Scooterband onder een motor

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.406
1.414
Grunn
Instagram
Hallo,

Gister samen met een vriend lekker lang zitten discussiëren over banden, vanalles en nog wat!
Uiteraard naar aanleiding van iets waar we tegenaan liepen.

Voor mn project motor ben ik opzoek naar een betaalbare band in 16" en het liefst 150 of 140 breed. De hoogte maakt niet zoveel uit.

Toen ik op wat bandensites ging speuren kwam ik tot de ontdekking dat er in deze maat vooral "scooterbanden" te koop zijn, en dat motorbanden in deze maat schaars zijn.

Nu lijkt het mij dat een qua maatvoering er geen verschillen zijn en dat het dus vooral ligt aan stijfheid van het carcas, compound van het rubber en andere belangrijke zaken.

Nou vraag ik mij af, waarom niet gewoon zon band monteren ?

Ik weet dat je zit met het gewicht, het aantal pk's (of Nm) en een maximale topsnelheid die er behaald kan worden.

De banden zijn vaak goedgekeurd tot 180 kmh.

Neem bijv. deze band: Klikkerdeklik!


Even ter vergelijking: een Suzuki Burgman 650 weegt 240 kilo, gaat 175 kmh en heeft 55pk
Mijn Honda CX500 Project weegt 180 kilo gaat lang geen 175 kmh en heeft ook 55 pk (fabrieksopgave 1978).


Ik ben benieuwd naar jullie vindingen en meningen!
 
Laatst bewerkt:
Zo'n burgman is op kenteken ook gewoon een motorfiets, dus volgens mij moet het geen probleem zijn zolang het gewicht en vermogen maar een beetje bij elkaar ligt, en je niet over de snelheidsklasse gaat (waar hier dus allemaal aan voldaan wordt).
 
maar, een cx 500 custom heeft een 16 x 2.50 velg oid, dus je gaat te breed voor de standaard velg.

Om de velg die ik heb gekocht zat een, 150/70-16, en dit bedrijf vertelde mij vaker deze maat onder een custom te zetten.

Waarom ga ik dan te breed ? Volgens de "regels" of kan het niet ?
 
Een 16" honda cx500 custom achterwiel.

Kan je me vertellen wat er max. onder kan qua breedte, ik ga met deze vooral voor de looks, maar het moet niet onveilig worden uiteraard.
 
Om de velg die ik heb gekocht zat een, 150/70-16, en dit bedrijf vertelde mij vaker deze maat onder een custom te zetten.

Waarom ga ik dan te breed ? Volgens de "regels" of kan het niet ?
Let even op wat Zot aangeeft.
Niet elke maat (breedte) kan zomaar op een velg. Ongeacht wat iemand anders heeft gedaan :)

Bedenk dat een band bijv bol gaat trekken als die te breed is voor de velg.
 
Bedankt, dus een 130/90-16, maar een 130/70-16 kan dan niet ? ik snap nog niet veel van alle verschillende maten. -O-

Maar ik ben hier om te leren *O*
130 is de breedte in mm.
De 90 of 70 is de hoogte, in % vd breedte.

Je velg heeft een vaste breedte, en is de beperking als je brede banden wilt.

Soms is hoogte een probleem, ivm ruimte tussen band en spatbord.

Doorgaans: 1 maatje breder of smaller kan zonder direct problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, het is me redelijk duidelijk ondertussen.

Maar als je zeg maar een band hebt die te breed is voor de velg, bijv. door een te lage sidewall en breedte van de band, wat gebeurt er dan in de praktijk ?

Past het gewoon niet, of is het alleen dat het loopvlak vlakker wordt en dat je dus makkelijker het eind van de band vind in de bochten, of nog erger loopt de band eraf ?

Ik ben nieuwsgierig, het is niet dat ik tegen alle regels in wil gaan, ook al lijkt het daar wel een beetje op. Ik wil het gewoon weten ;-)
 
Oke, het is me redelijk duidelijk ondertussen.

Maar als je zeg maar een band hebt die te breed is voor de velg, bijv. door een te lage sidewall en breedte van de band, wat gebeurt er dan in de praktijk ?

Past het gewoon niet, of is het alleen dat het loopvlak vlakker wordt en dat je dus makkelijker het eind van de band vind in de bochten, of nog erger loopt de band eraf ?

Ik ben nieuwsgierig, het is niet dat ik tegen alle regels in wil gaan, ook al lijkt het daar wel een beetje op. Ik wil het gewoon weten ;-)
pak een stukje papier uit de printer en buig het tot de randen op 15 cm zitten en buig daarna naar 5 cm. Dat gebeurd er.
 
Oke, het is me redelijk duidelijk ondertussen.

Maar als je zeg maar een band hebt die te breed is voor de velg, bijv. door een te lage sidewall en breedte van de band, wat gebeurt er dan in de praktijk ?

Past het gewoon niet, of is het alleen dat het loopvlak vlakker wordt en dat je dus makkelijker het eind van de band vind in de bochten, of nog erger loopt de band eraf ?

Ik ben nieuwsgierig, het is niet dat ik tegen alle regels in wil gaan, ook al lijkt het daar wel een beetje op. Ik wil het gewoon weten ;-)
Als je een band bij de hand hebt, knijp dan het deel dat in de velg komt bij elkaar, of trek het uit elkaar: dat gebeurt er bij montage in een smalle en een brede velg.

O, te laat zie ik
 
Laatst bewerkt:
Maar als je zeg maar een band hebt die te breed is voor de velg, bijv. door een te lage sidewall en breedte van de band, wat gebeurt er dan in de praktijk ?
Die gaat boller staan en wordt dus hoger.
Past het gewoon niet, of is het alleen dat het loopvlak vlakker wordt en dat je dus makkelijker het eind van de band vind in de bochten, of nog erger loopt de band eraf ?
Pak een vel papier bij de korte einden vast en dan met de lange kant op tafel. Beweeg je handen van en naar elkaar toe. Wat zie je dan met het papier gebeuren. Dat gebeurt ook met een band op verschillende soorten velgen, of verschillende soorten banden op een velg.
 
In het loopvlak van een band zitten geen staalgordels. De enige staalgordels zitten in de hielen die in het velgbed zitten.

Foute informatie, gecorrigeerd door anderen :)

db
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan