vraagje koelvloeistof

yamahar61999

Rookie
7 apr 2009
3
0
Hey,

Ik ben pas net aangemeld, maar dat is voornamelijk omdat ik een vraag heb. Ik heb sinds dit weekend een yamaha R6 uit 1999. Vanmorgen op de hoofdweg ging alles goed, maar in de stad liep ineens de temperatuur van het motor blok omhoog en bij het parkeren zag ik een streep vloeistof achter me aan en dat druppelde nog even vrolijk door onder de motor. Het koelvloeistof tankje was bijna leeg, dus vermoed ik dat het ergens een lekkage is van de koelvloeistof. Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien zit ik er helemaal naast???

Groetjes :] !
 
Nou ja, als je constateert dat het tankje vrijwel leeg is, heb je meteen de oorzaak te pakken.
Misschien heb je geluk en is het een slangetje dat losgeschoten is...
Anders moet je echt op zoek naar een lek.

Niet verder rijden in elk geval.

En welkom natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
oververhit, dan gooitie er het eea uit.

kvs bijvullen
doetie het zo nog een keer dan zouhet (worst-kaas-scenario:) je koppakking kunnen zijn of je cilinderwand.
Waarschijnlijk gewoon bakje leeg omdattie te heet werd
 
Hey hoi,

dit is het voorstelgedeelte van MF ;)
dus stel je ff voor...

dit zijn vragen voor hier: Techniek, vragen en antwoorden



maaruh:

full



:W
 
Hey,

Ik ben pas net aangemeld, maar dat is voornamelijk omdat ik een vraag heb. Ik heb sinds dit weekend een yamaha R6 uit 1999. Vanmorgen op de hoofdweg ging alles goed, maar in de stad liep ineens de temperatuur van het motor blok omhoog en bij het parkeren zag ik een streep vloeistof achter me aan en dat druppelde nog even vrolijk door onder de motor. Het koelvloeistof tankje was bijna leeg, dus vermoed ik dat het ergens een lekkage is van de koelvloeistof. Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien zit ik er helemaal naast???

Groetjes :] !


Oef dat klinkt niet lekker.
Heb je de motor van een dealer of particulier.???
Ik heb het idee dat er iets goed fout zit met deze motor.
De buiten temp. zijn nog niet zodanig dat de motoren in koelings problemen komen.

Lekke kop pakking.
Lekke cylinderbus
Verstopte radiateur uit of inwendig.
Pomp die niet funktioneerd.
Etc Etc. Etc...

Dealer ??? Heel snel terug brengen voor garantie.

Particulier???

Oef dan ben je het haasje. Want ik denk dat je een miskoop hebt.
De vorige eigenaar er op aanspreken (verborgen gebrek)
Hij heeft dit geweten, weet ook de kosten, en dacht, verkopen dat ding.

Het verzwijgen van gebreken bij de verkoop is strafbaar/verboden/oneerbaar en de rechter maakt zo'n koop vaak ongedaan.

Dit is een lastig trajekt. (bewijslast)
Probeer met de vorige eigenaar tot een compromis te komen.

Breng zo snel mogelijk de motor naar een goede motorzaak voor een expertise.
Dan hoef je em nog niet te laten repareren, maar je weet wel de oorzaak en kosten.
Daarmee kun je de vorige eigenaar op aanspreken.
En is ook acceptabel bewijslast ingeval je de rechter opzoekt.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Kom net zelf thuis, lekkage koelvloeistof uit m`n overloopslang van m`n VT700 :X .
Hoorde de luchtbellen circuleren in het systeem, bij nader onderzoek bleek het bij de radiator dop vandaan te komen.
Zag constant groene vloeistof naar beneden sijpelen , na verwijderen van wat kapjes en de tank omhoog getild te hebben ,eerst de vloeistof weer bijgevuld . wat bleek het slangetje naar m`n expansievat was lek :P gelukkig geen koppakking oid. Stukkie afgeknipt en opnieuw gemonteerd , motor gestart en de boel ontlucht . Na een ritje
tot het niveau afgevuld en klaar ! :}

Vaak eerst goed kijken waar en wat er zich afspeelt kom je al een heel end.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Ik ben pas net aangemeld, maar dat is voornamelijk omdat ik een vraag heb. Ik heb sinds dit weekend een yamaha R6 uit 1999. Vanmorgen op de hoofdweg ging alles goed, maar in de stad liep ineens de temperatuur van het motor blok omhoog en bij het parkeren zag ik een streep vloeistof achter me aan en dat druppelde nog even vrolijk door onder de motor. Het koelvloeistof tankje was bijna leeg, dus vermoed ik dat het ergens een lekkage is van de koelvloeistof. Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien zit ik er helemaal naast???

Groetjes :] !

Ik weet niet of je het tankje bedoelt wat links van je zit als je op de motor zit? Maar die hoort leeg te zijn! Klinkt heel raar omdat er min en max opstaat. Maar het is een expansievaatje. Alles wat je daarin gooit komt er even hard uit ( Ervaring R6 2001 )

Wat was de temperatuur van de motor? Bij 105 graden moet de ventilator aanslaan. Was het lager hoef je je geen zorgen te maken. Bij mijn R6 hetzelfde geval. Gevalletje minder koelwind --> meer warmte. :)
 
Ik weet niet of je het tankje bedoelt wat links van je zit als je op de motor zit? Maar die hoort leeg te zijn! Klinkt heel raar omdat er min en max opstaat. Maar het is een expansievaatje. Alles wat je daarin gooit komt er even hard uit ( Ervaring R6 2001 )

Wat was de temperatuur van de motor? Bij 105 graden moet de ventilator aanslaan. Was het lager hoef je je geen zorgen te maken. Bij mijn R6 hetzelfde geval. Gevalletje minder koelwind --> meer warmte. :)

dat vaatje hoort dus niet leeg te zijn.
als hij wel leeg is bij koude motor, is er kans dat er lucht in het koelsysteem komt.
dat de min en max tekens niet altijd kloppen, klopt wel.
bij warme motor moet er zeker wat te zien zijn.
 
Hey

Inderdaad, helemaal nog niet voorgesteld, slordig van me. Bij deze dan. Ik ben een fanatieke motorrijdster uit Rotterdam. Heb net 2 jaar mijn rijbewijs en ben begonnen met een Yamaha diversion uit 1993. Nu net dus overgestapt op een Yamaha R6 uit 1999, waar ik hoop nog lang plezier van te hebben.
Ik ben inmiddels achter het probleem: na alles nagelopen te hebben, niets wezenlijks kunnen vinden, maar waarschijnlijk zat er te veel koelvloeistof in, dus bij het rijden in de stad gooide de radiator er vloeistof uit en dat gaf het voornaamste probleem.
In ieder geval iedereen hartelijk dank voor het reageren en meedenken!!!

Groetjes!:]
 
je hebt je tankje toch niet tot max. bijgevuld?
want zodra hij weer warm wordt gooit hij het er opnieuw uit ;)
er moet gewoon een bodempje in het expansie tankje zitten.. dus iets boven minimum is voldoende.

trouwens.. heb je nog knappe foto's van je r6 8-)
 
vul je expansie vaatje bij als je motor koud is tot max, controleer of je radiateur ook helemaal gevuld is. Ga rijden tot je motor op bedrijfstemp is en laat hem daarna stationair draaien tot de fan aanslaat. Slaat deze niet aan kan je fan of fan switch defect zijn, beide zijn na te meten of uit te sluiten. Werkt je koelpomp?
Succes

Kom je er niet uit, ben je welkom en wil ik wel meekijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan