Nieuwe SV650S deel IX

Heb ook zo eens zitten kijken naar die progressieve veertjes..
Hyper PRO heeft dus een setje veren voor zowel voor als achter..

Ik heb gelezen dat inderdaad de achter demper nou niet uit een hele spectaculaire cunstructie bestaat en dus vrij simpel is.... en eigenlijk, als je het goed wilt doen, moet je de complete demper vervangen.. dat is me teveel geld.. en heb daar geen zin in.. en daarbij las ik hier geloof ik dat dat gedoe gaat geven met de ABS pomp, gezien het bij mij een K8 model betreft met ABS...

Maar het verhaal van dat progressieve veren > naar mate de veer verder in moet veren, des te moeilijker dat gaat (klopt toch ?) dat geld dan ook voor de achterveer gezien die dus dan ook progressief is...
En dat kan wellicht handig zijn als je, zoals ik, zo nu en dan met 2 mensen erop zit.. en je de sv dan toch met zo'n 150 kilo aan vlees opzadelt... X-)

Iemand ervaringen / suggesties om dus voor én achter de progressieve veer van Hyper PRO te monteren ??

Gevonden:
http://www.hyperprousa.com/catalog....l_name=SUZUKI SV 650 03>&springtype=COMBI-KIT

en:
Hyperpro Combi Kit Suzuki SV650 and SV650S from Demon Bikes - Motorcycle aftermarket performance parts and accessories
 
Laatst bewerkt:
Heb ook zo eens zitten kijken naar die progressieve veertjes..
Hyper PRO heeft dus een setje veren voor zowel voor als achter..

Ik heb gelezen dat inderdaad de achter demper nou niet uit een hele spectaculaire cunstructie bestaat en dus vrij simpel is.... en eigenlijk, als je het goed wilt doen, moet je de complete demper vervangen.. dat is me teveel geld.. en heb daar geen zin in.. en daarbij las ik hier geloof ik dat dat gedoe gaat geven met de ABS pomp, gezien het bij mij een K8 model betreft met ABS...

Maar het verhaal van dat progressieve veren > naar mate de veer verder in moet veren, des te moeilijker dat gaat (klopt toch ?) dat geld dan ook voor de achterveer gezien die dus dan ook progressief is...
En dat kan wellicht handig zijn als je, zoals ik, zo nu en dan met 2 mensen erop zit.. en je de sv dan toch met zo'n 150 kilo aan vlees opzadelt... X-)

Iemand ervaringen / suggesties om dus voor én achter de progressieve veer van Hyper PRO te monteren ??

Gevonden:
http://www.hyperprousa.com/catalog....l_name=SUZUKI SV 650 03>&springtype=COMBI-KIT

en:
Hyperpro Combi Kit Suzuki SV650 and SV650S from Demon Bikes - Motorcycle aftermarket performance parts and accessories

Bij Hyperpro zeiden ze dat voor mij het vervangen van alleen de voorveren al een groot verschil zou maken. Maar als je inderdaad vaak met iemand achter op zit zou ik zeker ook de achter veer in optie nemen. Setje kost volgens mij 385 euro. De demper kunnen ze dan eenmalig instellen (zitten wel wat mogelijkheden op) maar je kunt natuurlijk altijd vragen wat zei ervan denken. Zijn daarin wel eerlijk is mijn idee. Mocht je het binnenkort doen ben ik benieuwd naar je ervaringen. Voor mij staat het begin volgend jaar in de planning, eerst nog even sparen.
 
hey ff iets anders dan de vering...
heeft iemand hier een memjet module op zijn sv?

of ken je iemand met zoon ding, zou graag wat meer info over zoon ding willen. ik heb zelf al t een en ander gevonden maar niet echt een verslag van de praktijk...

alvast bedankt!
 
hey ff iets anders dan de vering...
heeft iemand hier een memjet module op zijn sv?

of ken je iemand met zoon ding, zou graag wat meer info over zoon ding willen. ik heb zelf al t een en ander gevonden maar niet echt een verslag van de praktijk...

alvast bedankt!

Wat is het überhaupt, nog nooit van gehoord. :?
 
Wat is het überhaupt, nog nooit van gehoord. :?


ik zal t ff kort samenvatten; zoon ding plug je in tussen de luchttemperatuur meter en de ECU.
dit ding liegt als t ware over de temperatuur. (bijv. het is 15graden, je draait t knopje op 4. dan denkt de ECU dat t 11 graden is) daardoor pakt de ECU de hoeveelheid benz die hoort bij 11 graden.
zo loopt hij iets rijker (want hoe hoger de temp, des te minder benz hij inspuit naar verhouding).


t gekke ding kost +- 160 euro grofweg de helft van al t andere spul.

Ps. memjet zegt dat je deze niet hoeft af te stellen op een testbank. je zou rijdend voelen wat het beste is.

hier is de site http://www.memjetmodule.com/
 
Het klinkt idd wel interessant, vooral door die €160,-. Een PC is sowieso wel over de 300.

Ben alleen wel benieuwd of dat "rijdend en voelend afstellen" echt werkt. :?

En als ik zo naar de dyno kijk, ze claimen dat de dipjes eruit zullen zijn. Het enige dat ik zie is een ietwat opgeschoven lijn met dezelfde vorm.

SV650.jpg
 
Memjet is echt totale geld verspilling om diverse redenen, kun je beter van die andere goedkopere ebay rommel kopen ;) .

-afstellen door het regelapparaat voor de gek te houden is gewoon waardeloos en niet goed te doen.

-Je kunt maar een kant op stellen over het hele toeren berijk, dipjes zullen niet verdwijnen omdat dit vaak komt door een verarming/verijking bij een bepaald toerental.

-Zoiets is nog geen 10 euro waard, een remap (is ook goedkoper) of powercommander is 100x beter

-Afstellen kun je niet zonder Dyno bank, als je niet weet wat the AF ratio is weet je niet wat je moet stellen.
 
Laatst bewerkt:
Zou er niet mee rommelen...
Ik ben bij Hoegee geweest om mn ECU te laten remappen....
Dit omdat ik destijds een andere uitlaat en ander luchtfilter had gemonteerd... resultaat.. mooi geluid, maar 9 van de 10 keer is dan het brandstof mengsel te arm...

Dat heeft mij iets van 140 euro gekost.. ?
Daarmee wordt de dip wel wat minder en het mengsel geoptimaliseert...

Ik had gelezen dat met een powercommander je hem dan op elke 250 toeren kunt afstellen, en voorzover mij bekend kan Hoegee dat alleen iedere duizend toeren, en ook alleen maar op 3 standen: vol gas, half gas en gas dicht.. misschien dat ik dit fout heb.. maar dat is wat ik me kan herinneren... de powercommander was hier wel veel uitgebreider in, maar die kost mega veel geld, én dan moet hij nog afgesteld / ingeregeld worden... en dat vond ik het immers ook weer niet waard...

Maar: Hoegee is (de enige geloofik ik in NL) welke een officieel yoshimura tuning station is...
Dus.. dat gelezen te hebben neem ik aan dat ie wel weet waar ie mee bezig is..

En zo'n "memjet" waarmee je dan moet gokken en aanvoelen of het okee is of niet.. daar zou ik maar niet aan beginnen...




Maareh...
Om toch weer even over hyperpro te beginnen..:
http://www.hyperpro.com/index.asp?page=importers

Daar staan er een paar tussen, oa. engeland: 192 pond..
http://www.performanceparts-ltd.com...nsionSteeringDampers/81333-Hyper_Pro_CombiKit

Die laatste is wel een beetje goedkoper dan wat ik eerder vond.. ;-)
 
Laatst bewerkt:
@ spierings: waar baseer jij je kritiek op? heb je een testverslag gelezen of van een ander forum (dan zou ik dat graag willen lezen)

@disastermaster: dat op t gevoel afstellen bedoel ik eigelijk mee: knopje draaien, 10 min rijden, conclusie (te veel/weining benz). zoals je vroeeegaah met je brommert dee.
 
@ spierings: waar baseer jij je kritiek op? heb je een testverslag gelezen of van een ander forum (dan zou ik dat graag willen lezen)
Baseer mijn kritiek op het feit dat ik zelf gekwalificeert autotechnicus ben(en gecertifiseerd Audi diagnose technicus) en me behoorlijk hierin verdiept heb.
Bovendien ben ik vaak te vinden op engelstalige sv sites waar je dit soort dingen zo vaak voorbij ziet komen en heb ik volgens mij een van de meest uniekste sv van nederland :+
Je hoeft mij natuurlijk niet te geloven, maar het is wel zo :Y .

Het is algemeen bekend dat een sensor voor de gek houden geen tuning is, mogelijk zal je zelfs een storing krijgen. Dit kom je in de praktijk regelmatig tegen bij wagens met een goedkopere tuning. Als je hier dan vervolgens 160 euro voor moet betalen is helemaal onzin. Zoals disaster al zij kun je het voor 140 euro al goed doen.

Heb zelf een powercommander welke ik binnenkort uitbreid met een quickshifter,wideband en lcd scherm, dan kan ik gaan data loggen en aan de hand van de info hem afstellen.

Zoals ik al eerder zij heb je diverse manieren van goedtunen.

Remappen kan met een yoshibox,tuneboy of een teka box.
Een yoshi box kan afgesteld worden op 3 vlakken, lage toeren, midden toeren en hoge toeren als ik het goed onthoudeen heb, er wordt dan niet naar de gasklepstand gekeken.
Een teka box is iets uitgebreider. Tuneboy weet ik vrij weinig van

Ruud fredriks (goes), no limits (roden) heeft ook een yoshi box ;)
SF Racing heeft een teka box

Zullen er heus nog wel meer zijn :Y

Een powercommander of rapid bike is een unit die de inspuittijden veranderd aan de hand van een kenveld. Dit is vaak beter omdat het zeer uitgebreid is en zo dus de minimale dipjes eruit gehaald worden. Een powercommander heeft een afstelkenveld van stappen van 250 toeren in het de gasklepstand van 0,10,20,40,60,80 en 100% .

Het ideale AF mengsel is 1/13 iets wat je op de gok niet zo kunt afstellen, hier is meet apparatuur en een dyno voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik was een reply aan het typen..
En toen dacht ik ff wat tabjes sluiten en POEF.... heel mn vuurfox weg en ik had geen zin om het hele verhaal wat ik had getypt opnieuw te typen..

En warempel:
Spierings heeft vrijwel alles geschreven wat ik ook trachten te doen...

Ik kan dus vertellen:
Dat ik mijn ECU heb laten remappen bij Hoegee.
Hoegee zit in Giessen, zij zijn een officieel erkend Yoshimura tuning station... de enige in NL.. en gezien suzuki hand in hand gaat mat Yosh... prima.. Hoegee weet waar hij mee bezig is.. namelijk het remappen met een Yoshbox zoals Spierings schrijft..

Voor zover mij bekend, en wat ik gezien heb (en me er van weet te herinneren.. (vooral dat..)) kan een Yoshbox alleen tunen per 1000 toeren... en daarbij wordt er dan gekeken naar half gas, vol gas, en gas dicht... dus volgens mij niet alleen bij hoge of lage toeren zoals spierings zij.. want hij deed het per 1000 toeren... ? maar kan me vergissen.. is alweer poosje terug..
Het heeft me 145 euro gekost, is naar mijn weten de goedkoopste én goede optie.

Afin,
Powercommanders benne uitgebreider, zal niet per definitie zeggen beter, gezien je er een boxje (wat dan weer storingsgevoelig is) tussen propt. Maarr dit boxje is idd zoals Spierings zegt per 250 toeren te programmeren, en daarbij idd kan ook de gasklepstand (ik dacht 16 posities ofzo ??) worden geprogrammeerd.... schijnt heel goed te werken, mits goed gedaan, vrijwel geen dipjes meer in je vermogens kromme met als resultaat een mooiere, en vooral verfijndere afstelling als met een yosh box.. maar kost dan ook wel ruim het dubbele en een beetje...

Kost wel dik 300 euro dacht ik, dan nog het afstellen en eventueel (laten) monteren ervan...
Hoop geld.. én: het systeem is dus NIET uitwisselbaar met andere motoren.. mits zelfde bouwjaar en type uiteraard.. maar de powercmd van de sv650s gaat bijv niet op een 848 werken...

Verder geen ervaringen met teka box.. nooit van gehoord..


Ohja..
Ik had nog een sjaakie gevonden, importeur volgens de website van Hyper PRO..
Zit er 1 in belgie voor rond de 250 euro..

En nog een 2e in engeland voor rond de 190 pond.. geen idee of er nog verzending bij komt.. Maar wel goedkoper dus dan elders in NL voor zover ik heb kunnen vinden...
Alhoewel ik nog wacht op een email van Hyperpro zelf...

Vrijdag komt er een vriendje langs, waarschijnlijk lopend, gezien ie in het bezit is van een Ducati 900SS die; olie lekt, stroom lekt, altijd met een lege accu staat en een verrote startmotor heeft en ALS ie het doet niet lekker stationair loopt... maargoed.. overbodige info, die komt dus langs, weet er ook wel iets van progressieve veertjes enzo, dacht ik.... dus ff kijken wat hij ervan vindt...
 
Laatst bewerkt:
Voor zover mij bekend, en wat ik gezien heb (en me er van weet te herinneren.. (vooral dat..)) kan een Yoshbox alleen tunen per 1000 toeren... en daarbij wordt er dan gekeken naar half gas, vol gas, en gas dicht... dus volgens mij niet alleen bij hoge of lage toeren zoals spierings zij.. want hij deed het per 1000 toeren... ? maar kan me vergissen.. is alweer poosje terug..
Het heeft me 145 euro gekost, is naar mijn weten de goedkoopste én goede optie.
Heb het even opgezocht op de yoshimura site ;) .

btn_fueladjusterbox_header.jpg

The adjuster tool works in conjunction with the stock engine control module to reprogram the fuel mapping to tune a Yoshimura exhaust and other modifications. Yoshimura's tool is AMA Supersport legal and does not "trick" the stock ECM to change mapping nor does it have to remain installed on the motorcycle after tuning is complete. Injection sensors will function properly at all elevations and weather conditions. The adjuster tool connects to the stock wire harness to allow changes. Once mapping changes are made, the tool is removed and then can be used on another Suzuki motorcycle - a must have for any performance tuning shop. The tool adjusts the fuel map at four points:

•Slow speed idle/cruise
•Mid RPM acceleration
•Low RPM acceleration
•High RPM acceleration
 
Laatst bewerkt:
...

Ohja..
Ik had nog een sjaakie gevonden, importeur volgens de website van Hyper PRO..
Zit er 1 in belgie voor rond de 250 euro..

En nog een 2e in engeland voor rond de 190 pond.. geen idee of er nog verzending bij komt.. Maar wel goedkoper dus dan elders in NL voor zover ik heb kunnen vinden...
Alhoewel ik nog wacht op een email van Hyperpro zelf...

Gewoon met hyperpo zelf bellen, de prijzen voor de setjes op Inet zijn exclusief montage, de prijzen op de hyperpro site zijn inclusief.

Ze hebben 2 werkplaatsen en van die in Alphen weet ik dat ie slecht is met mailen. Kreeg 2 weken na montage een mailtje of zij de mail al hadden beantwoord :X

Vrijdag komt er een vriendje langs, waarschijnlijk lopend, gezien ie in het bezit is van een Ducati 900SS die; olie lekt, stroom lekt, altijd met een lege accu staat en een verrote startmotor heeft en ALS ie het doet niet lekker stationair loopt... maargoed.. overbodige info, die komt dus langs, weet er ook wel iets van progressieve veertjes enzo, dacht ik.... dus ff kijken wat hij ervan vindt...

Ach, als je maar een rol ductape en een tyrap klaar heb liggen, dan heb je dat ding zo weer aan de gang.
 
Gewoon met hyperpo zelf bellen, de prijzen voor de setjes op Inet zijn exclusief montage, de prijzen op de hyperpro site zijn inclusief.

Ze hebben 2 werkplaatsen en van die in Alphen weet ik dat ie slecht is met mailen. Kreeg 2 weken na montage een mailtje of zij de mail al hadden beantwoord :XAch, als je maar een rol ductape en een tyrap klaar heb liggen, dan heb je dat ding zo weer aan de gang.

Duc-Tape :D Moest ook wel ^_^
Wel rode tape en tricolore ty-wraps... Anders pikt ie het niet...
 
heb zojuist even gemaild naar hyperpro zelf..
Zowel naar werkendam als alphen.. dank voor tip.. wist niet dat ze 2 vestigingen hadden... :)
Als ik vrijdag nog niets gehoord heb dan bel ik ze gewoon..

Kan er neem ik aan vanuit gaan dat de prijzen voor alphen en werkendam het zelfde zijn gok ik ?
Monteren laat ik idd doen, dus dat had ik ook moeten doen bij de veren van i-net.. heb geen brug/bok/standaard ofzo waar ik de motor op kan laten rusten.. daarbij ook niet echt de know-how om het zelf te gaan doen, beter laten doen... gebeurt het in iedergeval goed.. :)

ff afwachten idd wat de prijs is van hun...
Neem aan dat het mekaar niet heel veel zal ontlopen...


Zal eens vragen hij met die rode duc-tape wellicht zn hydrolische koppeling wat meer luchtdicht kan krijgen... welicht dat een tywrap, zeg eentje van een meter of 3, zn hele motor weer bij mekaar kan houden... :]

oooooohh die duc-tape grap was voor mij :+
Denk dat die grap beter werkt op een oude 900SS :} :') :Y
 
Laatst bewerkt:
dan zal ik maar aan het begin van t seizoen naar de dealer brengen.
om daar de ECU te laten bijstellen, weet iemand wat zoon grapje kost?

(volledig devil systeem, K&N filter, en de snorkel er af)
 
heb zojuist even gemaild naar hyperpro zelf..
Zowel naar werkendam als alphen.. dank voor tip.. wist niet dat ze 2 vestigingen hadden... :)
Als ik vrijdag nog niets gehoord heb dan bel ik ze gewoon..

Kan er neem ik aan vanuit gaan dat de prijzen voor alphen en werkendam het zelfde zijn gok ik ?
Monteren laat ik idd doen, dus dat had ik ook moeten doen bij de veren van i-net.. heb geen brug/bok/standaard ofzo waar ik de motor op kan laten rusten.. daarbij ook niet echt de know-how om het zelf te gaan doen, beter laten doen... gebeurt het in iedergeval goed.. :)

ff afwachten idd wat de prijs is van hun...
Neem aan dat het mekaar niet heel veel zal ontlopen...


....

Prijzen zijn als ik het me goed herinner:
385 euro voor voor en achter andere veren
235 euro voor alleen voor
Andere demper weet ik niet.
 
dan zal ik maar aan het begin van t seizoen naar de dealer brengen.
om daar de ECU te laten bijstellen, weet iemand wat zoon grapje kost?

(volledig devil systeem, K&N filter, en de snorkel er af)
Als je dealer het kan, zou hem liever naar een bedrijf brengen die echt ervaring heeft met tunen en een dyno heeft.

Zoals disaster zij zal je rond de 140 euro kwijt zijn, dit verschilt echter per plek.
Gewoon even rond bellen en informeren.

Vergeet voor het afstellen je PAIR systeem niet af te blokken anders krijg je een valse reading.

Enigste winst zal je krijgen door je volledige uitlaat, ander filter levert bijna niks op en zou zelf voor een sv1000 snorkel gaan i.p.v. geen snorkel i.v.m. regen.
 
Laatst bewerkt:
Meeste dealers hebben geen Yoshbox of tekabox om de ECU te remappen, en dan moeten ze ook een dyno hebben om je fiets op te zetten... meestal hebben ze beide niet..
Je zult daarvoor echt naar een tuning station moeten...

Bij mij hebben ze het PAIR systeem niet uitgeschakeld.. ?
Ik vroeg of dat moest, en er werd nee geantwoord... PAIR is puur alleen maar dat er zuurstof toegevoegd word aan de uitlaat om onverbrande benzine te verbranden toch ?
Als dit correct is dan gebeurt dat bij mij dus gewoon, en daardoor heb ik soms plofjes uit de uitlaat.. en ik kan je vertellen.. dat klinkt eigelijkl wel leuk... gebeurt eigelijk alleenmaar bij gas dicht en terugschakelen naar 2... verder eigelijk nooit...


Maargoed..
Heb idd antwoord gekregen van HyperPRO:

Voor alleen de voorvorkveren:
1) Losse veren met vorkolie aanschaffen, zelf inbouwen: 136 euro
2) Zelf de voorpoten demonteren, hun zetten de veren vervolgens in de poten: 175 euro
3) Hun monteren / demonteren de vork en de veren: 235 euro


Voor alleen de achter schokbreker:
1) Losse veer aanschaffen, zelf inbouwen: 100 euro
2) Zelf de veer demonteren, hun zetten de veer vervolgens op de demper: 110 euro
3) Hun monteren / demonteren de achter demper met de veer: 160 euro


Volledige verenset voor en achter:
1) Losse veren met vorkolie en losse achter veer, zelf inbouwen: 236
2) Zelf voorpoten en achterdemper demonteren, hun bouwen het in: 285 euro
3) Hun monteren / demonteren de achterdemper en voorpoten en veren: 385
 
Laatst bewerkt:
Het PAIR systeem is niets meer dan een lucht aanzuig systeem welke verse zuurstof toevoegt aan de uitlaatgassen. Hiermee wordt dan een mengsel gecreeërd van uitlaatgassen met onverbrande bnezine en zuurstof, welke dan, om zo aan emissie eisen te voldoen, tot ontbranding komen in de hete uitlaat. Door het monteren van een volledig systeem met open demper zijn beide (1 in het T-Stuk, de 2e in de originele demper zelf) catalysatoren verwijderd. Hierdoor is het mogelijk dat er dus in de nieuwe open pijpen een verbranding ontstaat welke wordt veroorzaakt door het gas/zuurstof mengsel die door het PAIR systeem wordt aanmaakt. Dit kan vervolgens resulteren tot plof geluiden in de demper.

Dit kan simpel worden verholpen door de toevoer van zuurstof bij het PAIR systeem te dichten waardoor er dus geen zuurstof meer aan de uitlaatgassen wordt toegevoegd, en er dus zo op deze manier geen ontbranding meer kan ontstaan in de uitlaat.

Uiteraard komt dit de vervuiling die voorkomt uit de demper het milieu niet ten goede.

Zie afbeelding hieronder:
PAIR.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bij mij hebben ze het PAIR systeem niet uitgeschakeld.. ?
Ik vroeg of dat moest, en er werd nee geantwoord... PAIR is puur alleen maar dat er zuurstof toegevoegd word aan de uitlaat om onverbrande benzine te verbranden toch ?
Als dit correct is dan gebeurt dat bij mij dus gewoon, en daardoor heb ik soms plofjes uit de uitlaat.. en ik kan je vertellen.. dat klinkt eigelijkl wel leuk... gebeurt eigelijk alleenmaar bij gas dicht en terugschakelen naar 2... verder eigelijk nooit...
Het PAIR systeem is niets meer dan een lucht aanzuig systeem welke verse zuurstof toevoegt aan de uitlaatgassen. Hiermee wordt dan een mengsel gecreeërd van uitlaatgassen met onverbrande bnezine en zuurstof, welke dan, om zo aan emissie eisen te voldoen, tot ontbranding komen in de hete uitlaat. Door het monteren van een volledig systeem met open demper zijn beide (1 in het T-Stuk, de 2e in de originele demper zelf) catalysatoren verwijderd. Hierdoor is het mogelijk dat er dus in de nieuwe open pijpen een verbranding ontstaat welke wordt veroorzaakt door het gas/zuurstof mengsel die door het PAIR systeem wordt aanmaakt. Dit kan vervolgens resulteren tot plof geluiden in de demper.

Dit kan simpel worden verholpen door de toevoer van zuurstof bij het PAIR systeem te dichten waardoor er dus geen zuurstof meer aan de uitlaatgassen wordt toegevoegd, en er dus zo op deze manier geen ontbranding meer kan ontstaan in de uitlaat.

Uiteraard komt dit de vervuiling die voorkomt uit de demper het milieu niet ten goede.

Zie afbeelding hieronder:
[afbeelding]
Over het afsluiten van het pair systeem zegt de een van wel en de ander zegt van niet.
Het is wel zo dat het pair systeem lucht toevoegd in de uitlaat om het onverbrande mengsel te verbranden --> dit doet hij ook bij de orginele uitlaat echter is het dan niet goed hoorbaar omdat deze geen open demper heeft.

Omdat er lucht wordt toegevoert is het dus mogelijk dat de AF ratio afwijkt, dus afpluggen is verstandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan