Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
in de bocht gebruik ik juist de voetrem. met enkel de voorrem is gevaarlijker remmen.

Hmm... Bij de VRO zeiden ze toch iets heel anders.
Als je in de bocht het achterwiel gaat remmen, is de kans dat je op je plaat gaat juist heel groot.

Hoe het ook zij, als je remt, kun je beter je horizon recht houden.
 
daarom beter beide remmen gebruiken ,maar hoe hard rem je dan?
want je kunt ook even lichtjes corrigeren met de rem of je kunt erop gaan staan ,bij het laatste ga je inderdaad dan wel onderuit ja
 
Avd-examen is voorbij voor je het weet. Mijn instructeur zei altijd: 'het is een fijn stukje rijden', en voor je het weet ben je weer terug op het examencentrum. Alles bij elkaar duurt het net een uurtje, denk ik.
 
Morgen eindelijk AVD-examen *O*, 's avonds mijn rijbewijs aanvragen met spoed en maandag ophalen. Als alles goed verloopt heb ik ergens volgende week mijn A2 fiets binnen. *even afkloppen*

Vandaag 2 keer een rotonde opgereden zonder voorrang te geven, lag bijna onder een vrachtwagen, gaan we morgen natuurlijk niet doen. :+
 
Hmm... Bij de VRO zeiden ze toch iets heel anders.
Als je in de bocht het achterwiel gaat remmen, is de kans dat je op je plaat gaat juist heel groot.

Hoe het ook zij, als je remt, kun je beter je horizon recht houden.
Ik kan me lastig voorstellen dat ze dat eerste bij de VRO zeiden, maar ik ken de context niet waarin e.e.a. besproken werd ;) Remmen in rechte lijn is idd het gemakkelijkst, maar helaas kan dat niet altijd.

Feit: als je in een bocht met de voorrem remt, dan richt de motor zich op en wil rechtdoor. Zolang het spulletje niet blokkeert - en je zelf niet uit schrik verstijfd - dan kun je daarvoor compenseren door nadrukkelijker af te schuinen (tegensturen en blijven kijken naar waar je wél heen wilt). Zo zal een coureur op het circuit naar apexen toe remmen, hetgeen betekent dat-ie al insturend blijft remmen tot pakweg halverwege de bocht, om met het door doorkantelen de uitgangsrichting in te zetten (apex), waarbij de rem los en het gas open gaat.
Maar er komt vanzelf een punt waarop de snelheid te hoog is om dat nog effectief te kunnen doen: met het toenemen van de snelheid neemt het zelf-stabiliserende karakter van een motorfiets nu eenmaal toe, en daarmee de kracht die het kost om het ding (snel genoeg) van richting te doen veranderen. En als het voorwiel blokkeert moet je van hele goede huize komen om overeind te blijven: het kan (soms), maar in de meeste gevallen lig je gewoon op je plaat.

Als je in een bocht met de achterrem remt, dan kun je nog gewoon blijven sturen. Sterker nog: die achterrem is heel effectief om de motor te stabiliseren. Bij veel AVB oefeningen regel je er je snelheid mee zodat je gas kunt blijven geven (gas = tractie = stabiliteit), en je kunt hem gebruiken om de motor "om het achterwiel heen te laten draaien". Bij hoge bochtensnelheid is het de enige rem die je hebt die kan meehelpen je bochtstraal (en snelheid) te verkleinen zonder al teveel aan stabiliteit te verliezen. Motorrem (gas dicht) zou ook kunnen, maar dan verplaatst de massa zich naar het voorwiel, en dat wil je juist bij hogere bochtensnelheden liefst voorkomen, omdat je omwille van stabiliteit en controle die massa juist op het achterwiel gericht wilt houden.
En mocht je achterwiel blokkeren, dan is dat gemakkelijker op te vangen dan als het voorwiel dat doet: ophouden met remmen, kijken waar je heen wilt, en in verreweg de meeste gevallen doet de motor vanzelf de rest.

Maar waar hebben we het over, een oud motorrijders-gezegde luidt niet voor niets: gas is alles, remmen is voor... ach nee, laat maar, gewoon lekker slagen allemaal en dan: :]
 
Succes met je examen Arios.

Wel klote weer steeds met die kou en regen.

Mij instructeur ging zelfs met winterstop.
 
Succes met je examen Arios.

Wel klote weer steeds met die kou en regen.

Mij instructeur ging zelfs met winterstop.
Echt waar??

Bij mij niet. Twee keer de les niet doorgegaan omdat er een laag sneeuw lag.
Verder geen sprake van een winterstop.
 
En mocht je achterwiel blokkeren, dan is dat gemakkelijker op te vangen dan als het voorwiel dat doet: ophouden met remmen, kijken waar je heen wilt, en in verreweg de meeste gevallen doet de motor vanzelf de rest.
Nou....als je achterwiel blokkeert en hij glijdt éénmaal weg (wat dan snel gebeurt), dan heb je gewoon pech gehad, dan kan je je er maar beter bij neerleggen (letterlijk... *D ).
Laat je je achterrem los, dan kan het glijdende achterwiel ineens weer grip krijgen. Het effect is dan dat de motor zich heel abrupt opricht en een highsider veroorzaakt; je wordt met geweld van de motor afgeslingerd. Een val met veel grotere kans op letsel dan een lowsider.

Overigens rem ik ook weleens bij in een bocht; dan hebben we het over een redelijk scherpe bocht en niet te hoge snelheid. Maar dan nog rem ik voorzichtig.Dat kan helpen om nog iets meer af te schuinen, mits met beleid gedaan.
 
Danke, Geslaagd! *O*

Arios
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 24 Augustus 2017
Theorie: 23 Augustus 2017
AVB: 16 Oktober 2017
AVD: 30 November 2017
Rijschool: Motor Versnel (Diemen/Amsterdam)
Lesmotor: Honda CBF 500 ABS + Yamaha MT 07

Examen leek inderdaad alsof het binnen een kwartiertje klaar was. Het weer viel gelukkig wel mee, afgelopen 2 weken al een paar keer met liters water in mijn laarzen thuis gekomen na AVD lessen.
 
Gefeliciteerd en mooi gedaan.
nu snel die motor kopen en lekker blazen met da ding :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Arlos! Geniet er van :)

Ik heb vanmiddag weer een keer m'n theorie-examen. Als ik het nu nog steeds niet ga halen begrijp ik het echt niet hoor. Ik voel mezelf een wandelende verkeersregels-encyclopedie nu. Pffff :)

komende zaterdag ga ik trouwens al kijken naar een motor. Week daarop naar nog 2 of 3, en dan kan ik mezelf hopelijk een vervroegd kerstcadeautje geven. Ik wil er toch wel eentje hebben als ik geslaagd ben, ook al is het seizoen er straks niet meer echt naar...
 
Laatst bewerkt:
A.s Donderdag is eindelijk het moment dat mijn dochter(tje) op gaat voor het AVD A2 examen.
Ik zit nu al vol zenuwen terwijl het nog een paar dagen duurt maar mensen die weten wat motorrijden etc: voor mij betekent begrijpen het wel :X
Vanmiddag en morgenochtend nog een les, op dit moment regent het behoorlijk het is niet anders eind van de week is het aanzienlijk kouder in de ochtend(10 uur afrijden) maar lagere neerslagkansen.
Ik heb maar vrij genomen een lang weekend hopelijk *D *D *D *D *D *D *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Ze heeft zich uitermate goed voorbereid :] dus daar zal het niet aan liggen ;)

Haar slagingskansen gevoelsmatig + 70%

De Kawa ER-5 staat al klaar :)
Gisterochtend is ze geslaagd in een perfect weerbeeld, niet dus :N
Het ging zelfs even hagelen brrrrr.
Voordeel voor haar was dat ze een behoorlijk aantal lessen al in regen heeft gereden en niet zo'n klein beetje ook :X
Maarre ergens in July gestart en 30 November het resultaat ze was helemaal en ikke ook in de wolken.
ER-5 staat gereed volgend weekend(eerder lukt niet) saampies knallen ;) ,dan zullen haar laarzen ook wel droog zijn :+

Voor ieder die geslaagd zijn gefeliciteerd *D
 
Gisterochtend is ze geslaagd in een perfect weerbeeld, niet dus :N
Het ging zelfs even hagelen brrrrr.
Voordeel voor haar was dat ze een behoorlijk aantal lessen al in regen heeft gereden en niet zo'n klein beetje ook :X
Maarre ergens in July gestart en 30 November het resultaat ze was helemaal en ikke ook in de wolken.
ER-5 staat gereed volgend weekend(eerder lukt niet) saampies knallen ;) ,dan zullen haar laarzen ook wel droog zijn :+

Voor ieder die geslaagd zijn gefeliciteerd *D


Gefelciteerd ook!


tip voor je laarzen: krantenproppen erin doen; droogt ie sneller aan de binnenzijde (wel een paar keer vervangen)
 
Let op dat je niet de zelfde foto gebruikt als nu op je rijbewijs staat want, dat mag niet.

Bij het gemeentehuis kon je alleen met muntgeld betalen voor de pasfoto en, dat heb ik nooit bij me, ik had gelukkig meerdere foto's bij me, heb nu een foto op me rijbewijs van 3 jaar oud :)
 
Let op dat je niet de zelfde foto gebruikt als nu op je rijbewijs staat want, dat mag niet.

hoezo niet?

Ik heb al 20 jaar dezelfde foto op mijn rijbewijs en id kaarten .rijbewijs al 3 keer laten vernieuwen met dezelfde foto en tal van id kaarten ook,
heb er in het verleden eens een aantal foto's laten maken die ik nu nog steeds gebruik en ze doen er bij mij nooit moeilijk over.ik snap daarom ook niet waarom je een rijbewijs om de 10 jaar en id pas om de 5 jaar moet laten vervangen want bij mij veranderd er toch nooit niks.
 
vandaag even lekker een rondje gereden met vriendinlief. We zagen op het oefenterrein nog onze oude instructeur, dus even de motoren laten showen. Direct nog een tip gekregen dat ze haar voorrem niet goed gebruikte (remschijf was lauw ipv warm)

Was echt even leuk en gezellig!

Voor de instructeur blijkbaar ook leuk om te zien hoe het vervolg van een oudleerling is :-0
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan