Oude benzine

gearhead

MF'er
13 mei 2016
31
0
Goedendag,

Heb oude benzine zitten in mijn tank (sinds eind oktober afgelopen jaar), nu ben ik van plan weer binnenkort te gaan rijden, echter helaas heb ik geen speciaal spul toegevoegd in de tank in oktober voordat ik stopte met rijden. De tank is niet helemaal vol zoals aanbevolen, maar wel bijna.

Wat moet ik het eerste doen voordat ik weer begin te rijden?



Groet een leek
 
:Y

Mn motor had bijna 2 jaar stil gestaan, knopje in drukken en lopen. Hoelang zit benzine niet in opslag bij de Shell ed.
Niet lang ... verbazingwekkend hoe snel die voorraden weer weg zijn. Ik blijf mij maar afvragen waar ze het allemaal blijven halen ... maar ik probeer het uit mijn hoofd te bannen, want anders ben ik voortdurend bang dat we over enkele jaren geleden geen benzine meer hebben ...

@TS: Zoals al gezegd, starten en (voorzichtig) rijden. Bandenspanning bijvoorbeeld vraagt hier meer aandacht ;)

En ik veronderstel dat je in NL woont? Er zit '95 in? Kan, zoals al gezegd, beetje water aangetrokken hebben. Met E10, wat wij nu in België hebben is dat effect nog wat groter, maar die heb je in NL nog niet, en vorig jaar in oktober hadden wij die ook nog niet.

Komt allemaal wel goed dus :Y
 
:Y

Mn motor had bijna 2 jaar stil gestaan, knopje in drukken en lopen. Hoelang zit benzine niet in opslag bij de Shell ed.

Brandstoffen hoeven niet te rijpen hoor. _O-

Een olieraffinaderij is een volcontinu bedrijf. De tanks die je daar ziet staan worden constant aangevuld, en weer geleegd. Ziet het eigenlijk maar als een soort accu. Daarbij heeft elke tank onderin een aantal roerwerken. Gewone scheepsschroeven die de vloeistof constant in beweging houden zodat er geen bezinksel of een laagje water kan ontstaan zoals wij dat na lange tijd van stilstand ervaren.
 
Ik zou nu, voor de stilstand de carburateurs leeg latn lopen. Op de benzine zal hij in het voorjaar wel starten. Het is de verrubberde troep van de opgedroogde benzine in de carburateurs die over een half jaar voor ellende zorgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan