Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien moet ik ook nog even toevoegen dat mijn V4 de fijnste motor is die ik tot op heden gereden heb en mijn V4 in de 8000km dat ik hem heb (totale km stand 14.000) nog geen enkel probleem gehad heeft.

Op internet lees je ook heel veel negatieve berichten over deze motor (o.a. pitting op de nokkenassen, moeilijk starten, overhitting, etc.). Meeste van die punten heb ik het eens met en monteur van Roke over gehad en hij gaf aan dat van het meeste niets waar is en dat dat gewoon uitzonderingen zijn. Enige minder goede punten die ik weet van de V4 is het vaak al vroeg stellen van de kleppen, de losdraaiende moeren op de tandwieldrager (makkelijk te fixen met een beetje loctite), de achterrem die slecht te ontluchten is en de het rijbereik door de kleinere tank op de 2011-2014 modellen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet ik ook nog even toevoegen dat mijn V4 de fijnste motor is die ik tot op heden gereden heb en mijn V4 in de 8000km dat ik hem heb (totale km stand 14.000) nog geen enkel probleem gehad heeft.

Op internet lees je ook heel veel negatieve berichten over deze motor (o.a. pitting op de nokkenassen, moeilijk starten, overhitting, etc.). Meeste van die punten heb ik het eens met en monteur van Roke over gehad en hij gaf aan dat van het meeste niets waar is en dat dat gewoon uitzonderingen zijn. Enige minder goede punten die ik weet van de V4 is het vaak al vroeg stellen van de kleppen, de losdraaiende moeren op de tandwieldrager (makkelijk te fixen met een beetje loctite), de achterrem die slecht te ontluchten is en de het rijbereik door de kleinere tank op de 2011-2014 modellen.
Ben net terug van een toerritje even de Stelvio geweest en net weer terug.
Motor heeft zich prima gedragen, vorig jaar deze 2014 Tuono V4 gekocht met 15000 km en er staat nu 22000 km op. Nog geen rare dingen meegemaakt, binnenkort de 20K beurt bij Roke. Zal ff melden wat zij vinden. Kleppen zijn nog nooit gesteld, maar dat zal nu wel moeten.
Van de week in de hitte 30+ wel even een enkele keer gehad dat hij niet in 1x aansloeg, maar pas na kort doorstarten en een beetje gas bij. Geen probleem toch.
Van oververhitting geen probleem, normaal loop de temp op naar 80 graden, bij file rijden onder tropische temperuren (30+) iets boven de 100 graden en dan slaat de fan aan en loopt hij niet verder op, Werkt dus goed. .
Wel een kleine rammel in het motorblok, volgens mij een bekend probleem met de hydraulische- nokkenaskettingspanner. Volgens mij is hier een modificatie voor (al dan niet origineel). Waarschijnlijk zal verse olie het probleem al verhelpen.
Reikwijdte.... tja van de week dus een keer 250km op 1 tank gereden en ik rij echt niet als een watje. Moet wel zeggen er zat niet veel benzine meer in de tank :X
Kom van een RSV 2007, maar vind de V4 veel leuker, zou niet meer terug willen.

full
 
Laatst bewerkt:
Vandaar is mijn 2008 factory verkocht. Gemengd gevoel. Ik,zal,hier nog meelezen maar bij deze bedankt voor alle antwoorden en tips. :t
 
Laatst bewerkt:
Hallo medeforummers,

Graag jullie advies met het volgende waar ik mee zit.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Suzuki TL1000s maar omdat ik woonwerk wil rijden i.v.m. de vele file drama waar ik in de ochtend en middag mee te maken heb, zoek ik een comfortabele motor om dit mee te doen.

Omdat ik een v-twin boven een 4 in lijn prefereer en niet achteruit in vermogen wil gaan, kwam ik uit op een Aprilia Tuono maar dan vanaf het 2007 model en jonger of een Triumph Tiger (Sport).

Zelf ben ik rond de 1.90 lang dus ik vroeg me af of hier mensen zijn met de zelfde lengte als ik die een Tuono 2007+ rijden en of lange ritten "goed" vol te houden zijn?

Ik baal wel dat de TL1000s eruit moet want de midrange power brengt iedere keer weer een dikke smile van oor tot oor maar in theorie zou de Tuono het zelfde moeten kunnen.

Groeten,

Baws
 
Laatst bewerkt:
Hola Baws :W

Ik herken je situatie gedeeltelijk: ik ben zelf van een SV650S recentelijk overgestapt naar een Tuono, zij het het eerste type.

Ik ben zelf 1.85 dus iets minder lang, maar ben wel ook vanwege dezelfde reden opzoek geweest naar een zithouding die meer rechtop is dan de SV. Kan je vertellen dat het een wereld van verschil is! Veel meer comfort en veel meer gemak in de file. Ik heb zelf wel eens een paar ritjes op een TL gemaakt en durf ook wel te stellen dat een Tuono een pak brutere motor is en ook nog eens beter stuurt en remt ;) Zeker de 2e generatie Tuono :+

Hoe het met de windbescherming op de 2e generatie Tuono zit durf ik niet te zeggen. Op mijn oer-Tuono houd ik een kruissnelheid van 150 km/h met gemak vol maar mijn kuipje/koplampunit is iets groter dan van het 2e type natuurlijk.

Wellicht heb je er wat aan ;)
 
Een afdek kapje voor de duozit van een mille uit 2000, past die op een oer tuono uit 2005?
 
Hallo medeforummers,

Graag jullie advies met het volgende waar ik mee zit.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Suzuki TL1000s maar omdat ik woonwerk wil rijden i.v.m. de vele file drama waar ik in de ochtend en middag mee te maken heb, zoek ik een comfortabele motor om dit mee te doen.

Omdat ik een v-twin boven een 4 in lijn prefereer en niet achteruit in vermogen wil gaan, kwam ik uit op een Aprilia Tuono maar dan vanaf het 2007 model en jonger of een Triumph Tiger (Sport).

Zelf ben ik rond de 1.90 lang dus ik vroeg me af of hier mensen zijn met de zelfde lengte als ik die een Tuono 2007+ rijden en of lange ritten "goed" vol te houden zijn?

Ik baal wel dat de TL1000s eruit moet want de midrange power brengt iedere keer weer een dikke smile van oor tot oor maar in theorie zou de Tuono het zelfde moeten kunnen.

Groeten,

Baws

Ik ben 1.88 en kan prima een hele dag rond touren op de gen2 zonder ergens last te krijgen. Ook qua windbescherming is het redelijk te doen.

Wel is de motor door het bokkige karakter onderin geen aanrader voor filerijden. Het is iets te verbeteren door een andere tandwielverhouding, maar het blijft lastig onder de 30-35 km/u.
 
Laatst bewerkt:
vraagje aan de 2nd gen tuono eigenaren. en met name de mensen die nog wel eens bagage meenemen of op vakantie zijn gegaan met de tuono.


hoe :')


tankring is niet echt een optie, tenzij je de tankdop gaat verneuken. tanktas met magneten... dont even get me started _O-

nu zag ik op louis zo'n backplate de passagiersplaats inneemt, en monteert op de orginele zadelpinnen/haken
deze dus

iemand hier ervaring mee?
ik zie het niet zitten om een rugtas mee te zeulen, eventjes is dat geen probleem, maar voor langere tijd... mwoah.
 
tankring is niet echt een optie, tenzij je de tankdop gaat verneuken. tanktas met magneten... dont even get me started _O-

nu zag ik op louis zo'n backplate de passagiersplaats inneemt, en monteert op de orginele zadelpinnen/haken
deze dus

iemand hier ervaring mee?
ik zie het niet zitten om een rugtas mee te zeulen, eventjes is dat geen probleem, maar voor langere tijd... mwoah.
Zo een tankring op de dop, schroef je er gewoon op. Je verneukt niets, tenzij je niet kan schroeven, maar dan zou ik overal maar vanaf blijven :Y
De tanktas "zweeft" dan boven de tank, gebruik dit op mijn dagelijkse fiets en op de Tuono, werkt prima.
Deze tanktasjes die passen op de tank zijn echter beperkt in afmeting, 12/15 liter is max. wat je kwijt kan.

Zo een bagage plateau gebruik ik, niet op een 2e gen maar op op een V4.
Als je even naar boven scrolt zie je mijn V4 met bagage tas, dit zit op zo een plaat die jij noemt.
Bevalt prima op mijn motor, zal op een gen 2 dus ook wel goed werken.
Enige minpunt is het op en afstappen, je moet wel erg lenig zijn om daar je been nog overheen te zwaaien.
De tas die je op de foto ziet is 60 liter. Kan je behoorlijk wat in kwijt dus.
 
Laatst bewerkt:
Zo een tankring op de dop, schroef je er gewoon op. Je verneukt niets, tenzij je niet kan schroeven, maar dan zou ik overal maar vanaf blijven :Y
maar dan wel eerst door de ring heen boren om bij de bouten te kunnen?

bij de 2nd gen zit er een vlakke ring, met verborgen bouten rond de tankdop. even boutje loshalen en een quicklock-ring erop schroeven gaat dus niet.

of mis ik iets?
 
maar dan wel eerst door de ring heen boren om bij de bouten te kunnen?

bij de 2nd gen zit er een vlakke ring, met verborgen bouten rond de tankdop. even boutje loshalen en een quicklock-ring erop schroeven gaat dus niet.

of mis ik iets?
Ja..... denk dat je iets mist. ;)
Je kan hier een montage kit voor kopen en daar zit een vervangende ring bij die originele ring vervangt.

Zoals hier te zien: http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...2674507.1256047035.1256047082&typid=259480991
 
Laatst bewerkt:
vraagje aan de 2nd gen tuono eigenaren. en met name de mensen die nog wel eens bagage meenemen of op vakantie zijn gegaan met de tuono.

Op mijn Oer-Tuono gebruik ik al 10 jaar een oude tanktas die met 4 bandjes vastzit.
Aan de voorzijde met 2 haakjes, die aan de bevestiging van radiator zitten.
Bij de achterzijde zitten 2 deelbare key cords die tussen tank/zadel vast zitten.
Bij tanken kan ik die losklikken.

Aan de achterzijde heb ik een Crab rail van Renntec, maar die is niet leverbaar voor een 2e Gen.
Wordt wel een complete carrier geleverd, maar die is wel erg aanwezig.
 
vraagje aan de 2nd gen tuono eigenaren. en met name de mensen die nog wel eens bagage meenemen of op vakantie zijn gegaan met de tuono.


hoe :')


tankring is niet echt een optie, tenzij je de tankdop gaat verneuken. tanktas met magneten... dont even get me started _O-

nu zag ik op louis zo'n backplate de passagiersplaats inneemt, en monteert op de orginele zadelpinnen/haken
deze dus

iemand hier ervaring mee?
ik zie het niet zitten om een rugtas mee te zeulen, eventjes is dat geen probleem, maar voor langere tijd... mwoah.
Ik heb een Oxford tailbag gebruikt achterop. Zit zeer stevig ( blijven zitten bij 200++ kmh). Hij is te koop wegens aanschaf Triumph speed triple. Hiervoor heb ik een andere passende tas. Heb je belangstelling Stuur ff een PB of je email adres
 
Hoi

Ik heb misschien wel een stomme vraag maar ik ben nieuwsgierig wat nou het verschil is tussen een tuono 1000r factory en een RSV 1000r factory de kappen en zithouding lijkt me voor de hand liggend maar zijn er meer verschillen? zoals motor overbrenging?

dan denk ik aan bouwjaar 2007

Na een tijdje motorloos te zijn begint het toch weer erg te jeuken...
 
Beste Tuono rijders!

Sinds kort zit ik zonder motor. Heb mijn Kawasaki Z750R verkocht. Uiteraard wil ik graag weer een nieuwe motor in mijn bezit. Ik ben erg gecharmeerd van de Tuono V4 (model 2011 tot nu).
Ik ben erg benieuwd naar de leden van dit forum die in bezit zijn van een Tuono V4 wat hun ervaringen zijn met deze motor.
-Zit er nog veel verschil qua techniek/verbeteringen in het model vanaf 2011 tot nu?
-Hoe is jullie ervaring met de quickshifter?
-Hebben jullie problemen ondervonden (na bepaalde km stand)?
-Kan ik rustig een Tuono van 2012 met 20k aanschaffen of doe ik er verstandig aan om toch iets meer te investeren en een jongere Tuono V4 aan te schaffen (of zelfs een nieuwe)?
-Zijn er dingen waar ik op moet letten of na moet vragen wanneer ik ga kijken naar een Tuono V4?
-Momenteel staan er niet heel veel Tuono's te koop. En al helemaal niet dichtbij mijn woonplaats (Zeeuws-Vlaanderen). Alvorens ik door het land ga rijden om te kijken zou ik graag enigszins weten wat ik kan verwachten.

Hopenlijk kunnen jullie me verder helpen. Dan kan ik hopelijk deze zomer nog een nieuwe motorfiets aanschaffen :)
 
Beste Tuono rijders!

Sinds kort zit ik zonder motor. Heb mijn Kawasaki Z750R verkocht. Uiteraard wil ik graag weer een nieuwe motor in mijn bezit. Ik ben erg gecharmeerd van de Tuono V4 (model 2011 tot nu).
Ik ben erg benieuwd naar de leden van dit forum die in bezit zijn van een Tuono V4 wat hun ervaringen zijn met deze motor.

Hopenlijk kunnen jullie me verder helpen. Dan kan ik hopelijk deze zomer nog een nieuwe motorfiets aanschaffen :)

Zou eens terug lezen in dit forum, kom je zeker al een hoop antwoorden op jou vragen tegen 8-)

Anders kan je ook kijken op het Aprilia forum Forumoverzicht - Aprilia Riders Association

-Quickschifter is zeer prettig
-geen specifiek problemen gehad, ca 22K km gereden, gekocht bij 14K.
-Wat je moet kopen hangt van je portemonnee af, kan ik niet zeggen. Zou wel voor een V4 gaan met APCR.
-Waar je naar moet kijken.... ?? tjaa geen specifiek punten, algemene staat.
 
Laatst bewerkt:
Zou eens terug lezen in dit forum, kom je zeker al een hoop antwoorden op jou vragen tegen 8-)

Anders kan je ook kijken op het Aprilia forum Forumoverzicht - Aprilia Riders Association

-Quickschifter is zeer prettig
-geen specifiek problemen gehad, ca 22K km gereden, gekocht bij 14K.
-Wat je moet kopen hangt van je portemonnee af, kan ik niet zeggen. Zou wel voor een V4 gaan met APCR.
-Waar je naar moet kijken.... ?? tjaa geen specifiek punten, algemene staat.



Je bedoelt APRC *D
De mijne staat te koop !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan