JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DESET

Zou kunnen; ik heb hier de dikke meertalige Jawa 350/638-639-640, uitgave van 1992, blz. 112:
'The chain is tensioned correctly if, after releasing the top rubber chainguard, the chain can be lifted with the finger at least 3 centimeters. This slack ensures that the chain will never be fully stretched during the ride due to the up and down swinging arm, which otherwise would result in shortening of the chain service life and damaging of the bearing of the secondary sprocket in the gearbox.'
Dezelfde tekst staat ook in de uitgave van (alleen Engels) 2004. Opvallend dat er zelfs staat 'ten minste 3 centimeter'. Wel met 'de vinger'!

Dit gaat over de secundaire ketting...
 
Ach ja, weer te snel gelezen. Haastige spoed, etc. Nee, voor de primaire is er geen speling aangegeven.
 
ik heb de voorvork van m'n Jawa uit elkaar gehaald. Sinds een aantal weken veert die namelijk niet helemaal goed meer uit...

Maargoed, nu heb ik 2 ringetjes nodig, voor onder de drainplug van elke vorkpoot.
Die van mij waren zo slecht dat een groot deel van de olie uit de vork was verdwenen.

Nu kan ik die dingen nergens vinden.
ost2rad zegt "tijdelijk niet leverbaar"
https://www.ost2rad.de/Ersatzteile-...elverschraubung-Telegabel-JAWA-125---350.html
op jawamarkt.cz en MZ-B kom ik ze niet tegen.

hebben jullie nog een suggestie voor een andere webshop? Ik denk dat ze van koper moeten zijn, binnendiameter 10mm. Maar in mijn vork zaten vilten ringen (die kapotgedraaid waren....)
 
Viton ringen van lokale ijzerwaren/keeringenboer?
Ik heb ze uit dik pakkingpapier gemaakt.. Ik meen een joghurtpak.. :)
 
Sammie, ik heb een kunststof ring uit een oude petfles gemaakt. Maar die trok ik stuk bij het vastzetten van de bout.

Ik heb nu een zakje m10 koperen ringen gekocht bij de brezan.
 
Sammie, ik heb een kunststof ring uit een oude petfles gemaakt. Maar die trok ik stuk bij het vastzetten van de bout.

Ik heb nu een zakje m10 koperen ringen gekocht bij de brezan.
Dat zal wel lukken dan. Bij mijn Jawa zitten daar ook koperen ringen.
 
..En de vlgde keer als je het spul los hebt de koperen ringen even verhitten/laten opgloeien.. Daar worden ze weer zacht van en sluiten ze goed af. ;) (werkte ook keer op keer met dnepr koppakkingen)

Wat voor olie mik je in de poten? Ik ben er niet zeker van of ik echt verschil merk tussen heuse vorkolie of 15W40.. :$
 
Laatst bewerkt:
Ik doe er 10w40 in. Ook wel eens speciale vorkolie (15w?) Gehad. Maar merk daar ook weinig van.
 
..En de vlgde keer als je het spul los hebt de koperen ringen even verhitten/laten opgloeien.. Daar worden ze weer zacht van en sluiten ze goed af. ;) (werkte ook keer op keer met dnepr koppakkingen)

Wat voor olie mik je in de poten? Ik ben er niet zeker van of ik echt verschil merk tussen heuse vorkolie of 15W40.. :$

Bij mijn oude Honda'tjes schrijven ze ook gewoon 10w40 of 15w40 gewone motorblok olie voor.

Bij iets latere Hondas dan weer ATF , dat is olie voor een automatische versnellings bak.

Ofwel, gewone motorblok olie erin doen, het zal wel :+
 
ATF.. de minerale variant.. heb ik ook wel eens in de prim. kast van de enfield gehad..
Raar dun spul (lijkt op vorkolie :+ )
 
Ik zou gaan voor echte vorkolie, die heeft wat andere eigenschappen als alle andere genoemde olie soorten Eigenschappen zoals temperatuur stabiliteit en schuimvorming Nu is een Jawa niet gemaakt om echt hard en schuin door de bocht te gaan even als oude Hondaatjes en andere oude brikken, zodat er wel een zekere mate van vering aanwezig is bij andere olie soorten
 
De olie in de poten dient vooral als demping, dunne olie voor een 'slappe' demping, dikke voor een stuggere demping.

De olie word bij inveren door kleine gaatjes geperst, hoe dikker de olie hoe moeilijker dat gaat.

Je kan dus best wat experimenteren met verschillende olieen als je je demping te stug of slap vind, maar je moet natuurlijk wel weten wat er nu in zit.

0w 5w tot 80w :+ er valt best wat te proberen als je wilt.

En we hebben het hier natuurlijk niet over de nieuwste kwak 1300 met 11miljoen pk :+
Dus met die olie hoef je het ook niet zo nauw te nemen, vooral niet als wat Japanners in witte lab-jassen ook zeggen dat er gewoon blok olie in kan :P
 
De olie in de poten dient vooral als demping, dunne olie voor een 'slappe' demping, dikke voor een stuggere demping.

De olie word bij inveren door kleine gaatjes geperst, hoe dikker de olie hoe moeilijker dat gaat.

Je kan dus best wat experimenteren met verschillende olieen als je je demping te stug of slap vind, maar je moet natuurlijk wel weten wat er nu in zit.

0w 5w tot 80w :+ er valt best wat te proberen als je wilt.

En we hebben het hier natuurlijk niet over de nieuwste kwak 1300 met 11miljoen pk :+
Dus met die olie hoef je het ook niet zo nauw te nemen, vooral niet als wat Japanners in witte lab-jassen ook zeggen dat er gewoon blok olie in kan :P

Voor de 634 adviseert Jawa zelf om vorkolie te mengen met motorolie. Jawa schrijft niet in welke verhouding. Ikzelf doe er gelijke delen in. Werkt goed.
 
Laatst bewerkt:
Waar hebben we t over?
Een fles voorvorkolie kopen van een tientje of een restje 10w40 erin kieperen dat je nog op de plank hebt staan?

Ik pak de voorvork van m'n 634 vd winter ook even aan, zijn nu ook oil-less.
Eerst maar de krukaskeerring vervangen
 
speciaal voor sammie :]
jawa navigatiesysteem
full
 
De 634 primaire tandwiel ervaringen zijn hier geloof ik niet zo positief mbt het loshalen?

Ivm de lekkende krukasseerring wil ik hem loshalen, maar met een kleine pullytrekker en lagertrekker wil het nog niet echt zonder de boel te forceren..
 
Ik heb ook wel eens lopen kooien met een gewone poulietrekker. Daarna heb ik het onderstaande tooltje gemaakt, dat werkt prima. Gewoon met de slijptol, uit een stuk koker.

full
 
Vandaag de voorvork in de 3e laag verf gezet. Hopelijk kan ik van de week het spul weer in elkaar zetten.
Ik heb mn Jawa immers om te rijden, niet om in de schuur te staan. :]

full
 
Heb op m'n werk een iets robustere pullytrekker tevoorschijn getoverd, ga het daar eerst meer proberen.
Als t niet lukt word het ook een zelfbouw tooltje..

Ik wilde gister toch verder aan de jawa en aangezien de voorvork ook nog op de planning stond heb ik die gedemonteerd. In de oude poten zat nog ongeveer 100ml olie..

Word voorzien van nieuwe keerringen, nieuwe olie en een verfje op de veerhulzen, lamporen, kroonplaat en contactslot huis *D

@Arjan, ziet er strak uit zo 8-)
 
Laatst bewerkt:
Heb op m'n werk een iets robustere pullytrekker tevoorschijn getoverd, ga het daar eerst meer proberen.
Als t niet lukt word het ook een zelfbouw tooltje..
Pas op. Ik heb er een zware driepoots pullytrekker op gemold, en dat was geen goedkope. Kan verrotte vast zitten. Heb nu het officiële tool met druklager, en vooral dat laatste is nogal eens nodig. Soms is het zelfs nodig de schroefdraad extra goed te smeren, omdat je anders de as met schroefdraad niet rondgedraaid krijgt.
full
full
 
Dat voortandwiel is soms een ramp om los te krijgen en wat mij betreft de hindernis om het blok niet 'even'open te maken om de kanalen wat bij te werken.

Ik heb recent de tip gekregen om 't onder spanning te zetten en dat een tik tegen de rand van het tandwiel- naar het blok toe- te geven, zodat hij van de konus'schrikt'. Probeer je het en houd je ons op de hoogte?
 
Terug
Bovenaan Onderaan