JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

zonder omhaal?

Ja maar dat racen doen ze niet in dat frame hoop ik haha ja daar is ongetwijfeld makkelijker wat mee te doen, maar die heb ik nog mooi origineel en aardig netjes
 
Ik had er expansies onder en het liep er niet slechter door en met het extra geluid voelde het wel alsof je harder ging _O-
 
Daarnaast sturen MZ'tjes- zeker voor barrels uit die tijd- heel prima..
de TS etc en nieuwer kan ik me voorstellen, maar ES uit 1970 heeft zon achterbrug ook aan de voorkant zitten, rijd heel mooi over wegen met gaten, maar echt sturen en in een bocht hangen is het minder ideaal. verder wel heel leuk!
 
Ik had er expansies onder en het liep er niet slechter door en met het extra geluid voelde het wel alsof je harder ging _O-
welke/waar vandaan? zelf gemaakt? ben er nog niet een aftermarket ding voor de 350 blokken tegen gekomen, alleen iets van standaard onder een 640 tramp zou horen
 
Een expansie pijp werkt zeker wel, alleen je moet hem wel goed uitrekenen. Wil je echt meer vermogen, dan begin je de motor te demonteren, de krukas uiteen te persen en de zijkanten af te draaien. Wat je eraf haalt, moet je als vulplaat aan de zijkent carter zetten. Zo dan heb je een hogere carter compressie, bovendien is de krukas lichter. Betere respons. Dan de timingen aanpakken, jawa is erg tam. Is het machinepark niet groter dan een vijl en hamer, laat het zo. Zinnig is wel een elektronische ontsteking, en de regeling van het laad systeem is ook niey het modernste. De losse gelijkrichrichter en de regelaar vervangen door een unit Jawa is gewoon bedoeld als dagelijks transportmiddel in de jaren 50/60/70/80 in het ostblock. Hij heeft een zware krukas, als het eenmaal draait, loopt het gewoon door. De maximale snelheid was bedoeld voor het ostblock wegennet
 
Ik denk dat als je het rustige, laagtoerige karakter van een jawa niet omarmt, je beter een andere motor kan zoeken..
Een MZ komt al een stukje meer in die richting, is qua blok moderner en een tikje hoogtoeriger, en zijn ook leuk.
 
het koppel van de jawa is leuk, trekt daarom ook best fatsoenlijk op, ook onverhard gaat dat best mooi controleerbaar. Nu de snelwegen 100 kmu is durf ik daar wel te rijden, motor wil prima een kruissnelheid van 95 op gps doen. 40 km naar werk is snelweg toch wel eens makkelijk. En een grappig gezicht voor de rest van de wereld natuurlijk.
 
Ik vond het daarom ook een fijn vakantiemotortje,... ook met 30 graden in de bergen, lange stukken in 1, ding gaf geen krimp..
PTDC0095_zps30481ae8_1.jpg
 
Klopt, Sammie, Jij hebt toch die reis naar slowakije gemaakt? Dus Jawa rijders, rustig aan, dan breekt er niets Zo te zien, had jij een 638 0f 639 met schijf. Ik heb er ook nog een Mz zijspan staan Ik betwijfel of de motor moderner is, De krukas is wel wat lichter, het is maar een een cilinder Het prettige is , de MZ heeft 5 versnellingen. De technici in de fabriek wisten echt wel beter, maar ja onder russisch beheer ontbraak elke economische aansporing iets beters te maken
 
Ik heb dat barrel voor meer vakanties gebruik, ook Slovenië en Roemenië.. Ik had er een schijf van een 640 op gezet, en de smering van de middelste lagers aangepakt, de ademhaling wat verbeterd en was een heel fijn motortje.. Samen met een MZ-B vonkenkit.
 
Goede morgen Jawa vrienden. Even nog een probleempje. Als de carburateur gemonteerd is, hangt die gewoon scheef naar achteren. Dan verandert het niveau in de vlotterkamer. Wat is hieraan te doen en heeft zich iemand hiermee bezig gehouden
 
Ik denk dat als je het rustige, laagtoerige karakter van een jawa niet omarmt, je beter een andere motor kan zoeken..
Een MZ komt al een stukje meer in die richting, is qua blok moderner en een tikje hoogtoeriger, en zijn ook leuk.
Ik heb ze beiden gehad en de mz was ook een soort diesel
 
Goedemiddag,

Misschien dat iemand dat hier weet of heeft, kroonplaten van de 634 hebben 34mm gaten voor de poten, moeilijk wat anders voor te vinden, nou zou de 638 etc met telescoop voorvork een 36mm binnen buis gebruiken en dan het volgende natuurlijk, past dat in het 634 frame? op verschillende onderdelen sites word het een beetje door elkaar gebruikt. het lijkt allemaal wat op elkaar. maar met kroonplaten voor 36mm poten word het heel wat makkelijker om er iets anders in te maken. Iemand dat nog liggen toevallig? of complete voorvork? ik ben in iedergeval beetje zat van de pogostik die er al wel even in zit. Ben bang dat als ik hem helemaal fris maak het nog niet fijn dempt en veert, beter wat anders erin maken. (bijvoorbeeld een voorkant van een suzuki DR400 uit 80, 36mm poten, lengte ongeveer hetzelfde, trommelrem wiel)
 
Weet al niet meer wat er nu in zit, maar heb het 3x ververst, ook een keer wat meer, alles is ook nog al roestig. veren zijn ook nogal slap. het is allemaal te vernieuwen want meeste is wel nieuw te krijgen, maar tegen die tijd ben ik met 300 euro ook niet klaar denk ik
 
kan dat nog wel eens proberen, zal even litertje ophalen, maar dat lost de slappe veren niet op..

en lijkt me leuk om er dus een 21 inch voorwiel in te maken. heb ik ook nog liggen namelijk. met kroonplaten voor 36mm vork buizen kan ik dat rustig eens proberen. heb je die nog toevallig liggen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan