150 km/u op de teller, gps geeft maar 130 aan

Steven268

Rookie
10 jul 2013
6
0
Nunspeet
Goedendag,

Ik heb nu sinds 2 maanden een Suzuki GSXR 750 K6. En heb ik al een tijdje een raar gevoel over mijn snelheids meter. Want als ik 140 (op de snelweg) op mijn teller rij, rij ik met het verkeer mee. Dus dacht ik, ik plak mn mobiel met GPS op mn motor en als ik dan dus stabiel 150 rij op mn teller. zegt de Gps dat ik maar 130 rij. Dit is een best groot verschil. Ik heb ook het profiel/spanning van mn banden gecheckt en deze zijn nog goed. Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen?
full
 
:^

nadat ik mijn digifietsteller had gemonteerd (de sigma gaat tot 300kmh) is deze ook geijkt door door een mobiele ijkkast.
analoog geeft ca 167 aan digtaal is dat 157 .... en dat klopte met hun meting.... dat die dan weer 187 € moest kosten was dan weer jammer :P

werkt inderdaad goed zon sigmaatje'

en wijkt inderdaad af van de orginele analoge teller (geeft minder aan)

 
Heel erg fors verschil.

Banden aan einde van profiel? Kleinere diameter dus werkelijke waarde ligt NOG lager dan normaal.
Andere band verhouding zoals al aangegeven. Standaard zit er een 180/55 op, misschien nu 180/50?
Tandwiel verhouding, voor kleiner dan orgineel en/of achter groter dan orgineel. Verder wijkt een soes wel altijd vrij fors af qua afwijking van teller met echt. 10-12% is normaal.
Bandenverschil is nog geen 3% met die maten.

Andere tandwielen gaat wat vlotter.

Sommige merken en modellen wijken fors af. Kan een optelling zijn.

Speedohealer is een oplossing.
 
licht eraan waar de snelheids indicator zit kan bij voorwiel zijn maar ook uitgaande as versnellingsbak als je de vertanding veranderd kan het zijn dat hij een verkeerde waarde aangeeft;)
Snelheidsmeting op het voorwiel is allang verleden tijd (ok, hier en daar kan je het nog tegenkomen). Wordt al heel lang - net als bij auto's - gemeten op de uitgaande as.

Snelheidsverschil is normaal, tot 8 km/u, maar zeker geen 20km/u. Wellicht, zoals al velen aangaven, is je tandwielverhouding niet origineel.

Bij mijn GSXF van 1998 (ok, analoge naald, maar wél elektronisch gemeten), heb ik een verschil van maar 4km/u bij 50, en 7km/u bij 120, en alles is origineel. Hoe je het beste kan nakijken of hij "juist" telt of niet, is door je dagteller te nullen bij een km-paaltje, en na 10km nog eens nakijken. Bij mijn GSXF had ik 45km nodig om op mijn dagteller 100m teveel te kunnen zien. Het lichte snelheidsverschil (te hoog) wordt bewust ingelegd door de fabricanten.

Nogmaals, zoals al aangehaald, indien je tandwielverhouding is aangepast, een speedohealer is het juiste gerief om een "tegenreductie" te creëren.

En om even terug te komen op die opmerking dat je verbruik stijgt door een speedohealer, dat klopt ... want je legt plots "minder" km's af met dezelfde hoeveelheid vloeibaar goud, een (minder leuke) illusie dus :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan