JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Haha, ik ook niet hoor AGB! Ik ben blij dat die van mij nu in de schuur staat. :)

Ik heb eindelijk een bagagerek gevonden! Vrijdag ga ik hem ophalen in Den Haag.
Komt mooi uit, want over een paar weken ga ik met de Jawa naar de Eiffel op vakantie. :]
 
Haha, ik ook niet hoor AGB! Ik ben blij dat die van mij nu in de schuur staat. :)

Ik heb eindelijk een bagagerek gevonden! Vrijdag ga ik hem ophalen in Den Haag.
Komt mooi uit, want over een paar weken ga ik met de Jawa naar de Eiffel op vakantie. :]

Mijn motoren staan doorgaans ook in de garage :) Veel plezier in de Eiffel. :]
 
Laatst bewerkt:
Nou, die heb je inderdaad nog binnen de maand in elkaar gezet Jo! Mooi hoor. Dat geluid bij de goude is ook wat onverwachts, zou hij niet goed ontkoppelt hebben of gewoon pech?

Iets heel anders, maar wellicht dat men hier iets mee kan: bij een lang stilstaand motorblokje (Berini M35, 1958) zit de bronzen glijlager in de drijfstang muur en muur vast. Deze bronzen bus vervuld dezelfde functie als de naaldlagers in een Jawa. Probleem is echter doordat het een bus is dat de oliekanaaltjes er ook in geboord zijn op 3 plekken. Deze 3 plekken zitten verkeerd (bus is verdraait) ten aanzien van de drijfstang oliekanaaltjes. Hoe krijg je zoiets los? De bus neigt wel wat naar 1 kant waardoor hij een millimeter of wat uitsteekt aan de linkerkant. Wat ik heb geprobeerd:
- Kruipolie (en nu nog steeds elke dag erbij, sinds 3 dagen)
- Verwarmen met een verfbrander (heb helaas niks beters)
- Druk erop zetten met een bout + moer

Het blok zit in elkaar, dus de werkruimte is wat beperkt. Zou het wellicht helpen om het uiteinde van de drijfstang met de bronzen bus in azijn te hangen? Of een ander middeltje?
 
Laatst bewerkt:
Hoe dik is de wand van die bus? Volgens mij hoor je die normaliter te persen maar in geval van zo'n naaldlager weet ik niet of dat wenselijk is.
 
Zo'n bus kun je eruitpersen met behulp van een stukje draadeind, twee bussen, twee moeren met ringen.
(Deze bus is blijkbaar te klein, anders zou hij niet verdraaid zijn)
Daarna een nieuwe bus met overmaat draaien, op de goede manier erin persen en dan op maat ruimen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat is handig advies. Bus wand is 1mm dik. Het leek mij ook al vreemd als die bus vrij kan bewegen, dat zou betekenen dat de zuigerpen droog kan lopen. Dan ga ik het eens bij de Berini club e.d. proberen. Bedankt beide :)
 
Wat een stilte hier! Iedereen naar het warme zuiden verhuist?

Nu alle voertuigen hier weer normaal zijn begint het toch weer wat te kriebelen. Zo n Jawa was toch een goede dagbesteding :9 Als mensen hier nog project fietsen weten te staan met 1 cylinder dan hou ik mij aanbevolen (125-250cc). Ik zoek niet een glimmende/gerestaureerde. Nu ik gezien heb hoe Soojo mijn oude mooi heeft gemaakt wil ik mij er ook wel eens aan wagen, maar dan wel op een kleinere motor. Er is geen ruimte voor een volwassen motor, maar een semi-brommer kan ik er wellicht nog wel bij proppen :Y

Heeft allemaal geen haast, maar wellicht dat jullie nog wat tegen waren gekomen :t
 
Wat een stilte hier! Iedereen naar het warme zuiden verhuist?

Nu alle voertuigen hier weer normaal zijn begint het toch weer wat te kriebelen. Zo n Jawa was toch een goede dagbesteding :9 Als mensen hier nog project fietsen weten te staan met 1 cylinder dan hou ik mij aanbevolen (125-250cc). Ik zoek niet een glimmende/gerestaureerde. Nu ik gezien heb hoe Soojo mijn oude mooi heeft gemaakt wil ik mij er ook wel eens aan wagen, maar dan wel op een kleinere motor. Er is geen ruimte voor een volwassen motor, maar een semi-brommer kan ik er wellicht nog wel bij proppen :Y

Heeft allemaal geen haast, maar wellicht dat jullie nog wat tegen waren gekomen :t
Nee hoor, 't is hier warm zat ;)
Ben nog een tijdje met een roadster bezig geweest. Zijn ook leuk: http://media1.wgz.cz/images/media1:5100f6d3edbec.jpg/Jawa_90_Cross_15.jpg

De 634's (zwart en goud) gaan denk ik morgen naar Tsjechië. Er is fors geboden op de zwarte, tot 1000 euro blijkt toch in veel gevallen een opwelling die uiteindelijk niet al te serieus bedoeld blijkt.
 
Ik zit ook prima in het noorden. Deze week heb ik een mooie Jawa 638 met velorex zijspan gekocht.
Een super leuke brommer!

Het eerste deel van de remkabel naar het zijspan is gebroken, de versnellingen moeten wat nagekeken worden omdat hij af en toe uit de versnelling in neutraal valt.

Ook het stationair is niet geweldig. De afstelling zal het probleem zijn of misschien de stationair sproeier schoonmaken?

Zover heb ik er veel plezier van!
 
Leuk Erik! Remkabels zijn gewoon nog te koop. Mijne kocht ik op jawamarkt.cz

Verstopte sproeier zou kunnen, dat is bij mijn 634 ook wel eens de oorzaak geweest van slecht stationair lopen.

Ik denk dat ik je zijspan op marktplaats heb gezien. :)

Ik heb mooie stalen knipperlichten voor de Jawa 360 gekocht, volgens mij van een oudere 634 o.i.d.
Maar mn motor staat nog steeds bij mijn ouders... :(
 
*O* Bruin van de zon? Goede vakantie gehad?
Yup, het meeste ging wel goed.. verslag volgt nog...zal wel even duren..
Jawa heeft het goed en minder goed gehouden.. blok gaf geen krimp, ook niet bij 37 graden in 1ste versn. volgas lange stukken bergop.. andere delen gaven wel wat trubbels maar ik heb vreselijk mazzel gehad met het treffen van kundige en lieve mensen. Ik heb ze alle beloofd sterk Hollandsch bier op te sturen..
 
Genomen foto's zijn te groot om hier te imgatten.
Ik zal eens kijken of photobucket het al weer doet..het is wel balen als je een heel verslag in elkaar draait en de plaatjes werken plots niet meer...
en om ieder plaatje met paint te verkleinen.. ja het kan.. maar een hoop werk..verkleinen, opslaan weer uploaden argh..
 
Genomen foto's zijn te groot om hier te imgatten.
Bestanden mogen max. 2 MB groot zijn. Als je een Office-pakket van microsoft hebt zit daar bij de hulpbestanden Picture Manager. Daar kan je plaatjes op verschillende manieren verkleinen. Voor plaatsen hier op MF is 600 x 400 pixel scherp genoeg.
 
He sammie welkom terug!
Ik gebruik inmiddels imgur. die werkt wel en vergelijkbaar met photobucket. Photobucket heb ik weggedaan. diue hebben hun beleid aangepast en daar mag je iuneens een hoop geld betalen pe jaar voor de foto's die je deelt op een forum :r
 
imgur.. eens kijjken

en @ duc888 kan kmnde tijd wel wat duckennis gebruiken.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bestanden mogen max. 2 MB groot zijn. Als je een Office-pakket van microsoft hebt zit daar bij de hulpbestanden Picture Manager. Daar kan je plaatjes op verschillende manieren verkleinen. Voor plaatsen hier op MF is 600 x 400 pixel scherp genoeg.
Dank voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan