Piaggio mp3 400 LT

ow en de 32pk van een 400 is 25pk op het achterwiel

en grafieken van een bank zeggen mij niet zo veel het is maar net hoe de bank is afgesteld de meeste banken kunnen niet overweg met een cvt
Kun je dit toelichten van CVT op de dyno? Ik dacht ook hoe doen ze dat met de vario ten opzichte van een vaste overbrenging van een bepaalde versnelling van een handbak. Maar ik zag dat ze op de x-as de snelheid in km/u tonen waar je normaal het toerental ziet. De curve heeft ook een heel ander verloop als een handbak. Maar is het niet zo dat een pk een pk is en dat die vier grafieken wel met elkaar te vergelijken zijn? Ik weet hier te weinig van hoe een dyno werkt.
 
De nokkenas en klepveren zijn besteld.
Omdat ik daar nog aardig lang op moet wachten ga ik alvast sleutelen aan mijn vct.
Welke vario raden jullie me aan?? Malossi, Polini, of de J Costa met zijn aparte constructie?
Ik zelf blijf oud en vetrouwt bij Malossi maar ik lees goeie verhalen over J Costa met die stiffies.
 
In principe heeft een 4takt alleen een andere uitlaat nodig indien hij teveel weerstand geeft voor de flow. Bij 2takt was dit heel anders omdat hij tegendruk moest hebben. Reed je zonder uitlaat trok hij voor geen meter :P
Maar ik vind het geluid wel veel mooier.
Het is algemeen bekend dat je bij een 2T meer kan bereiken met een uitlaat als bij een 4T. Maar het scheelt ook welk blok je pakt. Mijn SV650 uit 2002 had volgens fabrieksopgave 70pk aan de krukas. Met een volledig Akra systeem (bochten, collector en demper), losse K&N's en andere sproeiers werden dat er 76 aan het achterwiel. Als ik even als vuistregel 10% verlies van krukas naar achterwiel reken kom ik op ongeveer 84pk aan de kruakas. Dat motorblok was niet open geweest.

Maar on-topic, bij het Piaggio 4T blok hoor je van iedereen dat de uitlaat weinig doet, in ieder geval op een standaard blok.
 
@Mojave,
Een cvt trekt het hardst op als de volledige acceleratie direct begint bij zijn maximale vermogen. Het is de bedoeling dat de scooter optrekt volledig in de powerband. Dit loopt natuurlijk ietwat op naarmate de topsnelheid nadert.
Een Malossi vario zou dit optimaliseren. Die heeft o.a. een andere helling t.o.v. de originele vario zodat de toeren zo meest mogelijk op het maximale vermogen ligt.
Ja ik haal misschien koppel en vermogen door elkaar maar je begrijpt wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
@Mojave,
Een cvt trekt het hardst op als de volledige acceleratie direct begint bij zijn maximale vermogen. Het is de bedoeling dat de scooter optrekt volledig in de powerband. Dit loopt natuurlijk ietwat op naarmate de topsnelheid nadert.
Een Malossi vario zou dit optimaliseren. Die heeft o.a. een andere helling t.o.v. de originele vario zodat de toeren zo meest mogelijk op het maximale vermogen ligt.
M.a.w. de sportvario werkt niet lineair bij het toenemen van de snelheid? Zo heb ik het wel begrepen (iig bij bepaalde sportvario's) zodat je dus zowel op accelleratie én topsnelheid kunt winnen. Meestal is je vario uitgewerkt bij een bepaalde snelheid en neemt de laatste km's het toerental toe (iig bij een standaard vario). Maar er zitten hier genoeg mensen die je specifieker kunnen adviseren over welke vario jij het beste kan nemen. Heb je ook al gedacht aan een combi met DR Pulley rollen/sliders? Kost je 4 tientjes en werkt goed.

Elke motor levert natuurlijk het meeste vermogen in zijn powerband en het voordeel van de CVT wat je hier beschrijft is bekend. Met een handbak houden sprinters hun toerental bij de start gelijk op bijvoorbeeld 10k toeren. Maar die verbranden ook wel eens een setje nieuwe koppelingsplaten op de 400m.
 
Laatst bewerkt:
Topsnelheid zal niet lukken. De standaard vario komt al bijna tegen het carter, dus geen grotere overbrenging mogelijk. Je kunt ietwat anders accelereren. Vandaar mijn vraag waar ik dit topic mee startte... Dr Pulley rollers heb ik goeie verhalen over gelezen, maar deze zijn moeilijk te bestellen. Ook wijkt dit af van wat ik gewend ben en koop ik liever gelijk een Malossi vario.
 
Ik neig een beetje om met Jan mee te gaan.

Kun je voor die centen niet beter je A halen en een Hayabusa of een R1 kopen? :+
 
Bedankt voor het meedenken! Maksor heb in al contact mee gezocht en heeft het op dit moment niet leverbaar. De achterpoulies van een piaggio zijn al heel goed, en zou niet weten wat ik daar aan moest veranderen. Enige wat in mij opkomt is de boel lichter maken... maar met de toeren die ik maak lijkt me dat waardeloos.
 
Ik zou het geld er ook niet aan uitgeven. Maar dat is een persoonlijke keuze.
 
@scoot020
Ja tuurlijk wel. Dat ga ik ook ooit doen!
Maar tis meer een hobby, ik wil zoveel mogelijk halen uit mijn 400.
Als ik mijn A heb dan koop ik een R1
 
Laatst bewerkt:
Let ook op het inrijden met je nieuwe nokkenas, het eerste kwartier is het belangrijkste van zijn levensduur. Over inrijden bestaan verschillende meningen, maar dan gaat het meestal om de zuiger en cylinder.

Bij mijn Yamaha blok heb ik afgelopen winter de cylinder laten honen en de kleppen laten slijpen bij een revisie/tuning bedrijf. Ik heb er toen ook een nieuwe nokkenas in gezet. Die heeft een harde toplaag. Dat is slijtvast als het goed is ingelopen, maar ook gevoelig. Als je wilt haal je het er zo met een schuurpapiertje af. Mij werd verteld dat ze een nokkenas altijd laten indraaien door een kwartiertje ongeveer 2500 toeren te laten draaien. Het idee is dat hij voldoende rond moet draaien om in te lopen. Als je hem een kwartier lang stationair laat draaien heb je kans dat hij putjes in de toplaag slaat en dan is je nokkenas eigenlijk al niet goed meer.

Dit wist ik ook niet, hij had het specifiek over de nokkensas. Ik kreeg er ook een spciaal potje vet bij waarmee ik de tuimelaars goed moest insmeren. De beste man zit al zijn hele leven in het revisie en tuning werk dus die heeft al heel wat bloken vanbinnen gezien.
 
Ja tuurlijk wel. Dat ga ik ook ooit doen!
Maar tis meer een hobby, ik wil zoveel mogelijk halen uit mijn 400.

Groot gelijk. Alles is te tunen, het is een kwestie van kosten en baten; wat heb je er voor over.
Zo had ik in het verleden een BMW Z3 (auto) met 2.8 M52 blok, die ging dankzij een andere (Hartge)nokkenas, inlaatspruitstuk, luchtfilter en uitlaat van 193 naar 240PK.
Motorscooters hebben relatief weinig vermogen dus daar moet nog flink wat winst te behalen vallen, het gaat alleen wel vaak ten koste van de motorkarakteristiek; met een manuele versnellingsbak kun je dat ondervangen (een smallere powerband bijv.), met een CVT wordt dat een stuk lastiger.
Een uitdaging dus, maar wel een leuke!
 
waarom ga je niet gewoon voor de meeste bang for your bucks 492cc cilinder er op

ga je van 25pk achterwiel naar 34pk op je achterwiel
 
Groot gelijk. Alles is te tunen, het is een kwestie van kosten en baten; wat heb je er voor over.
Zo had ik in het verleden een BMW Z3 (auto) met 2.8 M52 blok, die ging dankzij een andere (Hartge)nokkenas, inlaatspruitstuk, luchtfilter en uitlaat van 193 naar 240PK.
Motorscooters hebben relatief weinig vermogen dus daar moet nog flink wat winst te behalen vallen
Er hebben al mensen serieus naar gekeken. Bij een 4T Piaggio zijn de stapjes klein. Bij een 2T Piaggio is het bizar welke winst men weet te behalen. Voor de liefhebbers zoek maar eens op Youtube naar Vespa Quattrini.
, het gaat alleen wel vaak ten koste van de motorkarakteristiek; met een manuele versnellingsbak kun je dat ondervangen (een smallere powerband bijv.), met een CVT wordt dat een stuk lastiger.
Een uitdaging dus, maar wel een leuke!
De extra pk's komen er wel uit op de dyno, maar ze rijden op het circuit niet voor niets met een close ratio bak. Je versnellingsbak aanpassen kost ook het nodige werk en geld. Volgens mij gaat dat juist makkelijker en goedkoper met een CVT, of ik zie iets over het hoofd. Of je bedoelt misschien dat je bij tunen van je blok een handbak KAN aanpassen en bij een CVT eigenlijk MOET aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
het verlies van een riem is tig keer groter kijk maar naar het verschil van een 400 en 500 blok 7pk vrtlies is bijna 40%
 
Ik heb net ook een Malossi multivar vario besteld. Die ga ik er zaterdag/zondag inzetten. Zit ook een witte drukveer bij, kan ik weer de koppeling uit elkaar halen dat had ik vorige week al gedaan voor de trekveertjes maar goed. Hoeveel gram rollers gebruiken jullie? In de standaard vario zit nu 14gr (vorige eigenaar) lijkt licht maar rijdt goed?
Bedankt voor de tip van het inrijden van de nokkenas, dit ga ik zeker doen!
De nokkenas duurt even voordat ik die binnen heb en heeft ook geen haast.
@Niceandslow, 492cc cilinder, heb je een link waar ik dit eventueel ooit zou kunnen bestellen? Past dit onder mijn huidige kop?
Dat over een compleet ander gasklephuis lijkt me ook wel wat, kan je dit ook bestellen? Linkje?

@Mojave inderdaad 2takt rules op dat gebied, ik had een piaggio runner 50cc hier had ik zelf alles aan veranderd wat je kon veranderen en die haalde 110 op de gps. Als je normaal recht op zat en je trok het gas vol open dan kiepte hij achterover. Ik weet dat dit met een 4takt heel anders is maar dit is juist een nieuwe uitdaging voor mij.

Edit: Ik lees net dat je de cilinder en kop moet veranderen, ook zit er een twinspark in de kop dus moet bobine ook veranderd worden. Dit kost aardig wat. Een ander oplossing lijkt mij de huidige cilinder laten uitboren en een overmaatse zuiger nemen. Weet iemand een bedrijfje :P
 
Laatst bewerkt:
Met die Vespa hebben ze een Beverly 350 gasklephuis gebruikt op hun 300cc blok. Voor de 400cc zul je specifiek moeten zoeken wat de mogelijkheden zijn en moet je ook eerst achterhalen of de ademhaling aan de inlaatkant hier net zo een beperkende factor is als bij de 300cc.

Zoals meerdere mensen hebben aangegeven gaat er best wat geld inzitten. Dat krijg je met verkoop niet meer terug. Het is dapper dat je er toch mee aan de slag gaat. Met internet is er best veel te vinden, vooral als je over de grens kijkt want in NL wordt een scooter jammergenoeg voornamelijk gezien als een praktisch vervoermiddel. In Italië wordt de scooter ook gebruikt op het circuit. Het is jouw geld, maar ik zou mij eerst nog wat meer verdiepen in de mogelijkheden en niet lukraak allemaal onderdelen gaan bestellen. Ik wil niet zeurderig overkomen, maar er zijn vast mensen die ervaring hebben met waar je het meeste kan halen met dergelijke blokjes. Zoals bijvoorbeeld dat artikel van die Vespa. Waarom geen gebruik maken van de ervaring van anderen denk ik dan. Dan nog valt er genoeg uit te zoeken, want elke combinatie is anders. Zo hebben ze op die 300cc bijvoorbeeld een compleet kitje voor de kop en niet alleen de nokkenas. Bij elke combinatie moet je in de praktijk zien wat het doet.

Een cylinder honen kost je ongeveer 100 euro. Ik heb het afgelopen winter laten doen bij Jan Smit Powerparts in Wormerveer. Dat adresje kreeg ik door van een monteur. Later kwam ik erachter dat de beste man een begrip is in de wereld van het tunen. Er stonden een aantal dragracers in de werkplaats, mooi man. Hij zit meer in de motorfietsen en volgens mij heeft hij onder meer voor het fabrieksteam van kreidler gewerkt. In zijn jonge jaren ging hij bijvoorbeeld even een winter naar Amerika om een dragracer te bouwen, dat soort dingen. Hij zit al ruim 40 jaar in de wereld van revisie en tunen, die man weet echt wel wat je met een blok kunt doen.

Maar er zullen ook bedrijfjes zijn dichter bij jou in de buurt. In de crosswereld heb je ook een revisiebedrijf waar ik goede verhalen over hoor, ik weet zo snel de naam even niet. Dat zijn ook eencylinders en uit die competitieblokken halen ze veel vermogen. Als je hier zoekt op cross enduro revisie dan kom je vanzelf bij die bedrijfjes uit. Als ik de naam weet zal ik je doorgeven. EDIT: www.crossblokrevisie.mvsracing.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er geld in gaat zitten, ik doe het meeste zelf dat scheelt al. Ik kan er geen Hayabusha van maken. Mijn doel is gewoon zoveel mogelijk uit de mijne halen omdat ik het leuk vind. Dit ga ik niet nog 100 keer herhalen. Ik wil er ook geen winst op maken kwa geld, ik rij hierop totdat ik een A rijbewijs heb, en dat zit nu nog even niet in de planning.
100 euro is niet veel maar dan moet je nog een zuiger kopen?
Ik zal wel ff googlen
 
Laatst bewerkt:
Zelf ombouw kit Piaggio 400 van 399cc naar 486cc inclusief pakkingen, kost je 415 euro want je monteert het zelf. Je zou daar nog eens verder kunnen vragen naar de mogelijkheden.

http://www.maksor-scooterparts.com/...ouw-kit-piaggio-400-van-399cc-naar-486cc.html

Mijn laatste opmerkingen over het geld dat je er in stopt moet je denk ik iets anders lezen. Je hoeft van mij niet 100 keer te herhalen dat je dit doet. Ik probeer alleen aan te geven verdiep je er goed in welke onderdelen je wilt combineren. De diverse onderdelen hebben allemaal invloed op elkaar. Tunen is maatwerk en het gaat erom dat je die aanpassingen doet die in hun combinatie het beste resultaat geven bij het specifieke blok. Dat is qua performance. In geld uitgedrukt kun je ook redeneren je hebt een x bedrag te besteden, koop je daar bijvoorbeeld een andere uitlaat voor of een andere nokkenas of kun je beter een cylinder kit kopen etc.
 
Nog even over het indraaien van je nokkenas. Naast het toerental werd mij op het hart gedrukt dat de smering ook belangrijk is als je de eerste keer start. Zoals ik zei kreeg ik er een klein potje specifiek vet bij. Dat wordt opgenomen door je motorolie. Voor het starten heb ik ook nog wat extra motorolie in het kleppendeksel gedaan.

Vraag anders even bij een revisiebedrijf bij jou in de buurt. Het lijkt mij dat dit principe niet anders is bij een auto of motor.
 
Probleem met die nokkenas van malossi is dat die niet hard genoeg is heb er ook eentje gehad op een 500 onder garantie een nieuwe gekregen maar zelfde euvel
 
Sorry Mojave ik begrijp hem nu, maar na al die negatieve reacties dacht ik daar gaan we weer :P
Het inlopen en smeren ga ik zeker op letten.
@niceandslow jammer om te horen. Ik hoef gelukkig niet ermee naar me werk en rij dus niet veel alleen als hobby. Hopelijk houdt hij het bij mij lang genoeg uit. Als hij op een gegeven moment raar begint te lopen weet ik nu iig waar het aan ligt en heb ik me oude nog. Hij is al besteld dus eronder gaat hij sowieso haha.

De Malossi Multivar vario zit er ook onder. Heb van het weekend ruim 100km gereden in oud-beijerland en omstreken. Ik heb de 15 gram rollers erin gedaan die erbij zaten dus 1 gram zwaarder als in mijn standaard vario, hij trok als een speer alleen leek hij veel meer toeren te maken dan eerst, ik zit te twijfelen of ik een gram zwaarder moet nemen want vanaf 100 gaat het allemaal iets trager oplopen. Wel heb ik bijna de 160 gehaald Heinenoord tunnel naar beneden toen kwam hij tegen zijn toerenbegrenzer 8250rpm. Ik heb geen testbank maar voor mijn gevoel rijdt hij beter met deze vario.
Toen ik weer thuis was kwam ik erachter dat toen ik vanuit stilstand wegtrok hij de vervelende dip weer had tot 20km/h. Ik dacht dat ik deze opgelost had met mijn sterkere trekveren. Ik de koppeling er weer van afhalen om te kijken of er geen veertje gebroken/ losgeschoten was maar alles zat goed. Hij lijkt dit alleen te doen als hij goed warm is.
Of zouden de veertjes de eerste 100km erg oprekken? Want ik heb nog 2 andere sterktes.
 
De cilinder laat ik zo, of ik moet hem probleemloos op kunnen laten boren en mijn zelfde cilinderkop kunnen gebruiken?
Ik wil die kop ook flowen en als ik dan weer een andere kop nodig heb vind ik dat zonde van mijn werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan