Polijsten chromen delen

Polijsttip.Koop een motor van een ouwe wasmachine.Heb ik toen 5 gulden voor betaald.Zo,n ding maakt relatief weinig toeren en is enorm sterk.Met gewicht ong.35 kg.Zelf polijstschijf gemaakt van oude lakens.Vier cm dik.Dus geen borstel.Nu kun je met verschillende soorten polijstpasta aan de gang.Alu kan blinken als chroom.heb dit al 10 jaar niet meer gedaan.Vind alu het mooist als het zo mat mogelijk is.
 
Ik zie hier iets over verchromen; weet iemand hoe duur het globaal zou kunnen zijn om een blok te verchromen waar nog geen chroom op zit? (Inclusief dan natuurlijk het laten demonteren van de motor)
En waar zou je het een beetje voordelig kunnen laten doen?
 
bij verchromen staat voordelig/goedkoop 99 van de 100 keer gelijk aan slechte kwaliteit. het lichtmetaal van een o.a. motorblok is sowieso moeilijk goed te verchromen (heeft geloof ik wat te maken met moeilijke hechting en flink verschillende uitzetting van de 2 metalen bij verhitting) en wordt daardoor (zeker door pekel en wat minder goed onderhoud) veel sneller slecht dan verchroomd staal. kijk maar nar de onderkant van de carterdeksels bij intruders van een paar jaar oud, daar bladdert het er zeer vaak al behoorlijk af.
Naar mijn mening hou je van polijsten en goed bijhouden langer plezier.
 
Duidelijk, thx! :)
Niet verchromen dus.

Ik denk wel dat chroom mooier zou staan op mijn fietsje; http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets.JPG
Maar als het er toch na een paar jaartjes af zou bladderren is het zonde van het geld. Ik zou misschien wel een paar andere onderdeeltjes kunnen laten verchromen, maar dat zou dan weer niet bij het blok passen.


Wat ik me overigens afvraag; waarom zie je nooit een chromen benzinetank? Heel af en toe zie je wel een gewone metalen die hoogglans gepolijst is, maar chroom zie je nooit. Misschien te saai? Of vereist te veel onderhoud? Te krasgevoelig? (vooral omdat je er steeds met je knieën tegenaan komt.) Krassen zullen natuurlijk ook veel eerder opvallen op zo'n egaal oppervlak. Lijkt me wel waanzinnig gaaf; echt alles in chroom; tank, blok, spatborden, olietankje enz. Wordt wel gigantisch poetsen natuurlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me overigens afvraag; waarom zie je nooit een chromen benzinetank? Heel af en toe zie je wel een gewone metalen die hoogglans gepolijst is, maar chroom zie je nooit. Misschien te saai? Of vereist te veel onderhoud? Te krasgevoelig? (vooral omdat je er steeds met je knieën tegenaan komt.) Krassen zullen natuurlijk ook veel eerder opvallen op zo'n egaal oppervlak. Lijkt me wel waanzinnig gaaf; echt alles in chroom; tank, blok, spatborden, olietankje enz. Wordt wel gigantisch poetsen natuurlijk. ;)

Volgens mij moet het oppervlak 100% strak zijn, anders zie je elke oneffenheid of deuk. Ik heb wel eens een verchroomde tank gezien, maar dat zag er niet uit omdat het dus niet strak was. En aangezien je niet eerst kun plamuren moet je dus eigenlijk al een perfecte tank of spatbord hebben...
Ik heb wel eens zoiets op een WCC fiets gezien. Zag er leuk uit maar kost dan ook wel de hoofdprij$$
 
Wat ik me overigens afvraag; waarom zie je nooit een chromen benzinetank? Heel af en toe zie je wel een gewone metalen die hoogglans gepolijst is, maar chroom zie je nooit. Misschien te saai? Of vereist te veel onderhoud? Te krasgevoelig? (vooral omdat je er steeds met je knieën tegenaan komt.) Krassen zullen natuurlijk ook veel eerder opvallen op zo'n egaal oppervlak. Lijkt me wel waanzinnig gaaf; echt alles in chroom; tank, blok, spatborden, olietankje enz. Wordt wel gigantisch poetsen natuurlijk. ;)

Mmmm.... O-)
full
 
Hmmm....dat is het ook nog niet echt he?
In ieder geval thx voor de moeite! :) Ze bestaan dus wel! :+
 
je kunt toch ook de zijdeksels polijsten en dan blank laten overspuiten dan blijven ze toch ook mooi
ik heb laatst iemand gesproken die had veel steenslag op de voorpoten van een shadow.
heeft de voorpoten helemaal gepolijst en daarna blank overlaten spuiten en als ik hem geloven mag was het resultaat ontzetttend goed
 
je kunt toch ook de zijdeksels polijsten en dan blank laten overspuiten dan blijven ze toch ook mooi
ik heb laatst iemand gesproken die had veel steenslag op de voorpoten van een shadow.
heeft de voorpoten helemaal gepolijst en daarna blank overlaten spuiten en als ik hem geloven mag was het resultaat ontzetttend goed

kunt beter blank laten zonder lak, is het makkelijker bij te houden. Elke beschadiging in de lak wordt nl. zeer snel zeer lelijk.
 
Hmmm op zich wel aardig, maar ik had het veel extremer verwacht.

Maar thx voor de moeite! :)
 
Strak topic!

Op dit moment ben ik bezig om een Kawa 454 LTD van 19 jaar oud helemaal uit elkaar te halen en te restaureren/ombouwen/reviseren.
Het werd er wel eens tijd voor, het ding heeft een slecht leven gehad de laatste jaren ;(

Nu ben ik zover dat het alu motorblok weer een mooie glans krijgt, en dankzij dit forum topic weet ik ook precies hoe dat moet, dank dank :}

Maar... Ik heb een hekel aan het elke week poetsen van dat blok, kan ik dat ook beschermen met een of andere lak zonder dat de boel gelig wordt na verloop van tijd?!?
Hebben jullie daar ervaring/kennis in?

Alvast bedankt!
 
polijsten van blok is goed te doen, eerst licht opschuren (blanke lak eraf) en dan met belgom alu met de hand polijsten
geeft prachtig resultaat
en houdt goed (niet krasserig.)

op chroom moet je dat niet proberen want dan krijg je wel krassen....zonde
daar is belgom chroom goed voor.
 
Hoi Slak,

Maar... Ik heb een hekel aan het elke week poetsen van dat blok, kan ik dat ook beschermen met een of andere lak zonder dat de boel gelig wordt na verloop van tijd?!?
Ik heb het blokje van mijn Savage (van fabriek uit voorzien van een gelige blanke-lak laag) een tiental jaar geleden ook in de afbijt gezet om het daarna te polijsten. In het eerste seizoen na het polijsten moest ik het blokje een paar keer poetsen met Belgom om de witte pukkeltjes van onedel metalen weg te poetsen. Maar, sinds het tweede seizoen poets ik het blokje eens per jaar en dat is voldoende voor een normale aluminium-glans.

Het verchromen van aluminium is lastig omdat de hechting van koper of chroom slecht is op aluminium. Ik zou zelf nooit een blokje laten verchromen, ook omdat de temperatuurschommelingen en het invreten van pekel erg slecht is voor het chroom.
 
ff nieuw leven inblazen :)
Ik google me suf maar vind niet zo snel een online-leverancier voor bluejob in NL.
Heeft er iemand een tipje? Of op rij-afstand in Overijssel/Gelderland.

Nevr-dull levert motozoom.nl wel zag ik...

M'n GS 450 L uit 1988 kan heel wat hulp gebruiken. Ik zal z.s.m. in 't GS topic meer posten maar eerst moet de hele bups uit elkaar, blok opnieuw in 't hitte-bestendig zwart etc. Maar poetsen kan altijd dus voor de verloren uurtjes wil ik alvast aan de gang.
 
ff nieuw leven inblazen :)
Ik google me suf maar vind niet zo snel een online-leverancier voor bluejob in NL.
Heeft er iemand een tipje? Of op rij-afstand in Overijssel/Gelderland.

Nevr-dull levert motozoom.nl wel zag ik...

M'n GS 450 L uit 1988 kan heel wat hulp gebruiken. Ik zal z.s.m. in 't GS topic meer posten maar eerst moet de hele bups uit elkaar, blok opnieuw in 't hitte-bestendig zwart etc. Maar poetsen kan altijd dus voor de verloren uurtjes wil ik alvast aan de gang.

Volgens mij heeft Engbers in Zelhem het wel...
 
Ik ga beginnen met het polijsten van de zijkant van mijn motor.
Mijn chroom is verweerd. Hoe kan ik nu het beste het ouwe chroom ervan af halen?

FF de discussie opnieuw starten! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan