JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

De tijd van een tweedehands maar bijna nagelnieuwe Jawa voor €250~500,00 is voorbij.
Het was leuk mee te maken.
Vijftien jaar geleden. :')
 
heb de mijne ook voor 350,- euronen gekocht, 10 jaar geleden :)
Nice. Veel waar voor je geld. 8-)

Hier nieuw Hfl. 4.250,00 in 1992.
Een 640 Red Style.
Mijn eerste motorfiets.

In 1996 een z.g.a.n. jonge 640 Blue Style voor Hfl. 500,00.*

In 2010 weer een 640 Blue Style voor €250,00.
Met klein defect meen ik, maar nooit gemerkt. :+
In staat van nieuw verder.

Tussendoor nog een 638 zijspan voor €500,00 in redelijke staat.

Overal weinig tot geen defecten.
Een keer de ontsteking vervangen.
That's it. :)

(*Vergeet ff een gat in de zuiger, maar bij aankoop zat er een totaal verkeerde bougie in en ik had wel de bakolie vervangen maar nog niet de bougie gecheckt :') )

De jaren tellen ondertussen natuurlijk wel door.
 
② Jawa type 640 Sport (1994) — Motoren | Oldtimers — 2dehands
1689886351837.png
 
Ik ook niet eigenlijk, ik ben meer op de Italiaanse toer tegenwoordig.

Ik heb sinds een aantal jaren een jawa 353, met de 250cc 1 cylinder. Voorheen had ik altijd 350cc modellen.
Echt een mooi dingetje, die 353! Maar hij heeft me net te weinig vermogen om goed in de randstad mee te kunnen... De praktijk is dus dat ik er niet meer op rijdt, en hier ook niet meer actief ben. Vorige maand de knoop doorgehakt, hij staat te koop.
 
Dit is de kwaal met veel oudere motoren..Het gebrekkige vermogen, slap 6V licht en remmetjes die in het huidige verkeer niet meer kunnen..
 
Ik tokkel nog prima met mijn Zundapp 517 125cc mee in het verkeer hoor, 80 is een prima kruissnelheid, mijn Jawa die ik had, een 350TS, deed het zelfs nog beter.
 
Zo'n 638/350TS is idd een prima motortje, met dubbel opl. voorrem die het prima doet. Je kan deze ankerplaat moeiteloos op de oudere modellen zetten. Dat had ik oom met mijn - 300cc- 559 gedaan.
 
Ik heb een 641 en heb de zuigers aangepast. Ze bedekten nogal een stuk overstroompoort. Ik ben nu aan het proberen of een Mikuni TMX 27, in combinatie met een luchtfilter uit de croswereld betere resultaten geeft . Daarvoor moet het luchtfilterhuis verwijdert worden. Dat gat heb ik opgevuld met een pas gemaakte plaat. Ook nog een CDI geinstaleerd. Die komt uit Polen. Power dynamo is tegenwoordig knap aan de prijs. Het pools is wat lastig te begrijpen, maar och met Google Translate kom je heel ver en de poolse leverancier beschilte kennelij toch over een tolk, want de antwoorden waren in goed engels Weet er iemand een truk om de kettingslangen iets langer te maken. Ze zijn nogal krap aan de maat
 
tijdje niet aanwezig geweest hier, de jawa doet het namelijk gewoon, met elektronische ontsteking doet hij het altijd. gaat om een 634 uit 75, als ik mij niet vergis past daar ook een nieuwer blok in die standaard wat meer vermogen (toch?) heeft, iemand nog een 640/638 blok te veel?
 
Qua vermogen zit er niet veel verschil in. Denk er aan de smering van de middelste lagers van een 638-640 blok wat aan te pakken.. Is 'ab Fabrik'een zwakke plek.
 
ik had her en der gelezen dat daar prima 130 mee te halen was? nou gaat mn 634 blokje (met omgekeerde versnellingsbak, 1 omhoog rest naar beneden, dus een van de eerdere types?) 106 km/u max op de gps. leek me wat weinig.. (met 30 mm vlakschuif chinakuni) trekt wel beter dan de originele carb. maar bij 100 houd het op, en originele carb kwam die er niet. lijkt me toch dat er wat meer uit te halen zou moeten zijn of niet? elektronische ontsteking op gekomen, waardoor die mooi betrouwbaar is geworden, met tijdstip wezen spelen maar krijg er niet meer snelheid uit.

andere vraag eigenlijk, hoe snel zou je met zo'n blokje moeten kunnen rijden?
 
130 op een jawa teller is ca 110 in echt... :Y Joh, ga er lekker mee rijden maar als je sneller wil moet je een ander barrel pakken..
Bij de 638 kun je wat winst behalen- naast eerder beschreven stappen- door de inlaat van het lufi-huis wat bewerken en 1 na laatste schot uit de dempers te rossen..
Dan- zo uit hoofd- de HS opboren naar 100 ipv 92 en naald 1 tandje laten zakken..
 
  • Leuk
Waarderingen: HJS
klinkt als niet de moeite waard in dat geval haha, prima, dan pruttelen we lekker zo verder, met optrekken met de ietwat grotere carb kan die wel mooi mee komen met de rest van de wereld. Misschien dat het een keer tijd word voor setje frisse zuigers, ringen en cilinder vers boren/honen als daar nog ruimte op zit.

Ben wel zo overtuigd van de jawa dat ik er opzich nog wel een tweede blok bij zou willen om helemaal vers vers te maken, misschien een keer kijken naar wat dremel gedoe.

expansie pijpen ook niet echt de moeite waard bij deze motoren toch?

Het is natuurlijk veel makkelijker om een dikke motor te pakken voor het hard gaan, maar de charme van de jawa vind ik super, ben nou ook bezig om er een offroad voorvork in te drukken met 21 inch wiel, uiteraard met trommelrem, moet er wel een snipper uit de kroonplaten voor een iets dikkere vork buis (maar hopen dat dat sterk genoeg blijft), dit word mijn heuse "adventure bike." (was het eigenlijk al)

voor de snelheid een ander barrel pakken, de mz 150 es is absoluut niet sneller haha
 
Expansies werken bij deze dingen niet. Grotere carb zonder omhaal ook niet en MZ 150.. eh.. weet je wat die dingen hebben gedaan in de racerij en nog steeds in de klassieker racerij? :Y *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan