Kan dit ook?

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
full


Technische oplossingen en vondsten
 
Ik denk dat deze constructie toch minstens dezelfde krachten kan hebben als zo'n standaard pennetje, dus daar zie ik geen probleem. Ik zou alleen een beetje bang zijn dat er een moertje los komt, dus als daar nu nog eens een mechanische borging op zou zitten zou ik het wel aandurven. Bij een mechanische borging denk ik dan aan een splitpennetje, of een gewoon boutje maar dan met een lasapparaat even vastgepunt.
 
Of the road heb ik al lang niet meer maar ik zou mijn ketting gewoon weer met boutjes aan elkaar zetten, het is meerdere keren gedaan en nooit losgegaan, het visje ging er wel af tijdens het rijden door de modder.
Of ik het toen niet goed had gemonteerd?
 
Ik heb vroeger wel met moeren gewerkt waar haaks op de schroefdraad tot halverwege een sleuf zat en die sleuf was gedeeltelijk dicht geknepen. Bij het erop draaien van de moer ging dat zwaar maar was wel zelf borgend.

[afbeelding]

Ja die ken ik ook ja. Het idee erachter is hetzelfde als bij een cleveloc, in die zin dat het een volledig metalen borgmoer is zoals jij ook al zei. Ideaal wanneer temperaturen te hoog worden voor nylock e.d.
 
Een standaard borgmoer kan wel een 80 Gr c aan dan borgt die nog steeds.
En de kettting word echt geen 80 Gr c. Als je er niet aan kan pakken wilt niet zeggen dat het te warm is!
Er is altijd voldoende koeling van rijwind aanwezig rond je ketting om die niet te warm te laten worden.
 
Een standaard borgmoer kan wel een 80 Gr c aan dan borgt die nog steeds.
En de kettting word echt geen 80 Gr c. Als je er niet aan kan pakken wilt niet zeggen dat het te warm is!
Er is altijd voldoende koeling van rijwind aanwezig rond je ketting om die niet te warm te laten worden.

Kan best. Ik weet de temperatuur niet die ze aankunnen. Ik reageerde meer als alternatief omdat anderen zeiden dat standaard borgmoeren last zouden hebben van de temperatuur.
 
Pennen boterzacht?? Het stukje wat je gebruikt om te klinken, de rest van de heeft toch een behoorlijke harde laag. Je mag het met een vijl proberen.
Dan nog de diameter. Wat is dat M5? Ik heb hier kettingen met pennen van 5,17 en 5,28mm, welkom speling van plm 1mm. En dan draait normaliter de pen niet in de buitenschalmen.
Leuk om voorzichtig mee thuis te komen maar om mee door te rijden?? , no way!!
 
Pennen boterzacht?? Het stukje wat je gebruikt om te klinken, de rest van de heeft toch een behoorlijke harde laag. Je mag het met een vijl proberen.
Dan nog de diameter. Wat is dat M5? Ik heb hier kettingen met pennen van 5,17 en 5,28mm, welkom speling van plm 1mm. En dan draait normaliter de pen niet in de buitenschalmen.
Leuk om voorzichtig mee thuis te komen maar om mee door te rijden?? , no way!!

Ik zie maar een speling van plm 2 tiende mm en niet 1mm?


Verder valt mij op dat er witte schroefdraad borging in de moer zit. En dat er een soort groefjes in de moer zitten, kan hier iemand meer over vertellen.
Ik zie meestal blauwe borging en soms groene, maar wit heb ik nog niet gezien.
En hebben de gleufjes ook nog een functie? Deze lijken mij er met een specifieke reden in gemaakt te zijn?
 
zal leuke reacties geven zoveel extra lokaal gewicht aan 1 kant van de ketting. mijn keuze zou het niet zijn behalve voor een kortstondige noodoplossing.

:^

Ketting is idd uit balans.
Op hogere snelheden en veel kettingspeling loop je het risico dat hij eraf loopt.
En anders krijg je een ongelijke slijtage op deze schakel waardoor het meteen ook de zwakste schakel is.
 
Moeilijke gedoe altijd van iedereen.

Het is natuurlijk volkomen afhankelijk op wat voor motor en onder welke omstandigheden je dit gebruikt.

Zelfde als met visjes, dat zet je ook niet op een Hayabusa, maar op een klassieker gaat dat prima.

Er is nog ergens een ketting sluiting topic, daar heb ik ook een plaatje geplaatst van mijn cb77, dat zit met 2 splitpennetjes vast..
Gaat ook best, al een km of 2500.

Als iets 500km heel blijft, blijft het de volgende 50000km ook wel heel.
 
Pennen boterzacht?? Het stukje wat je gebruikt om te klinken, de rest van de heeft toch een behoorlijke harde laag. Je mag het met een vijl proberen.
Dan nog de diameter. Wat is dat M5? Ik heb hier kettingen met pennen van 5,17 en 5,28mm, welkom speling van plm 1mm. En dan draait normaliter de pen niet in de buitenschalmen.
Leuk om voorzichtig mee thuis te komen maar om mee door te rijden?? , no way!!
Geef er maar eens een paar klappen op als je de pin uit de schakel hebt. Je slaat ze zo krom. Het heeft wat oppervlakte harding gehad maar echt niet diep. De rollen, die zijn hard, niet de pennen.

Chain has a minimum tensile strength of 15.800 lbs. and has a horsepower rating of 500+
Een dikke 7000 kilo dus.

Oh ja dat is dan wel deze:
https://catalog.zodiac.nl/en/catalo...-drive-chain/630shb-top-fuel-drag-race-chain/
Ah, gelukkig, dat is ook de afschuifwaarde van een M5 boutje.
:^

Ketting is idd uit balans.
Op hogere snelheden en veel kettingspeling loop je het risico dat hij eraf loopt.
En anders krijg je een ongelijke slijtage op deze schakel waardoor het meteen ook de zwakste schakel is.
Zo, en in wat voor frequentie meet je de kettingomloop? We hebben het over het enorme gewichtsverschil tussen een boutkopje en een borgmoertje M5 hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ah, gelukkig, dat is ook de afschuifwaarde van een M5 boutje.
Gelukkig weet een leek niet wat afschuiving is, maar een goed bedoelde wijsneus die uitzoekt wat dit betekent, is het zeker niet helder dat je compleet sarcastisch bent.
Daarnaast zijn de verschillende materiaalkwaliteiten van pen en bout niet genoemd, laat staan van onderlinge boutjes.

De nylonborgmoer mag in theorie zeker niet als borgende werking beschouwd worden mbt de klemmende werking, enkel als antiverlies.

Als je in the middle of nowhere staat, 5 dgn van water af, zou ik hier ook wel zachtjes mee rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan