Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jep samen met de vering een van de beste mods die je gewoon moet doen. En als je het zelf kan wisselen is het ook nog een van de goedkoopste mods.
Deed ook bij een nieuwe motor eerst vering en kleiner voortandwiel erop. Zelfs bij de V4 Tuono ook gedaan!

Vering ga ik binnenkort eens laten afstellen door een expert. Ik heb een Öhlins shock achter en wil met de tijd nog een keer een HK of Hyperpro setje in de voorvork. Al moet ik zeggen dat mijn fiets al erg licht en makkelijk stuurt.

Ik ga er zelf niet te veel aan draaien, daarvoor heb ik er te weinig verstand van.
Heb bij de vering van mijn MTB ook eens te veel lopen draaien en dat ding fietste voor geen meter meer.. :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn oer is uit het niets benzine gaan lekken. Paar dagen in de tuin gestaan en niet aangeraakt en op de 5e dag ineens een plas peut onder de brommer. Het lijkt bij de brandstofpomp vandaan te komen. Iemand tips wat het precies kan zijn? Vrij moeilijk te zien omdat alles nat is daar en onmogelijk af te drogen... -O-

Grote kans dat je kunststof tank 'groeit' door de toenemende hoeveelheid ethanol in de benzine, dat wordt opgenomen door het kunststof(Nylon?). Daardoor kan de afdichting bij je benzinepomp gaan lekken.

Source: Fuel Tank Expanding!! (staan vele topics over)
 
Laatst bewerkt:
Mijn oer is uit het niets benzine gaan lekken. Paar dagen in de tuin gestaan en niet aangeraakt en op de 5e dag ineens een plas peut onder de brommer. Het lijkt bij de brandstofpomp vandaan te komen. Iemand tips wat het precies kan zijn? Vrij moeilijk te zien omdat alles nat is daar en onmogelijk af te drogen... -O-

Welkom bij de club ;)

Ik heb destijds benzine resistente vloeibare pakking tussen de brandstofpompplaat en de tank gesmeerd, overal nieuwe koperen ringen tussen gemonteerd. Het echte lekken stopte toen maar er hing nog steeds een zweem van benzine, hij zweette nog steeds. I

n de winter toen de tank leeg gehaald en de hele winter in de warme garage gestaan. Dit heeft geresulteerd in het weer iets inkrimpen (uitdrogen eigenlijk meer) van de tank. Vanaf toen alleen BP ultimate erin en toen heeft ie het uitgehouden tot ik 'm verkocht. Edou heeft mijn oude nu en hij zij laatst dat ie weer lekt :/
 
Ook heel fijn zondag na de hele dag rijden wezen tanken, dat is 100 mtr van mijn huis, ik vul de tank meestal echt wel tot de rand van die opening die in de tank steekt.

Sta ik een half uur later in de tuin stinkt als een gek naar benzine, wat blijkt de benzine die ik net getankt had is nog behoorlijk koud, maar was inmiddels lekker opgewarmd door de nog hete motor, en zoveel uitgezet dat er een soort hevel was ontstaan, de benzine liep nu vrolijk via de overloopslang de tuin in.

Altijd wat met die Appie's maar was zijn ze cool
 
Ook heel fijn zondag na de hele dag rijden wezen tanken, dat is 100 mtr van mijn huis, ik vul de tank meestal echt wel tot de rand van die opening die in de tank steekt.

Sta ik een half uur later in de tuin stinkt als een gek naar benzine, wat blijkt de benzine die ik net getankt had is nog behoorlijk koud, maar was inmiddels lekker opgewarmd door de nog hete motor, en zoveel uitgezet dat er een soort hevel was ontstaan, de benzine liep nu vrolijk via de overloopslang de tuin in.

Altijd wat met die Appie's maar was zijn ze cool

Is het wel je overloop? deze kan niet hevelen. Het gaatje zit in de tankdoprand. Dus als het benzine nivo onder de rand komt , loopt het er niet uit.
 
Goedenavond motormuizen

Na een aantal jaar op een diversion 600 te hebben gereden ben ik nu van plan een (echte) motor te gaan aanschaffen en dan wel de tuono 1000r uit 2006. Nu zou ik een vraag willen stellen over deze motor en volgens mij is er geen betere plek om dit te doen dan in deze groep met kenners.

Het valt mij op dat er veel te koop staan met een kilometerstand van 40k, komt er bijzonder onderhoud aan na deze stand?

Wat zijn de kwaaltjes:minpuntjes van deze onwijs mooie motoren? Ofterwijl waar moet ik naar kijken bij de proefrit?

Ik hoor graag van jullie!
 
Goedenavond motormuizen

Na een aantal jaar op een diversion 600 te hebben gereden ben ik nu van plan een (echte) motor te gaan aanschaffen en dan wel de tuono 1000r uit 2006. Nu zou ik een vraag willen stellen over deze motor en volgens mij is er geen betere plek om dit te doen dan in deze groep met kenners.

Het valt mij op dat er veel te koop staan met een kilometerstand van 40k, komt er bijzonder onderhoud aan na deze stand?

Wat zijn de kwaaltjes:minpuntjes van deze onwijs mooie motoren? Ofterwijl waar moet ik naar kijken bij de proefrit?

Ik hoor graag van jullie!

Op de OP staat een lijstje met zaken waar je op moet letten.
Hou er rekening mee dat de gen 2 met bouwjaren van voor halverwege 2008 zijn uitgerust met een te zwaar vliegwiel. Dit KAN elektrische problemen veroorzaken zoals kapotte spanningsregelaar, dynamo en start relais.
Sommigen hebben er nooit problemen mee, anderen hoopjes. Het blijft een Italiaan..

Het Oostenrijkse hart van deze Italiaan is dan wel weer kogelvrij. :)

Voor de rest letten op standaard zaken als voorvork keringen, achterbrug en tekenen van schuivers etc.

Onderhoud bij 40.000 weet ik niet specifiek, er zijn gevallen bekend van lui die 60k met een Tuono hebben gereden en nog steeds geen klepspeling hadden.

Succes met de zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
Is het wel je overloop? deze kan niet hevelen. Het gaatje zit in de tankdoprand. Dus als het benzine nivo onder de rand komt , loopt het er niet uit.

Ik had hem afgelopen weekend ook tot de nok toe afgetankt en na de rit zag ik ook allemaal benzine vlekken op de tank.. Hij gooit het er dus aan de bovenkant via dat overloop gaatje ook weer uit denk ik.
 
Weet iemand of de radiateurs van de oer en gen 2 hetzelfde zijn of zijn deze anders? Alvast bedankt
 
Is het wel je overloop? deze kan niet hevelen. Het gaatje zit in de tankdoprand. Dus als het benzine nivo onder de rand komt , loopt het er niet uit.


Nou ik kan je anders verzekeren dat je het netjes uit het slangetje zag lopen onder bij de koppelings cylinder, was niet de 1e keer echt goed vol tanken en dan op de zij standaard levert toch echt een plas benzine onder de motor op.

gewoon dom natuurlijk maar ach who cares :] :]
 
Welkom bij de club ;)

Ik heb destijds benzine resistente vloeibare pakking tussen de brandstofpompplaat en de tank gesmeerd, overal nieuwe koperen ringen tussen gemonteerd. Het echte lekken stopte toen maar er hing nog steeds een zweem van benzine, hij zweette nog steeds. I

n de winter toen de tank leeg gehaald en de hele winter in de warme garage gestaan. Dit heeft geresulteerd in het weer iets inkrimpen (uitdrogen eigenlijk meer) van de tank. Vanaf toen alleen BP ultimate erin en toen heeft ie het uitgehouden tot ik 'm verkocht. Edou heeft mijn oude nu en hij zij laatst dat ie weer lekt :/

Ze lekt af en toe meestal na een rit als ik hem in de garage zet. Ik zou er nog na kijken maar dat moet later maar even eerst rijden!!!
 
Picture
full
 
Was even vergeten na een half jaar pekelen op de FZR600R hoe het is om op de Appie te rijden.

Bij 130 gingen mijn beentje de lucht in en wapperde ik als super Grover aan het stuur. :]

316
 
Goedenavond motormuizen

Na een aantal jaar op een diversion 600 te hebben gereden ben ik nu van plan een (echte) motor te gaan aanschaffen en dan wel de tuono 1000r uit 2006. Nu zou ik een vraag willen stellen over deze motor en volgens mij is er geen betere plek om dit te doen dan in deze groep met kenners.

Het valt mij op dat er veel te koop staan met een kilometerstand van 40k, komt er bijzonder onderhoud aan na deze stand?

Wat zijn de kwaaltjes:minpuntjes van deze onwijs mooie motoren? Ofterwijl waar moet ik naar kijken bij de proefrit?

Ik hoor graag van jullie!

Bij elke 20dkm de klepspeling controle dus bij de 40 komt er weer aan!
Verder zijn de meeste voorkomende zaken al genoemd, verder olie erin en genieten van het beest.
 
Ik had hem afgelopen weekend ook tot de nok toe afgetankt en na de rit zag ik ook allemaal benzine vlekken op de tank.. Hij gooit het er dus aan de bovenkant via dat overloop gaatje ook weer uit denk ik.

Ja natuurlijk. Als de benzine uitzet en over de rand komt dan loopt het er via het slangetje uit. Maar als het nivo daalt tot de rand dan stopt het.
Als je aangeeft hevelen , dan denk ik dat je bedoeld dat de gehele tank wordt leeg getrokken door de hevelwerking.
Zoals je een aquarium leeg laat lopen.
 
Goedenavond motormuizen

Na een aantal jaar op een diversion 600 te hebben gereden ben ik nu van plan een (echte) motor te gaan aanschaffen en dan wel de tuono 1000r uit 2006. Nu zou ik een vraag willen stellen over deze motor en volgens mij is er geen betere plek om dit te doen dan in deze groep met kenners.

Het valt mij op dat er veel te koop staan met een kilometerstand van 40k, komt er bijzonder onderhoud aan na deze stand?

Wat zijn de kwaaltjes:minpuntjes van deze onwijs mooie motoren? Ofterwijl waar moet ik naar kijken bij de proefrit?

Ik hoor graag van jullie!
Ik heb de mijne van 2006 van 40 k naar 60 k gereden in 4 jaar. Geen andere problemen dan de bekende generator.
Er zit gewoon veel herrie in de blokken, dus laat je niet meteen afschrikken. Maar wat normaal is weet je natuurlijk niet bij de eerste...
Verder denk ik dat je vooral op de normale dingen moet letten zoals bij elke motor. Valschade op achterbrug heb je vrij snel doordat de uitlaten er dan een deuk indrukken.
 
Hallo Appianen,

Ik ben op zoek naar een race zitje van een oer tuono. Heeft iemand iets liggen waar hij wel vanaf wilt? Laat me dan even wat weten.
 
Hallo allen. Is er iemand van hier bekend met de tuono v4 die bij cph motoren staat? Ik weet dat er genoeg over geschreven is maar om nou 4000 pagina's terug te scrollen hebben jullie tips waar ik op moet letten bij een v4 2011 het zijn niet de beste blokken natuurlijk tenminste dat begrijp ik als ik hier zo meelees... maar ze zijn zo onwijs vet! Bedankt alvast
 
Aan de techneuten onder jullie
Welk oliefilter zit er in een Tuono gen2 2010
De lange of korte versie?

Bedankt voor jullie antwoord en kennis🤔
 
Mannen, vraagje mbt een opgeblazen zekering: (Tuono 2004)

Het gaat om Fuse D (15 ampere) uit de zekeringbox naast het dashboard, dit is de zekering voor de
- dashboard
- toeter
- knipperlichten
- remlicht/achterlicht

Deze is +-4000 km ooit eens voor het eerst doorgebrand, zekering vervangen door nieuwe 15A en weer vrolijk verder rijden. Nu gebeurde het gisteren opnieuw, meteen de zekering vervangen (tijdens de rit) en binnen 2/3km was weer het dashboard ineens weg (zekering doorgebrand). :z

Eenmaal thuisgekomen een nieuwe zekering erin + alle bedrading visueel nagelopen op schade/frame contact, zag er super netjes uit/geen schades/schaafplekken etc.
Ook de stekkerverbindingen nagelopen, schoongemaakt (contactspray etc) maar niks geks gevonden. Het enige afwijkende was een lichtelijk gecorrodeerd achterlicht houdertje, deze uiteraard weer schoongemaakt.

Uiteraard brandt thuis de zekering niet meer door. B|

> Heeft er iemand nog ideeën? :?
 
Laatst bewerkt:
Mannen, vraagje mbt een opgeblazen zekering: (Tuono 2004)

Het gaat om Fuse D (15 ampere) uit de zekeringbox naast het dashboard, dit is de zekering voor de
- dashboard
- toeter
- knipperlichten
- remlicht/achterlicht

Deze is +-4000 km ooit eens voor het eerst doorgebrand, zekering vervangen door nieuwe 15A en weer vrolijk verder rijden. Nu gebeurde het gisteren opnieuw, meteen de zekering vervangen (tijdens de rit) en binnen 2/3km was weer het dashboard ineens weg (zekering doorgebrand). :z

Eenmaal thuisgekomen een nieuwe zekering erin + alle bedrading visueel nagelopen op schade/frame contact, zag er super netjes uit/geen schades/schaafplekken etc.
Ook de stekkerverbindingen nagelopen, schoongemaakt (contactspray etc) maar niks geks gevonden. Het enige afwijkende was een lichtelijk gecorrodeerd achterlicht houdertje, deze uiteraard weer schoongemaakt.

Uiteraard brandt thuis de zekering niet meer door. B|

> Heeft er iemand nog ideeën? :?

Ik denk dat je dynamo stuk is !
 
Mannen, vraagje mbt een opgeblazen zekering: (Tuono 2004)

Het gaat om Fuse D (15 ampere) uit de zekeringbox naast het dashboard, dit is de zekering voor de
- dashboard
- toeter
- knipperlichten
- remlicht/achterlicht

Deze is +-4000 km ooit eens voor het eerst doorgebrand, zekering vervangen door nieuwe 15A en weer vrolijk verder rijden. Nu gebeurde het gisteren opnieuw, meteen de zekering vervangen (tijdens de rit) en binnen 2/3km was weer het dashboard ineens weg (zekering doorgebrand). :z

Eenmaal thuisgekomen een nieuwe zekering erin + alle bedrading visueel nagelopen op schade/frame contact, zag er super netjes uit/geen schades/schaafplekken etc.
Ook de stekkerverbindingen nagelopen, schoongemaakt (contactspray etc) maar niks geks gevonden. Het enige afwijkende was een lichtelijk gecorrodeerd achterlicht houdertje, deze uiteraard weer schoongemaakt.

Uiteraard brandt thuis de zekering niet meer door. B|

> Heeft er iemand nog ideeën? :?

Bekend verhaal, bij mij was het een draadje die ergens tegenaan had lopen schuren maar ik lees dat je dat al hebt gecontroleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan