Olie lekkage na contole klepspeling bij dealer

Pigion

MF'er
27 nov 2006
173
4
Gisteren mijn Yam Bulldog BT1100 terug van de onderhoud door grote motorzaak/keten. Naast normale beurt ook gasklpsensor vervangen en klepspeling controleren. Dat is nog niet zo eenvoudig bij een BT1100. Je komt er moeilijk bij zeker bij de achterste cilinder. Nieuwe klepdekselpakkingen (O-ringen a € 3,85) op de rekeningen na de 1 rit stinkende motor, olie op 4 verschillende paatsen. Daar wordt ik niet vrolijk van te meer omdat ik zelf wel aardig kan sleutelen, doch vanwege de slechte toegang dit werk heb laten doen. Het kan toch niet waar zijn dat met nieuwe afdichtingen die klepdeksels moeten lekken. Ik heb al visioenen van dolgedraaid draad etc.
Natuurlijk ga ik terug en reclameer ik de lekkage. Ik wil echter weten wat er precies is verkeerd gegaan.
Ik ben er niet op uit om de motorzaak te naaien, doch wil zelf ook niet genaaid worden. Hoe pak ik dat aan? Eigenlijk wil ik er met neus op staan als er weer aan de motor gesleuteld wordt.
Pigion
 
~
Gisteren mijn Yam Bulldog BT1100 terug van de onderhoud door grote motorzaak/keten. Naast normale beurt ook gasklpsensor vervangen en klepspeling controleren. Dat is nog niet zo eenvoudig bij een BT1100. Je komt er moeilijk bij zeker bij de achterste cilinder. Nieuwe klepdekselpakkingen (O-ringen a € 3,85) op de rekeningen na de 1 rit stinkende motor, olie op 4 verschillende paatsen. Daar wordt ik niet vrolijk van te meer omdat ik zelf wel aardig kan sleutelen, doch vanwege de slechte toegang dit werk heb laten doen. Het kan toch niet waar zijn dat met nieuwe afdichtingen die klepdeksels moeten lekken. Ik heb al visioenen van dolgedraaid draad etc.
Natuurlijk ga ik terug en reclameer ik de lekkage. Ik wil echter weten wat er precies is verkeerd gegaan.
Ik ben er niet op uit om de motorzaak te naaien, doch wil zelf ook niet genaaid worden. Hoe pak ik dat aan? Eigenlijk wil ik er met neus op staan als er weer aan de motor gesleuteld wordt.
Pigion~



Dat dus doen als ze het fiksen gaan .. B|
 
Die O-ringen van de bouten van het deksel zijn mogelijk niet vervangen, dan verwacht je olielekkage langs de klepdekselpakking.

Maar dat terzijde, teruggaan en de zaak gelegenheid geven tot oplossen van het probleem.
 
Gisteren mijn Yam Bulldog BT1100 terug van de onderhoud door grote motorzaak/keten. Naast normale beurt ook gasklpsensor vervangen en klepspeling controleren. Dat is nog niet zo eenvoudig bij een BT1100. Je komt er moeilijk bij zeker bij de achterste cilinder. Nieuwe klepdekselpakkingen (O-ringen a € 3,85) op de rekeningen na de 1 rit stinkende motor, olie op 4 verschillende paatsen. Daar wordt ik niet vrolijk van te meer omdat ik zelf wel aardig kan sleutelen, doch vanwege de slechte toegang dit werk heb laten doen. Het kan toch niet waar zijn dat met nieuwe afdichtingen die klepdeksels moeten lekken. Ik heb al visioenen van dolgedraaid draad etc.
Natuurlijk ga ik terug en reclameer ik de lekkage. Ik wil echter weten wat er precies is verkeerd gegaan.
Ik ben er niet op uit om de motorzaak te naaien, doch wil zelf ook niet genaaid worden. Hoe pak ik dat aan? Eigenlijk wil ik er met neus op staan als er weer aan de motor gesleuteld wordt.
Pigion

Je gaat terug.
En je vraagt wat er is.
En je zegt t zelf te willen zien.
 
Gisteren mijn Yam Bulldog BT1100 terug van de onderhoud door grote motorzaak/keten. Naast normale beurt ook gasklpsensor vervangen en klepspeling controleren. Dat is nog niet zo eenvoudig bij een BT1100. Je komt er moeilijk bij zeker bij de achterste cilinder. Nieuwe klepdekselpakkingen (O-ringen a € 3,85) op de rekeningen na de 1 rit stinkende motor, olie op 4 verschillende paatsen. Daar wordt ik niet vrolijk van te meer omdat ik zelf wel aardig kan sleutelen, doch vanwege de slechte toegang dit werk heb laten doen. Het kan toch niet waar zijn dat met nieuwe afdichtingen die klepdeksels moeten lekken. Ik heb al visioenen van dolgedraaid draad etc.
Natuurlijk ga ik terug en reclameer ik de lekkage. Ik wil echter weten wat er precies is verkeerd gegaan.
Ik ben er niet op uit om de motorzaak te naaien, doch wil zelf ook niet genaaid worden. Hoe pak ik dat aan? Eigenlijk wil ik er met neus op staan als er weer aan de motor gesleuteld wordt.
Pigion

als ze niet de juiste dikte (geen OEM-ring)o-ring hebben gebruikt dan gaan de klepdekseltjes krom staan. ik vervang eigenlijk de o-ringen niet als ik de klepdekseltjes terug monteer, alleen als ze gaan zweten. ooit 1x o-ringen moeten doen. (staat hier een bulldog ;) ) volgens de reparatie handleiding moet je ook deksels demonteren aan de zijkant van de cilinderkoppen voor de merktekens maar dat doe ik niet.
 
Gisteren de motor weer opgehaald. Boven bij de klepdeksels was geen lekkage te vinden. De klepspeling was overigens binnen de spec. Op het Duitse Bulldog forum was i Bulldog bezitter die melde dat ook bij 100.000 km na-stellen niet nodig was en bij 150.000 km aan de limiet zat.
Om 10.00 uur de monteur aan de lijn, kan niks vinden, heb je wel goed gekeken. Ik verzekerde hem dat er wel olie-lekkage was, o.a. een druppel aan de rechtse valbeugel. Ik heb zelfs een foto's , ook van de vlekken op op de stenen.
Oorzaak: lekkage uit het deksel waar het filter achter zit. Dat dekesel heeft 2 peperdure O-ringen a € 8,45 en een kleine voor het oliekanaal. De kleine zat er niet in. Niet vervangen of uit gevallen..... kreeg niet een duidelijk antwoord wel excuses.
We kunnen weer rijden.
Pigion
 
Hm... dus voortaan zelf maar weer sleutelen.

Wat een service. |(
wat is het probleem? Iemand maakt een foutje, lost het op, geeft fout toe en maakt excuses.


Maak jij geen foutjes? Als iemand van mij verwacht dat ik geen fouten maak (dat zijn best veel mensen) moet ik hem/haar teleur stellen.
 
dit lijkt weer een gevalletje "ram bam klaar".. :N
dat is weer typisch waarom ik geen enkel voertuig meer bij een dealer breng.
je kunt het een "foutje" noemen maar het feit blijft dat had die monteur zijn werk fatsoenlijk gecontroleerd dan was hem een dergelijk forse lekkage opgevallen.
het heeft alles te maken interesse en toewijding....veel van die "pros" boeit het echt geen kont als ze maar rap klaar zijn....
beter zelf doen als je de vaardigheden hebt...heb je die niet dan veel succes.... -O-
 
dit lijkt weer een gevalletje "ram bam klaar".. :N
dat is weer typisch waarom ik geen enkel voertuig meer bij een dealer breng.
je kunt het een "foutje" noemen maar het feit blijft dat had die monteur zijn werk fatsoenlijk gecontroleerd dan was hem een dergelijk forse lekkage opgevallen.
het heeft alles te maken interesse en toewijding....veel van die "pros" boeit het echt geen kont als ze maar rap klaar zijn....
beter zelf doen als je de vaardigheden hebt...heb je die niet dan veel succes.... -O-
wat is het probleem? Iemand maakt een foutje, lost het op, geeft fout toe en maakt excuses.


Maak jij geen foutjes? Als iemand van mij verwacht dat ik geen fouten maak (dat zijn best veel mensen) moet ik hem/haar teleur stellen.
 
Ik zit er niet echt mee, doch had niet mogen gebeuren. Hoewel deze monteur (toen bij een andere motorzaak) ca. 6 jaar geleden ook mijn Bulldog heeft gewerkt, heeft hij kennelijk weinig ervaring met dit blok. Dan moet je even het werkplaatshandboek en de onderdelenlijst raadplegen. Dat doe ik ook als aan iets moet werken wat ik niet goed ken.
We doen er zand over en nu weer rijden. Vandaag lijkt het hier droog te blijven.
Pigion
 
Ik zit er niet echt mee, doch had niet mogen gebeuren. Hoewel deze monteur (toen bij een andere motorzaak) ca. 6 jaar geleden ook mijn Bulldog heeft gewerkt, heeft hij kennelijk weinig ervaring met dit blok. Dan moet je even het werkplaatshandboek en de onderdelenlijst raadplegen. Dat doe ik ook als aan iets moet werken wat ik niet goed ken.
We doen er zand over en nu weer rijden. Vandaag lijkt het hier droog te blijven.
Pigion


Moet geen zand over lekkende zooi gooien, want dat wordt één grote bende .. B|
 
Lijkt mij zo goed opgelost, snap het gezeik hierboven ook niet zonder dat je alle details weet. Is kostenloos verholpen neem ik aan?

je mist volledig de essentie hier....(net als zot overigens)

het gaat er niet om hoe het opgelost is (wat overigens prima is geregeld)
het gaat erom dat een proffessionele firma die (al jaren waarschijnlijk) aan motoren sleutelt en hoogstvermoedelijk iets van 50 a 60 euro in het uur vraagt klaarblijkelijk niet in staat is iets onbenulligs als kleppen controleren bij een simplistisch hok als een bt1100 uit te voeren zonder nawerk in de vorm van grove lekkage.....
dat is dieptriest en geeft de betrokkenheid van de personen in kwestie wederom goed weer (lees; het boeit ze geen reet)
eindcontrole hebben ze daar blijkbaar ook nooit van gehoord en om zoiets dan af te doen met "iedereen maakt wel een foutje" vind ik tenenkrommend......
zoiets verwacht je hooguit bij beunhazen en zij die dat acceptabel vinden zijn blijkbaar zelf ook niet veel beter....
iedereen maakt fouten (ik ook) maar als je fatsoenlijk de tijd neemt je eigen werk te controleren hoeft dit soort gedoe niet te gebeuren....
zoals gezegd, gewoon een gevalletje "dichtknallen/nergens naar kijken centen aanpakken en nou oprotten met dat hok".....
in geval van ts zagen ze mij daar niet meer.... :N
 
je mist volledig de essentie hier....(net als zot overigens)

het gaat er niet om hoe het opgelost is (wat overigens prima is geregeld)
het gaat erom dat een proffessionele firma die (al jaren waarschijnlijk) aan motoren sleutelt en hoogstvermoedelijk iets van 50 a 60 euro in het uur vraagt klaarblijkelijk niet in staat is iets onbenulligs als kleppen controleren bij een simplistisch hok als een bt1100 uit te voeren zonder nawerk in de vorm van grove lekkage.....
dat is dieptriest en geeft de betrokkenheid van de personen in kwestie wederom goed weer (lees; het boeit ze geen reet)
eindcontrole hebben ze daar blijkbaar ook nooit van gehoord en om zoiets dan af te doen met "iedereen maakt wel een foutje" vind ik tenenkrommend......
zoiets verwacht je hooguit bij beunhazen en zij die dat acceptabel vinden zijn blijkbaar zelf ook niet veel beter....
iedereen maakt fouten (ik ook) maar als je fatsoenlijk de tijd neemt je eigen werk te controleren hoeft dit soort gedoe niet te gebeuren....
zoals gezegd, gewoon een gevalletje "dichtknallen/nergens naar kijken centen aanpakken en nou oprotten met dat hok".....
in geval van ts zagen ze mij daar niet meer.... :N
Sterkte
 
je mist volledig de essentie hier....(net als zot overigens)

het gaat er niet om hoe het opgelost is (wat overigens prima is geregeld)
het gaat erom dat een proffessionele firma die (al jaren waarschijnlijk) aan motoren sleutelt en hoogstvermoedelijk iets van 50 a 60 euro in het uur vraagt klaarblijkelijk niet in staat is iets onbenulligs als kleppen controleren bij een simplistisch hok als een bt1100 uit te voeren zonder nawerk in de vorm van grove lekkage.....
dat is dieptriest en geeft de betrokkenheid van de personen in kwestie wederom goed weer (lees; het boeit ze geen reet)
eindcontrole hebben ze daar blijkbaar ook nooit van gehoord en om zoiets dan af te doen met "iedereen maakt wel een foutje" vind ik tenenkrommend......
zoiets verwacht je hooguit bij beunhazen en zij die dat acceptabel vinden zijn blijkbaar zelf ook niet veel beter....
iedereen maakt fouten (ik ook) maar als je fatsoenlijk de tijd neemt je eigen werk te controleren hoeft dit soort gedoe niet te gebeuren....
zoals gezegd, gewoon een gevalletje "dichtknallen/nergens naar kijken centen aanpakken en nou oprotten met dat hok".....
in geval van ts zagen ze mij daar niet meer.... :N
Ik begrijp dat de klepspeling goed is uitgevoerd, zonder lekkage. Daarover beginnen is zoeken naar iets te klagen.

Ook begrijp ik dat in eerste instantie geen drupje gevonden kon worden, waarna contact met klant. Mij lijkt dan aannemelijk dat bij controle dit ook niet aan het licht komt. Dan kun je je werk controleren wat je wilt...

Dan drie o ringen achter deksel, waarvan de kleinste ontbrak. Hoort niet. Het is gissen naar de oorzaak. Klein euvel. Goed gevonden, goed opgelost.

Klagen is soms een vak :t
 
Ik ben ook geen fan van dure garages welke soms inderdaad zo werken als je beschrijft. Maar mijn ervaring is dan dat als je terug komt met de vraag "joh hij lekt ineens olie, hebben jullie een idee?" dat je te horen krijgt dat het onmogelijk is dat het hun schuld überhaupt ook maar kan zijn en dat je de motor vandaag achter kan laten, ze ergens van de week wel even een keer gaan kijken, ze daar het volle tarief voor rekenen en achteraf met een lulsmoes komen en je helemaal de volle mep laten betalen voor iets wat ze nooit gedaan hebben.

Geloof me, ik ben er al enkele tegen gekomen, garantie tot de deur tenzij je daarbinnen al iets ontdekt, dan helemaal geen garantie.

Dat is hier duidelijk niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeik allemaal, sorry hoor.

Alsof een monteur bij een dealer nooit wat mag vergeten.

Alsof als je 1 x een ringetje vergeet je meteen maar een geldwolf zonder hart voor motoren bent....wat een kortzichtigheid.

In elke garage komen fouten voor, het enige verschil tussen een goeie en een slechte garage is de manier van oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan