honda cb 500 '75 ombouw ------))) caféracer

super_wizard

MF'er
29 jun 2003
43
0
Diksmuide
hey guys , hier de eerste foto's van mijn ombouw naar caféracer }) , heb er geen van de afbraak , maar was ook niet om aan te zien , hahaha

zie je ook meteen mijn werkplaatsje , een kot in de tuin , beetje ingericht tot garage :p
misc

nu wil de mijn voorpoten weer mooi doen glanzen , die zijn wat roestig en mat getrokken , hoe doe ik dat best ?

groeten iedereen , en er volgen zeker nog meer foto's

gino
 
mooie foto's :P :P , watheb je gedaan met je achterbrug???, is die verchroomd of.....

ziet er :} uit
 
Achterbrug heb ik laten poederlakken , net als een heel deel van de onderdelen die er terug op moeten, en het kader . Ze is in zilver metallic gepoederlakt , bijna zelfde kleur als de velgen . Ziet er al veel beter uit als toen ze op de moto zaten :9

Wel veel werk aan gehad , die bussen die er in zitten om de schokdempers aan te bevestigen kwamen er niet makkelijk uit , en ze moesten eruit omdat ze zouden smelten bij het bakken van de verf . Maar zien er nu wel als nieuw uit .{)

ben nu aan het kijken om de voorpoten op te kuisen , enige sugesties hoe dat best gedaan wordt ? heb een borstel liggen om te borstelen , maar heb een stukje geprobeerd , en is nogal grof geborsteld , weet niet of het gaat mooi zijn als ik ze volledig doe . heeft iemand dit reeds gedaan ?
64679



groeten
gino
 
Je hebt ook van dergelijke borstels van kunststof. Deze hebben ongeveer 3 á 4 mm dikke kunststof "draden". Dit is heel wat minder grof dan zo'n staalborstel als je daar hebt. Ik heb er wel eens een gebruikt voor een ??remnaaf?? (plaat waar de remblokken achter aan bevestigd zijn)

Probeer maar eens. Ik weet zo niet wat een dergelijke borstel kost, maar kan niet al te duur zijn.
 
Gewoon schuren met korrel 400, 600, en dan zweten met 1200.
Dan even met de polijstset eroverheen en dan 8-) succes gegarandeerd.
Veel succes
 
je kan het ook doen met een bakkie soda, staalwol schuursponsjes (heb ik ook gedaan op mijn CB400F voorvork, ging als een trein!!!)
eerst met de staalwol in de soda oplossing gedoopt, dan met autosol of belgom of iets dergelijks er over

kosten dit alles 2 euro!! (ex belgom of autosol)

theo
 
je kan het ook doen met een bakkie soda, staalwol schuursponsjes (heb ik ook gedaan op mijn CB400F voorvork, ging als een trein!!!)
eerst met de staalwol in de soda oplossing gedoopt, dan met autosol of belgom of iets dergelijks er over

kosten dit alles 2 euro!! (ex belgom of autosol)

theo
of als je een goede polijster kent, ff wegbrengen, ik was voor 10 euri klaar... ;)
 
Ken je de beroemde 'brillo' schuursponsjes? Bij de supermarkt of drogist, ook in 'b-merk' te verkrijgen, kost 50 cent voor 10 stuks, gaat perfect. ook om chrome te poetsen, ontroesten, schoonmaken, aangebakken pannen enz...

Daarna polijst schijf erover!

Succes! En inderdaad, mooi achterbrugje!
 
Niet schuren!! -> krasjes -> lekke vorkkeerring
Brillo sponsjes of Scotch Brite-lapje.
 
hey guys , hier zijn we met een vervolg :


67030

de voorpoten volledig uit elkaar gehaald , de olie was zwart , amai wat een vuile boel ! dan de alu onderste poten met de brillo sponsjes opgekuist , ziet er al veeel beter uit :)
denk dat ik er nog eens over zal gaan met autosol , maar ziet er nu al heel goed uit.

67032


zou ik de keerring die in die alu onderste poten zit moeten vervangen ? ziet er nog goed uit , maar kreeg er hem niet uit om es beter te bekijken . hoe zit die vast ?



de onderdelen van het voorwiel zijn allemaal opgekuist of vernieuwd , dus dat kan binnenkort ook samen . :)

groetjes en ik hou jullie op de hoogte

gino
 
Inderdaad , er zit daar zo'n circlip voor , maar die heb ik al verwijderd , en toch zit die nog altijd muurvast . :(

Nu vraag ik me af , moet ik die verwijderen ? Ziet er eigenlijk nog goed uit , en lekte nog niet voor de demontage ,zou wel spijtig zijn als ik ze dan binnen een paar maanden toch moet vervangen natuurlijk .Verslijt dat eigenlijk vlug ? of moet dat zelden vervangen worden ?
 
Inderdaad , er zit daar zo'n circlip voor , maar die heb ik al verwijderd , en toch zit die nog altijd muurvast . :(

Nu vraag ik me af , moet ik die verwijderen ? Ziet er eigenlijk nog goed uit , en lekte nog niet voor de demontage ,zou wel spijtig zijn als ik ze dan binnen een paar maanden toch moet vervangen natuurlijk .Verslijt dat eigenlijk vlug ? of moet dat zelden vervangen worden ?
Normaal bij olie vervangen doen ze die keerringen standaard ook vernieuwen geloof ik. Ik zou 't iig wel doen, is niet zo duur dacht ik.
 
don't fix it if it ain't broken! oud gezegde maar staat nog steeds. maar nu het toch uit elkaar ligt is het natuurlijk kleine moeite. keerringen zijn niet duur. ik zou het gewoon later doen wanneer het nodig blijkt. uurtje werk.
 
hey guys , hier zijn we weer 8-)

2 weken stil gelegen door de vrieskou hier , en aangezien er geen verwarming in mijn werkplaatsje is , zijn de werkzaamheden ook niet echt vooruit gegaan , maar nu kunnen we er weer tegenaan gaan .

nieuwe keerringen besteld , maar heb nog een klein vraagje voor ik ze monteer :

in mijn werkplaatshandleiding staat dat ik de poten weer moet opvullen met 160 cc SAE 10w-30 olie .
moet dit van die speciale olie zijn voor voorvorken , of is het gelijk welke olie , als ze maar die dikte heeft ? er wordt niets gezegt van speciale olie , enkel de nummer wordt vermeld .

groetjes iedereen

gino
 
niemand hier die weet of het speciale voorvork olie moet zijn ? ;(
dat toch kan bijna niet ...

Idd, dat kán toch bijna niet! ;)

Volgens mij kan het ook met 'gewone' olie, als het maar aan de viscositeitseisen voldoet. Meest voorkomende is van SAE 10 (normaal) tot SAE30 (stuggere vering.) Ik maak me er niet druk om, ik heb gewoon vorkolie bij Roukama besteld, want dat kost daar echt een drol: € 3,85 per halve liter. Waarom normale olie nemen en niet zeker weten, als je weet dat er goedkoop een echt goede oplossing voorhanden is?! ;) :)
 
Naaimachine olie schijnt het ook goed te doen. Weet het alleen niet zeker, ik heb t van horen zeggen.
 
Gewoon echte vorkolie gebruiken, dat bied toch wat meer zekerheid. Waarom zou je gaan rommelen inderdaad als er goed spul voor handen is
 
Zowel motorolie als vorkolie is prima. 10W Forkolie of 10W30 blok olie is prima. Ik heb zelf iets dikkere olie erin: 15W Forkolie.

Als die olie zo zwart is zou ik even de poot spoelen met 100 of 200cc nieuwe olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan