Laadstroom te hoog

AJP94

MF'er
3 aug 2014
49
0
Beste brikkenbuilders,

Inmiddels twee jaar geleden heb ik mijn Suzuki GS450l omgebouwd. Inmiddels is een rare klacht op komen dagen. De laadstroom bij hoge toeren gaat richting 16 volt. Ook na het vervangen van de spanningsregelaar blijft het probleem onveranderd.

Nu heb ik het achterlicht en de tellerunit vervangen voor simpele varianten met LED lichten. Echter zou ongeacht de hoeveelheid afgenomen stroom de spanningsregelaar toch 14,5 moeten uitgeven ongeveer. Iemand een idee waar ik de oorzaak van deze klacht moet zoeken? :?
 
Is het een spanningregelaar met ingebouwde gelijkrichter ? Een zogenaamde reg/rec ?

Zo niet zou je ook even de gelijkrichter moeten doormeten.

En anders : alle contactjes en stekkertjes schoonmaken, met name de massa punten, vergeet ook het massapunt van de regelaar zelf niet. Ik aard deze altijd dubbel. Veel meer kan je niet doen.
 
Even voor de duidelijkheid: je laadspanning is te hoog. Spanning is volt, stroom is ampère ;)

Uiteindelijk is het een simpel systeem:
- Spoelen wekken spanning op, hoeveel wordt geregeld door de spanningsregelaar (het woord zegt het al)
- De gelijkrichter zet de opgewekte wisselspanning om in gelijkspanning waarmee je je batterij kunt laden

De spanningsregelaar kan de opgewekte spanning regelen (hoger of lager maken) door meer of minder stroom door de hulpspoel te sturen. Meer stroom = meer spanning, minder stroom is minder spanning. Dit moet natuurlijk geregeld worden aan de hand van het toerental. Bij een hoger toerental is de opgewekte spanning automatisch hoger (exacte theorie laat ik even achterwegen), dus zal de stroom door de hulpspoel lager zijn. De gelijkrichter wil uiteindelijk een soort van regelmatige ingangsspanning hebben, zodat hij een enigszins regelmatige uitgangsspanning (14/14,5V) kan leveren. Het is immers maar een "dom ding" dat werkt als een soort transformator.

Dus, met dat in gedachten, wat kan er mis zijn?
- Problemen met de hulpspoel (weerstand uitmeten met multimeter a.d.h.v. het werkplaatshandboek)
- Spanningsregelaar of gelijkrichter die zijn werk niet goed doet (deze zijn ook in beperkte mate door te meten, zie werkplaatshandboek), sommige spanningsregelaars zijn ook bij te regelen (zie werkplaatshandboek)
- Je multimeter is niet correct (te testen door de spanning te meten van een gekende bron, bv. Een nieuwe penlite Batterij), of wordt niet correct gebruikt bijvoorbeeld op AC i.p.v. DC.

Meten is weten in dit geval :t
 
Laatst bewerkt:
Aannemende dat je de laadspanning meet met een multimetertje; vervang eens de batterij van dat ding.
-geen geintje-
 
...

De spanningsregelaar kan de opgewekte spanning regelen (hoger of lager maken) door meer of minder stroom door de hulpspoel te sturen. Meer stroom = meer spanning, minder stroom is minder spanning. Dit moet natuurlijk geregeld worden aan de hand van het toerental. Bij een hoger toerental is de opgewekte spanning automatisch hoger (exacte theorie laat ik even achterwegen), dus zal de stroom door de hulpspoel lager zijn.

...
:N
Ik denk dat hij een ongeregelde dynamo heeft die altijd maximaal vermogen wil leveren (afhankelijk van het toerental)
Ik denk dat zijn spanningsregelaar het teveel kortsluit en omzet in warmte via de inwendige weerstand van de dynamo.
 
De spanningsregelaar kan de opgewekte spanning regelen (hoger of lager maken) door meer of minder stroom door de hulpspoel te sturen

:N

heeft geen "auto-alternator"

meet je laadspanning eens met de originele lampen, 1 fase wordt gebruikt voor de lampen.

edit : blijkbaar enkel op oudere GS450's
 
Laatst bewerkt:
:N
Ik denk dat hij een ongeregelde dynamo heeft die altijd maximaal vermogen wil leveren (afhankelijk van het toerental)
Ik denk dat zijn spanningsregelaar het teveel kortsluit en omzet in warmte via de inwendige weerstand van de dynamo.
:N

heeft geen "auto-alternator"

meet je laadspanning eens met de originele lampen, 1 fase wordt gebruikt voor de lampen.
Mijn excuses, mijn vingers waren weer sneller dan mijn vermogen om even na te denken en een schema op te zoeken voor een GS450 (wat je allemaal al niet moet doen om iemand wat advies te geven..).

Suzuki was inderdaad nog niet helemaal mee met de "auto-alternator" en heeft geen hulpspoel.

Goed, in het wphb (https://skydrive.live.com/redir?resid=2370B62DDF9F0C6B%211334&authkey=%21APM7hx6Q2ynLu-A) op pagina 168 en verder hebben ze het over het laadsysteem. De 450L is uit 1980 aldus het internet en dat zou dus willen zeggen dat jij al het model hebt met gelijkrichter en spanningsregelaar in 1.
full


Daar wordt gesproken over een "charging system output test", motor op 5000 tr/min laten draaien en de spanning meten. Dan zou de spanning rond de 14-15 V moeten zitten. Lager en dan kunnen er problemen zijn met de alternator, hoger dan die waarde (zoals dus bij jou) dan schrijven ze voor om de reg/rec te vervangen. Je kunt nog een "no-load test" doen, waarbij je de alternator los maakt en de wikkelingen uitmeet, maar dat is vooral om te controleren of die nog wel goed is (als je opgewekte spanning te laag is geeft dat problemen uiteraard).

Moest je om de 1 of andere reden toch het andere systeem hebben (losse gelijkrichter en losse spanningsregelaar), dan kun je nog wat meer testen. Zie daarvoor het wphb. Als dat het geval is dan kan het inderdaad zijn dat de spanning hoger is omdat je naar LED bent gegaan. Maar zoals Janbros zegt, even testen met de oude lampen.
 
Dit is een vrij primitieve regelaar. Verbaasd mij niets dat hij soms bijna 16 volt geeft. maar ik zie het probleem niet zo. Ben je bang dat de led's doorbranden?
 
Bedankt voor het speurwerk! Ik denk dat ik een universele spanningsregelaar (zijn er veel te koop) eens ga proberen i.p.v. een originele. MIsschien dat de nieuwere moderne gelijkrichting/spanningsregelaar de spanning kan verlagen.

Het probleem is momenteel dat mijn led achterlicht uit gaat bij hoge toerentallen, zal een beveiliging in zitten o.i.d. dat vind oom agent niet leuk en is tevens redelijk gevaarlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan