet het antwoord gevonden.
Het betreft het volgende uitgangspunt: diameter en vorm van de demper bepaalt mede het geluid van je motor.
Het betreft hier dus een V-twin van 1600 cc en daar wil de eigenaar een mooi vol en diep geluid mee genereren. Er zaten V&H longshots onder, dus in feite een lange en qua diameter een dunne demper. te veel herrie en niet de juiste klank. Scherp, schel geluid.
Nu willen we naar twee korte uitlaten om veel zicht op het unieke achterwiel te houden. Dempingsmateriaal en een demper is dan een must, denk ik.
En dan de vorm. Er zijn diverse vormen, ook qua diameter, die ongetwijfeld invloed hebben op het geluid.
F95301278.jpg

Voor mijn gevoel zou dit voller klinken als....
muff3-1_zps2e3cb394.jpg

Dit....
Bij de meeste van dit soort uitlaten is geen geluidsfragment te horen.
 
In relatie tot de verbouwing van de XV1600, Verbouwing XV1600 heb ik een uitlaat vraag. Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar daar niet mijn vraag en dus ook niet het antwoord gevonden.
Het betreft het volgende uitgangspunt: diameter en vorm van de demper bepaalt mede het geluid van je motor.
Het betreft hier dus een V-twin van 1600 cc en daar wil de eigenaar een mooi vol en diep geluid mee genereren. Er zaten V&H longshots onder, dus in feite een lange en qua diameter een dunne demper. te veel herrie en niet de juiste klank. Scherp, schel geluid.
Nu willen we naar twee korte uitlaten om veel zicht op het unieke achterwiel te houden. Dempingsmateriaal en een demper is dan een must, denk ik.
En dan de vorm. Er zijn diverse vormen, ook qua diameter, die ongetwijfeld invloed hebben op het geluid.
[afbeelding]
Voor mijn gevoel zou dit voller klinken als....
[afbeelding]
Dit....
Bij de meeste van dit soort uitlaten is geen geluidsfragment te horen.
Deze Spark is qua geluid toch nogal megatone-erig hoor.
Zoals eerder gezegd, je hebt volume nodig.
 
Ik zal wel eens gaan meten hoever ik maximaal kan gaan. Ik heb de ervaring dat als de tip wat getaperd is het geluid meer in de richying komt. Er rijden bij de club drie motoren met Roadhouse Dooly,s met drie verschillende tips. Ik rijd met Getaperd, er rijdt een Slash Cut en een Fishtail met alle drie een ander geluid, terwijl het volume hetzelfde is.
Is in ieder geval alvast een richting.
 
Supertrapp is me bekend, mijn zoon heeft ze op de V-max zitten. Maar die zijn ook aardig aan de prijs. En worden nagenoeg niet gebruikt aangeboden.
Als ik die kan kopen voor niet te veel geld zou dat nog een optie zijn. Maar dan niet de kortste, daar zit te weinig volume in, denk ik.
Heb je per cilinder een eigen demper of een twee in een?
 
Ik heb een 2 in een , mijn motor is een sportster 883 .
Maar de meesten zijn verbaasd als ze me aan horen komen dat het een lichte sportster is , echt een mooi zwaar geluid en niet te hard.
Volgens mij staat er 1 op MP
 
Hotcams op een TL hebben een redelijke inhoud en zijn +-50cm lang, geven een mooi diep geluid. Maar als het niet uit maakt dat het wat vermogen kost en je wil korte dempers, lijkt me iets supertrapp achtigs het proberen waard. Gezien je mooie motor kun je misschien zelf wel iets proberen/fabriceren :)
 
@Loki, het is niet voor de mooie Blauwe. Daar heb ik voor de looks de Short Shots op zitten, voor mij is het geluid bijzaak. Als het maar niet te hard is, stoort mijn muziek.
Het is voor dit project, Verbouwing XV1600.
We willen daar veel zicht op het achterwiel en ik denk dat dat wel gaat lukken. Ik heb bij Bolski twee korte Carbon dempers besteld, Delkevic mini 200, klinken mooi diep en wel wat luid. Maar de klant bepaald, zelf had ik voor de RVS uitvoering gekozen.
7118214-1.jpg

Dus dit vraagstuk is afgerond, voor mij mag hij op slot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan