semi-automaat motor

....Veiligheid?
Dat moet je me toch effe uitleggen.....
Het gebeurt dat mensen hun motor laten afslaan net op een kritiek moment, bij het optrekken na een stoplicht is irritant maar als de motor afslaat bij het optrekken om vlak voor aanstormend verkeer nog even over te steken is bloedlink.

Dat gebeurt je niet met een automaat. Met een automaat hoef je alleen maar gas te geven en de techniek doet de rest; en beter dan de meesten het met de hand en voet kunnen.



Overal is wel wat voor te zeggen maar wat ik niet helemaal begrijp is dat je beperkt zou zijn.
Als je geen schakelmotor wilt, wat maakt het dan uit dat je er niet mee rijden mag ?
Ja, je mag niet op andermans schakelmotor....
Ik kan TS wel begrijpen en hij gaat gelijk krijgen.
Nu speelt het nog maar schakelen gaat toch verdwijnen.

Vroeger was er niets anders, vandaar die mechanische gangwissel; tegenwoordig kan het zoveel beter en is het ook te koop.

Zelf kan ik me ook niet meer voorstellen ooit nog een schakelmotor te kopen, ik vind ze achterhaald. Er komt steeds meer keus in automaten en zeker elektrisch dus ik verwacht geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland hebben we nog steeds last van een Dafjes-syndroom. Een Daf met jarretelaandrijving, trutteschudder, afijn noem het maar op. Iemand die een Daf reed werd niet voor vol aangezien, die kon niet schakelen, dus kon niet autorijden. Dat gevoel zit nog steeds, na zoveel jaren, in ons collectief onderbewustzijn. Anders kan ik niet verklaren waarom iemand bij zijn gezonde verstand nog altijd voor een schakelwagen kiest. Achterlijke techniek uit de vorige eeuw. En denk maar niet dat je beter kunt schakelen dan een moderne automaat, dream on.
En zo is het ook met motoren. Het zal nog wel even duren, maar te voorspellen is wel dat de versnellingsbak die we nu kennen zijn langste tijd heeft gehad. Al zal Nederland in vergelijking met de rest van de wereld wel een stuk achterlopen. Die Daffies hè?..
:] :]
 
waarom koop je niet een driewieler a lá piaggio MP3 of gilera fuoco ofzo.

hoef je niet eens je motorrbw te halen
 
Maar hij zei dat hij niet zoveel met scooters had, dat dus Totti...

en F-six natuurlijk heb je gelijk, maar ook voor je autorijbewijs is het handiger als je jezelf niet beperkt. Stel je wil eens wat huren, vakantie of zo en er is alleen maar een schakelauto/motor te huur. Dan is dat toch jammer.
Ik reed ook alleen automaat auto's want vind schakelen in de auto ook vorige eeuw. En ik zou als motor ook geen probleem hebben met een automaat. Ik heb serieus naar die Honda's gekeken. Die Crosstourer vind ik echt erg leuk. Ik heb hem uiteindelijk niet genomen om andere redenen, maar ik kon er prima mee uit de voeten.
Toch zou ik voor het lessen niet beginnen mezelf beperkingen op te leggen.
 
als je nog vast zit aan A2 leeftijd en je wilt geen scooter hebben zou ik op het ogenblik mezelf ook niet beperken tot lessen op een automaat. in A2 is de keuze nog veel beperkter als in in vol A als je de scooters buiten beschouwing laat. dan kan je kiezen tussen een paar modellen van Honda (700 blok) en elektrisch en dan heb je het eigenlijk wel gehad. voor vol A heb je al iets meer keuze maar ook daar is de keuze nog niet reuze. het is helaas nog niet zo als bij koekblikken dat op bijna elk modelletje wel een automaat (hoe slecht soms ook) te krijgen is.
als ik weer eens geld heb voor een nieuwe motor ga ik zeker eens proefrijden op zo'n automaat van Honda maar ik ben wel blij dat ik de keuze heb om wat anders te kiezen mochten die Honda's me niet bevallen. elektrisch ben ik nog niet rijp voor die zijn me nog te beperkt voor een enig vervoersmiddel.
 
Gewoon met manuele bak lessen, dan heb je meer keuzemogelijkheid, en misschien vindt je het toch wel leuk na een tijdje :)
Ook goedkoper (onderhoud en aanschaf).
Zou nooit een DCT of motorscooter aanschaffen, vind het saaie beesten :')

Waar je lui in bent (schakelen), moet je meer moeite in steken (zoeken naar geschikte motor) :t
 
Laatst bewerkt:
Maar voor gewoon woon-werk verkeer zijn de scooters juist prima. Ik rij er dagelijks op. Natuurlijk heb ik meer lol op mijn gewone motor, maar een scooter met voldoende vermogen (ik heb een 650) is echt niet verkeerd en heeft een hoop bergruimte. Veel meer ruimte dan een motor (zonder koffers) en juist koffers maken een motor weer onhandig breed.
Ze zijn niet goedkoop in onderhoud, de bandjes gaan vrij vlot (klein, meer omwentelingen) en de snaar van de automaat is ook een dingetje...
Ook het benzineverbruik is niet veel lager dan van mijn motor. En het tankje is miniscuul dus ik moet plm elke dag tanken. Maar mijn afstand is dan ook 140 km per dag
 
Laatst bewerkt:
....Ze zijn niet goedkoop in onderhoud, de bandjes gaan vrij vlot (klein, meer omwentelingen) en de snaar van de automaat is ook een dingetje...
Ook het benzineverbruik is niet veel lager dan van mijn motor. En het tankje is miniscuul dus ik moet plm elke dag tanken. Maar mijn afstand is dan ook 140 km per dag...
Deze laatste punten vind ik niet bepaald representatief.

Jij rijdt blijkbaar een BMW 650 GT; naar wat ik erover lees zo ongeveer het duurste in onderhoud wat je kunt vinden. Ik heb hem niet voor niets in de showroom laten staan....

Ik heb toch ook best wat scooter gereden, over de 2 ton en mijn ervaringen zijn heel anders.
Hier wat vergelijkingsmateriaal, zelfde punten die jij aanhaalt maar dan bij mijn Yamaha.

Banden gaan grofweg net zo lang mee maar zijn veel goedkoper dan de grotere modellen.
Mijn laatste snaar ging bij mij 40.000 mee en toen mankeerde er nog niets aan. Verwisselen doe je zelf binnen een uur, all-in, met gewoon gereedschap. Niets moeilijks aan.
Benzineverbruik bij mij varieert tussen 1 op 25 en 1 op 28.
De tank is 14 liter, genoeg voor 350 km.

Gewoon om het in perspectief te zetten.

Maar goed, als TS geen scooter wil moet ie dat zelf weten. Ik hoef hem niet overhalen.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland hebben we nog steeds last van een Dafjes-syndroom. Een Daf met jarretelaandrijving, trutteschudder, afijn noem het maar op. Iemand die een Daf reed werd niet voor vol aangezien, die kon niet schakelen, dus kon niet autorijden. Dat gevoel zit nog steeds, na zoveel jaren, in ons collectief onderbewustzijn. Anders kan ik niet verklaren waarom iemand bij zijn gezonde verstand nog altijd voor een schakelwagen kiest. Achterlijke techniek uit de vorige eeuw. En denk maar niet dat je beter kunt schakelen dan een moderne automaat, dream on.
En zo is het ook met motoren. Het zal nog wel even duren, maar te voorspellen is wel dat de versnellingsbak die we nu kennen zijn langste tijd heeft gehad. Al zal Nederland in vergelijking met de rest van de wereld wel een stuk achterlopen. Die Daffies hè?..
:] :]

Automaat rijden is ook gewoon suf. Hoe meer controle je weggeeft en hoe minder je vaardigheid van belang is, des te saaier wordt het. Schakelen is iets waar je gaanderweg beter in wordt, en is één van de dingen waardoor je kan zeggen dat je na 5 jaar rijden beter rijdt dan in je eerste vier jaar. Haal je dat weg heb je alleen nog maar verkeersinzicht en sturen over.
Zelf zou ik bij de keuze tussen handgeschakelt & automaat bij de motor altijd voor de handgeschakelde gaan.

Rijden moet ook gewoon niet te makkelijk worden, dan kan zometeen iedere idioot zich op de weg begeven en ook nog met zijn/haar telefoon spelen onder het rijden. Dat moeten we toch niet willen? Oh wacht... :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe meer controle je weggeeft en hoe minder je vaardigheid van belang is, des te saaier wordt het. Schakelen (...) haal je dat weg heb je alleen nog maar verkeersinzicht en sturen over.
Verkeersinzicht en goed sturen is dan ook BY FAR het belangrijkste om bij normaal gebruik te beheersen bij het motorrijden. Doe mij een automaatrijder met goed verkeersinzicht over een schakelkoning die inhaalt in een blinde bocht. Écht goed schakelen is alleen maar bij speciale omstandigheden belangrijk... Offroad, stunten, racen...

Automaat rijden is ook gewoon suf. Zelf zou ik bij de keuze tussen handgeschakelt & automaat bij de motor altijd voor de handgeschakelde gaan.
Dan ben jij net zo kortzichtig als iemand die bij voorbaat kiest om zijn mogelijkheid voor een complete categorie af te sluiten. LAat nou gewoon de mogelijkheid open en zeg pas wat je het best vindt nadat je met allebei ervaring hebt.

Rijden moet ook gewoon niet te makkelijk worden, dan kan zometeen iedere idioot zich op de weg begeven en ook nog met zijn/haar telefoon spelen onder het rijden. Dat moeten we toch niet willen? Oh wacht... :)
Tuurlijk wel. Ik kan niet wachten op de eerste zelfrijdende motorfiets. :]
 
Automaat rijden is ook gewoon suf. Hoe meer controle je weggeeft en hoe minder je vaardigheid van belang is, des te saaier wordt het. Schakelen is iets waar je gaandeweg beter in wordt, en is één van de dingen waardoor je kan zeggen dat je na 5 jaar rijden beter rijdt dan in je eerste vier jaar. Haal je dat weg heb je alleen nog maar verkeersinzicht en sturen over.
Zelf zou ik bij de keuze tussen handgeschakeld & automaat bij de motor altijd voor de handgeschakelde gaan.

Rijden moet ook gewoon niet te makkelijk worden, dan kan zo meteen iedere idioot zich op de weg begeven en ook nog met zijn/haar telefoon spelen onder het rijden. Dat moeten we toch niet willen? Oh wacht... :)

De expert spreekt :')

Ik rij meerdere (600 cc motorscooter,1200 2 cilinder geschakeld en nog een ss 675 cc circuit fiets.
Alle drie hebben zo hun charme en moeilijkheidsgraad/uitdaging van rijden.
Met een motorscooter kun je "het "ook zo spannend als je zelf wil :] i.p.v. schakelen kun je je daar meer op toeleggen op het sturen en remmen,de kunst van snel scooteren( :P ) is vooral het laten "lopen"van het hok in bochten en rotondes.
Affijn bij/voor mij werkt het.
Verder schakel ik al meer dan 35 jaar op brommers,motoren en auto's,het spannende is er wel ver van af :') ,en wat zo ik hierin nog moeten leren en ontwikkelen _O-
 
Laatst bewerkt:
Dan ben jij net zo kortzichtig als iemand die bij voorbaat kiest om zijn mogelijkheid voor een complete categorie af te sluiten. LAat nou gewoon de mogelijkheid open en zeg pas wat je het best vindt nadat je met allebei ervaring hebt.

Ik heb met beiden ervaring. Ik heb 8 jaar op een automaat scooter gereden, 10 jaar hangeschakelde auto en de laatste 2 jaar regelmatig in een VW transporter automaat. In Indonesië heb ik een automaat motor gehuurd. Handgeschakeld heeft toch echt mijn voorkeur.

Verder schakel ik al meer dan 35 jaar op brommers,motoren en auto's,het spannende is er wel ver van af :') ,en wat zo ik hierin nog moeten leren en ontwikkelen _O-

Och, je bent nooit te oud om jezelf te verbeteren. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met beiden ervaring. Ik heb 8 jaar op een automaat scooter gereden, 10 jaar hangeschakelde auto en de laatste 2 jaar regelmatig in een VW transporter automaat. In Indonesië heb ik een automaat motor gehuurd. Handgeschakeld heeft toch echt mijn voorkeur.Och, je bent nooit te oud om jezelf te verbeteren. :+

Een brom scootah?

Ik kan eens proberen achterste voren op de motor gaan zitten en zo proberen te schakelen :]
Daar zie ik nog wel ruimte voor verbetering :Y
 
Laatst bewerkt:
trainn.jpg
 
Wat is het probleem om te lessen op een schakelmotor en daarna zonder beperkingen de brommer te kopen die je wilt?

Zelf rij ik motorscooter en motorfiets en het maakt mij niet meer uit of ik moet schakelen of niet. Voor mij zit het voordeel van een scooter meer in het feit dat je schoner blijft bij opspattend water en vuil en dat je makkelijk kleine dingetjes mee neemt zonder koffers of tassen nodig te hebben. Een ander hoeft van mij geen scooter te rijden hoor, we leven in een vrij land :)
 
Automaat is gewoon heerlijk :]

Ik herken veel commentaar, zo zat ik er ook in.
Automaat is helemaal niets (toch die DAF :? )

Voor de zaak 13 weken in Canada gezeten en een automaat auto als huurauto.
Ok, dat was makkelijk, bij terugkomst werd mijn volgende auto automaat en niet meer veranderd. :Y :Y

33 jaar motorrijden en schakelen, toch overgehaald door de dealer. Een CrossTourer automaat (DCT)
Nu 4 jaar en 70.000 km verder. Heeeeel tevreden :Y :]
Volgende motor wordt weer een automaat.

Ik werk ook in het centrum van Utrecht, dat is echt heerlijk gassen en gaan.
Ik ga niet meer terug. Waarom schakelen als het zoveel makkelijker kan *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan