tik in het blok sv650

timsv650

Rookie
8 mei 2012
23
0
goeiedag iedereen,

Ik ben afgelopen zaterdag even 50 km wezen knallen op mijn suzuki sv650.
Ik had hiervoor even mijn olie ververst en dergelijke.
Eigenlijk een heerlijke rit gehad. Toen ik thuis kwam heb ik de motor uit gezet en even rustig laten afkoelen.
even laten wilde ik de motor de garage in rijden. dus ik start de motor en hoor een constante tik uit het blok komen. ik had het idee dat de tik er niet was tijdens het rijden.
enig idee wat dit zou kunnen zijn??

mvg,
Tim
 
Als er niks aan de buitenkant te zien is dan toch maar weer even starten.
- Waar komt het geluid vandaan?
- Alleen in z'n vrij of ook als je 'm in z'n versnelling zet?
- Maakt het uit of je de koppeling inknijpt?
- Wordt de tik een harde "nok" als je kort een dotje gas geeft?
En meer van dat soort vragen..

Een uitlaat die bij de aansluiting met de kop lekt kan ook klinken als een tik.
 
goeiedag iedereen,

Ik ben afgelopen zaterdag even 50 km wezen knallen op mijn suzuki sv650.
Ik had hiervoor even mijn olie ververst en dergelijke.
Eigenlijk een heerlijke rit gehad. Toen ik thuis kwam heb ik de motor uit gezet en even rustig laten afkoelen.
even laten wilde ik de motor de garage in rijden. dus ik start de motor en hoor een constante tik uit het blok komen. ik had het idee dat de tik er niet was tijdens het rijden.
enig idee wat dit zou kunnen zijn??

mvg,
Tim

Oud gebruikt middel: laat het blok lopen, doe het handvat van een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen het blok, op die manier kun je er vrij goed achter komen aan welke kant de tik zit (links, rechts, boven of onder)
 
Oud gebruikt middel: laat het blok lopen, doe het handvat van een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen het blok, op die manier kun je er vrij goed achter komen aan welke kant de tik zit (links, rechts, boven of onder)
Mwah, stethoscoop kost nieveel :+
en dan moet je het geluid nog maar herkennen.
 
nou heb nog even geluisterd vandaag. als ik hem start en dus ff stationair laat draaien dan hoor je best harde tikken. met het toerental mee. wanneer ik gas geef is al het getik weg. versnelling idem dito.

beetje vaag vind ik het. lijkt alsof wanneer die stationair loopt dat ie dan in eigenfrequentie komt en zo die tik krijgt...
 
Klinkt als een ratelende nokkenasketting, zeer goor geluid, heeft zover ik weet elke sv650.
Je kan kijken of je kettingspanner gangbaar is, zo ja lekker terug monteren en laten voor wat het is, de mijne had het vanaf 12.000km al, nu een halfjaar verder en met 20.500 nog weinig aan de hand.
 
De NAKS van een SV kan na verloop wel licht gaan ratelen, geen zorgen. Als de veer gebroken is heb je wel te maken een serieuze ratel die hard genoeg klinkt om te besluiten maar verder te gaan lopen.
 
Ja joh, sloop de bende meteen maar uit elkaar :N

Zo vaak gaan die bigends er niet uit, en als het gebeurd is er vaak een probleem met de olie (bv. peil) geweest.
Bij een rot bigend lager zou je juist hardere tikken horen bij kort gas geven, maar volgens TS gaat het geluid dan juist weg.

En voor je een blok uit elkaar trekt zijn er nog plenty testen te doen. Bv. 1 bougie eruit halen en starten (eerst voor dan achter). Mocht je echt het bigend lager verdenken zou ik ook eerst het oliefilter openknippen en controleren op metaalresten.

Uitlaatpakking of NAKS lijkt me voorlopig waarschijnlijker.
 
Ja joh, sloop de bende meteen maar uit elkaar :N

Zo vaak gaan die bigends er niet uit, en als het gebeurd is er vaak een probleem met de olie (bv. peil) geweest.
Bij een rot bigend lager zou je juist hardere tikken horen bij kort gas geven, maar volgens TS gaat het geluid dan juist weg.

En voor je een blok uit elkaar trekt zijn er nog plenty testen te doen. Bv. 1 bougie eruit halen en starten (eerst voor dan achter). Mocht je echt het bigend lager verdenken zou ik ook eerst het oliefilter openknippen en controleren op metaalresten.

Uitlaatpakking of NAKS lijkt me voorlopig waarschijnlijker.

Oliefilter openknippen?

Gewoon carterpan eraf schroeven, als daar een berg koperkleurige schilfers in liggen weet je genoeg. Die schilfers gaan niet door de zeef heen die voor de olieaanzuiging zit, dus ga je weinig zien aan je oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
Jij weet waar je over praat blijkt maar weer. Elke sv heeft een rammelende nokkenasketting, vooral te horen op stationair toerental. En toet ik opzoek ging naar de carterpan kon ik blijven zoeken, omdat een sv deze niet heeft....
 
Jij weet waar je over praat blijkt maar weer. Elke sv heeft een rammelende nokkenasketting, vooral te horen op stationair toerental. En toet ik opzoek ging naar de carterpan kon ik blijven zoeken, omdat een sv deze niet heeft....

Als een SV een verticaal splitsbaar carter heeft heeft deze waarschijnlijk geen los oliecarter nee, maar mijn specifieke kennis beperkt zich tot BMW en enkele Yamaha's/Honda's. In dat geval zou ik lekker oliedruk gaan meten.

Maar dat doet niets af aan het feit dat je bij een tweecilinder meteen vermogensverlies merkt als er een big-end uitligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan