Van carbs naar injectie

Racing4Fun

Leesvoer, S1000rr omgebouwd naar flatslides. 160 pk
Standaard doet de S1000RR tussen de 190 en 200pk. Mooi voorbeeld hoe injectie juist die laatste stap kan maken naar optimaal gebruik maken van de machine. Om het nog maar niet over traction-control, rijdbaarheid, koppel onderin en brandstofverbruik te hebben.

[afbeelding]

Moet je voor de grap eens (los van het vermogensverschil) de grafiek pakken van een standaard S1000RR. Dan zie je ook hoe smooth die vermogenscurve loopt.
 
Dit is zeker niet waar.
ECU 300, wideband 150.
En deze spullen schrijven amper af als je er netjes mee bent.
ITB's zou je van een sloopmotor kunnen pakken.
Wat overige sensoren kan je ook van een donor pakken.
Een carburateur goed afstellen... is eigenlijk niet mogelijk (2 weken later bij andere omstandigheden is hij al verlopen waar injectie zich met zijn sensoren zelf corrigeert).
Sommige mensen denken dat het te moeilijk is voor ze.
Maar carburateurs afstellen is in de praktijk veel lastiger.
Echter, injectie op een motorfiets bouwen kost vaak wel wat meer moeite, als in de juiste voorzieningen aanleggen.
 
Laatst bewerkt:
beide routes zijn afhankelijk van verkrijgbaarheid van onderdelen. Als je voor een race-blok een gloednieuwe set FCR carburateurs moet kopen, moet je eens kijken wat je kwijt bent :Y verschiet je ook nog aardig van.

NEW KEIHIN FCR 41 FLATSLIDE CARBURETORS
€1599,- setje nieuw :X :X :X kan je een aardige injectie van bouwen ;)

trouwens, een passend setje Webers nieuw :')
BMW 2002 Dual 40 DCOE Weber Carburetor Kit Redline Kit K206 | eBay
Loopt ook aardig in de papieren (om maar even de vergelijking te maken met een nieuw setje ITB's)

Daarom ben ik fan van injectie ;).
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker niet waar.
ECU 300, wideband 150.
En deze spullen schrijven amper af als je er netjes mee bent.
ITB's zou je van een sloopmotor kunnen pakken.
Wat overige sensoren kan je ook van een donor pakken.
Een carburateur goed afstellen... is eigenlijk niet mogelijk (2 weken later bij andere omstandigheden is hij al verlopen waar injectie zich met zijn sensoren zelf corrigeert).
Sommige mensen denken dat het te moeilijk is voor ze.
Maar carburateurs afstellen is in de praktijk veel lastiger.
Echter, injectie op een motorfiets bouwen kost vaak wel wat meer moeite, als in de juiste voorzieningen aanleggen.

Welke vrij programmeerbare ECU's heb je voor €300?
 
Voor wat betreft het kunnen smoren door de gashendel te ver open te trekken bij lage toeren.. bij een van mn vorige wagentjes vond ik dat juist deel van de charme. Op den duur weet je precies hoeveel gas je kunt geven en ben je zelf degene die ervoor zorgt dat er het meeste vermogen uit komt. Op en testbank voel je dat natuurlijk niet en is dat misschien vervelend. Misschien op gehoor, maar das vast niet altijd makkelijk?

Bij m'n huidige auto is de injectie echt heel goed en hoeft dat niet meer, maar het rijd nog steeds het fijnst bij het voeden van het gas in plaats van botweg het pedaal in het tapijt te prakken. Veel makkelijker om nauwkeurig terug te regelen op die manier..
 
Ik had toch al gepost dat die CV carbs gemonteerd werden om aan de toen geldende milieu-eisen te voldoen?

Ik doel meer op het gebrek aan koppel waar over werd gesproken in lagere toeren. En dat bij efi systemen met secundaire vlinderkleppen wordt gewerkt om dit te verhelpen.
Als je dus flatslides op een brommer zet die voorheen cvs had zou je dit ook moeten hebben imho
 
Ik doel meer op het gebrek aan koppel waar over werd gesproken in lagere toeren. En dat bij efi systemen met secundaire vlinderkleppen wordt gewerkt om dit te verhelpen.

Nounou, niet alle merken over een kam scheren he.

Secundaire gaskleppen zijn een soort lapmiddel om maar geen geld uit te hoeven geven aan ride-by-wire. Lang niet alle merken hebben het dan ook zo opgelost.
 
Nounou, niet alle merken over een kam scheren he.

Secundaire gaskleppen zijn een soort lapmiddel om maar geen geld uit te hoeven geven aan ride-by-wire. Lang niet alle merken hebben het dan ook zo opgelost.

wat ik niet vat... qua R&D zal het duur zijn om ride-by-wire te ontwikkelen, maar als je eenmaal de software hebt, is het goedkoper.

de TPS vervalt en zit nu direct aan je gashandel (al dan niet met een tussenkabel)
de servo voor de gaskleppen zit nu direct op de primaire vlinderkleppen ipv de secundaire
de secundaire gaskleppen vervallen dus goedkopere throttle bodies qua bewegende onderdelen.

uiteindelijk win-win
 
wat ik niet vat... qua R&D zal het duur zijn om ride-by-wire te ontwikkelen, maar als je eenmaal de software hebt, is het goedkoper.

de TPS vervalt en zit nu direct aan je gashandel (al dan niet met een tussenkabel)
de servo voor de gaskleppen zit nu direct op de primaire vlinderkleppen ipv de secundaire
de secundaire gaskleppen vervallen dus goedkopere throttle bodies qua bewegende onderdelen.

uiteindelijk win-win

Het is niet zo rooskleurig als je schetst. Ook een ride-by-wire systeem heeft twee TPS'en (de ECU moet niet alleen weten hoeveel vermogen jij vraagt, maar ook hoe ver die gasklep eigenlijk open staat), en dan van het iets complexere soort.

Omwille van veiligheid zijn de toegepaste positiesensoren voorzien van drie of soms wel vier 'banen', in tegenstelling tot een of twee bij een gewone TPS. Als een van de signalen niet overeen komt met de andere twee of drie, schiet het systeem meteen in noodloop. In de praktijk heb ik het nog niet meegemaakt, ook al rijden er inmiddels zat fietsen met een E-gasklep rond.

Daarnaast heb je natuurlijk een servomotor van het wat duurzamere soort, om die gasklep(pen) te bedienen. Een ECU van het wat snellere/duurzamere type, etcetera.

Deze nadelen wegen natuurlijk niet op tegen alle voordelen, maar goedkoper is het niet echt.

Je bent overigens wel van je stationairregelaar/omloop/stelschroef/whatever af. Stationair toerental bepaalt de ECU gewoon door de gasklep iets verder open/dicht te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker niet waar.
ECU 300, wideband 150.
En deze spullen schrijven amper af als je er netjes mee bent.
ITB's zou je van een sloopmotor kunnen pakken.
Wat overige sensoren kan je ook van een donor pakken.
Een carburateur goed afstellen... is eigenlijk niet mogelijk (2 weken later bij andere omstandigheden is hij al verlopen waar injectie zich met zijn sensoren zelf corrigeert).

Sommige mensen denken dat het te moeilijk is voor ze.
Maar carburateurs afstellen is in de praktijk veel lastiger.
Echter, injectie op een motorfiets bouwen kost vaak wel wat meer moeite, als in de juiste voorzieningen aanleggen.

Kan ook een nadeel zijn...

Wij bezoeken met regelmaat de alpen, en ( vooral bij een 2004 Z1000) werd duidelijk dat als je boven op een pas de motor neerzet, en daar uitgebreid gaat tafelen, en je terugkomt , de metingen van O2 en brandstof dan heel anders zijn, en de motor heel beroerd kan gaan lopen als je weer een eind op weg bent
 
Kan ook een nadeel zijn...

Wij bezoeken met regelmaat de alpen, en ( vooral bij een 2004 Z1000) werd duidelijk dat als je boven op een pas de motor neerzet, en daar uitgebreid gaat tafelen, en je terugkomt , de metingen van O2 en brandstof dan heel anders zijn, en de motor heel beroerd kan gaan lopen als je weer een eind op weg bent

Je hebt in elk geval ijlere lucht, dus zal je netto minder vermogen hebben. Maar hij mag niet hoorbaar slecht gaan lopen. Dan denk ik dat een Z1000 van dat bouwjaar nog geen atmosferische druksensor heeft. Dan kan ie ook weinig corrigeren.

Edit: Een Z1000 uit 2004 heeft ook geen lambdasondes geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zo rooskleurig als je schetst. Ook een ride-by-wire systeem heeft twee TPS'en (de ECU moet niet alleen weten hoeveel vermogen jij vraagt, maar ook hoe ver die gasklep eigenlijk open staat), en dan van het iets complexere soort.

Omwille van veiligheid zijn de toegepaste positiesensoren voorzien van drie of soms wel vier 'banen', in tegenstelling tot een of twee bij een gewone TPS. Als een van de signalen niet overeen komt met de andere twee of drie, schiet het systeem meteen in noodloop. In de praktijk heb ik het nog niet meegemaakt, ook al rijden er inmiddels zat fietsen met een E-gasklep rond.

Daarnaast heb je natuurlijk een servomotor van het wat duurzamere soort, om die gasklep(pen) te bedienen. Een ECU van het wat snellere/duurzamere type, etcetera.

Deze nadelen wegen natuurlijk niet op tegen alle voordelen, maar goedkoper is het niet echt.

Je bent overigens wel van je stationairregelaar/omloop/stelschroef/whatever af. Stationair toerental bepaalt de ECU gewoon door de gasklep iets verder open/dicht te zetten.

True :Y

Wel een leuk technisch topic zo *O* ik leer genoeg zo *D
 
van injectie naar carbs
full
 
Ja, hoe sloop je 20% vermogen. Carburateurs.
Je hebt nou eenmaal onderdruk nodig wil de benzine uit de vlotter komen. Dus een venturi (en hulpventuri).
En die zijn toch een restrictie in het geheel. Hoe je het ook wend of keert. Nou is het zo dat de gemiddelde autocrosser graag terug grijpt naar de voor hem simpelere techniek. Vervolgens gaan ze klagen dat in de bocht en tijdens sprongen de sproeiers lucht happen en de benzine niet in de vlotterkamer blijft zitten...

Verder:
Een Kawasaki Z1300 standaard kit. Natuurlijk. Want er staan er iedere dag wel 2 in de rij om zo'n kit af te nemen. En er zijn ook maar 3 verschillende uitvoeringen van die motoren. Daarom: Vrijwel alles is custom build.

Overigens bouwen heel veel klanten zelf met de spullen. Dat is ook het idee. Steek zelf je uren erin. Uit hobby, maar ook uit besparing. Daar waar je dan kennis tekort komt, daar kan je mij inhuren. Anders wordt zoiets al snel onbetaalbaar. In ieder geval: voor zoiets specifieks als een motorfiets.

Dat alles in de war zou raken op hoogte: ik heb ooit een CB500Four gehad (old skool carbs uit 197X) en die moest ik boven de 2500 meter duwen :N Nee. Stond niet heel erg best afgesteld. Wist ik toen veel.

Een injectie systeem is juist erg goed in het opvangen van veranderende omstandigheden.
Zo ben ik ooit met een (injectie) Harley door de USA getoerd. Geweldige trip. Van de woestijn een berg op. Het bleef maar omhoog slingeren. Op de top afgestapt om van het uitzicht te genieten. En vervolgens na 3 stappen totaal buiten adem. Bleken we op 4000 meter hoogte te zitten. De (injectie van de) Harley gaf geen krimp en compenseerde de hoogte gewoon. Het sleutelwoord: BARO CORRECTIE. Je kan dit gewoon installeren en instellen. Het is een sensortje van een paar euro. Om het verhaal nog wat mooier te maken... Vervolgens kwamen er wat wielrenners voorbij alsof er zat lucht was om te ademen. Trainen op grote hoogte. Op dat moment had ik daar heel veel respect voor.

Ride by wire:
De secundaire kleppen waren van voor het tijdperk dat "ride by wire" gemeengoed was.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef de discussie niet te winnen hoor maar met die van Joost is ook genoeg gezeik geweest.
Verder als je iets bouwt en de gegevens niet bewaart en alleen "domme"antwoorden kan geven op een serieuze vraag weet ik genoeg.
 
Ja dezelfde blokken met injectie opgebouwd leveren minder pks dan deze met carbs, maar ja volgens hem zijn het dan allemaal prutsers :-).
Maar hij vergeet dan even te vermelden dat de auto van Joost ook diverse problemen heeft gekend, en levert die nu uiteindelijk wel meer vermogen dan met de standaard ecu van renault, dat hoor je dan ook weer niet, beetje eenzijdige reclame zo.
 
En ik kan me ook een artikel herinneren over de supermono's, iemand die daar ging winnen of er heel dicht tegenaan zat reed ook nog met carburateurs.... kan het zo snel niet meer vinden.... ze hadden getest met injectie maar kregen er niet meer vermogen uit.

Er zijn zo van die situaties dat carburateurs zeker niet slechter zijn, al geloof ik dat injectie eigenlijk ten alle tijden superieur zou moeten zijn, zeker met moderne rekenkracht in kleine modules.

Wel een interessant topic zo in ieder geval. Al lijkt me de discussie carburateurs vs. injectie zo wel klaar -O-

Ik ben wel benieuwd wie er wat voor set-up op zijn brommer heeft geklust, met zoveel mogelijk info. Welk injectie systeem, welke TB's, wat voor pomp en wat voor sensoren, de hele mikmak *O*

Later,

Loek
 
En ik kan me ook een artikel herinneren over de supermono's, iemand die daar ging winnen of er heel dicht tegenaan zat reed ook nog met carburateurs.... kan het zo snel niet meer vinden.... ze hadden getest met injectie maar kregen er niet meer vermogen uit.

Er zijn zo van die situaties dat carburateurs zeker niet slechter zijn, al geloof ik dat injectie eigenlijk ten alle tijden superieur zou moeten zijn, zeker met moderne rekenkracht in kleine modules.

Wel een interessant topic zo in ieder geval. Al lijkt me de discussie carburateurs vs. injectie zo wel klaar -O-

Ik ben wel benieuwd wie er wat voor set-up op zijn brommer heeft geklust, met zoveel mogelijk info. Welk injectie systeem, welke TB's, wat voor pomp en wat voor sensoren, de hele mikmak *O*

Later,

Loek

:^

Sluit ik me bij aan. Technische praat
 
Terug
Bovenaan Onderaan