Carbon tank maken

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Voor een circuit projectje wil ik een carbon brandstoftank maken. Na wat zoekwerk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Een houten dummy tank, originele tank bekleden, mal maken van glasvezel etc. Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die hier al ervaring mee heeft :)

Ik zit te twijfelen om een mal te trekken van de originele tank (met glasvezel). Hier pur in te spuiten. Pur qua vorm aan te passen. Vervolgens weer een glasvezel mal hiervan maken. En de laatste mal te gebruiken zodat ik hier carbon matten in kan leggen.

Zijkant en bovenkant van de tank wordt één stuk.
En de onderkant wordt één stuk.

In de onderkant komt een gat voor de benzinepomp. Deze wil ik ook verwijderbaar maken. Ik ga hiervoor de standaard pomp + ring gebruiken met de pakking. Gaatjes boren voor de bouten. Hoef ik alleen maar te zorgen dat ik moertjes vast epoxy/plamuur aan de binnenkant, zodat ik de pomp kan vastzetten.

Sommige boren een gat en plamuren de pomp vast. Dat betekend dat je de boel open moet zagen als er iets met de pomp is :X

Bovenkant van de tank wordt helemaal dicht. Hier komt een dubbele tankdop in, en die zaag ik er t.z.t. wel in.

Maar de twee helften moeten ik uiteindelijk weer netjes sluitend aan elkaar zien te krijgen. Maar hier zit de uitdaging heb ik het idee. Wat zou ik hiervoor gebruiken? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet gaat lukken om het 100% passend te krijgen.

Tips/trucs/advies a.u.b.
Scheelt mij weer wat gevloek en getier als ik met de epoxy aan het kloten ben :+
 
Bedankt voor de reacties!

Zo'n resultaat als hierboven gaat mij gewoon niet lukken, en dat hoeft ook niet. Ik heb het nog nooit gedaan en beschik ook niet over de juiste tools om dit resultaat te halen.

Bedoeling was om twee lagen weefsel te leggen. Eén laag zal te dun zijn vermoed ik.

Ik kom echter wel genoeg voorbeelden tegen van mensen die geen vacuum gebruiken. Die zelfs een complete benzinetank bekleden zonder een mal te trekken. Dus rechtstreeks op de tank. Hierna wordt het geschuurd en voorzien van blanke lak. Ziet er eigenlijk ook al prima uit. Uiteraard zal dit niet het beste resultaat geven. Maar voor mijn doel ook al geschikt? De tank wordt uiteindelijk toch gespoten.
 
:tZag laatst nog ergens iets van carbon aandrijfassen, die werden ook afgebakken..

:Y daandrijfassen van aston martin, mercedes sls, ferarri e.d zijn inderdaaf carbon tubes.
Dat bakken noemt men een warmtebehandeling ;) waarbij er uiteenlopende temp/tijd curves worden toegepast in functie van de gewenste (mechanische) eigenschappen
 
Wat is het doel van carbon over / op je tank. Om hem daarna weer te spuiten!


Het wordt geen cover, maar een complete tank uit carbon.

Wat ik hierboven noem is dat ze de originele tank als mal gebruiken. Hier een loswax opsmeren. En deze vervolgens bekleden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zeg ik iets doms maar is het misschien makkelijker om een tank van glasvezel te bouwen en als laatst te voorzien van een laagje carbon voor de mooi?
Daar zie ik even het voordeel niet van in? :) Behalve dat glasvezel goedkoper is dan carbon weefsel. Of wat bedoel je precies? :)

Ik ga eerst een mal maken van glasvezel. Als dat uitloopt op een drama, en de stalen tank vliegt door de garage, dan heb ik niet het 'dure' carbonweefsel verkloot :+

Je mist de expertise die Michiel_B heeft ben bang dat je een rijdende bom gaat worden }) :+
:t Ik zal kijken of er een SRAD in de buurt is zodra het gaat ontploffen.
 
Laatst bewerkt:
Hysol is voor een amateur niet mee te werken, veel te taai. Je moet dan inderdaad tussendoor vacuum trekken. Als amateur moet je dun vloeibare hars hebben, zo dun als polyesterhars.
Een rolletje pre preg aanschaffen is natuurlijk helemaal onzin, dan is het goedkoper om een nieuwe motorfiets te kopen _O- Als je al aan dat spul kunt komen.
Drie lagen is wel de max voor een tank. Anders wordt hij zwaarder als een stalen tank.

Mooie anekdote: Ik had een collega die reed in de BOTT met een zwaar opgepepte Harlie 883. Dat ding moest natuurlijk lichter. Geheel volgens luchtvaart normen trok hij een nieuw drie laagjes glasweefsel spatbord van het zware Harlie spatbord. En zoals te verwachten was, het originele stalen spatbord was lichter.

Dan blijft nog de vorm van de tank. Een moderne tank is bijna een bal. De enige mogelijkheid die ik zie is een deelbare uitwendige mal van een originele tank maken. Dan heel netjes lamineren en de mal vullen met een zak die je met zand vult. De bodem moet je op dezelfde manier maklen.
De tanks die hierboven staan hebben de velsrand die een stalen tank ook heeft, ik vermoed dat deze tanks ook zo gemaakt zijn.


We gebruikte Locktite Class 5, volgens mij was dat ook Hysol, het was lekker dun in ieder geval.
Er is inderdaad ook dikkere wittige Hysol, daar vul je meer oneffenheden mee op, je kunt er ook glasparels (micro balloons) door heen mengen, dan krijg je iets ongelooflijk hards, perfect om gaten te dichten.

3 lagen vezel is dun.
 
Laatst bewerkt:
Je mist de expertise die Michiel_B heeft ben bang dat je een rijdende bom gaat worden }) :+

Dit..

Eerder staat "er komen niet veel krachten op". Om te beginnen mik je er een aantal kg brandstof in dat kan klotsen. De boel moet ook vast zitten op je frame, dus ergens komt wat spanning op te staan. Verder moet het bestand zijn tegen warmte en trillingen. En bij een lowsider is het ook wel fijn als de boel door de klap niet afbreekt en je motor (of erger) in de hens zet.

Het komt allemaal niet zo doordacht over.. en met kleiner spul beginnen lijkt me een goede tip.
 
Laatst bewerkt:
Willem met alle respect maar er is ook een offtopic gedeelte op MF :)




Dit..

Eerder staat "er komen niet veel krachten op". Om te beginnen mik je er een aantal kg brandstof in dat kan klotsen. De boel moet ook vast zitten op je frame, dus ergens komt wat spanning op te staan. Verder moet het bestand zijn tegen warmte en trillingen. En bij een lowsider is het ook wel fijn als de boel door de klap niet afbreekt en je motor (of erger) in de hens zet.

Het komt allemaal niet zo doordacht over.. en met kleiner spul beginnen lijkt me een goede tip.
Ja ik mis de expertise, dat is wel duidelijk (anders vroeg ik ook niet om advies). Maar betekend vervolgens dat als iemand de expertise niet heeft, hij het dan nooit mag proberen?

M.b.t. warmte: daar is de epoxy geschikt voor. Tank wordt gemonteerd in rubbers (zoals de originele tank). Dat de tank/bevestigingspunt los trilt maak ik mij dan weer geen zorgen over.
 
Je komt een beetje over als een bekende presentator die zegt "how hard can it be". Het klinkt niet zo heel doordacht, daarom zou ik iets simpelers kiezen om ervaring op te doen. Maar doe wat je moet doen..
 
Willem met alle respect maar er is ook een offtopic gedeelte op MF :)



Ja ik mis de expertise, dat is wel duidelijk (anders vroeg ik ook niet om advies). Maar betekend vervolgens dat als iemand de expertise niet heeft, hij het dan nooit mag proberen?

M.b.t. warmte: daar is de epoxy geschikt voor. Tank wordt gemonteerd in rubbers (zoals de originele tank). Dat de tank/bevestigingspunt los trilt maak ik mij dan weer geen zorgen over.

Oei, de laatste keer dat iemand er iets over zei viel dat niet helemaal in goede aarde :X
 
Oei, de laatste keer dat iemand er iets over zei viel dat niet helemaal in goede aarde :X
Ik heb geen idee. Maar over het algemeen reageert hij om te reageren. Ouwehoeren kan ik in een ander gedeelte op MF :)

Gewone hars zal bij kamertemperatuur ook uitharden, soms niet altijd zo hard als zou kunnen, 2 uur in een oventje op 50 graden is meestal goed genoeg, maar het best is het wel te doen met je pakket onder vacuum.

Prepreg moet echt in een autoclaaf.
De epoxy die mij is aangeraden (die benzinebestendig is) hard uit op kamertemperatuur. Dat maakt het even iets makkelijker. Alsnog afbakken in de oven is wellicht beter?

De boel vacuum trekken ga ik sowieso doen.

Ik kreeg trouwens nog deze link van iemand toegestuurd:
http://westfield-world.com/SV_Carbon_Tank_project_for_Zoran.pdf
Staat ook veel info in
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee. Maar over het algemeen reageert hij om te reageren. Ouwehoeren kan ik in een ander gedeelte op MF :)


De epoxy die mij is aangeraden (die benzinebestendig is) hard uit op kamertemperatuur. Dat maakt het even iets makkelijker. Alsnog afbakken in de oven is wellicht beter?

De boel vacuum trekken ga ik sowieso doen.

Ik kreeg trouwens nog deze link van iemand toegestuurd:
http://westfield-world.com/SV_Carbon_Tank_project_for_Zoran.pdf
Staat ook veel info in


Dat ben ik met je eens, de vorige keer was er ook iemand die er commentaar op had en toen bleek dat meerdere users dit was opgevallen.

De reactie daarop had erg veel weg van die van iemand die zich aangevallen voelde ;)
 
Het is een tank, het hoefd de lucht niet in!
Het is gewoon een container, verder niets. Als alle aansluitingen dicht zijn is het goed. In dit geval is de beperkte vakkennis en de complexe vorm van de tank een probleem. Doorboring en klotsende brandstof zijn fictieve problemen. Die toets zouden 0,8mm stalen of geblazen polypropyleen ook niet kunnen doorstaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan