Jawa mengsmering & plzeňský prazdroj, část osm

Ja de mijne was ook maar 175,- :P maar die is ook nie in een goede staat zegmaar :+
Die van mij was rijdend en redelijk. Doet het verder goed en alles werkt. Wel hier en daar wat opgelapt. Maar amper kosten. Het enige wat ik moet hebben zijn de voorvorkrubbers. Lastig te vinden. en prijzig, snel rond de 25-30 euro per setje. 10% van de waarde van de brommert.
 
Tsja, maar dat is olie en benzine ook.., en een nwe ketting.. zo kun je wel door blijven gaan..
 
Precies! Je moet een budget in je hoofd hebben, minder aan de motor is meer aan onderdelen. Die van mij was ook niet duur maar inmiddels al ruim meer dan 2x het aankoopbedrag ingestopt. En voor de lol die ik er uit haal is het me helemaal waard. Moet er iets aan gebeuren en heb ik het geld er niet (voor over) dan wacht ik even.

Maarre een motor van 500 euro bestaat bijna niet. Kettingset, verse bandjes, olie verversen, bougies, enzovoorts... Ik reken altijd minimaal 1000 euro. De GS450e is tot nu toe bijvoorbeeld goedkoper, maar duurder in de aanschaf geweest :Y

Ten slotte is de Jawa 1 van de beste motoren om te halen om sleutelen te leren en het ding binnenstebuiten te keren. Als ik dezelfde grap uithaal met de Suzuki ben ik een 10voud aan onderdelen kwijt (geld) om hem op te lappen (waarschijnlijk ook 10x zoveel onderdelen waaruit zo'n moderne motor bestaat). En ik ken niemand die mij daar bij wilt helpen en/of ervaring mee heeft :9
 
Laatst bewerkt:
Mijn budget voor een mooie Jawa is ongeveer 1000-1250 euro nou daar moet toch wel een leuke 634 voor te vinden zijn :-)
Ik ga morgen kijken bij de rode van MP die helemaal opnieuw opgebouwd is ...ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Mijn budget voor een mooie Jawa is ongeveer 1000-1250 euro nou daar moet toch wel een leuke 634 voor te vinden zijn :-)
Ik ga morgen kijken bij de rode van MP die helemaal opnieuw opgebouwd is ...ben benieuwd.

Soojo, kan jij hem niet helpen aan een mooie Jawa? 8-)
 
Mijn budget voor een mooie Jawa is ongeveer 1000-1250 euro nou daar moet toch wel een leuke 634 voor te vinden zijn :-)
Ik ga morgen kijken bij de rode van MP die helemaal opnieuw opgebouwd is ...ben benieuwd.
Hm, moet je meer bieden dan ene "Volvo" ... ;(
 
Laatst bewerkt:
Die uit Herkingen?

Vreemd .. nwe lagers maar zuigers/veren/cylinders?
en dan toch goedkope mitas bandjes die je er zeker weten afmikt als je er 1 keer mee op nat wegdek hebt gereden?
Staar je alsjeblieft niet stuk op 't ding..
Enige tijd gelden stond er 1 te koop waarvan ik wist dat hij techn. goed was, incl. 12v vape ombouw en nette banden.. hij heeft er mnden mee moeten leuren voordat hij er 400 euro voor kreeg..
 
Vreemd .. nwe lagers maar zuigers/veren/cylinders?
en dan toch goedkope mitas bandjes die je er zeker weten afmikt als je er 1 keer mee op nat wegdek hebt gereden?
Staar je alsjeblieft niet stuk op 't ding..
Enige tijd gelden stond er 1 te koop waarvan ik wist dat hij techn. goed was, incl. 12v vape ombouw en nette banden.. hij heeft er mnden mee moeten leuren voordat hij er 400 euro voor kreeg..

Ik rij nooit op nat wegdek ...dat scheelt :-) een motor is alleen voor plezier ritjes.
Ik staar me ook niet blind hoor ik neem nu de tijd, wil niet weer de boot ingaan. De 634 zal ook wel voor 100 euro minder weg gaan dan de aankoopprijs .....
Enne Pepijn idd die uit Herkingen ja.
 
Neem iemand mee die er echt verstand van heeft , die weet waar je op letten moet,
Dan heb je een beetje meer zekerheid bijvoorbeeld jaap L of zo om maar een voorbeeld te geven
Wil je voor je geld een nieuwe oude ben ik bang dat het op een teleurstelling uitdraait
Het blijft oud en er kan altijd wat onverwachts wat kapot gaan
Ondanks moderne lagers en betere afdichtingen Electronic ontsteking en zo
Voordeel jawa onderdelen zijn redelijk goedkoop tegenover andere merken
 
Yup ik heb voor mijn 638 destijds 200 euro betaald.km. stand 12.000 ofzo... niet zo gek veel aan hoeven doen( het haalt de 1000 euro echt niet.. de 500 niet eens denk ik) en heeft nu tussen de 70- en 80K gelopen..
 
Yup ik heb voor mijn 638 destijds 200 euro betaald.km. stand 12.000 ofzo... niet zo gek veel aan hoeven doen( het haalt de 1000 euro echt niet.. de 500 niet eens denk ik) en heeft nu tussen de 70- en 80K gelopen..

638/640 werd mij ook aangeboden voor rond die prijs... vond hem alleen niet zo mooi. Ook een hoop CZ'jes van 125 en 175cc's inderdaad. Je kan een gevraagd advertentie plaatsen, heb ik wel goeie ervaring mee. Zijn schijnbaar genoeg lui die daar naar zoeken als ze iets hebben staan!
 
Yup ik heb voor mijn 638 destijds 200 euro betaald.km. stand 12.000 ofzo... niet zo gek veel aan hoeven doen( het haalt de 1000 euro echt niet.. de 500 niet eens denk ik) en heeft nu tussen de 70- en 80K gelopen..

Een 638 is natuurlijk ook niks waard ;-) maar die wil ik niet meer .....ik wil oude looks en chroom .....
Ik heb de tijd, wie weet haal ik wel een nieuwe uit Engeland ....dan is het hele probleem opgelost ;-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,ik lees hier al een tijdje mee,heb vroeger een CZ gehad,een 1 cilinder,wel al heel lang geleden,zal in 1982 geweest zijn,met kleine wielen.Altijd wel een zwak voor Jawa gehad ook.Ik ben Coert,Zelf heb ik een Suzuki SV650S en een oude Honda CB450K1.Henk,volgens mij ben je weleens bij me geweest toen ik mijn Bol d'Or 750 te koop had toch? Ik heb eigenlijk wel interesse in je Jawa,ben op zoek naar een leuke oude tweetakt om aan te rommelen :).Vind het een leuk ding met potentie,laat anders maar weten wat je er voor wil hebben.Groetjes,Coert :W
 
Jawa rijd heerlijk had vroeger een bmw r 900 s altijd last van de rug
Met de jawa geen last allebei hebben zo zijn voor en nadelen
 
Ik ga morgen avond toch even bij een ander los blok kijken.heb zelf een compressie meter,maar hoeveel compressie hoort een 634 ongeveer te hebben?
@ henk zonde hoor dat je hem wegdoet.ziet er echt goed uit.
Jammergenoeg zit hier de schuur al aardig vol..
 
Nee weet het.maar is toch een beetje een richtlijn..kan dan toch zien of er verschil in de cillinders zit enzo.
 
Hmm, ik vraag me dan af, waarom zou het blok er uit zijn gehaald? omdat het zo goed is?
Als je nu je eigen blokje reviseert, weet je tenminste zeker dat het goed is...
 
Tja das de vraag inderdaat.ach ik moet er toch ook al in de buurt zijn.vertrouw ik het niet.laat ik hem lekker staan
 
Klopt, maar ik kan me niet voorstellen dat die echt 'kapot' is..
Zijn de koolborstels in orde? Aansluitingen verder okee?
Weet je zeker dat het de dynamo is en niet de regelaar? (de originele regelaar wil ook wel eens stuk gaan)

De draad die buitenlangs loopt is losgeraakt. Ik ga m proberen te solderen, maar dat zal zeker niet meevallen. Hij meet ook 10 volt als hij loopt, en 12,7 volt als hij niet loopt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan