Installeren van 12V accessory plug (sigarettenaansteker)

GianW

Rookie
19 jun 2017
4
1
Ik heb net een Kawasaki KLE500 gekocht, met een 12 plug er los bij. Ik wil dat ding er graag op hebben zodat ik mijn telefoon als navigatie kan gebruiken (en opladen...) maar ik ben hier niet bekend mee. Zie zo snel geen aansluiting, en ik neem aan dat dit niet standaard op een KLE zit.

Kan ik 'm ook direct op de accu aansluiten? Wanneer ik daadwerkelijk in het elektrische circuit moet gaan rommelen laat ik het liever over aan een vakman...mocht iemand er een kennen in de buurt van Rotterdam dan houd ik me aanbevolen!
full
 
Kan direct op de accu maar trekt dan ook de accu leeg als de motor niet loopt. Simpelweg alles uit de aansluiting halen bij het stilzetten van de motor is voldoende. Ook het verloopje naar USB als je die zou gebruiken, die heeft vaak een ledje die ook stroom verbruikt.
 
dat stekkertje lijkt erg op de stekker van een optimate druppellader. best kans dat daar een aansluiting voor op zit aan de accu, en dan kan je hem zo inpluggen mits de vorige eigenaar zo slim was om een zekering in het circuit op te nemen.
 
Ik zou als ik jouw was de aanstekerplug vervangen voor een USB aansluiting, die zijn er ook waterdicht...de plug van de laadkabel blijft daardoor beperkt tot een veel lichtere uitvoering, hij maakt beter contact, en kan op kleinere plaatsen/ ruimtes worden ingebouwd....
trillingen zorgen er regelmatig voor dat de zware aansluitplug geen goed contact maken

12v Usb 5v - Lightinthebox.com
 
Laatst bewerkt:
Kan direct op de accu maar trekt dan ook de accu leeg als de motor niet loopt. Simpelweg alles uit de aansluiting halen bij het stilzetten van de motor is voldoende. Ook het verloopje naar USB als je die zou gebruiken, die heeft vaak een ledje die ook stroom verbruikt.
Zomang er geen verbruiker op zit trekt die helemaal niks leeg.
Zelfs met de smart phone eraan duurt het een eeuwigheid om een (goede) batterij leeg te trekken. Denk ook niet dat TS de bedoeling heeft die smart phone daar hele dagen en/of nachten in te laten zitten.

Wel een zekering plaatsen direkt (of zo kort mogelijk) na de plus pool.

Als het niet via een geschakeld circuit gebeurt en je motor staat ergens gestald kan iedereen er wel gebruik van maken. Maar ik zie de kans dat een passant effe zijn phone of iets anders gaat komen laden zeeeeeer klein.

Wel kan iemand uit verveling (lees: vandalisme) kortsluiting maken, maar daarvor is er dan die zekering.
 
Thx voor de reacties dusver. Ik vind het niet erg wanneer het niet via een geschakeld circuit loopt.

Er lijkt geen aansluiting te zitten op de accu, ik denk dat deze nieuw is. En met die junction box (foto) kan ik ook niets denk ik?

Er zit voor mn stuur nog wel een 'loos' stekkertje, waar de plug niet op aansluit...maar misschien zijn hier verloopjes voor?? Weet de naam van het stekkertje niet (op de foto een beetje onscherp, op de voorgrond).

En anders dat witte plugje vervangen door 2 metalen ringetjes en vervolgens op
de polen van de accu zetten?

full

full
 
Je kan niet zomaar een loshangend stekkertje gebruiken om een aansluiting te maken.
Het beste kan je een geschakelde draad opzoeken, dwz een draad waar stroom op staat als het contact aan is.
Sluit die aan op een relais wat je door aansluiten op deze draad laat schakelen.
full



Dan maak je daarmee een aansluiting rechtstreeks op de + pool van de accu, wel natuurlijk een zweefzekering ertussen.
full



Maak de verbindingen door de draden aan elkaar te solderen en te isoleren met krimpkous.
full



Dan heb je de meest zekere verbinding.
Je kan ook kabelschoentjes gebruiken maar die kunnen weer los trillen.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan