Afstelling Honda XR600 dubbele carburateur

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
Goedendag heren,

Een maandje geleden heb ik een XR600 1986 gekocht. Ondertussen veel gesleuteld en uitgezocht.
Ik zit alleen nog met een puntje, waar ik graag wat advies over zou willen.

Het gaat dus om het type met de dubbele carburateurs. De gasschuif van de linker carburateur gaat dus als eerste open en daar pakt de motor zn vermogen met weinig gas. Trek je het gas vol open dan springt de rechter carburateur ook bij.

Er is dus wat geknutseld aan de motor, toen ik hem kocht zat er geen luchtfilterbox op. Enkel het originele schuimfilter. Deze was dermate slechte staat dat hij vervangen moest worden. Ik heb dus een KN filter gekocht alleen hierop loopt de motor niet goed. Dit is met name op het moment dat het gas ver open gaat. Dan houdt hij volledig in, maar onderin mis ik ook wat vermogen.

Klinkt natuurlijk vrij logisch in de oren, dit luchtfilter zou vragen om grotere sproeiers.
Nu heb ik in de linker carb een 132 zitten en in de rechter een 122.

De grootste maat sproeier die ik kan vinden is dan ook 132 (CSMNL).

Ik betwijfel dus of het gaat helpen om in de rechter carb ook een 132 te steken en of ik ergens nog grotere sproeiers kan vinden.
Graag hoor ik jullie meningen/ideeen/ervaringen hier over, anders is het misschien makkelijker om een luchtfilterbox op te gaan scharrelen en hier vanuit te gaan werken. (geniet niet mijn voorkeur omdat er een aantal aanpassingen zijn gedaan aan de motor die ervoor zorgen dat de originele box er niet meer onder past).


Met het oude luchtfilter rijdt hij wel goed. Originele sproeierbezetting is volgens mij 122 in beide carbs.


Voor geinteresseerden hier een filmpje over deze carbs.
vanaf 1 minuut 50 ong.
:t
full


Dit stond overigens bij het luchtfilter, klopt niet helemaal dus:
The K & N air filter are easily replace the standard air filter. There are no changes to the system necessary. The standard setting of the carburetor, need not be changed. By using K & N. Air filters will be no power loss, on the contrary, because the potential of the air filter box is optimized.
 
Laatst bewerkt:
Sproeiers kun je bij ern bromfietszaak halen, ook bij de dealer, maar daar kosten ze zo'n 15E ps en bij de brommerboer zo' 3,50.

Wel even uitvogelen of de maten over een komen, er zijn verschillende soorten.

Ga je hem voor off road rijden gebruuken? Zo ja, dan kun je er beter een origineel filter inzetten, filtert toch wat beter
 
Sproeiers kun je bij ern bromfietszaak halen, ook bij de dealer, maar daar kosten ze zo'n 15E ps en bij de brommerboer zo' 3,50.

Wel even uitvogelen of de maten over een komen, er zijn verschillende soorten.

Ga je hem voor off road rijden gebruuken? Zo ja, dan kun je er beter een origineel filter inzetten, filtert toch wat beter

Ik kan het altijd eens proberen bij de lokale bromboer. Maar denk wel dat het lastig wordt. Ik meen me te herinneren dat gelijke maten toch een verschillende doorlaat hebben. En dit zijn niet dezelfde sproeiers die ik ook in mn brommer stak.

Het is een supermotard dus alleen voor weggebruik.

Ik moet sowieso nog een bestelling plaatsen, bestel dan nog wel een 132 mee om te proberen in de 2e carb.

Edit:
Ik zie nu dat ik nog iets zou kunnen proberen. Ik heb het KN filter zo geplaatst alleen ik zie dat er in het originele filter nog een binnenwerk zit. Even proberen dus om die erbij te plaatsen en te zien of dit verschil maakt.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat niet passen.

Ik heb even zitten te kijken en misschien is het inderdaad nog wel de kortste klap om dit KN filter terug te sturen (omdat hetgeen dat onderaan de openinspost staat niet juist is) en een originele weer te bestellen.

Denk dat ik dat maar moet gaan doen dan
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan