'77 Honda cb750 supersport (turbo) makeover

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Omdat de Kawa turbo (Kawasaki z650 going turbo.) eigenlijk zo goed als klaar is, en daar alleen nog wat 'details' aan gedaan moeten worden, ben ik gestart aan een nieuw project..

Ben namelijk niet zo goed in het afronden van details.. :+ )

NIEUW PROJECT:

Plan is om op basis van mijn cb750 supersport een fatsoenlijk sturende en remmende fiets te maken. Wat betreft looks streef ik globaal het volgende na:

full

full

full


De kenmerkende onderdelen klassiek, maar in een modern jasje dus! :)

Daarnaast is een snel opspoelend 'klein turbotje' voor max. 10psi in combinatie met wellicht een turbo-in-4 uitlaatsysteem om de klassieke look te behouden ook niet verkeerd. 8-)
Geen intercoolers, externe wastegates, powercommanders, DFI etc. deze keer... gewoon een 'eenvoudig' turbo systeem. O-)
 
Laatst bewerkt:
Onderdeeltjes! Vork, achterbrug en voorwiel van een cbr900 fireblade. Achterwiel van een cbr600. Deze keer wil ik proberen om wat minder merken door elkaar te mixen, dan past het allemaal wat eenvoudiger..
imag0319l.jpg


imag0328q.jpg

Superbike kroonplaat. :)
imag0330u.jpg

Even passen..
imag0337kl.jpg

Best okay!
imag0340av.jpg

Achterwiel globaal op de juiste plek gezet...
imag0341jw.jpg
 
"volgmodus ...: AAN "

*O* *O*


Goed bezig vriend :}

full


inspiratie...

Edit: die brace kun je er af slijpen en er dan weer onder aan plakken.. ..= --> mooi!! Alleen de achtervork omdraaien werkt (helaas) niet...
 
Laatst bewerkt:
"volgmodus ...: AAN "

*O* *O*


Goed bezig vriend :}

[afbeelding]

inspiratie...

Edit: die brace kun je er af slijpen en er dan weer onder aan plakken.. ..= --> mooi!! Alleen de achtervork omdraaien werkt (helaas) niet...

Thanks! Mooi machientje!

Dat van die brace is exact het plan! Ik heb een alu tiggert dus ik hoef er niet zo lang op te wachten als jij toen... :+
 
Dat van die brace is exact het plan! Ik heb een alu tiggert dus ik hoef er niet zo lang op te wachten als jij toen... :+


thanks for the reminder.... B|

_O-


ik heb het overleefd zeg maar. ... succes met de bouw...ik was al bijna weer vergeten dat je die ohc had overigens... :W :W

laatste inpsiratie feuteau
;)



full
 
thanks for the reminder.... B|

_O-


ik heb het overleefd zeg maar. ... succes met de bouw...ik was al bijna weer vergeten dat je die ohc had overigens... :W :W

laatste inpsiratie feuteau
;)



[afbeelding]

Ik heb geprobeerd om hem STD te laten en er niets aan te gaan verbouwen..... maar de drang was te groot! Kon er nie meer tegen, en toen besloten om hem weg te doen of te verbouwen naar mijn zin te maken.. O-)
 
Laatst bewerkt:
Het vorkje zit erin.. Stelde eigenlijk niet zoveel voor deze keer!

Twee kroonplaten met ongeveer dezelfde balhoofdpennen. De CBR900 fireblade heeft blijkbaar dezelfde lagers als de CB750 supersport! Passing in de kroonplaat komt ook overeen, uitwisselen dus!
20121230163026.jpg

Aan de onderzijde zitten deze pennen vastgelast.. even losslijpen dus!
20121230195911.jpg


Mijn ouders waren jarenlang beeldend kunstenaar en hebben toevallig nog ergens een zware slingerpers staan waar ze vroeger wel eens iets mee hebben gemaakt.. werkt vrij goed.. ;)
20121231152511.jpg

20121231152519.jpg


Pennen eruit!
20121231152743.jpg


Pen er weer in en eventjes tiggen...
20121231161134.jpg


Lasje erop..
20121231162215.jpg


En klaar!
20121231165007.jpg


Naast de pen overpersen moet de stuurstop nog bijgeslepen worden... anders heb je geen stuuruitslag meer. Verder moet ik nog een bevestiging maken voor het contactslot en de tellers..
Geen moeilijke dingen dus!

De achterbrug is een ander verhaal... die is niet zo makkelijk te versmallen van 252mm naar 235mm met de huidige lagerconstructie. Zijdelings wordt de brug namelijk opgesloten doordat de brug aan de remzijde is uitgevoerd met twee kogellagers met een segering. Zo heb je niet van die doppen op de uiteinden nodig (waar ook geen plaats voor is), maar dat maakt het wel lastiger met versmallen. Wordt vervolgd.. :)
 
Laatst bewerkt:
Het enige echte stukje kunst wordt er nu mee geemaakt... :+ :} ;)
 
Laatst bewerkt:
Weer een klein beetje verder.. het is nu erg koud in de schuur, dus er gebeurd niet al te vele helaas.. B|

Voor een doosie saucijzen heb ik iemand van onze productieafdeling zover gekregen de achterbrug voor me aan te passen met een CNC bank, zodat deze met de originele lagerconstructie in het frame past.
Hiervoor moest de rechterkant van de brug 15mm afgefreesd worden, en het lagerhuisje (hier zitten twee kogellagers in, opgesloten mbv een circlip) 15mm dieper de brug in worden gefreesd.. De brug is nu netjes 235mm breed. :)

imag0408j.jpg


De brace moet er helaas vanaf, om plaats te maken voor de twinshockies.. :)
86041761006013902108519.jpg


No-brace
85976161011184234924819.jpg

brace! :)
84107761011425234900712.jpg


86006061011422568234321.jpg
 
Laatst bewerkt:
KSST WEG OMA! :(

ZO, de achterbrug is klaar en zit erin!....maar nu is de ketting wat te kort _O- ..
De ketting die erop ligt is net nieuw, dus zonde om een nieuwe te bestellen.

Heeft iemand nog een stukje liggen? (schakel of 10-15, zal het straks even exact natellen)


Beetje kotteren, frezen en draaien enzo... :z
ceau.jpg

xh6c.jpg

czjq.jpg

qw36.jpg

ihu9.jpg


Twin shock ophangpunten gemaakt... geschikt voor de oude rubber schokdempertjes..
26mx.jpg

ntb1.jpg

3om8.jpg

s9nu.jpg

9d94.jpg

9h9u.jpg

50an.jpg

0p8z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Stukje ketting wat ik nog nodig heb is DID 50vx oftewel 530 vx.
12 schakels is voldoende! Heeft er iemand nog een stukje?
 
Oprotteh oma!

Projectje is behoorlijk veranderd sinds mijn laatste update hier... ;-)

to7b.jpg

3ml2.jpg

0m2i.jpg

ralj.jpg

8usk.jpg

vd8y.jpg

n6m0.jpg

eq7k.jpg

ouw4.jpg

vfkb.jpg

on4z.jpg


-k2 tankje
-XJR shocks
-Blackbird achterbrug
-CBR900 achterwiel
-CV carbs
-TB19 turbo
;-)
 
Kon niet wennen aan de 'f1 supersport' look, en ik vind de 'house of rockers cb750' schitterend..
Klein beetje eigen stijl erbij (= turbo) en hij is helemaal naar mijn zin.. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan