Brammo is goed bezig!

kingcharles1666

Die hard MF'er
17 aug 2009
349
1
Afgelopen woensdag kondigde Brammo aan een elektrische motor op de markt te gaan brengen met 6 versnellingen.
De eerste toepassing worden cross motoren maar de al eerder aangekondigde Empulse krijgt waarschijnlijk ook versnellingen.
Dit heb ik tenminste begrepen uit de e-mail die alle pre-order klanten hebben ontvangen.
Met een range van 160KM en versnellingen worden het wel hele serieuze fietsen hoor.

Filmpje van de cross motor die morgen de strijd aangaat in de PLAY BIKES CLASS tijdens het MiniMoto SX event in Las Vegas

De ontwikkelingen gaan heel snel opeens
 
Afgelopen woensdag kondigde Brammo aan een elektrische motor op de markt te gaan brengen met 6 versnellingen.
De eerste toepassing worden cross motoren maar de al eerder aangekondigde Empulse krijgt waarschijnlijk ook versnellingen.
Dit heb ik tenminste begrepen uit de e-mail die alle pre-order klanten hebben ontvangen.
Met een range van 160KM en versnellingen worden het wel hele serieuze fietsen hoor.

Filmpje van de cross motor die morgen de strijd aangaat in de PLAY BIKES CLASS tijdens het MiniMoto SX event in Las Vegas

De ontwikkelingen gaan heel snel opeens


meest zielige wheely in het begin _O-

160km rijden en hoelang moet ie daarna laden?

Geloof wel dat het wat gaat worden met elektrische voertuigen, maar we zijn er nog lang niet :N
 
Range van 160 km en dat vind jij serieus??
Hoe lang duurt het bij tanken van dat ding?

Tja met de range van 45KM die ik nu heb op m'n Vectrix ben ik al heel blij met 4x zo ver natuurlijk...
Laden doe je 's nachts of tijdens de werkdag (of beide als je ver van je werk woont) dan heb je altijd een volle accu.
 
Tja met de range van 45KM die ik nu heb op m'n Vectrix ben ik al heel blij met 4x zo ver natuurlijk...
Laden doe je 's nachts of tijdens de werkdag (of beide als je ver van je werk woont) dan heb je altijd een volle accu.
Mjah, vanuit die optiek, ideaal voor korte afstandjes, beetje ww verkeer... Maar dan houdt het wel op? Vinnut maar een duur geintje daarvoor, ben liever flexibeler.

En dan is er nog de vraag hoe lang die accu's echt mee gaan voor ze aanzienlijk verslechteren.
Enige systeem tot nu toe wat ik gezien heb en wat me serieus lijkt is het systeem van Motocysz waarbij de accupacks zelf ook uitwisselbaar zijn:

motoczysz-e1pc-ttzero.jpg
 
Mjah, vanuit die optiek, ideaal voor korte afstandjes, beetje ww verkeer... Maar dan houdt het wel op? Vinnut maar een duur geintje daarvoor, ben liever flexibeler.

En dan is er nog de vraag hoe lang die accu's echt mee gaan voor ze aanzienlijk verslechteren.
Enige systeem tot nu toe wat ik gezien heb en wat me serieus lijkt is het systeem van Motocysz waarbij de accupacks zelf ook uitwisselbaar zijn:

[afbeelding]

Die Empulse met 160km range moet in Nederland 15.000 euries gaan kosten.

1000 laadcycli is geen probleem meer tegenwoordig dus 1000x160km is 160.000km.
Zelfs al zou je maar 100.000 km er mee halen dan heb je qua prijs per kilometer al een accupack mee verdiend denk ik.

Mijn Vectrix accu's moeten 40.000 km meegaan en ik kan van de besparing aan benzine een nieuw accupack kopen. Met dat nieuwe pack kan ik dan ook meteen 2x zo ver want ze hebben verbeterde accu's (niet origineel Vectrix trouwens maar een Australische retrofit kit)

Uitwisselbare accu's zie ik niet zo zitten, accu's zijn erg kostbaar, daar leg je niet even een 2e pack van in de schuur voor die enkele keer dat je snel weer wilt rijden. En zo'n pack kun je toch niet meenemen om onderweg te wisselen (tenzij je een volgauto hebt natuurlijk)
 
Gaaf dingetje, maar die prijs he..... die accu's moeten het wel kunnen, maar in de praktijk is het vaak toch minder. Of gaan ze net stuk buiten de garantieperiode. 160km is best aardig, maar dan voor woon-werk.

Alleen ik wil geluid hebben... loud pipes save lifes. Eigenlijk zou je gewoon motorgeluid moeten opnemen en dat koppelen aan hoe ver je je gas opendraait icm snelheid ofzo..
 
Gaaf dingetje, maar die prijs he..... die accu's moeten het wel kunnen, maar in de praktijk is het vaak toch minder. Of gaan ze net stuk buiten de garantieperiode. 160km is best aardig, maar dan voor woon-werk.

Alleen ik wil geluid hebben... loud pipes save lifes. Eigenlijk zou je gewoon motorgeluid moeten opnemen en dat koppelen aan hoe ver je je gas opendraait icm snelheid ofzo..


Dat zou wel echt heel zielig zijn, nog zieliger dan die sjonnies die een container onder hun golfje schroeven zodat het ergens op lijkt :P

Maar idd, de benzine is niet het enige dat je opgeeft, je geeft ook een mooi stukje techniek en geluid op.
Mocht het ding in 10 minuten te laden zijn lijkt t me wel wat, als er meer oplaadpunten komen. Verder vind ik de uitspraak dat je met de prijs per km genoeg geld bespaart om een nieuwe accu te kopen niet echt logisch, elektrisch rijd je toch omdat het geodkoper is en niet om uiteindelijk nog even duur uit te zijn. Dan kun je beter een verbrandingsmotor blijven rijden.
 
Voor WW verkeer idd best een leuke keus voor sommigen. Voor mij zeer zeker niet. Motorrijden is voor mij een stukje emotie, ik wil mijn motor horen werken, mijn uitlaat horen brullen van genot.

Ik denk dat dat vooral een grote drempel voor velen is om uberhaupt op accu's te gaan rijden. Het lijkt mij dat je gewoon een groot stuk motorgevoel met inleveren...
 
Dat zou wel echt heel zielig zijn, nog zieliger dan die sjonnies die een container onder hun golfje schroeven zodat het ergens op lijkt :P

Maar idd, de benzine is niet het enige dat je opgeeft, je geeft ook een mooi stukje techniek en geluid op.
Mocht het ding in 10 minuten te laden zijn lijkt t me wel wat, als er meer oplaadpunten komen. Verder vind ik de uitspraak dat je met de prijs per km genoeg geld bespaart om een nieuwe accu te kopen niet echt logisch, elektrisch rijd je toch omdat het geodkoper is en niet om uiteindelijk nog even duur uit te zijn. Dan kun je beter een verbrandingsmotor blijven rijden.

Je vergeet het milieu O-)
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wel echt heel zielig zijn, nog zieliger dan die sjonnies die een container onder hun golfje schroeven zodat het ergens op lijkt :P

Maar idd, de benzine is niet het enige dat je opgeeft, je geeft ook een mooi stukje techniek en geluid op.
Mocht het ding in 10 minuten te laden zijn lijkt t me wel wat, als er meer oplaadpunten komen. Verder vind ik de uitspraak dat je met de prijs per km genoeg geld bespaart om een nieuwe accu te kopen niet echt logisch, elektrisch rijd je toch omdat het geodkoper is en niet om uiteindelijk nog even duur uit te zijn. Dan kun je beter een verbrandingsmotor blijven rijden.

Dat is nu net het probleem dat de elektrische voertuigen niet doorbreken.
Iedereen vindt dat het goedkoper zou moeten zijn, en niemand vindt dat het beter is voor het milieu.

Let op: Ik ben niet zo'n milieuactivist :) Maar met mijn 25 lentes besef ik wel dat ik nog de overstap zal moeten maken naar een elektrische motor. Dat kan over 10, 20 of 30 jaar zijn. Tot zolang het te betalen is lekker benzinemotor rijden :]
 
Voor WW verkeer idd best een leuke keus voor sommigen. Voor mij zeer zeker niet. Motorrijden is voor mij een stukje emotie, ik wil mijn motor horen werken, mijn uitlaat horen brullen van genot.

Ik denk dat dat vooral een grote drempel voor velen is om uberhaupt op accu's te gaan rijden. Het lijkt mij dat je gewoon een groot stuk motorgevoel met inleveren...
mwah, aan de andere kant is de vermogenskromme van een electromotor over het algemeen mooier dan van een benzine motor, je hebt over het hele gebied maximaal koppel, van het geld wat je uitgeeft om die lelijke standaard uitlaten te vervangen kan je jezelf een paar keer flink klem zuipen, je bent van die idiote benzine prijzen af, tja, alleen die laadtijden he, voor de rest zou ik er zelf geen problemen mee hebben om electrisch te rijden.
 
Range van 160 km en dat vind jij serieus??
Hoe lang duurt het bij tanken van dat ding?
da's meer dan de gemiddelde crosser/SM, dus ja
mijn XR doet zo'n 100-120km op een tank (7ltr tot reserve)

ik heb begrepen dat het accupack met een uur weer volgeladen is, dus dat valt op zich nog wel mee.
Je moet wel een (binnen)stalling met stopcontact hebben naar mijn bescheiden mening
want het heeft niet het gemak van 5minuten tanken zoals je met benzine hebt
aan de andere kant zijn er wel meer stopcontacten dan benzinepompen
 
Mocht het ding in 10 minuten te laden zijn lijkt t me wel wat, als er meer oplaadpunten komen.

Wil je een accu waarmee je een redelijk aantal kilometers af kan leggen opladen in 10 minuten heb je flinke kabels nodig. Dit heeft namelijk een gigantisch hoge stroom nodig op ons huidige 230V netwerkje. (honderden amperes.. :z )
 
Tja je kunt niet verwachten dat ze opeens een elektrische motor op de markt zetten met een actieradius van 300 km en een laadtijd van een uurtje.
Ik ben al heel blij dat deze ontwikkeling de laatste tijd erg snel gaat en er pioniers zijn die deze "concepten" kopen.
Nog een paar jaar en dan heb je wellicht echte mooie voertuigen voor een leuke prijs.
 
Voor WW verkeer idd best een leuke keus voor sommigen. Voor mij zeer zeker niet. Motorrijden is voor mij een stukje emotie, ik wil mijn motor horen werken, mijn uitlaat horen brullen van genot.

Ik denk dat dat vooral een grote drempel voor velen is om uberhaupt op accu's te gaan rijden. Het lijkt mij dat je gewoon een groot stuk motorgevoel met inleveren...

Er zit genoeg techniek op hoor, en daarmee zijn ook nog eens hele leuke nieuwe zaken te bereiken. Kijk maar eens wat Chip Yates allemaal heeft ontwikkeld voor zijn komende poging om Pikes Peak te gaan beklimmen: GPS gestuurde koppel begrenzing, anti wheely software. En ik denk dat er nog wel meer te verzinnen valt.

Een elektromotor kan ook sexy zijn, alleen het geluid ben je kwijt inderdaad. Ik ben daar na 1,5 Vectrix rijden eigenlijk wel blij om.

Tuurlijk geniet ik ook van een mooie brul af en toe maar die laat ik dan aan anderen over om te produceren :)
 
Je vergeet het milieu O-)


Dat is een goede ja.

Die accus zijn zeker weten slecht voor het milieu.

Als het opgeladen moet worden gaat de stekker in het stopcontact.
Waar komt die spanning/stroom vandaan... van de centrale.
Hoe blijft de centrale aan het werk... met de steenkolen tadaa.
Dus je verbrand geen benzine meer maar steenkolen.

Kom je meteen weer uit dat kernenrgie toch de oplossing is mochten wij elektrisch gaan rijden anders krijgen ze het nooit bijgebeend en is de uitstoot van de centrales te hoog.

Het positieve is dan wel zolang de accu goed vol is heb je een bult koppel over heel je bereik, maar dan heb je wel weer dikke accu's nodig (meer capaciteit) die dus nog zwaarder en slechter zijn voor het milieu.
 
Als het opgeladen moet worden gaat de stekker in het stopcontact.
Waar komt die spanning/stroom vandaan... van de centrale.
Hoe blijft de centrale aan het werk... met de steenkolen tadaa.
Dus je verbrand geen benzine meer maar steenkolen.

Kom je meteen weer uit dat kernenrgie toch de oplossing is mochten wij elektrisch gaan rijden anders krijgen ze het nooit bijgebeend en is de uitstoot van de centrales te hoog.
Wat denk je, zou het rendement van een kolencentrale hoger zijn dan het rendement van jouw motor of lager?
 
Terug
Bovenaan Onderaan