€500 challenge: -ErikE- verherbouwt een FJ1200

Tijd voor een mini update! Ik heb bij de betere ijzerwarenwinkel een M18 koppelmoer gehaald en na drie pogingen en een paar krachttermen eindelijk de doppen van de poten af kunnen halen.

Al gauw kwam de (voor brikkenrijders) welbekende afgedankte voorvorkolielucht me tegemoet.

Ik heb een poging gedaan om de zuiger binnenin de poot los te draaien met een grote inbussleutel aan de ene kant en de van LePensZeur geleende M18 draadstang + vier moeren er op gedraaid. Helaas lukte dit niet. Ik heb hier echt te weinig gereedschappen voor.

Kan me zo twee opties bedenken, slagmoersleutel + inbusdop lenen en zo proberen de zuiger los te rammelen, eventueel geholpen door een bankschroef. Andere optie is iets minder subtiel, dat is de poot in de bankschroef klemmen en dan met een hamer op de inbus timmeren.

Ondertussen ben ik ook naarstig op zoek naar nieuwe rubbertjes voor de 'pilot jets' en brandstof T stukken in mijn carburateurs. Ik denk dat het een set van eBay gaat worden, maar wellicht heeft iemand nog wat liggen?? O-)

De maten zijn als volgt:
pilot jet o ringen (4x): 2,7mm x 1,13mm
benzine T stuk (12x): 6,25mm x 1,83mm

Beide voor de Mikuni BS36 carbs.
 
het is de inbus die los moet komen aan de onderkant van de poot he.
als je dat met lucht doet is het moment zo groot en plotseling dat de demper niet de tijd heeft om mee te draaien.

je zou met die draadeind 2 moeren tegen elkaar kunnen draaien en dat in de bankschroef zetten.
op het moment dat je dan gaat draaien met een sleutel met inbus zal die je binnenpoot gaan draaien.
als je die vasthoud met je ene hand, kan je met de andere hand kracht zetten op je ratel met inbus.

als dat niet lukt moet het idd met lucht.

maar ik weet niet of er nu 4 moeren op dat stuk draadeind zaten 2 aan elke kant heb je dan nodig.
ik lees dat je nu iig 4 moeren hebt...

de inbus is als het ware 1 geheel met je demper, kijk op cmsnl dan weet je hoe het zit, op de inbus timmeren zal dus veel minder effect hebben als op moer/bout timmeren die vast zit tov die bout/moer.

als je iets op ebay kan vinden, gewoon doen :)
 
het is de inbus die los moet komen aan de onderkant van de poot he.
als je dat met lucht doet is het moment zo groot en plotseling dat de demper niet de tijd heeft om mee te draaien.

Klopt, dat is wel de theorie ja! Mijn plan is de buitenpoot in een bankschroef zetten, zodat het geheel vast zit. Dan de inbus onderin klemmen tegen het werkblad, door met het draadeind de binnendemper rond te draaien. Als de inbus dan klemt tegen het werkblad, zou je in theorie door moeten kunnen draaien en komt het los. Anders slagmoersleutel er op. Luchtsleutel is voor mij net weer een stap te ver, dan moet ik al naar een motorzaak. Slagmoersleutel mag ik vast wel voor een pak koeken van een monteur op `t werk lenen.

anders met de poten even bij een motor zaak.lang en inbus los.laten halen .de rest dan zelf doen
Laatste optie, wil het liever zelf doen, in de geest van de challenge!
 
Laatst bewerkt:
slagmoersletel = luchtsleutel of mis ik iets.
je zou het zelf kunnen doen bij 1 of andere louche toko als je dat draadeinde terugbrengt..
 
Liever bij een motorzaak langs, weet dat het dan in 5 tot 10 minuten gedaan is. En dan heb je geen onbedoelde sleutelschade en kan je je tijd nuttig gebruiken voor andere noodzakelijke klussen.

Maar ja, ik heb een Yamaha dealer op het dorp. En ze weten ondertussen dat ik pruts :+
 
slagmoersletel = luchtsleutel of mis ik iets.
je zou het zelf kunnen doen bij 1 of andere louche toko als je dat draadeinde terugbrengt..
Je hebt ze ook op batterijen. Voor als je dingen los of vast wil krijgen op een werklocatie waar je lastig een compressor krijgt.

Hoogspanningsmast_bij_papekop_februrari_2003.jpg
 
Heb je ook fotos van binnenzijde master en slave koppeling?

Zoals ik al zei, zwak puntje van de fj1200. Lekkende zooi. Vaak als eerste bij slave.
 
Foto`s heb ik nog niet gemaakt en de boel staat al weer onder t zeil. Zal morgen eens wat fotootjes schieten hoe ie er nu bij staat. Erg kaal zo zonder clipons, hendels, remklauwen en voorspatbordje. Wel alles schoon gemaakt.

Zodra de voorpoten gereviseerd zijn, kan de voorkant uitgewisseld worden en heb ik een 17" voorwiel met R1 remklauwen *O*

Remmen zal het echter nog niet doen, want moet nog steeds op zoek naar een hoofdrempomp in dezelfde stijl als de originele FJ1200 (dus zonder zo`n plastic potje -O- ). Voor deze klauwen schijnt een 14mm rempomp de beste resultaten te geven. Deze moet dan van een 2001 FZ1 komen. Melvin.de heb ik al gecontacteerd voor de stalen remleidingen en ringetjesboel. Bij de klauwen die ik gekocht heb zitten namelijk al stalen remleidingen van de klauwen naar het driepuntje. Hoef dus alleen maar het bovenste remleidingkje aan te schaffen tussen pomp en driepunt.
 
FZS600 Fazer heeft ook blue spots remklauwen. En laten daar nu een berg van verkocht zijn. Grote kans dat ze ook 2e hands goed te vinden zijn.
 
cms doet er verstandig aan om zo min mogelijk afmetingen bij lagers, stofkappen e/d te zetten, dat zoekt alleen maar makkelijker voor/naar goedkopere imitatie alternatieven.
Wat mij overigens wel gelukt was voor de transmissie van mijn SH300 en dat scheelde de helft in euro's


Heeft de fazer ook een 14mm rempomp dat je weet? Want ik heb de klauwen al *O*

je zou met documentatie natuurlijk kunnen kijken naar een bepaald revisiesetje, dan kijken in welke MOTOR modellen dat revisie setje nog meer gebruikt worden en dan zou je er van uit kunnen gaan dat die motor types dezelfde rempomp gebruiken.
dit zal misschien niet in 100% vd gevallen opgaan.

maar je kan even het type en bouwjaar motorfiets opgeven hier waarvan je weet dat je dat type rempomp moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het vervolg. En zoals ik al verwachtte het is gelijk aan een FZ1 en dat is niet vreemd want de Fazer heeft dezelfde remklauwen als z'n grotere broer.


En omdat het hier natuurlijk om plaatjes gaat en ik zonder bewijs niet wordt geloofd, het verlossende plaatje (ongeveer 30 min geleden gemaakt :P ).

Dus het wordt makkelijk zoeken :Y dan wel uitzoeken :+
full
 
Helemaal top Wim! Ik had al een paar Fazer pompjes gezien en de prijs is best ok!

De rempomp wordt dus van een Fazer!
 
Nu maar weer gauw hopen op sleutelweer!!!

Vandaag was het wel echt perfect terrassleutelweer! Veel gedaan vandaag en eindelijk wat voortgang geboekt met het project 'verherbouw;'. Vanochtend in alle vroegte naar Ede gereden om
bij 1 of andere louche toko
mijn voorvorken los te krijgen. Dit bleek met de daar ter plekke aanwezige luchtsleutel en dito bedienaar zo gepiept. Mijn plan was de '90 voorpoten reviseren en de '86 poten waar nodig kannibaliseren. Uiteindelijk hebben we de stofkappen van de '86 vorken hergebruikt en voor de rest niks. Deze zijn dan ook in stukken in de doos weer mee terug gereden. Samen met de bedienaar van de luchtsleutel de verstelbare demping weer gangbaar gemaakt en alles weer netjes gevuld met schone olie. Na druk stampen, blijken de nieuwe keerringen te houden dus tevree weer terug naar de beschaving het westen gereden.

Eenmaal thuisgekomen de stuurpen losgedraaid om de conische lagers schoon te maken en opnieuw in te vetten. Na deze actie zwiert het stuur weer van links naar rechts zonder ook maar enige merkbare hobbeltjes. Top! De voorpoten maar direct in de daarvoor bestemde gaten gedrukt en her en der een boutje aangedraaid. Nadat ik het spatbord er weer in gezet had, toch maar eens geprobeerd of de as door de poten past. Hier kwam ik een probleempje tegen.

De '86 voorpoten hebben geen schroefdraad, maar alleen gaten waar de as geheel doorheen steekt. Je trekt de boel strak door middel van een moer aan een van de kanten. De '90 poten hebben aan de linkerkant schroefdraad, dus kan de as er maar op een manier in. Als je echter de '86 as er in schroeft, blijft er aan de linkerkant zo`n 5mm ruimte over. De vraag is nu hoe dit op te lossen. Duurste optie is natuurlijk een '90 as scoren. Lastigste optie is iemand met een draaibank vinden, de as inkorten en nieuwe schroefdraad erop laten tappen. Simpelste optie is bij de hornybach een aantal sluitringen halen zodat de ruimte is opgevuld, en van het bespaarde budget biertjes kopen. Ik denk er nog even over na. Hier een foto van de situatie:

full


Na de voorpartij heb ik ook nog de achterste remklauw los gehaald. Deze is van het type dat links en rechts van de schijf een cilinder heeft, en gescheiden kan worden. In Ede kreeg ik het advies dit niet te doen omdat hier een keerring tussen zit die niet meer te krijgen is. Met het intrappen van het rempedaal heb ik geconstateerd dat beide cilinders gangbaar zijn, dus ga ik morgen nieuwe remolie en blokken halen (want die zijn wel echt op), en alleen de cilinders er (half) uit persen en dan schoonmaken en terugdrukken. Ontluchten, nieuwe blokken en klaar is [me]-ErikE-[/me].

Klein actielijstje gemaakt voor morgen:
- carburateurs weer op de fiets monteren
- nieuw luchtfilter in de fiets monteren
- olie er uit laten lopen, nieuw oliefilter monteren en olie vernieuwen
- remolie halen en nieuwe blokken zodat de achterrem gefixt kan worden
- sluitringen halen zodat de vooras past

mocht er dan nog tijd zijn, dan begin ik aan de voorremklauwen. Deze zijn van buiten al gedasty`d maar de zuigers moeten er nog uit. Dit schijnt met een fietspomp te kunnen....

Om af te sluiten even een foto van de nieuwe voorpartij!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan