Lithium Ion accu in Honda CB550

matthijs91

MF'er
6 mei 2014
34
0
Son
Hallo Forumleden,

Ik ben bezig met het opknappen/ ombouwen van een Honda CB550 uit '77. Nu ben ik op zoek naar een kleine en lichte accu. Ik ben er al uit dat dit een Lithium Ion moet worden. Ik weet alleen niet hoe sterk deze moet zijn. Ik lees hier veel verschillende dingen over, vandaar dat ik jullie het volgende wil vragen?

Hoeveel capaciteit heb ik nodig (Ah)?
Wat is de minimale cold crank amps (CCA)?
Welk merk kan ik het beste pakken?


De accu moet echt zo klein mogelijk zijn, in verband met wegwerken. Ik heb een kickstart, maar vind het wel fijn als de elektrische start wel werkt. Standaard zit er mij een 12Ah accu in deze motor.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!! :}
 
Ik kan je hiermee niet helpen, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden. (Voor mijn CB)
 
ik denk dat het absolute minimum 9 Ah zal zijn, ik heb er zelf een 5Ah ingestopt onder het zitje. Deze dient enkel om de benodigde hoeveelheid stroom te voorzien voor licht, ontsteking ed..
Starten is dus enkel op kickstart.

Het hangt ervan af hoeveel plaats je hebt om weg te werken.
 
ik denk dat het absolute minimum 9 Ah zal zijn, ik heb er zelf een 5Ah ingestopt onder het zitje. Deze dient enkel om de benodigde hoeveelheid stroom te voorzien voor licht, ontsteking ed..
Starten is dus enkel op kickstart.

Het hangt ervan af hoeveel plaats je hebt om weg te werken.

Waar heb je deze accu gekocht? Ik ben er zelf nog niet over uit of ik hem elektrisch wil kunnen starten.
 
is geen litium batterij, gewoon lood/gel batterij, kost een pak minder en kan je ook op zijn kant leggen.
Type is een YTX4L-BS overal vlot verkrijgbaar.
 
Goedemiddag,

Mijn collega heeft een hele vette CB400 caferacer met de volgende accu erin....

SUPER-B

Startvermogen ZAT, moet wel in 1 of 2x starten aanslaan, anders is hij leeg. Maar het startmotortje gaat rond als een dolle. Zorgen voor een goed startend blok is dus erg belangrijk. Er zit dus elektrische ontsteking op en voor de rest een LED achterlichtje + remlicht.... that's it.

Als jouw startmotortje soort van gelijk is aan dat van een CB400 zou het dus moeten kunnen denk ik.

Maar als je stroom verbruikende dingetjes samen minder vermogen trekken dan de dynamo levert is de accu dus ook voldoende.

Later,

Loek
 
Je moet eens uitzoeken wat de startcapaciteit is van de standaard 12ah accu. Dat gebruik je dan om de lion accu er bij te zoeken. Ik zou wel minimaal 5ah accu zoeken, wat dat verbruik je al standaard tijdens het rijden.
 
Goedemiddag,

Mijn collega heeft een hele vette CB400 caferacer met de volgende accu erin....

SUPER-B

Startvermogen ZAT, moet wel in 1 of 2x starten aanslaan, anders is hij leeg. Maar het startmotortje gaat rond als een dolle. Zorgen voor een goed startend blok is dus erg belangrijk. Er zit dus elektrische ontsteking op en voor de rest een LED achterlichtje + remlicht.... that's it.

Als jouw startmotortje soort van gelijk is aan dat van een CB400 zou het dus moeten kunnen denk ik.


Maar als je stroom verbruikende dingetjes samen minder vermogen trekken dan de dynamo levert is de accu dus ook voldoende.

Later,

Loek


Dit is wel iets wat in de buurt komt. Alleen staat er op de site dat dit eigenlijk voor max 400cc is. Dus vraag me af of hij mijn motor kan starten. Er is nog wel een beter model van dit merk, deze is alleen iets te prijzig. Ik ben opzoek naar iets van max €200,-.

Zijn er nog mensen die tips of ervaring hebben?

Mvg,

Matthijs
 
Gewoon als voorbeeldje:

Lithium Ion motoraccu onderhoudsvrij: YTZ5-S / LTZ5-S

70 euro en heb deze in m'n CRF 450 zitten. Deze is te groot voor jou denk ik maar misschien hebben ze ook kleiner.

Bedankt, deze afmeting is op zich nog wel te doen. Als het maar geen 150*70*130 is. Nu staat hier alleen bij dat het een 24Wh accu is. Is dit dan niet een 24Wh/12V= 2Ah accu? Volgens mij is dit te weinig.
 
Ik heb zelf (voor mezelf) een lithium accu gekocht.
Als je het exacte type accu weet wat er in je motor hoort is er na te gaan met welke lithium accu je uit de voeten kan.

Je moet eens uitzoeken wat de startcapaciteit is van de standaard 12ah accu. Dat gebruik je dan om de lion accu er bij te zoeken. Ik zou wel minimaal 5ah accu zoeken, wat dat verbruik je al standaard tijdens het rijden.

zat motors die zonder accu kunnen hoor.
Maar aangezien er meer mensen zijn die info zoeken en ik merk dat het niet voor iedereen even duidelijk is, als je even de info van je accu hier neer zet zal ik wat links plaatsen zodat je fatsoenlijk kan vergelijken.
 
Ik heb zelf (voor mezelf) een lithium accu gekocht.
Als je het exacte type accu weet wat er in je motor hoort is er na te gaan met welke lithium accu je uit de voeten kan.zat motors die zonder accu kunnen hoor.
Maar aangezien er meer mensen zijn die info zoeken en ik merk dat het niet voor iedereen even duidelijk is, als je even de info van je accu hier neer zet zal ik wat links plaatsen zodat je fatsoenlijk kan vergelijken.

De standaard accu is een: Yuasa YB12A-A accu 12V 12Ah (10h) (ACC rond de 120)
Het belangrijkste vind ik het formaat, want ik vind zelf alleen accu's die even groot zijn.
Alvast bedankt voor de moeite!!
 
voor een cb750 uit 1979 moet het een Yuasa Accu YTX14AHL-BS zijn.
Die heeft een cca van 210 en is 170 mm hoog.
Deze accu is onderhouds vrij en kost met 114 euro meer dan het dubbele als het yuasa model die je zelf kan vullen en bij kan/moet vullen voor 55 euro.
en het scheelt 1 kilo.

De lithium is 15 mm minder diep en 30mm minder hoog.
Deze moet je wel goed bevestigen anders waait hij weg.
Ik dacht serieus dat de verpakking leeg was.
Deze kost 180 euro.

Lithium kan alleen niet zo goed tegen koude.
wat inhoud dat je beter hem even kan gebruiken (licht aanzetten) voordat je de motor start.
Je zou denken dan trek je hem verder leeg, maar dan 'warmt hij een beetje op'.

de yb12a a van yuasa word opgegeven voor 165 cca.
misschien geen yuasa die er nu inzit ?

Het lastigste is om een zo klein mogelijke lithium te vinden die wel genoeg cca heeft om (onder alle omstandigheden) je motor te kunnen starten.
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die het leuk vinden om te zien waar ik mee bezig ben, hier wat plaatjes:


full

full

full

full

full
 
in je ondertitel staat cb750
dit is een 550 , zegtie ook als ik met de muis op het plaatje blijf staan :)

Ziet er wel allemaal poepnetjes uit hoor :9
 
Laatst bewerkt:
Het staat in je openingspost geschreven dus ik heb weer gelezen met het lichaamsdeel waar ik op zit.
Ik denk dat je rekening moet houden met deze afmetingen :

150x87x93

Dat is de 'lichtste' (qua vermogen) lithium accu, die geven ze op voor een variëteit van honda's waaronder de cb400 tm cb(f)1000.
Deze is 156 euro wat ongeveer hetzelfde is voor de vergelijkbare gel accu.Met een CCA van boven de 190 moet dat iig lukken.
 
Het staat in je openingspost geschreven dus ik heb weer gelezen met het lichaamsdeel waar ik op zit.
Ik denk dat je rekening moet houden met deze afmetingen :

150x87x93

Dat is de 'lichtste' (qua vermogen) lithium accu, die geven ze op voor een variëteit van honda's waaronder de cb400 tm cb(f)1000.
Deze is 156 euro wat ongeveer hetzelfde is voor de vergelijkbare gel accu.Met een CCA van boven de 190 moet dat iig lukken.

Dit is ook waar ik een beetje op uit kom. In ieder geval bedankt voor de info!

Toch ben ik erg benieuwd naar zo'n accu eliminator.
Heeft iemand hier ervaring mee?


linkje: http://www.kickstartershop.de/de/Ba...ELIMINATOR-SR500/SR-500-SRX-XL/XR/XT-600-uva-

Hier staat bij: Replaces the battery at motorcycles with a kickstarter
(electric starter will not work with this item). Suits to motorcycles with a breakerless
ignition system (6V or 12V).
Attention: No safety light after an engine breakdown -
for racing only! Urgent: Negative ground / minus is labeled "-----------------" on the housing.

Ik heb elektronische ontsteking op de CB zitten.
 
Zoals ik al zei is er bij motorfietsen met een kickstarter geen accu 'nodig'.
Als je stopt in het donker en je zet je motor uit... :+

Hallo Forumleden,

Ik ben bezig met het opknappen/ ombouwen van een Honda CB550 uit '77. Nu ben ik op zoek naar een kleine en lichte accu. Ik ben er al uit dat dit een Lithium Ion moet worden. Ik weet alleen niet hoe sterk deze moet zijn. Ik lees hier veel verschillende dingen over, vandaar dat ik jullie het volgende wil vragen?

Hoeveel capaciteit heb ik nodig (Ah)?
Wat is de minimale cold crank amps (CCA)?
Welk merk kan ik het beste pakken?


De accu moet echt zo klein mogelijk zijn, in verband met wegwerken. Ik heb een kickstart, maar vind het wel fijn als de elektrische start wel werkt. Standaard zit er mij een 12Ah accu in deze motor.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!! :}
 
Laatst bewerkt:
probeer een cb550 maar eens te starten zonder accu, gaat je niet lukken met de kickstarter. Deze Honda's hebben geen permanente magneet maar een veldspoel. Voordat de dynamo stroom gaat leveren zul je eerst de veldspoel moeten voorzien van de nodige spanning.

Op mijn 400F heb ik een 5Ah gelaccu van de brommerzaak, kost je 20 Euro, maar dan kan je geen startmotor gebruiken. En als je te lang stil staat met draaiende motor levert de dynamo niet voldoende om je accu op peil te houden. In dat geval, licht uit laten, maar dat geniet niet mijn voorkeur.
 
Toch ben ik erg benieuwd naar zo'n accu eliminator.
Heeft iemand hier ervaring mee?


denk ook niet dat deze werkt op de CB 550 zoals Backfire al zei.

Een vriend heeft deze op een Yamahe SR en daarop werkt die goed, het licht is wel zoals bij een oude brommer, meer gas geven is feller licht.
 
Toch ben ik erg benieuwd naar zo'n accu eliminator.
Heeft iemand hier ervaring mee?


denk ook niet dat deze werkt op de CB 550 zoals Backfire al zei.

Een vriend heeft deze op een Yamahe SR en daarop werkt die goed, het licht is wel zoals bij een oude brommer, meer gas geven is feller licht.
probeer een cb550 maar eens te starten zonder accu, gaat je niet lukken met de kickstarter. Deze Honda's hebben geen permanente magneet maar een veldspoel. Voordat de dynamo stroom gaat leveren zul je eerst de veldspoel moeten voorzien van de nodige spanning.

Op mijn 400F heb ik een 5Ah gelaccu van de brommerzaak, kost je 20 Euro, maar dan kan je geen startmotor gebruiken. En als je te lang stil staat met draaiende motor levert de dynamo niet voldoende om je accu op peil te houden. In dat geval, licht uit laten, maar dat geniet niet mijn voorkeur.

Hier heb ik wat aan! Ik heb besloten dat ik toch maar voor een normale gel accu ga. Deze is redelijk weg te werken onder de achterbrug. En dan werkt hij gewoon, zoals hij zou moeten werken.

Bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan