3 weken terug reed ik van werk weg en hoorde ik al een ratelend geluid uit de motor wat klonk als een open koppeling. Ik vond het vreemd, maar dacht ik rij gewoon naar huis. Paar kilometer later op de snelweg verloor ik al het vermogen en kwam er veel rook uit de motor. Ik ben gelijk naar de vluchtstrook uitgeweken en ik heb de motor stil gezet. Een heel oliespoor achter mij en de olie en denk benzine kwamen uit het blok stromen. Anwb gebeld en die hebben mij met de motor thuis gebracht.
Dag er na mijn dealer, Biggelaar, gebeld en verhaal uitgelegd. Zij hebben vorige week mijn motor opgehaald. Afgelopen dinsdag door Biggelaar gebeld met de uitleg dat mogelijk de drijfstang los is geraakt en door de motor naar buiten is gekomen. Dit mag niet gebeuren met een straat fiets volgens Toine. De motor opnieuw opbouwen kost ongeveer 9000 euro waardoor de motor economisch total loss is. Gelukkig had Toine een andere optie, namelijk een tweedehands Diavel motor kopen en die dan inbouwen. De tweede hands motor is wel een twin spark en mijn diavel niet. Dus e.a. moet worden gecombineerd. Biggelaar is dan de juiste partij daarvoor, dus ik heb daar wel vertrouwen in. De kosten liggen lager, maar nog steeds een hoog bedrag. (3750 euries)
Dinsdagavond (6 november 2016) een klacht ingedient bij ducati via de website. Gisteren werd ik gebeld door Ducati uit Bologna. Legde ze mij uit dat een officiele dealer de motor moet zien zodat Ducati kan bepalen in hoeverre zij iets kunnen betekenen. Vervolgens Biggelaar gebeld en verhaal uitgelegd. De motor is via Ducati Zaltbommel (officieel ducati dealer) naar Biggelaar (ducati service punt) gekomen. Ducati Zaltbommel gebeld en zij gaan een case openen bij Ducati. Ducati Zaltbommel en Biggelaar staan in nauw contact, dus dat komt wel goed.
Waar ik benieuwd naar ben, zeker na de verhalen van Toine, is de afhandeling van uit Ducati. Zij kunnen het op allerlei zaken gooien om maar onder een betaling uit te komen.
De motor is 3 jaar oud en uit de garantie. Daarnaast heb ik 38.000 km gereden voor met name woon - werk verkeer. Ik heb er niet mee geraced. De motor heeft alle onderhoudsbeurten gehad bij Biggelaar. Bij 24.000 een Biggelaar grote beurt waardoor ik voor 24.000 km klaar zou zijn.
Ik heb mijn rechtsbijstand ook al ingeschakeld en een zaak aangemeld. Ik wacht de afhandeling van Ducati af, mocht daar niks uitkomen dan zet ik mijn rechtsbijstand er op.
Toine gaat zijn best doen en verwacht volgende week mijn motor klaar te hebben.
Het oude blok bewaard hij nog tot Ducati klaar is met hun onderzoek. Ik heb zelf de schade nog niet gezien. Toine gaat een schade rapport met foto's opmaken voor de rechtbijstand indien dat nodig mocht zijn.
Wat interessant commentaar op facebook:
---- facebook commentaar ----
helaas komt dit vaker voor maar je hoort het niet altijd omdat veel buiten garantie tijd gebeurd en omdat in de garantie periode de dealers het niet uit mogen dragen.. heeft totaal niets te maken met de manier van rijden is eerder verkeerde materiaal keuze denk ik
Nu zie ik dat de daelers naar de pijpen van de Ducati moet handelen. Maar ook de clubs bij Ducati BE mag zoiets zelfs niet op het forum. Anders verliezen ze hun DOC lidmaatschap. Eindelijk een daeler die dit naar buiten brengt hier heb ik dus respekt voor
Geen official dealer (meer!!) o,a, door bovenstaand! Wel 48 jaar lang geweest,en al 50 jaar specialist in een prachtig merk met helaas de nodige schoonheidsfoutjes,zowel in techniek als beleid!!
---- facebook commentaar ----
Ik hou de progressie hier wel bij.
(Als dealer namen een issue zijn, dan haal ik ze wel weg)
*Edit 9 december, foto links toegevoegd met dank aan e-mille
Net contact gehad met Ducati Zaltbommel. De technische man bij Ducati wilt alle onderhoudsfacturen en de kapotte motor moet naar Ducati Zaltbommel. Aangegeven dat Ducati Zaltbommel contact kan opnemen met Biggelaar aangezien zij de onderhoudsfacturen en de kapotte motor in bezit hebben.
* Update 14 december 2016
Biggelaar had mij gebeld en mijn diavel is klaar. Wordt vrijdag afgeleverd met de bezorgservice. (Positief)
Een mail gehad van Ducati Zaltbommel. Dan maar de rechtsbijstand er op, want na 3 jaar een motor total loss kan niet.
Aangezien het onderhoud door een niet officiële Ducati dealer uitgevoerd is ,zal Ducati geen garantie verlenen.
De eerste eis vanuit Ducati is namelijk dat het onderhoud door een officiële Ducati dealer uitgevoerd is.
Tevens is de manier waarop Biggelaar het onderhoud uitvoert is niet conform de voorschriften van Ducati.
Het heeft helaas geen zin om contact met Toine van Biggelaar op te nemen.
Net mijn rechtsbijstand gesproken. Aangezien ik de motor zakelijk heb gekocht, heb ik niet dezelfde rechten als een consument. Lees ik heb zakelijk minder rechten dan een consument.
In dit geval houdt het op bij de garantie vanuit Ducati. De garantie is verlopen, dus ik kan daar niet op terugvallen. Als er letsel was geweest, had ik Ducati dan wel weer aan kunnen klagen.
Als consument is de dealer het eerste aanspreekpunt. Dus dan klopt de opmerking in dit topic dat Biggelaar eerste aanspreekpunt is. Dat had de rechtsbijstand mij net verteld.
Zakelijk moet ik nu aan gaan tonen dat het euvel 3 jaar terug al bestond. Dat kost behoorlijk aan onderzoekskosten en daarnaast is de slagingskans minimaal. Dus de moeite niet met nog meer kosten.
Volgende aankoop dan maar particulier.
*Update 1 januari 2017, reddit aangemaakt
Laatste optie is nog een advocaat benaderen om te bespreken wat de opties om dit via een rechtzaak aan te vechten.
Laatst bewerkt: