Diavel Strada 2013 total loss

2d0

MF veteraan
16 apr 2007
1.379
2
Europa
full

3 weken terug reed ik van werk weg en hoorde ik al een ratelend geluid uit de motor wat klonk als een open koppeling. Ik vond het vreemd, maar dacht ik rij gewoon naar huis. Paar kilometer later op de snelweg verloor ik al het vermogen en kwam er veel rook uit de motor. Ik ben gelijk naar de vluchtstrook uitgeweken en ik heb de motor stil gezet. Een heel oliespoor achter mij en de olie en denk benzine kwamen uit het blok stromen. Anwb gebeld en die hebben mij met de motor thuis gebracht.

Dag er na mijn dealer, Biggelaar, gebeld en verhaal uitgelegd. Zij hebben vorige week mijn motor opgehaald. Afgelopen dinsdag door Biggelaar gebeld met de uitleg dat mogelijk de drijfstang los is geraakt en door de motor naar buiten is gekomen. Dit mag niet gebeuren met een straat fiets volgens Toine. De motor opnieuw opbouwen kost ongeveer 9000 euro waardoor de motor economisch total loss is. Gelukkig had Toine een andere optie, namelijk een tweedehands Diavel motor kopen en die dan inbouwen. De tweede hands motor is wel een twin spark en mijn diavel niet. Dus e.a. moet worden gecombineerd. Biggelaar is dan de juiste partij daarvoor, dus ik heb daar wel vertrouwen in. De kosten liggen lager, maar nog steeds een hoog bedrag. (3750 euries)

Dinsdagavond (6 november 2016) een klacht ingedient bij ducati via de website. Gisteren werd ik gebeld door Ducati uit Bologna. Legde ze mij uit dat een officiele dealer de motor moet zien zodat Ducati kan bepalen in hoeverre zij iets kunnen betekenen. Vervolgens Biggelaar gebeld en verhaal uitgelegd. De motor is via Ducati Zaltbommel (officieel ducati dealer) naar Biggelaar (ducati service punt) gekomen. Ducati Zaltbommel gebeld en zij gaan een case openen bij Ducati. Ducati Zaltbommel en Biggelaar staan in nauw contact, dus dat komt wel goed.

Waar ik benieuwd naar ben, zeker na de verhalen van Toine, is de afhandeling van uit Ducati. Zij kunnen het op allerlei zaken gooien om maar onder een betaling uit te komen.

De motor is 3 jaar oud en uit de garantie. Daarnaast heb ik 38.000 km gereden voor met name woon - werk verkeer. Ik heb er niet mee geraced. De motor heeft alle onderhoudsbeurten gehad bij Biggelaar. Bij 24.000 een Biggelaar grote beurt waardoor ik voor 24.000 km klaar zou zijn.

Ik heb mijn rechtsbijstand ook al ingeschakeld en een zaak aangemeld. Ik wacht de afhandeling van Ducati af, mocht daar niks uitkomen dan zet ik mijn rechtsbijstand er op.

Toine gaat zijn best doen en verwacht volgende week mijn motor klaar te hebben. *O*
Het oude blok bewaard hij nog tot Ducati klaar is met hun onderzoek. Ik heb zelf de schade nog niet gezien. Toine gaat een schade rapport met foto's opmaken voor de rechtbijstand indien dat nodig mocht zijn.

Wat interessant commentaar op facebook:

---- facebook commentaar ----

helaas komt dit vaker voor maar je hoort het niet altijd omdat veel buiten garantie tijd gebeurd en omdat in de garantie periode de dealers het niet uit mogen dragen.. heeft totaal niets te maken met de manier van rijden is eerder verkeerde materiaal keuze denk ik

Nu zie ik dat de daelers naar de pijpen van de Ducati moet handelen. Maar ook de clubs bij Ducati BE mag zoiets zelfs niet op het forum. Anders verliezen ze hun DOC lidmaatschap. Eindelijk een daeler die dit naar buiten brengt hier heb ik dus respekt voor

Geen official dealer (meer!!) o,a, door bovenstaand! Wel 48 jaar lang geweest,en al 50 jaar specialist in een prachtig merk met helaas de nodige schoonheidsfoutjes,zowel in techniek als beleid!!

---- facebook commentaar ----

Ik hou de progressie hier wel bij.
(Als dealer namen een issue zijn, dan haal ik ze wel weg)

*Edit 9 december, foto links toegevoegd met dank aan e-mille

Net contact gehad met Ducati Zaltbommel. De technische man bij Ducati wilt alle onderhoudsfacturen en de kapotte motor moet naar Ducati Zaltbommel. Aangegeven dat Ducati Zaltbommel contact kan opnemen met Biggelaar aangezien zij de onderhoudsfacturen en de kapotte motor in bezit hebben.

* Update 14 december 2016
Biggelaar had mij gebeld en mijn diavel is klaar. Wordt vrijdag afgeleverd met de bezorgservice. (Positief)

Een mail gehad van Ducati Zaltbommel. Dan maar de rechtsbijstand er op, want na 3 jaar een motor total loss kan niet.

Aangezien het onderhoud door een niet officiële Ducati dealer uitgevoerd is ,zal Ducati geen garantie verlenen.
De eerste eis vanuit Ducati is namelijk dat het onderhoud door een officiële Ducati dealer uitgevoerd is.
Tevens is de manier waarop Biggelaar het onderhoud uitvoert is niet conform de voorschriften van Ducati.

Het heeft helaas geen zin om contact met Toine van Biggelaar op te nemen.


Net mijn rechtsbijstand gesproken. Aangezien ik de motor zakelijk heb gekocht, heb ik niet dezelfde rechten als een consument. Lees ik heb zakelijk minder rechten dan een consument.

In dit geval houdt het op bij de garantie vanuit Ducati. De garantie is verlopen, dus ik kan daar niet op terugvallen. Als er letsel was geweest, had ik Ducati dan wel weer aan kunnen klagen.

Als consument is de dealer het eerste aanspreekpunt. Dus dan klopt de opmerking in dit topic dat Biggelaar eerste aanspreekpunt is. Dat had de rechtsbijstand mij net verteld.

Zakelijk moet ik nu aan gaan tonen dat het euvel 3 jaar terug al bestond. Dat kost behoorlijk aan onderzoekskosten en daarnaast is de slagingskans minimaal. Dus de moeite niet met nog meer kosten.

Volgende aankoop dan maar particulier.

*Update 1 januari 2017, reddit aangemaakt
Laatste optie is nog een advocaat benaderen om te bespreken wat de opties om dit via een rechtzaak aan te vechten.

full
 
Laatst bewerkt:
Wat zonde! gelukkig kon je hem veilig tot stilstand brengen! Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen

Mooie uitlaat had je erop ;)
 
Wouw, dat is klote.

Hoor je tegenwoordig niet vaak, dat een motor catastrofaal faalt binnen een paar jaar.

Het scheelt dat je alle beurten bij een Ducati dealer hebt laten doen, dan kan Ducati dat balletje niet spelen.

Houd ons op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Bigendlager aan puin gelopen neem ik aan en dat kan een aantal oorzaken hebben, maar daar komen ze wel uit. Ik denk als eerste aan oliedruk of het gebrek daaraan, maar je verloor een hoop olie dus er moet olie genoeg zijn geweest in het blok.

Maar ik wil wel iedereen die dit leest adviseren om bij dergelijke geluiden niet verder te rijden, maar onmiddelijk te stoppen en de motor te laten ophalen.

Succes met de afwikkeling.
 
2 weken voor dit issue had de motor een kleine beurt gehad bij 36.000 km waarbij de olie en het oliefilter waren vervangen. Dus de oliedruk was het niet. Biggelaar gaf aan dat het de aandrijstang bevestiging geweest kan zijn, alleen is dat nu niet meer te herleiden door de enorme interne schade.
 
Dat is balen....

Trouwens hoe verhouden de kosten van het inbouwen van vervangend blok zich tegenover reparatie van huidig blok?

Ik gok dat een vervangend tweedehands blok maximaal 2k kan kosten.
 
Laatst bewerkt:
De totale kosten met coulance van Biggelaar voor de oplossing is 3750. Het blok geheel opnieuw opbouwen komt rond de 9000 uit.
 
In zo'n geval als dit zou ik nevernooit actie ondernemen nog voor de fabriek de mogelijkheid heeft gehad om het probleem op te lossen. Bij een eventuele schadevergoeding krijg je dan waarschijnlijk nooit terug wat de "workaround" gekost heeft, zeker wanneer niet hetzelfde type motorblok wordt ingebouwd.
Mocht Ducati wel over de brug komen, dan zou ik willen dat de fiets weer origineel is en dat willen ze dan denk ik zelf ook. Ik vermoed dat de claim die je gaat leggen voor de gemaakte kosten door Ducati zeker van de hand gewezen worden, ALS ze een regeling willen treffen, dan is dat denk ik niet de regeling die je nu verkiest.
 
Heftig zeg. Zou echt niet mogen gebeuren bij een motor van die leeftijd & km stand. Succes met de afhandeling.
 
Wouw, dat is klote.

Hoor je tegenwoordig niet vaak, dat een motor catastrofaal faalt binnen een paar jaar.

Het scheelt dat je alle beurten bij een Ducati dealer hebt laten doen, dan kan Ducati dat balletje niet spelen.

Houd ons op de hoogte!

Ondanks de zeer grote vakkundigheid m.b.t. Ducati motoren is Biggelaar al een aantal jaren geen officiële Ducati dealer meer. Het is dus juist de vraag (én erg interessant) of Ducati hier dat balletje gaat spelen... Succes gewenst voor TS!
 
Heftig zeg. Zou echt niet mogen gebeuren bij een motor van die leeftijd & km stand. Succes met de afhandeling.

Nee maar je zou ook niet door moeten blijven rijden met een dikke rammel in het blok...een lager vervangen of een compleet blok in puin draaien...

Maar evengoed wel zuur!
 
Ondanks de zeer grote vakkundigheid m.b.t. Ducati motoren is Biggelaar al een aantal jaren geen officiële Ducati dealer meer. Het is dus juist de vraag (én erg interessant) of Ducati hier dat balletje gaat spelen... Succes gewenst voor TS!
1 dealer heeft doorgestuurd
2 voor garantie maakt t niet meer uit wie wat heeft gedaan
 
2 weken voor dit issue had de motor een kleine beurt gehad bij 36.000 km waarbij de olie en het oliefilter waren vervangen. Dus de oliedruk was het niet. Biggelaar gaf aan dat het de aandrijstang bevestiging geweest kan zijn, alleen is dat nu niet meer te herleiden door de enorme interne schade.

Als Biggelaar het blok open heeft kan hij zien wat er is gebeurd. De lagerkap van de drijfstang zit vast met stalen bouten en zelfborgende moeren en hij kan zien of die moeren er nog op zitten. Als een bigendlager vastloopt breekt gewoonlijk de boel open en slaat de krukas alles aan flarden, maar dan zitten die moeren nog vast.

Laten die moeren los, dan hebben ze niet goed vast gezeten en de ravage is ongeveer hetzelfde, maar dan heb je het wel over een fabrieksfout.
 
Dus je hoort een geluid wat niet hoort, maar je blijft gewoon doorrijden?

Het had dus met een "sisser" af kunnen lopen, maar nu ligt je blok in puin..

Aangezien er maar een paar kilometer tussen de ratel en het totaal in puin lopen zat, zal dit sowieso een probleemgeval zijn geweest. Je gaat ook niet zomaar even je complete blok openhalen om te kijken wat het is. Als de dealer zou gaan luisteren was hij waarschijnlijk ook vastgelopen.
 
Aangezien er maar een paar kilometer tussen de ratel en het totaal in puin lopen zat, zal dit sowieso een probleemgeval zijn geweest. Je gaat ook niet zomaar even je complete blok openhalen om te kijken wat het is. Als de dealer zou gaan luisteren was hij waarschijnlijk ook vastgelopen.

Onzin.

Een paar kilometer belast draaien v.s. onbelast een snelle check is een wereld van verschil.

Dat het hoe dan ook een probleemgeval zou zijn geweest kan best, maar nogmaals: ik vervang liever een lager en wat pakkingen dan een compleet blok.
 
Keer iets gelijks gezien en toen zei de fabrikant; jammer de bammer en tot ziens. En ik denk dat Ducati hetzelfde gaat zeggen tegen jou.


Persoonlijk zou ik geen ander blok willen dan gewoon een origineel blok wat erin hoort. Dit met het oog op restwaarde met verkoop.

Sowieso bij rare geluiden altijd direct stoppen en stilzetten. Maar zal je gerust stellen ken er nog een aantal die gewoon doorgereden hebben met alle gevolgen van dien.

Succes ermee. ;)
 
Laatst bewerkt:
1 dealer heeft doorgestuurd
2 voor garantie maakt t niet meer uit wie wat heeft gedaan

1 volgens mij niet dit schadegeval maar is de door Biggelaar geleverde motor via Zaltbommel aangeleverd (althans zo lees ik het)
2 die moet je even toelichten...

Als de garantie verlopen is kun je wellicht een beroep doen op de coulance van de fabrikant maar volgens mij zul je je dan wel aan de onderhoudseisen (en intervallen) moeten houden die de fabrikant voorschrijft zo ook indien er nog wel sprake is van fabrieksgarantie
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf geen techneut. Daarnaast woon ik op meer dan 1.5 uur rijden van mijn dealer. Dus even na de dealer rijden zat er ook niet. Dan was ik waarschijnlijk ergens gestrand.

Alleen ophalen was nog een optie geweest. In ieder geval tot nu toe een dure les, als er een raar geluid is, volgende keer maar de motor laten staan.
 
In zo'n geval als dit zou ik nevernooit actie ondernemen nog voor de fabriek de mogelijkheid heeft gehad om het probleem op te lossen. Bij een eventuele schadevergoeding krijg je dan waarschijnlijk nooit terug wat de "workaround" gekost heeft, zeker wanneer niet hetzelfde type motorblok wordt ingebouwd.
Mocht Ducati wel over de brug komen, dan zou ik willen dat de fiets weer origineel is en dat willen ze dan denk ik zelf ook. Ik vermoed dat de claim die je gaat leggen voor de gemaakte kosten door Ducati zeker van de hand gewezen worden, ALS ze een regeling willen treffen, dan is dat denk ik niet de regeling die je nu verkiest.
:^

Vanwaar is er al gelijk aan het sleutelen gegaan voordat Ducati met een mogelijke oplossing komt?
 
Laatst bewerkt:
1 volgens mij niet dit schadegeval maar is de door Biggelaar geleverde motor via Zaltbommel aangeleverd (althans zo lees ik het)
2 die moet je even toelichten...

Als de garantie verlopen is kun je wellicht een beroep doen op de coulance van de fabrikant maar volgens mij zul je je dan wel aan de onderhoudseisen (en intervallen) moeten houden die de fabrikant voorschrijft zo ook indien er nog wel sprake is van fabrieksgarantie

1 klopt. Ik heb de tekst van mijn verhaal daarop aangepast. Ducati Zaltbommel kon om de reden dat Biggelaar aan mij had verkocht ook niet terugvinden in de eigen administratie. (Wat logisch is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan