Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
*D Dankjewel allemaal!

Ik ben echt super opgelucht en blij dat ik volgende week aan mijn eerste AVD les kan beginnen. :] Heb wel al een aantal rondjes gereden, maar ik verwacht wel dat ik meer ga horen in het oortje vanaf volgende les.
 
Misschien valt dat best mee, Puretos. Heb je al meer op de weg gereden? Ik had tijdens avb ook al veel avd gedaan. Ging al best goed. Soms wat aanwijzingen en verder waren we gewoon lekker aan het rijden.
Succes!
 
Dankje Willem!

Cabogirl, ja ik heb wel wat AVD gereden tussen het AVB gedeelte door. Meestal in de tijd die over was na het oefenen van mijn AVB oefeningen. En 2 x een flink stuk op en neer naar het AVB examen.

Ik hoor wel ooit iets over kijken/putten, maar verder zelden wat.
 
Gefeliciteerd Puretos, :)
AVD is een stuk leuker om te doen, wel het commentaar in je oor, but what the hell.
Lekker rijden :]

Succes en veel plezier, :Y
 
Dankje Willem!
:t en nu slagen en vooral genieten tijdens het rijden
Ik hoor wel ooit iets over kijken/putten, maar verder zelden wat.

Belangrijk voor jou en de rest die al aan het lessen is de bochten goed doorkijken.Kijken waar je heen wilt rijden dan volgt de motor vanzelf.

Kijk ik deed dat ook deze week :P kijk eens goed naar m'n kop die kijkt naar het einde vd bocht rechtsom waar ik heen moet/wil.Zou ik naar links kijken of te dichtbij dan gaat de motor ook naar links en met een rechtse bocht is dat best onplezierig. O-)

full


De profs kunnen dat kijken nog veel beter :+

r2d70n3t3a71.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier heb net mijn 2de AVB les erop zitten.
Heb eigenlijk een vraag over wat jullie het verstandigst lijkt.
Ik ben momenteel 23 jaar en wordt in december 24. Ik ben dus aan het lessen voor het A-rijbewijs en hoop deze rondt juni/juli te halen. Op dat moment krijg ik een A-rijbewijs met code 80 en moet ik dus van juni/juli tot en met december op een A2 motor rijden. Welke van de volgende opties zouden jullie aanraden en waarom?

-Wachten met het kopen van een motor tot december en dan direct een zware motor kopen, in tussentijd verschillende motoren huren
-Een motor kopen die teruggeschroeft is tot A2 motor en de begrenzing in december eraf laten halen
-Een goedkope middelzware motor kopen en deze rijden tot december en dan een zware kopen


Alvast bedankt voor jullie advies!

Ik heb ruim twee jaar A2 gereden. Recent m'n A gehaald, toevallig vandaag m'n nieuwe rbw opgehaald :) In ieder geval, ik heb gelijk een FZS600 uit 2002 gekocht. Deze is precies 70kw. Heb 'm laten begrenzen bij de garage waar ik 'm kocht op 35kw en om te beginnen was dat echt genoeg vermogen voor mij. De dag dat ik geslaagd was gelijk de begrenzer eruit gehaald. Maar meer omdat ik wilde ervaren hoe m'n motor onbegrensd zou rijden, en omdat het eindeeeeelijk mocht. Ik vond het in ieder geval prima om te beginnen met 35kw. Je hoeft niet gelijk een zware motor te kopen omdat je zwaar mag rijden volgens je rijbewijs. Doe eerst gewoon wat ervaring op :]
 
Ik heb ruim twee jaar A2 gereden. Recent m'n A gehaald, toevallig vandaag m'n nieuwe rbw opgehaald :) In ieder geval, ik heb gelijk een FZS600 uit 2002 gekocht. Deze is precies 70kw. Heb 'm laten begrenzen bij de garage waar ik 'm kocht op 35kw en om te beginnen was dat echt genoeg vermogen voor mij. De dag dat ik geslaagd was gelijk de begrenzer eruit gehaald. Maar meer omdat ik wilde ervaren hoe m'n motor onbegrensd zou rijden, en omdat het eindeeeeelijk mocht. Ik vond het in ieder geval prima om te beginnen met 35kw. Je hoeft niet gelijk een zware motor te kopen omdat je zwaar mag rijden volgens je rijbewijs. Doe eerst gewoon wat ervaring op :]

:t verstandig gehandeld.
 
Ik heb ruim twee jaar A2 gereden. Recent m'n A gehaald, toevallig vandaag m'n nieuwe rbw opgehaald :) In ieder geval, ik heb gelijk een FZS600 uit 2002 gekocht. Deze is precies 70kw. Heb 'm laten begrenzen bij de garage waar ik 'm kocht op 35kw en om te beginnen was dat echt genoeg vermogen voor mij. De dag dat ik geslaagd was gelijk de begrenzer eruit gehaald. Maar meer omdat ik wilde ervaren hoe m'n motor onbegrensd zou rijden, en omdat het eindeeeeelijk mocht. Ik vond het in ieder geval prima om te beginnen met 35kw. Je hoeft niet gelijk een zware motor te kopen omdat je zwaar mag rijden volgens je rijbewijs. Doe eerst gewoon wat ervaring op :]

:Y Ik heb hopelijk over twee weken ook A onbeperkt in de pocket, maar ik ben voorlopig niet van plan een andere motor te kopen. M'n Gs500 bevalt me veel te goed. Misschien dat er over een jaartje wel eentje bij komt en dan is 't wel lekker om geen rekening meer te hoeven houden met vermogen.
 
:t en nu slagen en vooral genieten tijdens het rijdenBelangrijk voor jou en de rest die al aan het lessen is de bochten goed doorkijken.Kijken waar je heen wilt rijden dan volgt de motor vanzelf.

Kijk ik deed dat ook deze week :P kijk eens goed naar m'n kop die kijkt naar het einde vd bocht rechtsom waar ik heen moet/wil.Zou ik naar links kijken of te dichtbij dan gaat de motor ook naar links en met een rechtse bocht is dat best onplezierig. O-)

[afbeelding]

De profs kunnen dat kijken nog veel beter :+

[afbeelding]

Mooie actiefoto Willem! :t
 
:t verstandig gehandeld.

Uiteraard, ben tenslotte een man van veiligheid 8-)

Ik heb ruim twee jaar A2 gereden. Recent m'n A gehaald, toevallig vandaag m'n nieuwe rbw opgehaald :) In ieder geval, ik heb gelijk een FZS600 uit 2002 gekocht. Deze is precies 70kw. Heb 'm laten begrenzen bij de garage waar ik 'm kocht op 35kw en om te beginnen was dat echt genoeg vermogen voor mij. De dag dat ik geslaagd was gelijk de begrenzer eruit gehaald. Maar meer omdat ik wilde ervaren hoe m'n motor onbegrensd zou rijden, en omdat het eindeeeeelijk mocht. Ik vond het in ieder geval prima om te beginnen met 35kw. Je hoeft niet gelijk een zware motor te kopen omdat je zwaar mag rijden volgens je rijbewijs. Doe eerst gewoon wat ervaring op :]

:Y Ik heb hopelijk over twee weken ook A onbeperkt in de pocket, maar ik ben voorlopig niet van plan een andere motor te kopen. M'n Gs500 bevalt me veel te goed. Misschien dat er over een jaartje wel eentje bij komt en dan is 't wel lekker om geen rekening meer te hoeven houden met vermogen.

Kan ik goed begrijpen! Ik wil m'n Fazer ook absoluut nog niet wegdoen. Het is dat er nog verborgen vermogen in zat dat ik hem heb ontgrensd, maar als dat niet het geval was had ik hem alsnog gehouden. Voordeel aan de GS500 is weer dat je er gelijk op kunt rijden met A2. Heb er ooit op een gereden, lekker fietsje ook :]
 
Uiteraard, ben tenslotte een man van veiligheid 8-)Kan ik goed begrijpen! Ik wil m'n Fazer ook absoluut nog niet wegdoen. Het is dat er nog verborgen vermogen in zat dat ik hem heb ontgrensd, maar als dat niet het geval was had ik hem alsnog gehouden. Voordeel aan de GS500 is weer dat je er gelijk op kunt rijden met A2. Heb er ooit op een gereden, lekker fietsje ook :]

Heerlijk ja. Echt een lekkere gooi-en-smijtfiets. Licht, laag, en verrassend snel. Zeker tot de 80km/h. Bovendien ben ik m'n rijbewijs gaan halen omdat ik een Gs500 wilde, echt m'n eerste liefde. Makkelijk te onderhouden ook, lekker zuinig... Al zijn ze tegenwoordig 3x zo duur geworden als toen ik de mijne kocht. :P

Maar ik heb me opgegeven voor de KTM try-out days, dus ik moet tegen die tijd wel m'n A onbeperkt hebben. O-)
 
Nog nooit op t circuit geweest, maar het kriebelt wel bij zulke actiefoto's. Heb alleen geen geschikte fiets + kleding daarvoor -O-


Er zijn tegenwoordig veel circuit aanbieders. Sommige moet je als beginner niet kiezen.

Met deze heb ik ervaring als beginner opgedaan en ook als ervaren circuitrijder natuurlijk ;)

Trackdays 2018 op TT circuit Assen, Zandvoort, en Mettet - Motor

groep 1 is dit weet niet welke snelheid ?

En deze gaan wat sneller groep 4

2 The Experience - Motor, bochten en circuittrainingen

Beide zijn erg goed en dan begin je in groep 1 welke ook weer onder verdeeld zijn op snelheid en ervaring.Goede lessen en instructies krijg je er.

Dus groep 1 heeft meestal 6-10 groepen waarvan b.v A tot H en dan kan je rijden op de snelheid die het beste bij je past.

In groep 1 laten we zeggen A rij je gewoon zoals op de openbare weg om je te laten proeven wat het circuitrijden is.Men geeft je dan allerlei tips en alle motoren zijn toegestaan. Je hoeft geen racer te hebben.

Er zijn ook hele snelle rijders die op een niet racer in groep 4 rondrijden.Dit is race niveau.Natuurlijk zal je dit niet lukken met een zijspan en je vrouw erin :+

Kledij ziet men liever goed beschermd maar in groep 1 langzame groep staat men veel toe.Je kan beide aanbieders altijd even mailen wat jij hebt/draagd en of dit ook mag en raadzaam is ! Groep 1 mag in textiel en laarzen die je enkels berschermen.

Ik zou bij beide aanbieders gewoon een keertje gaan rijden die ervaring neem je ook mee de openbare weg op.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit op t circuit geweest, maar het kriebelt wel bij zulke actiefoto's. Heb alleen geen geschikte fiets + kleding daarvoor -O-
:^

Ik heb zelfs een voucher liggen voor een circuit training bij zo'n toko; afgelopen winter van de baas gekregen als combo voor mijn verjaardag + 1 jaar in dienst zijn *O* Maar mijn dikke vette leasefiets (FJR1300) mag niet van de verzekering en mijn privé CBR600F brompie is niet echt topfit voor een racedag (al zit er wel een crashcage op).

En ik draag uitsluitend textiel want ik ben een geboren all-weather asfaltrijder, dus goed om te horen dat textiel bij de beginners wellicht ook kan... Dat zou betekenen dat ik dan wellicht een racemotor kan huren bij die mensen (schijnt ook te kunnen, zij het voor een angstaanjagend hoog eigen risico bij schade 8-) ) en dan alsnog meedoen. Ik had het al bijna vergeten, toch nog maar eens achteraan nu dat "het seizoen" weer begint.

Niet off-topic, aangezien dit natuurlijk ook over een les gaat :Y
 
Lekker bezig Puretos!!!
De AVD lessen vond ik ook echt veeeeeel toffer :-).

@Willem, hele vette actiefoto! Niemand die ziet dat je t minder goed kan dan je vrienden toch!?
 
AVD: elke les is gewoon een leuk stukje rijden waarbij je situaties krijgt uitgelegd. klinkt makkelijk, maar is soms verrekte lastig. wat je ook te horen krijgt: vermijd putdeksels, wegenverf en bitumen. dat is alledrie glad als het nat is.

circuit met eigen motor: check wel even je verzekering. mijn verzekering dekt geen circuit-kilometers.
 
AVD: elke les is gewoon een leuk stukje rijden waarbij je situaties krijgt uitgelegd. klinkt makkelijk, maar is soms verrekte lastig. wat je ook te horen krijgt: vermijd putdeksels, wegenverf en bitumen. dat is alledrie glad als het nat is.

circuit met eigen motor: check wel even je verzekering. mijn verzekering dekt geen circuit-kilometers.


In Nederland geen probleem buitenland wel.Schades rijden is wel voor eigenrekening.
 
als ik een trainingsdag op een circuit (b.v. op het politiecircuit in Lelystad) zou rijden ben ik gewoon niet verzekerd. dat vindt mijn verzekeraar. mijn instructeur organiseert af en toe zo'n circuitdag, ter verbetering van rijstijl e.d.. navraag bij mijn verzekeraar leverde dus op dat ze mij niet verzekeren op een circuit. ze adviseerden zelfs om me voor die ene dag via mijn instructeur te laten verzekeren.

hij zal me aan zien komen...
 
Hallo allemaal. *O*
Ben al een tijdje mee-gluurder in deze draadjes en maak me ook maar eens bekend.
Ik ben Marian en net terug van de AVD les.

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: eind september 2017
AVB: 05-01-2018 geslaagd
Theorie: 16-03-2018 geslaagd
AVD: nog onbekend
Lesmotor: Yamaha XJ6

Vanwege de weersomstandigheden heeft het lessen de afgelopen 2 maanden stilgestaan. Hopelijk zet het voorjaarsweer door, zodat ik snel m’n eigen ritten mag gaan rijden.

Met name AVB heeft me wat tijd gekost. Ergens halverwege durfde ik ineens geen bocht meer te draaien. Maar het is gelukkig goed gekomen. De verhalen hier zijn net dat kleine ‘duwtje in de rug’ als je gaat twijfelen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk! Terwijl ik typte was ik aan het dromen over m'n (misschien) toekomstige Kawasaki Versys. :$

En dank je wel.
 
Laatst bewerkt:
Net terug van mijn eerste rijles :]
LEUK !

Veel geoefend met het netjes nemen van bochten, met voldoende afremmen.
Ook al een stukje provinciale weg genomen, even wennen aan de wind met 80+
(hup de ogen vol met gruis, visier moet echt wel dicht, direct weer wat geleerd :P )

Viel me wel op dat ik eigenlijk alleen de voorrem gebruik en de achterrem niet heb aangeraakt.
Nu weet ik wel dat je ook voor meer moet remmen, maar ben je stabieler als je ook achter er bij pakt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan