welke wordt t

Pfff Wat een betweter. Gun iemand wat die iets vraagt .
Komt best goed hoor als je een Honda wil. Gewoon nemen en ervaring opdoen als je net je rijbewijs hebte.
Maar het is wel gewoon de waarheid.

Waarom zou je jezelf extra moeilijk maken als beginner, een motor die vergevensgezind is zoveel fijner en veiliger als beginnend motorrijder. Dan heb jij de motor onder controle i.p.v. dat de motor jou onder controle heeft. Sommige mensen vergeten ook dat het gros van de motoren net zo snel kunnen accelereren als Ferrari's, Porsches etc. Kun je nog wel zeggen dat je het altijd rustig aan doet maar er komt een moment dat je toch even de motor wil uittesten, maakt een fout en dan heb je ineens niet de skills om die fout op te vangen.
 
Verder vind ik persoonlijk dat "Koop een oude want dan is het niet zo erg dat je hem laat omvallen" onzin. Koop gewoon wat je leuk vind en wat in je budget past (of wat je er voor over hebt), dan heb je veel vaker zin om te rijden en heb je er meer plezier mee dan wanneer je net niet de motor hebt gekocht die je eigenlijk zou willen hebben, maar een "verstandig keus" hebt gemaakt. Financiële gevolgen kan je (deels) verzekeren en het is echt niet zo dat iedereen valt in het eerste jaar dat je motor rijdt. Sterker nog, het merendeel valt gewoon niet.

Te hoog inzetten is een probleem dat vaak terugkomt bij "beginners enthousiasme". Lijkt me terecht om TS daar een beetje op te wijzen, want we kennen hem (en zijn inzicht / zelfkennis) niet.

Daadwerkelijk omvallen hoeft idd helemaal niet te gebeuren, maar bijv. een demper kapot rijden langs een paaltje (zo'n beginners dingetje) scheelt een factor 10 in kosten tussen een ietsje oudere motor of een nieuwer / exclusief model.
 
Laatst bewerkt:
@ts,

als jij een honda wilt gewoon doen.....

Ik zou ook niet te licht gaan, gewoon een cbr1000 of een blackbird oid als je wilt toeren.
met die zooi ken je ook prima tuffen....
je kan je met 40 pk ook doodrijden dus das geen argument vind ik.
en daarbij,als het je tijd is is het je tijd daar kun je niks aan veranderen.
wellicht is een 08+ blade een leuke optie ook nog? recht stuurtje erop voor het comfort desnoods en een wat groter achterblad met hrc snelgas handvat kitje en klaar ben je...
kun je die suzuki rijders het saaie snot voor de ogen rijden....
dus.....keuze genoeg dacht ik zo....:)
 
Een motor met een normale zitpositie is zeker voor een beginner makkelijker te rijden,
en ook het lagere vermogen scheelt.Maar uiteindelijk is het toch de berijder die
zich zal moeten beheersen wat voor motor je ook aanschaft

..etc..

Alleen in de motorwereld wordt het als redelijk normaal gezien als een beginner zo maar op een sportfiets stapt. Projecteer het naar de auto: Wat denken wij van iemand die als eerste auto met een (pk's per liter..) 700 pk sportwagen zónder tractiecontrole gaat spelen? Dan is het opeens wél onverantwoord en belachelijk. :Y
 
Laatst bewerkt:
@ts,

als jij een honda wilt gewoon doen.....

Ik zou ook niet te licht gaan, gewoon een cbr1000 of een blackbird oid als je wilt toeren.
met die zooi ken je ook prima tuffen....
je kan je met 40 pk ook doodrijden dus das geen argument vind ik.
en daarbij,als het je tijd is is het je tijd daar kun je niks aan veranderen.
wellicht is een 08+ blade een leuke optie ook nog? recht stuurtje erop voor het comfort desnoods en een wat groter achterblad met hrc snelgas handvat kitje en klaar ben je...
kun je die suzuki rijders het saaie snot voor de ogen rijden....
dus.....keuze genoeg dacht ik zo....:)

Recht stuurtje erop? Ga je mond spoelen! ;)
Maar eerlijk: Ik vind een recht stuur geen gezicht op een sportieve fiets.

Ik heb trouwens een oude CBR 600F als eerste fiets. Prima rustig mee te rijden en genoeg pit als je 'm eens lekker doortrekt. Heeft alleen geen ABS. Mij boeit het niet, maar er zijn mensen die dat levensgevaarlijk vinden.
 
Als tip geef ik je nog mee check of de motor die je gaat aankopen simpel in zijn vrijstand te schakelen is zodat je later niet bij elk stoplicht meerdere pogingen moet doen om eindelijk je linkerhand even te kunnen ontspannen.
 
@ts,

als jij een honda wilt gewoon doen.....

Ik zou ook niet te licht gaan, gewoon een cbr1000 of een blackbird oid als je wilt toeren.
met die zooi ken je ook prima tuffen....
je kan je met 40 pk ook doodrijden dus das geen argument vind ik.
en daarbij,als het je tijd is is het je tijd daar kun je niks aan veranderen.
wellicht is een 08+ blade een leuke optie ook nog? recht stuurtje erop voor het comfort desnoods en een wat groter achterblad met hrc snelgas handvat kitje en klaar ben je...
kun je die suzuki rijders het saaie snot voor de ogen rijden....
dus.....keuze genoeg dacht ik zo....:)

*D :+

Je moet zo'n saaie Honda wel flink tunen om voorbij die Suzuki's te kunnen komen :P
 
Laatst bewerkt:
Ach iedereen heeft hersens in zijn knar,je moet ze alleen af en toe goed gebruiken,
koop wat mij betreft een H2R als beginner,het is niet de motor die gevaarlijk is maar de persoon die er op zit,weet je jezelf te beheersen dan kan je ook met een H2R nog heel oud worden.
Maar ja het laatste is vaak het probleem,sommige weten zich niet te beheersen en dan gaat het een keer fout.Maar ik zou als beginner wel alle veiligheidsbevorderende zaken er op willen zoals ABS,dus niet voor model Ben Hur gaan uit negentienhonderdnul ;) .
 
Laatst bewerkt:
Ach iedereen heeft hersens in zijn knar,je moet ze alleen af en toe goed gebruiken,
koop wat mij betreft een H2R als beginner,het is niet de motor die gevaarlijk is maar de persoon die er op zit,weet je jezelf te beheersen dan kan je ook met een H2R nog heel oud worden.
Maar ja het laatste is vaak het probleem,sommige weten zich niet te beheersen en dan gaat het een keer fout.Maar ik zou als beginner wel alle veiligheidsbevorderende zaken er op willen zoals ABS,dus niet voor model Ben Hur gaan uit negentienhonderdnul ;) .

Het gaat niet alleen maar om je kunnen beheersen. Een klein foutje kan op een fiets als een H2R behoorlijke gevolgen hebben. Ik zou eerder een oude vergevingsgezinde fiets zonder ABS kopen dan een kanon als de H2R.
 
Laatst bewerkt:
Ach iedereen heeft hersens in zijn knar,je moet ze alleen af en toe goed gebruiken,
koop wat mij betreft een H2R als beginner,het is niet de motor die gevaarlijk is maar de persoon die er op zit,weet je jezelf te beheersen dan kan je ook met een H2R nog heel oud worden.
Maar ja het laatste is vaak het probleem,sommige weten zich niet te beheersen en dan gaat het een keer fout.Maar ik zou als beginner wel alle veiligheidsbevorderende zaken er op willen zoals ABS,dus niet voor model Ben Hur gaan uit negentienhonderdnul ;) .

abs is kak.... :Y :r

mijn cbr is van 2016 en heeft dus abs helaas omdat het vanaf 2013? in de eu verplicht is? geloof ik?
Ik loop met de gedachte die hele zooi eraf te rukken en gewoon slangen van een niet abs erop te zetten....omdat het kak is dus.....
traction control is zo mogelijk nog meer kak maar dat zit er niet op gelukkig...
je kan het dus wel verkloten met optrekken maar niet met afremmen en dat vind ik kak aan het ding...
denk toch dat ik de hele rotzooi eraf rag...scheelt ook weer wat kilos en draden troep...

Dus at TS, geen abs of tc want geloof mij...het is allebij kak gewoon... -O- :r
 
nee hoor :N willem
met mijn 70 kg is 180 pk zat genoeg om die dikke ouwe mannetjes op suzukis een poepie te laten ruiken ;) :+

Zeg wel lief zijn voor Willem :( .
Denk een beetje aan zijn hart :/
Daarbij Willen heeft geen 180 pk en 70 kg nodig om zijn brommer flink door de bocht te knallen :t :j

wat is er trouwens mis met die dikke ouwe mannetjes op suzukis moto morini's ? O-)

:+
 
Daarbij Willen heeft geen 180 pk en 70 kg nodig om zijn brommer flink door de bocht te knallen :t :j

wat is er trouwens mis met die dikke ouwe mannetjes op suzukis moto morini's ? O-)

:+

nee niet nodig maar het helpt wel :Y

overigens ben ik bang dat willem mij op een circuit eerder het snot voor de ogen rijd... -O-
mijn enigste tijdwaarneming was op de nurburgring 100 jaar geleden (ruim 9 min op een gpz900r) en sindsdien nooit weer dus ik denk dat het een slachting zou worden _O-
ik denk overigens wel dat ik die rondetijd uit 1993 nu nog kan halen daar met de blade en wellicht nog wel iets rapper.
met de blade is dat allemaal makkelijker als met zo n gpz900r toendertijd
hoe dan ook,willem rijd volgens mij vaak op circuits dus die heeft wel een voordeel daar lijkt me
aan de andere kant, als ie nou maar dik en oud genoeg is maak ik mischien een kans :+ :+
 
abs is kak.... :Y :r

mijn cbr is van 2016 en heeft dus abs helaas omdat het vanaf 2013? in de eu verplicht is? geloof ik?
Ik loop met de gedachte die hele zooi eraf te rukken en gewoon slangen van een niet abs erop te zetten....omdat het kak is dus.....
traction control is zo mogelijk nog meer kak maar dat zit er niet op gelukkig...
je kan het dus wel verkloten met optrekken maar niet met afremmen en dat vind ik kak aan het ding...
denk toch dat ik de hele rotzooi eraf rag...scheelt ook weer wat kilos en draden troep...

Dus at TS, geen abs of tc want geloof mij...het is allebij kak gewoon... -O- :r

Goh wat een steekhoudende argumenten, ik denk dat na deze post alle motorfabrikanten zullen gaan stoppen met TC en ABS. Ook in de MotoGP zullen ze wel gek zijn om met die kak door te blijven gaan.

|(
 
abs is kak.... :Y :r

mijn cbr is van 2016 en heeft dus abs helaas omdat het vanaf 2013? in de eu verplicht is? geloof ik?
Ik loop met de gedachte die hele zooi eraf te rukken en gewoon slangen van een niet abs erop te zetten....omdat het kak is dus.....
traction control is zo mogelijk nog meer kak maar dat zit er niet op gelukkig...
je kan het dus wel verkloten met optrekken maar niet met afremmen en dat vind ik kak aan het ding...
denk toch dat ik de hele rotzooi eraf rag...scheelt ook weer wat kilos en draden troep...

Dus at TS, geen abs of tc want geloof mij...het is allebij kak gewoon... -O- :r
En waarom is ABS kak? Het zit je toch niet in de weg? Het doet in feite niks totdat het fout gaat, dan grijpt het in. En als het ingrijpt wil dat zeggen dat je een redelijke kans had om op je bek te gaan. Ik snap dus niet zo goed waarom het kak is...
 
Mij heeft abs al een keer gered van waarschijnlijk een fataal of heel zwaar ongeluk toen een vrachtwagen plotseling vlak voor mijn neus naar links kwam en ik met 240 op een BMW
aan kwam vliegen,met de abs scheelde het al niet veel of ik was er tegenaan geknald,
zonder de abs was het verkeerd afgelopen.Dus beweren dat abs niets is daar heb ik
en heel andere mening over,net zoals onderzoeken die ook tot die conclusie komen.
 
Het gaat niet alleen maar om je kunnen beheersen. Een klein foutje kan op een fiets als een H2R behoorlijke gevolgen hebben. Ik zou eerder een oude vergevingsgezinde fiets zonder ABS kopen dan een kanon als de H2R.

Een klein foutje kan met iedere motor behoorlijke gevolgen hebben.
Ik heb genoeg van die kleine foutjes gemaakt in 40 jaar motorrijden,net zoals andere weggebruikers ook kleine foutjes gemaakt hebben die behoorlijke gevolgen voor mij hadden.
Dat ligt niet aan de voertuigen maar aan het feit dat wij nu eenmaal foutjes kunnen maken. ;)
 
En waarom is ABS kak? Het zit je toch niet in de weg? Het doet in feite niks totdat het fout gaat, dan grijpt het in. En als het ingrijpt wil dat zeggen dat je een redelijke kans had om op je bek te gaan. Ik snap dus niet zo goed waarom het kak is...

de steekhoudende argumenten om het kak te vinden zijn,
-het zit erop maar ik ben het niet nodig
-nodeloos complex in onderhoud (in het geval van de cbr1krr)
-het big brother is watching you idee (als ik me over kop wil remmen bepaal ik dat zelf wel)
-8 kilo extra aan pompen, leidingen en andere shit wat ik dus helemaal niet wil
-er gaat weinig aan fout (want honda :+ ) maar als het stuk gaat kun je de knip op de kop houden om iets te fixen wat je zowiezo al niet wilde...
- en al laatste vind ik abs totaal gay en eigenlijk meer iets voor angsthazen ware het niet dat men het via de EU verplicht heeft gesteld waardoor iedereen nu als kneusje over de weg hobbelt met zijn/haar electronische vangnetten....

dusssss....het is gewoon kak.
 
Een klein foutje kan met iedere motor behoorlijke gevolgen hebben.
Ik heb genoeg van die kleine foutjes gemaakt in 40 jaar motorrijden,net zoals andere weggebruikers ook kleine foutjes gemaakt hebben die behoorlijke gevolgen voor mij hadden.
Dat ligt niet aan de voertuigen maar aan het feit dat wij nu eenmaal foutjes kunnen maken. ;)

Nou ik zal het dan wel fout hebben en ik had dus beter een H2R kunnen kopen ipv een oude CBR 600 zonder ABS :+
 
Laatst bewerkt:
de steekhoudende argumenten om het kak te vinden zijn,
-het zit erop maar ik ben het niet nodig
-nodeloos complex in onderhoud (in het geval van de cbr1krr)
-het big brother is watching you idee (als ik me over kop wil remmen bepaal ik dat zelf wel)
-8 kilo extra aan pompen, leidingen en andere shit wat ik dus helemaal niet wil
-er gaat weinig aan fout (want honda :+ ) maar als het stuk gaat kun je de knip op de kop houden om iets te fixen wat je zowiezo al niet wilde...
- en al laatste vind ik abs totaal gay en eigenlijk meer iets voor angsthazen ware het niet dat men het via de EU verplicht heeft gesteld waardoor iedereen nu als kneusje over de weg hobbelt met zijn/haar electronische vangnetten....

dusssss....het is gewoon kak.

Maak je geen zorgen, over een paar jaar gaat de puberteit over in adolescentie.
 
En waarom is ABS kak? Het zit je toch niet in de weg? Het doet in feite niks totdat het fout gaat, dan grijpt het in. En als het ingrijpt wil dat zeggen dat je een redelijke kans had om op je bek te gaan. Ik snap dus niet zo goed waarom het kak is...
:^

Een goed ABS systeem grijpt pas laat in, zou het zelf niet erg vinden om dat op de motor te hebben, maar ik ga er nou ook weer niet speciaal een motor voor kopen. Met de auto mis ik het wel, daar trap je gewoon de rem in bij gevaar. Toen ik een noodstop moest maken heb ik daar geen rekening mee gehouden omdat mijn vorige auto's het wel hadden, gleed mooi een behoorlijk stuk door omdat m'n wielen geblokkeerd waren..
 
Terug
Bovenaan Onderaan