Polijsten chromen delen

Kun je met polijsten eigenlijk ook krassen van valschade op alu wegwerken??? (moet je dat eerst de grove schade wegschuren??)

Ik heb nl. een carbon einddemper waarvan de beugel en het begin van de demper beschadigd is en dit zou ik graag weg willen werken
 
Kun je met polijsten eigenlijk ook krassen van valschade op alu wegwerken??? (moet je dat eerst de grove schade wegschuren??)

Ik heb nl. een carbon einddemper waarvan de beugel en het begin van de demper beschadigd is en dit zou ik graag weg willen werken

eerst grof schuren en dan steeds fijner tot je met polijstpasta eindigt.
 
Goed, alluminium begrijp ik wel hoe je dat moet polijsten, goede uitleg :} Maar ik heb nu het volgende probleem. Ik heb in de winter mijn fiets niet 'netjes' weggezet, waardoor er (gelukkig & helaas) maar 2 onderdelen zijn gaan roesten: |(

Deksel1.jpg
Deksel2.jpg

En ook precies de 'zelfde' deksel aan de andere kant van me fiets.

Ik zou deze deksels dus eigelijk moeten demonteren en opnieuw laten verchromen, deze bladdert en nu namelijk af... ;( Maar aangezien verchromen een zwaar chemisch en dus ook gevaarlijk proces is, kan je dit bijna nergens meer laten doen. Kan iemand mij helpen, heeft iemand een idee, ik zit een beetje met me handen in het haar. :?

Ik hoorde laatst wel van een autolakzaak dat ze chroomverf hebben, maar of het tegen die hitte kan, ik weet het niet...

Groeten Gies '(
 
Helaas zijn de enige oplossingen het opnieuw verchromen of alle chroom verwijderen (zoek hier en op google maar een keer met "ontchromen")en het aluminium wat er onder zit polijsten en bijhouden.
die zg. "chroomverf" kun je vergeten, dit haalt bij lange na het chroomeffect niet van echt chroom, zilverKLEURIGE verf is een betere omschrijving en slijtvast is dit spul al helemaal niet.
 
Bedankt voor de info, Magnamaniac! Ik kies toch voor de eerste optie. Laten verschromen, maar zoals ik al zei, het is nauwelijk meer te laten doen. kent iemand een 'verchroom bedrijf' en/of heeft iemand ervaring mee op dit gebied?

Tnx!
 
effe googelen

Galvamé, Verchromen, Willingestraat 41, 3087 AN Rotterdam, 010-2999505, fax 010-2990514
bijvoorbeeld. Rotterdam-den Haag is wel te doen toch?
 
Naast opnieuw verchromen, is er nog een optie:
Voorkomen dat het zover komt...., dus: altijd (minimaal om de 2 weken) je chromen onderdelen en de rest van je fiets afspoelen met stromend water, vervolgens met shampoo de vuiligheid eraf wassen, droogmaken, en met belgom chroom je chromen onderdelen weer mooi oppoetsen.
Het is wel wat werk, maar daarvoor laat je fiets zich weer van de mooiste kant zien.

Succes met het opnieuw verchromen!
 
Kun je met polijsten eigenlijk ook krassen van valschade op alu wegwerken??? (moet je dat eerst de grove schade wegschuren??)

Ik heb nl. een carbon einddemper waarvan de beugel en het begin van de demper beschadigd is en dit zou ik graag weg willen werken

Op puur aluminium kan dat wel als je van grof naar fijn schuurt en pas dan gaat polijsten. Bij chroom kan dat niet omdat de krassen van valschade vaak dieper zijn dan het chroom dik is. Chroom is met al zijn voorlagen (koper en nikkel) iets van 30 tot 50 úm dik. (1 úm, spreek uit: mju = 0,001mm, 1-duizendste dus), 0,03 tot 0,05 mm, hondersten dus, om een indruk te geven, een haar op je hoofd is 0,2mm, dus 2 tienden dik. Valschadekrassen zijn al snel tot een halve milimeter diep. Houd er wel rekening mee dat het materiaal dus op die plaats behoorlijk dunner wordt. In geval van motorblokonderdelen kan je beter zoeken naar een mooi gebruikt exemplaar.
 
Goed, alluminium begrijp ik wel hoe je dat moet polijsten, goede uitleg :} Maar ik heb nu het volgende probleem. Ik heb in de winter mijn fiets niet 'netjes' weggezet, waardoor er (gelukkig & helaas) maar 2 onderdelen zijn gaan roesten: |(

(Afbeelding)(Afbeelding)
En ook precies de 'zelfde' deksel aan de andere kant van me fiets.

Ik zou deze deksels dus eigelijk moeten demonteren en opnieuw laten verchromen, deze bladdert en nu namelijk af... ;( Maar aangezien verchromen een zwaar chemisch en dus ook gevaarlijk proces is, kan je dit bijna nergens meer laten doen. Kan iemand mij helpen, heeft iemand een idee, ik zit een beetje met me handen in het haar. :?

Ik hoorde laatst wel van een autolakzaak dat ze chroomverf hebben, maar of het tegen die hitte kan, ik weet het niet...

Groeten Gies '(

Verchromen is geen chemisch gebeuren, maar het valt onder de electrolitische processen. Het chroom wordt opgebracht door middel van een electriche spanning van een blok puur chroom naar het werkstuk. Ontchromen is het omgekeerde proces of beter: de plus en de min pool worden dan omgedraaid.

Het verchromen op zich is niet duur, de voorbewerkingen zijn duur. Wat er moet gebeuren is het volgende: Eerst ontchromen, dan moet het aluminium worden gepolijst en daarna ontvet om vervolgens weer te verchromen.

Je kan een leuk bedrag uitsparen als jezelf met een dremel en een schuurbandje het oude chroom verwijderd en de onderdelen polijst. Het ontvetten hoeft niet, dat doen ze staandaard altijd omdat een vingerafdruk al teveel kan zijn op een spiegelglad oppervlak. Na het verchromen moet het nogmaals worden gepolijst. Ook dit kan je zelf doen.
 
Johnny, toppie tips! :) Echter heb ik geen dremel, en uberhaupt geen ervaring met polijsten. Waarschijnlijk zal ik het dan ook verkeerd doen of niet goed genoeg. :? Het beste lijkt me dan dat te laten doen door vaklui. Heb je gegarandeerd goed werk... (lijkt mij) En eigenlijk heeft het ook niet echt veel meerwaarde voor mij -> zo'n dremel, want dat zijn de enige onderdelen die er zo uitzien, de rest van me fietsie is vrijwel in perfecte staat.

Ik laat wel effe weten hoe en wat. Groeten! ;)
 
Jezus, Gies wat heb je ermee gedaan? Verfafbijt gebruikt ofzo?
Ik schrik hiervan dat dit zomaar kan.
Die van mij staat in een schuurtje (hout). Maar heb dit nog nooit gehad...

FF Afkloppen...

Ben benieuwd naar de prijzen die men vraagt voor het verchromen.

Keep us posted!

Viragoman.
 
Jezus, Gies wat heb je ermee gedaan? Verfafbijt gebruikt ofzo?
Ik schrik hiervan dat dit zomaar kan.
Die van mij staat in een schuurtje (hout). Maar heb dit nog nooit gehad...

FF Afkloppen...

Ben benieuwd naar de prijzen die men vraagt voor het verchromen.

Keep us posted!

Viragoman.

Pekel is dodelijk voor chroom op alu (motorblok)
 
Ik zal jullie even vertellen hoe dit is gekomen: Mijn fiets heb ik vorig jaar in augustus bij MotoPort gekocht. *D Omdat ik geen stalling voor mijn motor heb, staat ie altijd voor de deur en deed ik er altijd een zeiltje overheen...

Goed, 1 + 1 = 2 want wat was er namelijk aan de hand, het zeiltje was geen echte motorhoes maar van dat landbouw plastic achtige spul, en mocht het nou net zo zijn dat er 's nachts een 1 of andere (dronken) gek ->
py·ro·maan(de ~ (m.), -manen)
1 iem. die aan pyromanie lijdt

py·ro·ma·nie(de ~ (v.))
1 ziekelijke neiging tot brandstichten
-> dat zeiltje in de fik heeft gestoken. (gelukkig maar voor een deel weggebrand) Balen, want ik had nog steeds geen stalling gevonden. Het werd net herfst, en ik had er verder nix mee gedaan. Hij stond daar maar weg te regenen ;(

Toen de winter begon had ik er genoeg van! :( Ik besloot hem weg te zetten, (wel 150 km verderop) bij een oom van mij in de stal/schuur (waar ie wel droog stond) tot het weer mooi weer zou worden... Die tijd is inmiddels aangebroken en hij staat weer voor mijn deur. Heb meteen een onbrandbare motorhoes aangeschaft met draadslot erop. Pas toen ik hem had teruggehaald zag ik pas wat er allemaal mee gebeurd was: Er was behoorlijk wat plastic van dat plastic gesmolten en is dus ingebrand op het chroom. Omdat ik mijn motor verder niet 'netjes' heb weggezet is er ook wat roest ontstaan op sommige andere onderdelen, maar verbazingwekkend was dit weer helemaal mooi weg te werken. Hij lijkt nu weer net als nieuw, alleen wat overblijft staat een aantal posts terug. Blijkbaar is het daar onder de chroom verder gaan roesten... |(

Als ik deze onderdelen opnieuw laat verchromen, zal mijn motor weer in de staat zijn zoals hij voor de herfst was. Moet alleen nog effe wachten op me salaris voordat ik dit kan laten doen, ik studeer namelijk nog en heb erg veel kosten gehad. B| Weet je wat, ik rijd nou wel effe naar Wateringen om te vragen hoe duur het ongeveer is. (Heb ook al een brochure aangevraagd, maar dat duurt me te lang)

Ik houd jullie op de hoogte!
(P.S. tips voor het demonteren van de onderdelen zijn erg welkom)
 
Hm, was net gesloten, maar er liep nog wel net een medewerkernaar zijn koekblik. Hij vertelde me dat ik 'makkelijk' aan de €100 euries per onderdeel zit. Houdt dus in de linker èn de rechterkant op minimaal 200... |(

Ik wil het wel zeker laten doen, dus jullie horen het van me. '(
 
Zelf heb ik wel eens het linker deksel eraf gehaald om die tandwielen te vervangen...

De Stator zit aan dat deksel vast. En de bedrading zit met een soort kit (gegoten)aan het deksel vast. Ik weet niet of alles eraf moet voor het verchromen. Als het in een bad gaat wellicht wel.

Het rechter deksel nog nooit eraf gehaald. maar daar zit geloof ik niets aan vast.

Viragoman.
 
Vaak stijgt de prijs zelfs nog een "beetje" zodra ze horen dat het om (aluminium)motorblokonderdelen gaat, dit schijnt een behoorlijk duurder proces te zijn.
je hebt nog een mogenlijkheid: sloperijen afbellen of ze de carterdeksels hebben.
Dit heeft een collega van mij ook gedaan voor een Intruder 700, welke carterdeksels had welke er vergelijkbaar met de jopuwe uitzagen. Opnieuw verchromen kwam uit op ca. 400 pleuro's, hij vond 2 perfect uitziende deksels voor zo'n 150 eurotjes. Ik weet niet bij welke sloper, op www.motorslopers.tk staan er behoorlijk wat.
niet geschoten is altijd mis :)
 
Wat in dit geval ook nog kan is de aluminium deksels laten ontchromen bij een verchromerij en daarna het aluminium polijsten zoals eerder in dit toppic vermeld.
 
Verchromen zelf is juist helemaal niet zo duur, begreep ik. Alle voorbewerking en dus ontchromen, daar gaan de (arbeids)kosten in zitten. Kan ik ze net zo goed laten verchromen, denk ik...

Denk dat ik het toch gewoon doe, verchromen. Over 2 weekies...
 
Nu even serieus,
ik heb een intruder en dus al veel problemen aan de hand gehad, ga alsvolgt te werk;bij aluminium,eerst met fijn (800)schuurpapier(of linnen) de oxidatie en blanke lak verwijderen tot op het "gezonde alu"bij erg diepe oxidatie kun je het stapsgewijs opbouwen met grof naar fijn.Hierna met een LAPPENSCHIJF (past op slijpsteen of boormachine en wax blok) mag best op hoge snelheid de wax zal wel zwart worden maar dat is gewoon met een droge doek weg te poetsen het resultaat zal verbluffend zijn als je maar je spullen bij de vakhandel haalt(is echt niet duur)werk bij houden door het aluminium in de was te zetten en te houden en regelmatig poetsen met Belgom.

Bij rvs of chroom is er maar 1 oplossing BLUEJOB dit is een heel fijn (HighTech) schuurmiddel wat absoluut niet krast(ik heb het gekocht bij Maasmotoren in heerlen)hiermee krijg je ook de verkleuringen op uitlaten weg,is echter niet goedkoop 18 euri voor een schoenpoets blikje)
Heel veel succes
 
Nu even serieus,
ik heb een intruder en dus al veel problemen aan de hand gehad, ga alsvolgt te werk;bij aluminium,eerst met fijn (800)schuurpapier(of linnen) de oxidatie en blanke lak verwijderen tot op het "gezonde alu"bij erg diepe oxidatie kun je het stapsgewijs opbouwen met grof naar fijn.Hierna met een LAPPENSCHIJF (past op slijpsteen of boormachine en wax blok) mag best op hoge snelheid de wax zal wel zwart worden maar dat is gewoon met een droge doek weg te poetsen het resultaat zal verbluffend zijn als je maar je spullen bij de vakhandel haalt(is echt niet duur)werk bij houden door het aluminium in de was te zetten en te houden en regelmatig poetsen met Belgom.

Bij rvs of chroom is er maar 1 oplossing BLUEJOB dit is een heel fijn (HighTech) schuurmiddel wat absoluut niet krast(ik heb het gekocht bij Maasmotoren in heerlen)hiermee krijg je ook de verkleuringen op uitlaten weg,is echter niet goedkoop 18 euri voor een schoenpoets blikje)
Heel veel succes

Jij hebt zeker de foto's van het blok in kwestie niet gezien :? Daar bladdert de chroomlaag inmiddels vanaf, dus de enige oplossing is alle chroom (laten)verwijderen, voordat je er welke verdere bewerking dan ook mee gaat doen. Overigens is het weer helemaal glad polijsten na het ontchromen om weer te kunnen verchromen de langdurigste (en dus duurste) bewerking.
 
hoi,

ik heb een vraagje,
mijn vader is trucker en ik heb de alu mazoutbakken(brandstof) gepolierd met brasso polijstwatten,dit blinkt redelijk,nu heeft hij gistern aan een muurtje blijven haperen en zijn er krassen in,ik heb ze weggeschuurd met waterproof schuurpapier 400 maar als ik dat dan nog eens gepolierd heb zie je nog lichte krassen en is het matter dan de rest,...wat moet ik nu doen om dat terug even goed te laten blinken als de rest van de mazoutbakken??? '( ;(
fijner schuren? en dan ?

dank bij voorbaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan