2-takt cylinderkoppen berekenen

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.251
6.119
wezemaal
had vroeger al eens een excelletje gemaakt daarvoor, maar heb nu een verbeterde versie gemaakt. o.a. eens goed gekeken naar screenshots van Bimotion en delen daarvan nagemaakt.

head%20calc.jpg


squish velocity komt exact overeen met die van prof Blair ;)

linkje : http://users.telenet.be/jannemie/JanBros 2stroke Head Calc.xlsm

beschermd met een paswoord zodat je het niet kan vern**ken O-) . wil je dat toch doen : paswoord = x.
als ik nog eens tijd en goesting heb zal ik er andere koppen ontwerpen aan toevoegen (conische bv)
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je hiermee bezig bent, en nog leuker dat je het met ons wil delen!

Ik loop al een tijd met de gedachten om m'n jawa 2-takt aan te pakken, de 'standaard' begrenzingen eruit te halen, uitlaatjes uit te rekenen en dit is daarop een goede aanvulling 8-)
 
Leuk dat je hiermee bezig bent, en nog leuker dat je het met ons wil delen!

Ik loop al een tijd met de gedachten om m'n jawa 2-takt aan te pakken, de 'standaard' begrenzingen eruit te halen, uitlaatjes uit te rekenen en dit is daarop een goede aanvulling 8-)

Jawa heeft een hele lange slag, en de poorten zitten laag in de cilinder, poorten zijn ook niet groot.
 
zo'n dikke 20 jaar geleden al ;) , want is allemaal volgens wat hij heeft uitgewerkt als zijnde die die het meeste vermogen opleveren (bolle zuiger, evenwijdige squish, sherpe overgang squish-verbrandingskamer, badkuipvorm verbrandingskamer).
Mooi _O- ik dacht al eens, die man wordt ouder, konden we zijn ervaring maar downloaden op een USB stick. :} :t
 
Kun je voor die Jawa cilinder er niet een dikkere voetpakking onderleggen en de bovenkant wat afdraaien zodat de poorttiming wat gunstiger word?.
Evt de zuiger wat bewerken om de inlaat wat langer open te hebben.

Ik zou wel eerst alles opmeten in graden en dan advies inwinnen wat er mogelijk is om de bestaande cilinder te optimaliseren met bovenstaand,
 
spacer onder de cylinder om de poorten hoger te brengen is een slecht idee als je verder niets doet met de poorten.
de onderkant van de poorten moet gelijk liggen met de zuiger in het ODP. het verse mengsel stroomt dan over het zuigeroppervlak en is essentieel in het koelen van de zuiger. alleen als de onderkant van de spoelpoorten lager komen dan de zuiger in het ODP is het en goed idee om een spacer te gebruiken.

verder verhoog je zowel de transfer als uitlaat timingen met eenzelfde hoeveelheid, waardoor de motor in princiepe hoogtoeriger wordt, maar je blowdown tijd (tijd tussen uitlaat open en transfer open) blijft hetzelfde : een deel van wat je probeert te winnen door meer toeren te draaien gaat verloren omdat er niet genoeg tijd is om de uitlaatgassen naar buiten te krijgen. en je kan in princiepe nooit teveel blowdown hebben, wel te weing.
Als de druk nog te hoog is bij het openen van de spoelpoorten gaan er eerst wat verbrande gassen de spoelpoorten instromen voor de spoeling echt op gang komt, de verbrande gassen gaan zich mengen met onverbrande, ...

verder is de timing van de poorten wel groter, maar het draait allemaal om "time-area" : de tijd dat een bepaalde poort open staat. meer toeren = meer time-area en meer blowdown. dus moet je eerst proberen om de time-area van de spoelpoorten te vergroten door ze breder te maken (om zo voldoende blowdown) te hebben, en pas als dat niet voldoende is de poorten verhogen.
door een spacer te gebruiken (en de poorten hoger dan de zuiger te brengen) verlies je "gratis" time-area (behoorlijk wat, vermits de zuiger in het ODP trager beweegt dan in het BDP.

kortom : een spacer om timingen te verhogen is iets voor 16-jarigen die hun scoota sneller willen maken maar niet beter weten ;)
 
Mooi _O- ik dacht al eens, die man wordt ouder, konden we zijn ervaring maar downloaden op een USB stick. :} :t

alles staat op het net hoor, je moet het alleen zoeken. of je vraagt het hem zelf :

ESE's works engine tuner - Page 1890
[GP125] All that you wanted to know on Aprilia RSA 125, and more, by Mr Jan Thiel and Mr Frits Overmars (PART 5) - Page 12
https://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php

op deze 3 fora komt hij ook en beantwoord gewoon alle vragen (wel eerst alles lezen ! ze hebben niet de gewoonte om reeds beantwoorde vragen te blijven beantwoorden ;) ) genoeg leesplezier om je in 2018 geen seconde te vervelen *O*
 
na het beveiligen liep het blijkbaar mis met de Active-X besturingselementen.
zou nu opgelost moeten zijn.

wil je dat alle macro's werken moet je je instellingen mogelijks aanpassen.
of je bewaart het op een vertrouwde locatie (zie help office)

het paswoord zit ook ingebouwd in de knoppen "Auto Adjust Graph", omdat het blad dan even ont-veiligd moet worden en daarna weer beveiligd. wil je perse en ander paswoord moet je dat us ook aanpassen.

bij mij werkt alles nu zoals het hoort, ook met beveiliging. iemand die dit wil bevestigen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan