Accu loopt leeg - geen lekstroom gemeten

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Ik heb sinds de zomer problemen een aantal keer een lege accu gehad.
Motor: Fireblade CBR929 bj 2000.

Situatie: volle accu erin, na 1 week woon-werkverkeer leeg. Na starthulp via een auto rijd ik 30 km en kom ik ieder geval thuis. Thuis opladen (Optimate 3), maandagochtend er weer in, 30 km rijden, 's middags lege accu op het werk. Wederom aan de starthulp en kan naar huis rijden.

Wat heb ik getest:
Laadvermogen = 14 V. Op een lege accu zou ik ook niet thuis kunnen komen als het laadsysteem stuk zou zijn, toch?

Accu: een nieuwe accu (die dus inmiddels ook al 1x is leeggelopen) vandaag getest bij een garage: de accu geeft een hoger getal aan CCA aan dan dat op de accu staat. Ik meen 260 om 190 volgens de accuspecificatie.
Stroomlekkage: tussen minpool en minkabel geen lichtje te zien op een tester. Ook de mApere gaf 0,0 aan. Dus geen lekkage?

Waarom loopt dan toch mijn accu leeg?
Een motorgarage verdenkt de spanningsregelaar. Maar waarom laadt hij dan wel op en kom ik gewoon thuis op een lege accu? Of zou het een wel/niet draadbreuk kunnen zijn? Dat ik nu bij het testen geen breuk had, en tijdens het rijden of 'inparkeren' een breuk open leg?
Zit de spanningsregelaar vòòr het contact dan?

Een geopperde symptoombestrijding: vaste schakelaar inbouwen tussen accu en minkabel om handmatig het circuit te onderbreken zodat er geen stroom lekt. Werkt dat op een motor qua waterdichtheid? Waar is dat te koop?
Alvast bedankt voor je inhoudelijke reactie.
 
Laatst bewerkt:
Stop maar met al het meedenken dames en heren.
Vandaag nog net aan thuisgekomen van 2x 30 km. En tussendoor de minpool los gehad.
Op aanraden van meerderen de SR gecheckt. En wat blijkt: twee van de drie contactjes in aansluiting op de dynamostekker zwart. Verbrand.
De gemeten 14V zal dus AC zijn geweest? Kan dat in DC stand?

Motor gaat dinsdag weg ter reparatie. Ik ben bang dat de dynamo ook weer naar z'n grootje is. Het is al de derde keer denk ik. Dit model CBR is gewoon gammel op dit vlak. Een vorige (ook een SC44) brandde ook telkens de dynamo door. Die motor heb ik onder garantie kunnen ruilen. Met deze, die dus met een lagere interval ook elektraproblemen heeft.
Schijnt iets met een te zware magneet te zijn die Honda heeft ingebouwd?

Bedankt voor jullie input!
Dan startte hij dus vlak na het uitzetten niet meer?
 
Laatst bewerkt:
En wat als er in de brug niet 1, maar als oorzaak/gevolg, meerdere diodes stuk gaan?, bv de eerste gaan in sper defect omdat de sper spanning te hoog oploopt door een rot accu contact en het een soort weerstand word en daardoor de andere diodes uitfikken door een te hoge voorwaardse stroom.
Ook een brug kan zo kapot gaan dat er de volle sinus uitkomt, is geen idee van mij maar gewoon een praktische vaststelling nadat ik een tijdje nabij een dynamo revisie werkte en daar opmerkte dat niet alleen enkelvoudige gelijkrichters( diodes)zo kunnen doorbranden maar ook driefase bruggen.

Ik zit nog steeds op het overtuigende bewijs te wachten dat ik er nix van snap.
Meer diodes in de brug die sluiting maken zorgen voor nog meer spoelen in de dynamo die worden kortgesloten. Een gelijkrichter die wisselspanning doorlaat is onmogelijk.
 
Meer diodes in de brug die sluiting maken zorgen voor nog meer spoelen in de dynamo die worden kortgesloten. Een gelijkrichter die wisselspanning doorlaat is onmogelijk.

Die laatste zin moet je niet schrijven dan daag je mij uit om met een hypothetisch geval te komen om deze stelling onderuit te halen. Waar jij dan weer op kan schrijven dat het dan geen gelijkrichter meer is.
 
Probeer het eens.

Neem een standaard 4 diode gelijkrichterbrug. Nu is om en om een diode doorgebrand (geen verbinding meer in beide richtingen) en een diode maak kortsluiting (laat alles door in beide richtingen) M.a.w. twee diodes zijn doorgebrand en twee maken kortsluiting.

Dan zit een fase aan de plus en een fase aan de min.
 
Neem een standaard 4 diode gelijkrichterbrug. Nu is om en om een diode doorgebrand (geen verbinding meer in beide richtingen) en een diode maak kortsluiting (laat alles door in beide richtingen) M.a.w. twee diodes zijn doorgebrand en twee maken kortsluiting.

Dan zit een fase aan de plus en een fase aan de min.
Ja dan wel. maar dat zal in de praktijk nooit gebeuren.
 
Ts schreef al dat er geen lekstroom was in de openingspost. (wat achteraf niet blijkt te kloppen)

De accu liep dus leeg omdat er geen goede voeding in kwam. Blijkbaar is 2x 30 minuten rijden (met een motor met injectie) genoeg om een accu leeg te maken? Bij thuiskomst gaf de accu geen sjoege.

Er was vooralsnog geen sprake van lekstroom.
 
De accu liep dus leeg omdat er geen goede voeding in kwam. Blijkbaar is 2x 30 minuten rijden (met een motor met injectie) genoeg om een accu leeg te maken? Bij thuiskomst gaf de accu geen sjoege.

Er was vooralsnog geen sprake van lekstroom.
Maar de laadspanning was 14 volt?
Ik kan het zo niet zien maar als niet alleen de contacten van de gele draden zo verbrand zijn maar ook de zwarte en rode dan kan ik me niet voorstellen dat daar geen lekstroom loopt.
Mooi dat je het gevonden hebt, dat is het belangrijkste, nu nog goed aan elkaar maken.
 
Vaak zat meegemaakt, dat de sr koud goede waardes afgeeft, maar eenmaal warm gaat haperen, of er helemaal mee ophoud. Verbrande stekker betekent meestal ook einde sr.
 
Maar de laadspanning was 14 volt?
Ik kan het zo niet zien maar als niet alleen de contacten van de gele draden zo verbrand zijn maar ook de zwarte en rode dan kan ik me niet voorstellen dat daar geen lekstroom loopt.
Mooi dat je het gevonden hebt, dat is het belangrijkste, nu nog goed aan elkaar maken.
Die 14 volt kan ik ook nog steeds niet bevatten. Of was de SR zo van slag dat die meer gaf?
 
Met overgangsweerstanden heb je niet altijd dezelfde verliezen. Is de regelaar zelf stuk of enkel de stekkers?
Weet ik niet. Ik had nog een regelaar liggen, die heb ik alvast voorgemonteerd. De garage kijkt verder. Of de dynamo (ook) stuk is.
Hoe test ik dat de regelaar stuk is? Of anders: doet wat hij moet doen?
 
Weet ik niet. Ik had nog een regelaar liggen, die heb ik alvast voorgemonteerd. De garage kijkt verder. Of de dynamo (ook) stuk is.
Hoe test ik dat de regelaar stuk is? Of anders: doet wat hij moet doen?
Knip de stekkers er af en soldeer de draden aan elkaar (welke gele waar zit maakt niet uit, wel de juiste kleuren aan elkaar uiteraard) start de motor en meet de spanning op de ascu. Deze moet zo'n 14 a 14,5 volt zijn vanaf 2000 toeren. Probeer het ook met verlichting aan. Als de spanning tussen 14 en 14,5 volt blijft zijn regelaar en dynamo in orde.
 
Je vergeet het belangrijkste te vermelden, doe het testen van de laadspanning met een voltmeter in bv tanktas rijdend, omdat een sr koud prima kan functioneren, maar eenmaal warm stopt met werken, of nog erger, een te hoge spanning afgeeft. Dat kost je de accu, of nog erger electronica componenten.

Echter, zoals ik al eerder schreef, meestal is de sr na een akkefietje met verbrande stekkers stuk, of wat nog vervelender is, hij gaat kort nadat de boel aan elkaar gesoldeerd is stuk.

Met het ouder worden van een motorfiets, komen er steeds meer slechte verbindingen in de kabelboom, gevolg fluctuaties in de spanning. Daar kan een sr slecht tegen.

Mijn advies: sr rechtstreeks aansluiten op de accu, niet via de kabelboom. De accu werkt dan als buffer en zorgt er voor, dat de sr geen spannings fluctuaties krijgt te verwerken.
 
hoe de 2 laadstroom/spanning draden door de kabelboom lopen weet ik niet maar het principe van een systeem met een accu is dat de accu altijd als die buffer werkt.
Ik verwacht dat ook niet te veel poespas tussen de stekker en de accu (in de kabelboom)

edit,
op het systeem zul je dan ook net zoveel spanning meten als dat de dynamo/SR levert, behalve dan als de accu net heel goed opgeladen is, maar zodra je het licht aanzet zal dit snel veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben als vfr rijder lang bezig geweest met sr perikelen en dit is wat ik boven water kreeg, bij het napluizen van een aantal internationale fora. Dikkere kabels gebruiken, mede omdat kabels na 15 of 20 jaar toch last krijgen van oxidatie en zo meer weerstand geven.

Bij mijn eigen motor (bj 86) is bij de achterlichten nog maar 11 van de 14,5 volt over, die ik bij lopende motor op de accu meet. Zoveel verlies is er in de kabelboom.

Bij mij begaf de eerste sr het pas na 15 jaar. Daarna was het regelmatig raak. Heb er inmiddels nummer 5 inzitten eerst originele shindengen, daarna electrex, recenter model shindengen, maakt niet uit, allemaal gingen ze zo weer stuk. Ik heb inmiddels een carmo mosfet regelaar geplaatst, kabelboom aangepast met dikke kabels van sr naar accu, aarding aangepast en sindsdien geen problemen meer. Dit alles naar aanleiding van informatie op diverse fora.
 
Terug
Bovenaan Onderaan