Xenon op een R1100S

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.694
1.963
Ik heb mijn motor nu in de staat zoals ik hem mooi vind.
In verband met de zichtbaarheid in bijv. files ,het zicht des avonds en des nachts en een beetje de looks 0-) wil ik het volgende vragen:

Kan er op een R1100S uit 2004 (replica) ook een Xenon koplamp??

Bij Wunderlich hebben ze een set voor een GS,maar voor de S heb ik nog niets gevonden,weet iemand hoe of wat,moet ik bv ook andere reflector,electrische aanpassingen doen etc?
Er bestaan ook standaardsetjes voor auto ombouw weet ik van collega,s ,maar voor motoren?
En wat zullen ongeveer de kosten zijn en het werk om dit in te bouwen?

Reacties worden hihahartverwarmend toegejuicht :}
 
Misschien krijgen we staffel korting bij meerdere afnames ineens?
Nog meer liefhebbers?
Ik denk dat het er mooi uitziet en functioneel bewezen is,dus : tweesnijdend mes idee :}


Nu nog een adresje ;)
 
Er zijn conversiekits in de handel die het mogelijk maken om de H1, H4 of H7 koplamp van een xenon lichtbron te voorzien. En dan heb ik het niet over "met echt xenongas" gevulde gloeilampen ofzo, maar de echte gasontladingslamp.

Qua contructie hoeft aan het lamphuis niets te worden veranderd. Ja, misschien moet een gaatje of andere opening in de evt aanwezige rubber afdekkap worden gemaakt voor de extra draadjes. Meer niet. Electrisch moet wel e.e.a. worden aangepast, maar dat zit allemaal bij de kit inbegrepen en is plug-and-play. Reken wel op wat kastjes (meestal twee per lichtbron) die je in de kuip netjes moet zien weg te werken.

Overigens is het monteren van zo'n kit niet voor iedereen weggelegd: een xenonlamp heeft een ontsteekspanning van pakweg zo'n 20kV en heeft een bedrijfsspanning van zo rond de 80V. Serieus mee omgaan dus.

Is overigens wel een kostbaar grapje, maar dan heb je ook wat... ;)
 
Nou word ik nieuwsgierig en hebberig :9~

hoe zit dit pakketje in elkaar,hoe plaats ik dat en waar koop je dat?

Jij schijnt er e.e.a. vanaf te weten.

Graag meer info,plaatjes,schema,tje o.i.d., etc.
 
Tsja, heb er ook wel eens over nagedacht, echter een R1 heeft 2 lampen, dus 2 aansturingskasten zien weg te werken in je kuip.

Hum, heb nu 100 watt lampen, met blauw licht, dit zie je niet, want de lampen lijken juist zeer wit, echter als je in het donker rijdt merkt je het wel heeeel erg goed.
En 100 watt lampen schijnen ook een stukke verder.
Werd er zelfs een keer op aan gesproken door een wegenwachter die het erg mooi vond.
 
Tsja, heb er ook wel eens over nagedacht, echter een R1 heeft 2 lampen, dus 2 aansturingskasten zien weg te werken in je kuip.

Hum, heb nu 100 watt lampen, met blauw licht, dit zie je niet, want de lampen lijken juist zeer wit, echter als je in het donker rijdt merkt je het wel heeeel erg goed.
En 100 watt lampen schijnen ook een stukke verder.
Werd er zelfs een keer op aan gesproken door een wegenwachter die het erg mooi vond.
Moet je wel een lampunit hebben die de extra hitte kan afvoeren. Als dat niet het geval is, dan kan het je een nieuwe unit kosten.
 
Ik ben bezig (eigenlijk net klaar) om de koplamp van mijn Rockster om te bouwen naar Xenon.
Na wat huisvlijt zit alles en het werkt nog ook. ;) Nu nog afbouwen, maar dan moeten er eerst wat delen terugkomen van de spuiter. Als ik eraan denk zal ik vanavond ff een foto schieten van de koplampunit.
 
Moet je wel een lampunit hebben die de extra hitte kan afvoeren. Als dat niet het geval is, dan kan het je een nieuwe unit kosten.


je vergeet je lichtschakelaar als die niet via een relais gestuurd is, of dat relais en de aanvoerdraadjes die beetje onzettend heel erg veel warm kunnen worden daardoor.
 
Nou word ik nieuwsgierig en hebberig :9~

hoe zit dit pakketje in elkaar,hoe plaats ik dat en waar koop je dat?

Jij schijnt er e.e.a. vanaf te weten.

Graag meer info,plaatjes,schema,tje o.i.d., etc.
Ik ga niet zitten spammen op MF, maaruh... Google eens op de kreten xenon en conversiekit en kom tot de ontdekking dat daar al je vragen worden beantwoord ;)

By the way: in tegenstelling tot de MF-er hierboven die 2x 100W Halo's heeft geplaatst (en zich waarschijnlijk gaat afvragen waarom hij laadproblemen heeft/gaat krijgen, waar die spontane handvatverwarming van de rechter stuurhelft ineens vandaan komt :P en z'n plexiglas koplampdelen zo vroegtijdig vergelen :X ), hoef je je geen zorgen te maken over stroomverbruik, hittevorming of andere bijverschijnselen van xenonlampen. Op beduidend méér licht na dan. Want het opgenomen vermogen van een xenonlamp (ca 35W) is behoorlijk lager als die van een halogeen (55W). Een xenonlamp wordt ook bloedjeheet, toch is vanwege het hoge rendement de totale warmteproductie fors lager :) en de lichtopbrengst fors (ca 3x) hoger.
 
Ik weet ook wel wat zoeken is heren/dames.

Ik zoek alleen iets specifiek op mijn S gericht

Wacht dus nog steeds vol spanning de foto af van de omgebouwde rockster koplamp.

Ook andere opvallende lichtsoorten ideeen zijn meer dan welkom

Als ik er ook maar meer mee zie dan,dus niet geel licht uit een CV2 o.i.d. ;)
 
flips BlueVision geeft een zeer fel wit licht, lijkt bijkans xenon en is eenvoudig te koop voor H1, H4 en H7 peertjes.
Heeft ook geen nadelen, anders dan de hogere prijs t.o.v. een normale halogeenlamp.
Idd vaker gemeld in andere draadjes. Deze lampen (en ook van andere merken die beweren tot 30% meer licht te geven) zijn gevuld met een andere halogeen (overwegend xenon), maar hebben ook een dunner filament. Het dunnere filament gloeit feller, maar gaat ook sneller kapot. Zeker op motorfietsen als een twin-boxer waar alles lekker schudt en stampt.

Daarnaast heeft de bluevision lamp een blauw filter om daarmee gasontladingslamplookalike (3x woordwaarde!) te verworden. Filter = verminderde lichtopbrengst.

Ik heb jaren gereden met een gasontladingslamp op mijn vorige K1200LT en zal, als ik ff tijd heb, ook op mijn huidige LT worden gebouwd. Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met all-weather 70W, BlueVision, enz. lampen, maar sinds ik de gasontladingslamp erop had weet ik beter....
 
Idd vaker gemeld in andere draadjes. Deze lampen (en ook van andere merken die beweren tot 30% meer licht te geven) zijn gevuld met een andere halogeen (overwegend xenon), maar hebben ook een dunner filament. Het dunnere filament gloeit feller, maar gaat ook sneller kapot. Zeker op motorfietsen als een twin-boxer waar alles lekker schudt en stampt.
... :^ ...
Overigens maakt het weinig uit welk halogeen gas er in een gloeilamp wordt gebruikt. Maar de kreet Xenon scoort marketingtechnisch nogal aardig. Het gaat echter om de eigenschap dat de verdampte filament-deeltjes door de halogeenvulling eerder terugslaan op de filament zelf, ipv op het lampglas. Daarom zie je ook never oude zwartgeblakerde (zilverkleurige) halogeenlampen. Puur levensduur dus, want aan kleur of hogere lichtopbrengst heeft de halogeenvulling amper tot geen enkele bijdrage. Dat gaat pas een rol spelen als je het gas zelf als lichtbron gaat gebruiken (lichtboog, gasontlading) en niet als een soort conserveringsmiddel zoals in een halogeen gloeilamp.

Daarnaast heeft de bluevision lamp een blauw filter om daarmee gasontladingslamplookalike (3x woordwaarde!) te verworden. Filter = verminderde lichtopbrengst.
... :^ :^ ...

Ik heb jaren gereden met een gasontladingslamp op mijn vorige K1200LT en zal, als ik ff tijd heb, ook op mijn huidige LT worden gebouwd. Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met all-weather 70W, BlueVision, enz. lampen, maar sinds ik de gasontladingslamp erop had weet ik beter....
... :^ :^ :^ ...

:}
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even tussendoor naar huis geweest en heb gelijk van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een paar foto's te schieten.

Foto 1


full
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan