Hulp radiator Aprilia Shiver

QTarantino

MF'er
24 apr 2017
68
23
Woerden
Hallo allemaal,

Ik wilde zojuist de bescherming van mijn radiator aan de rechterkant vervangen. Deze was namelijk krom gebogen nadat een auto er achteruit tegenaan is gereden.

Nu merkte ik (doordat er koelvloeistof begon te lekken) dat er een opening in de radiator zit waar de onderste bout zit. Blijkbaar is de ''vulling die erin zit niet goed meer. Ik heb op de schematische tekening gekeken, ik zie echter niet de ''vulling'' erbij staan. Heeft iemand een idee hoe dit heet en hoe ik er aan kan komen?

Ter verduidelijking: middenaufbouw | Shiver | Technische tekeningen | Aprilia Parts. Dit is de schematische tekening. Het gaat om de onderste bout en ''vulling'' van de rechterzijde. Het is nummer 17 en 18 (alleen dan onder), maar die ''vulling'' zie ik er niet bij staan. Zonder die vulling, en dus alleen de bout, is het gat in de radiator niet goed afgesloten en blijft deze natuurlijk lekken.

Alvast bedankt! :)
 
Hallo allemaal,

Ik wilde zojuist de bescherming van mijn radiator aan de rechterkant vervangen. Deze was namelijk krom gebogen nadat een auto er achteruit tegenaan is gereden.

Nu merkte ik (doordat er koelvloeistof begon te lekken) dat er een opening in de radiator zit waar de onderste bout zit. Blijkbaar is de ''vulling die erin zit niet goed meer. Ik heb op de schematische tekening gekeken, ik zie echter niet de ''vulling'' erbij staan. Heeft iemand een idee hoe dit heet en hoe ik er aan kan komen?

Ter verduidelijking: middenaufbouw | Shiver | Technische tekeningen | Aprilia Parts. Dit is de schematische tekening. Het gaat om de onderste bout en ''vulling'' van de rechterzijde. Het is nummer 17 en 18 (alleen dan onder), maar die ''vulling'' zie ik er niet bij staan. Zonder die vulling, en dus alleen de bout, is het gat in de radiator niet goed afgesloten en blijft deze natuurlijk lekken.

Alvast bedankt! :)

Die bevestigingsgaten in je radiateur zijn niet doorgeboord. Ook als er geen bouten inzitten mag ie niet lekken. De functie van die ring en rubber bus is puur trillingsdemping, niet vloeistofafdichting. Waarschijnlijk door de klap heeft een van de bevestigingsbouten de radiateur lek geprikt.

Tijd voor een nieuwe radiateur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie MasterTommy.

Is er geen andere mogelijkheid? Een nieuwe radiateur is al gauw 350 euro.

Bijvoorbeeld door met iets get gat te dichten? Er is namelijk een soort vulling/soort bout/dopje af. Weet niet precies wat het is, maar het past precies in het "gat". Dit moet toch te vervangen zijn?
 
Bedankt voor je reactie MasterTommy.

Is er geen andere mogelijkheid? Een nieuwe radiateur is al gauw 350 euro.

Bijvoorbeeld door met iets get gat te dichten? Er is namelijk een soort vulling/soort bout/dopje af. Weet niet precies wat het is, maar het past precies in het "gat". Dit moet toch te vervangen zijn?

Als je een (duidelijke!) foto of foto's maakt van de situatie kunnen mensen er wel wat zinnigs over zeggen.

Als het niet los getekend staat is het onderdeel meestal niet bedoeld/geschikt is om individueel te worden vervangen, maar soms ook gewoon omdat de fabrikant liever het complete onderdeel verkoopt. Bij een radiateur zal eerder het eerste aan de orde zijn.

Maar als de schade veroorzaakt is door iemand anders zijn de kosten toch niet jouw probleem? Als je weet wie het was weet je wie er mag betalen. Als je niet weet wie het was heb je altijd het waarborgfonds nog.

Site Waarborgfonds:

In welke gevallen kunt u bij ons terecht?
Als u door een motorrijtuig schade heeft geleden en de bestuurder is aansprakelijk voor de ontstane schade kunt u bij ons een verzoek om schadevergoeding indienen in het geval dat een motorrijtuig:

A onbekend is gebleven

B wel bekend, maar niet verzekerd is

C wel bekend, maar gestolen is

D wel verzekerd is, maar de verzekeraar is failliet

E is vrijgesteld van verzekeringsplicht

De schade moet dus altijd zijn veroorzaakt door een motorrijtuig. Zoals bijvoorbeeld een auto, motor of brommer. Schade op een andere wijze ontstaan, bijvoorbeeld door; vandalisme, vuurwerk, brandstichting, natuurgeweld of een poging tot diefstal kunnen wij helaas niet vergoeden.

Welke schade vergoeden we?
Het maakt niet uit om wat voor soort schade het gaat. Het kan gaan om materiële schade aan uw fiets of auto, tuinhek of woninggevel, maar ook om letselschade (zie verderop in deze folder voor meer informatie.
 
als het alleen door de schroefdraad heen lekt en niet ergens anders dan zou een paar drupjes locktite 542 het wel dicht moeten krijgen. spul werk ook als borgmiddel maar het is niet erg sterk dus los krijg je het wel weer maar elke keer als de bout los moet gaat het natuur weer lekken. je moet dan ook even het schroefdraad schoon maken voor je de bout weer kan monteren. is het schroefdraad diep genoeg kan je er natuurlijk ook eerst even een cuppoit in draaien en die vast zetten met 542 dan hoeft het nooit meer los en gaat het ook niet lekken als je de bout er weer eens uit moet halen.
 
Bij mij lekt de radiateur helaas ook.

In de radiateur zitten schroefgaten voor de beschermingsplaatjes. Die schroefgaten zijn losse delen die los op de radiateur bevestigd zijn. Bij mij is die verbinding stuk, met als gevolg dat er een gat van ca 1 cm onstaan is. Ik ga mijn radiateur eraf halen en informeren naar reparatie mogelijkheden. En anders wordt het een nieuwe radiateur vrees ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan