A-sociale motorrijders

Mutlitask

MF'er
19 mrt 2008
202
0
Oke, ik rijd nu ongeveer zo'n maand of wat motor en ik moet eerlijk zijn dat ik er absoluut geen spijt van heb tot nu toe want het is verdomd heerlijk. Ik kreeg nog steeds een raar gevoel in mijn buik als ik weer mag rijden en ik vind het heerlijk om volledig verregend thuis te komen na een (korte) rit op de motor...

Maar toch moet ik iets kwijt...

Het is me opgevallen dat er een aantal (gelukkig zijn het er niet zoveel) motorrijders zijn die met gevaar van eigen leven een aantal acties uithalen die ik echt onvoorstelbaar dom vind... en gewoonweg a-sociaal.

Zo ook vanmiddag toen ik naar huis toe reed... Ik reed op een twee-baans weg en er reeds een motor voor me die het blijkbaar nodig vond om zonder een seconde van overweging tussen de auto's door te knallen en voor de eerste auto langs te gaan staan. Zij het niet zo dat in deze betreffende situatie het maar 1-2 seconde had gescheeld en de eerste auto was al vertrokken en had misschien de motorrijder van mijn fiets af geknalt. Op dat soort momenten denk ik altijd: een beetje inschatten van de situatie is toch niet zo moeilijk...

Maar waarom zijn er nog zoveel motorrijders die met gevaar voor eigen leven "sneller" willen zijn?
 
Oke, ik rijd nu ongeveer zo'n maand of wat motor en ik moet eerlijk zijn dat ik er absoluut geen spijt van heb tot nu toe want het is verdomd heerlijk. Ik kreeg nog steeds een raar gevoel in mijn buik als ik weer mag rijden en ik vind het heerlijk om volledig verregend thuis te komen na een (korte) rit op de motor...

Maar toch moet ik iets kwijt...

Het is me opgevallen dat er een aantal (gelukkig zijn het er niet zoveel) motorrijders zijn die met gevaar van eigen leven een aantal acties uithalen die ik echt onvoorstelbaar dom vind... en gewoonweg a-sociaal.

Zo ook vanmiddag toen ik naar huis toe reed... Ik reed op een twee-baans weg en er reeds een motor voor me die het blijkbaar nodig vond om zonder een seconde van overweging tussen de auto's door te knallen en voor de eerste auto langs te gaan staan. Zij het niet zo dat in deze betreffende situatie het maar 1-2 seconde had gescheeld en de eerste auto was al vertrokken en had misschien de motorrijder van mijn fiets af geknalt. Op dat soort momenten denk ik altijd: een beetje inschatten van de situatie is toch niet zo moeilijk...

Maar waarom zijn er nog zoveel motorrijders die met gevaar voor eigen leven "sneller" willen zijn?
Als je bedoeld dat de motorrijder bij een stoplicht tussen de auto's door reed dan vind ik dat niet zo heel schokkend hoor? Als die auto eerder was gaan rijden had hij hem waarschijnlijk gewoon in de rij ertussen gegooid of even wat extra gas gegeven, zie het probleem niet zo.
 
Als je bedoeld dat de motorrijder bij een stoplicht tussen de auto's door reed dan vind ik dat niet zo heel schokkend hoor? Als die auto eerder was gaan rijden had hij hem waarschijnlijk gewoon in de rij ertussen gegooid of even wat extra gas gegeven, zie het probleem niet zo.

Motorrijden (en dus veel vermogen onder je benen hebben) is nog geen vrijbrief om onverantwoord en impulsief overal voor en tussen te knallen. Zo krijg je dus ongelukken en irriteer je autorijders extra hard. Ik vind dat je ten eerste moet denken aan je eigen lijfbehoud en ook rekening moet houden met de reputatie van motorrijders in het algemeen. Ik vind hard rijden op een 80 KM niet zo'n ramp in verhouding met te hard rijden in een 30km zone, het gaat om een stukje gezond verstand plus verantwoordelijkheid willen dragen.

En nee, vooraan kruipen bij het stoplicht is 1 van de vrijheden die motorrijden bied. Maar dit moet wel met respect en verantwoordelijkheid worden gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden (en dus veel vermogen onder je benen hebben) is nog geen vrijbrief om onverantwoord en impulsief overal voor en tussen te knallen. Zo krijg je dus ongelukken en irriteer je autorijders extra hard. Ik vind dat je ten eerste moet denken aan je eigen lijfbehoud en ook rekening moet houden met de reputatie van motorrijders in het algemeen. Ik vind hard rijden op een 80 KM niet zo'n ramp in verhouding met te hard rijden in een 30km zone, het gaat om een stukje gezond verstand plus verantwoordelijkheid willen dragen.

En nee, vooraan kruipen bij het stoplicht is 1 van de vrijheden die motorrijden bied. Maar dit moet wel met respect en verantwoordelijkheid worden gebruikt.

Kun je best allemaal vinden maar ga jij je nou maar eerst bewijzen en als je dat een paar jaar heb volgehouden mag je terugkomen.

De meeste newbies maken allemaal een klapper binnen de eerste 5 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Kun je best allemaal vinden maar ga jij je nou maar eerst bewijzen en als je dat een paar jaar heb volgehouden mag je terugkomen.

Wat moet ik dan bewijzen, dat ik blind ben voor gevaar en graag mezelf doodrijd? Soms, als ik weer een nieuwsbericht lees over een verongelukte motorrijder, dan denk ik snel dat het toch wel aan de motorrijder heeft gelegen. Veel motorrijders zijn gewoon blind voor het gevaar dat motorrijden met zich meebrengt. En ook een groot deel van de automobilisten snappen het niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom zijn er nog zoveel motorrijders die met gevaar voor eigen leven "sneller" willen zijn?

Sja, voor bepaalde mensen toch de kick van motorrijden, het rebelse etc.etc. Maar dat gaat ook wel op voor mensen die bijv. een Ferrari kopen. Die crashen ze ook nog wel eens, maar die zijn dan weer minder toegankelijk dan snelle motoren.
Als heel NL in sportwagens zou rijden dan zou het vast ook een puinbende zijn :P

Ik rij zelf erg defensief, vooral in druk verkeer of in de bbk. Af en toe laat ik me ook nog wel eens verleiden om te gassen, maar dat is dan meestal s'nachts op een zo goed als lege snelweg. Maar zelfs dat is geen garantie voor veiligheid natuurlijk.
 
wat maak je je druk?

vandaag de dag heeft bijna iedereen een motor dus der zitten ook zat mietjes tussen ;)
 
Af en toe laat ik me ook nog wel eens verleiden om te gassen, maar dat is dan meestal s'nachts op een zo goed als lege snelweg. Maar zelfs dat is geen garantie voor veiligheid natuurlijk.

Doorgassen is niet verkeerd, het is per slot een motor. Ik geef toe ik rijd ook vaak flink door. Maar ik hou wel rekening met het risico wat er op dat moment geld (weeromstandigheden, staat van de motor en de staat van de bestuurder).

En bijvoorbeeld 80 door een bocht knallen (waar je normaal met 80 amper controle in hebt) terwijl het vet regenachtig is, vind ik vrij link en dom.
 
Laatst bewerkt:
Wat moet ik dan bewijzen, dat ik blind ben voor gevaar en graag mezelf doodrijd? Soms, als ik weer een nieuwsbericht lees over een verongelukte motorrijder, dan denk ik snel dat het toch wel aan de motorrijder heeft gelegen. Veel motorrijders zijn gewoon blind voor het gevaar dat motorrijden met zich meebrengt. En ook een groot deel van de automobilisten snappen het niet helemaal.

Ik denk dat ie bedoelt; kom eens terug als je alles onder de knie hebt, en je rijstijl zich wat heeft gevormd ;)

Kans is groot dat je dan ook net ff wat vlotter rijdt, en vaker vooraan wilt staan ;)

'automobilsten snappen het niet helemaal' is zacht uitgedrukt, ongeacht mijn rijstijl tref ik op iedere rit in de spits minstens 1 automobilist die me totaal niet gezien heeft.
 
Laatst reed ik rechts 120-130.
Komt er een idioot op diezelfde baan langs me scheuren met 180-200...
Dat vond ik eigenlijk wel aso ja.
Schrok me de tering.
Jammer dat ik hem niet kon bijhouden anders had ik er wel wat van gezegd .
Hij raakte me stuur echt bijna scheelde niks.
 
Ik zit er eigenlijk niet meer zo mee.
Mensen in het verkeer zijn zo eigenwijs als de neten en na vele jaren denk ik nu gewoon dat sommige mensen nu eenmaal geen inzicht hebben en niets willen leren van anderen dus dan zoeken ze het maar uit ook.
 
Waarom zijn er motorrijders die van een mug een olifant maken. Kom op man, bemoei lekker met je eigen rijden.
 
Doorgassen is niet verkeerd, het is per slot een motor. Ik geef toe ik rijd ook vaak flink door. Maar ik hou wel rekening met het risico wat er op dat moment geld (weeromstandigheden, staat van de motor en de staat van de bestuurder).

Sja, ik denk dat iedereen het voor zichzelf inschat. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;)

Rekening houden met de risico's en anticiperen is voor mij ook een groot deel van motorrijden, je doet het met je koppie.
Maar dat gaat ook op voor autorijden bijv. Daar zitten ook echt genoeg debielen tussen, alleen als het daar foutgaat heb je nog een koekblik om je heen.
 
Je hebt absoluut gelijk: er zijn veel motorrijders die spelen met hun leven, en met dat van anderen. We hoeven maar de link op de voorpagina erbij te pakken: 160 binnen bebouwde kom. Toen het goede weer een tijdje terug doorbrak na een paar maanden wintergekwakkel, heb ik héél wat zomerrijders betrapt op hard en onverantwoord rijden. Onvoorspelbaar, te hard, teveel herrie, onverantwoord, whatever: ze zijn er.

Mááááááárrrr... Het is uit je verhaal moeilijk in te schatten of wat jij zag nou ook echt asociaal of gevaarlijk was. Als je zelf pas een maand rijdt, zullen er genoeg dingen zijn die anderen doen waar jij je nog niet aan waagt. Ik laat maar even in het midden of je zelf dan nog zo vers bent of dat de betreffende motorrijder gewoon echt verkeerd bezig was.

Wat dat betreft zijn motorrijders ook maar mensen en maken zij, net als koekblikmensen, niet altijd de meest verstandige beslissingen.

*stapt wijs van zijn moraalridderpaard
 
Motorrijden (en dus veel vermogen onder je benen hebben) is nog geen vrijbrief om onverantwoord en impulsief overal voor en tussen te knallen. Zo krijg je dus ongelukken en irriteer je autorijders extra hard. Ik vind dat je ten eerste moet denken aan je eigen lijfbehoud en ook rekening moet houden met de reputatie van motorrijders in het algemeen. Ik vind hard rijden op een 80 KM niet zo'n ramp in verhouding met te hard rijden in een 30km zone, het gaat om een stukje gezond verstand plus verantwoordelijkheid willen dragen.

En nee, vooraan kruipen bij het stoplicht is 1 van de vrijheden die motorrijden bied. Maar dit moet wel met respect en verantwoordelijkheid worden gebruikt.

Motorrijden geeft je nog geen vrijbrief om stom te gaan zwetsen op internet over dingen die je niet begrijpt. (Helaas is dat eigenlijk wel zo) :W Als je zo'n verhaal schrijft, neem dan voortaan alsjeblieft de moeite om op z'n minst je eigen tekst nog eens na te lezen, want ik begrijp nog steeds niet wat je nou precies hebt meegemaakt.

Het klinkt alsof je mij vanmiddag bij ongeveer elk stoplicht hebt zien rijden. Datgene wat je namelijk niet leert met rijles is dat je resoluut moet handelen. Dus als je ergens tussendoor kunt en dat ook wil doen, dan moet je dat doen en niet wachten en het vervolgens maar half doen.

Dus, de les van AadmanZ van vandaag:
Als je tussen de auto's door wil rijden bij een stoplicht: RIJ DAN DOOR EN GA VOOR DIE AUTO'S STAAN!!! |(
 
Waarom zijn er motorrijders die van een mug een olifant maken. Kom op man, bemoei lekker met je eigen rijden.

Het is geen muggenziften. Ik rijd ook weleens 20-30 km te hard. Maar je volledig onverantwoordelijk gedragen brengt motorrijders ontzettend schade toe en daar kan ik niet zo tegen omdat ik me altijd netjes en verantwoord gedrag om te voorkomen dat motorrijders (door mij) een slechte naam krijgen.
 
Het is geen muggenziften. Ik rijd ook weleens 20-30 km te hard. Maar je volledig onverantwoordelijk gedragen brengt motorrijders ontzettend schade toe en daar kan ik niet zo tegen omdat ik me altijd netjes en verantwoord gedrag om te voorkomen dat motorrijders (door mij) een slechte naam krijgen.
Het is wel muggenziften. In elke groeperingen (nee ik hou niet van hokjes maar ik weet even niet hoe ik het moet verwoorden) zijn er mensen die het voor de rest verpesten. SO WHAT. Leer er mee leven, en ga lekker je eigen gang. Misschien vind ik het wel associaal, dat jij in je t-shirt op het strand loopt!! LEVENS GEVAARLIJK!!! straks verbrand je jezelf nog!!!!!
 
Ik denk dat ie bedoelt; kom eens terug als je alles onder de knie hebt, en je rijstijl zich wat heeft gevormd ;)

Kans is groot dat je dan ook net ff wat vlotter rijdt, en vaker vooraan wilt staan ;)
:^

Deed het toen ik net m'n rijbewijs had (heb hem nog steeds niet erg lang) ook bijna nooit en nu bijna altijd. Ben ook duidelijk wel wat meer door gaan rijden, je leert je motor wat beter kennen en alles gaat wat soepeler/sneller.
Ik rijd ook weleens 20-30 km te hard.
Maniak!! :N
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ga mezelf ook even kort voorstellen en heb meteen een aantal vragen voor de mede MF'ers!

Ik ben dus Mutlitask (ja wist even geen andere username en er zit een typo in) en heb sinds December afgelopen jaar mijn motor-rijbewijs.

Onlangs ben ik de trotse eigenaar geworden van een Honda VF 400 F uit 1986. Ik heb bewust een oude motor gekocht met een redelijk licht vermogen omdat ik wil beginnen met een goedkope en lichte motor zodat ik nog rustig aan kan leren rijden. En heb ook de centen niet voor een nieuwere. :+ En ik wilde ook een motor die geschikt was voor stadgebruik en dat is deze absoluut. Heb nu al ruim 100 kilometer erop zitten met mijn Honda en ik vind het voor zo'n "veteraan" nog verdomd goed rijden!

Wat me wel meteen opviel is dat motorrijders een soort sekte zijn, hehe, ze groeten allemaal naar elkaar blijkbaar (wat ik al wist, maar bijna elke motorrijder houd zich er ook aan) en daar moet ik nog even aan wennen.

Ik vraag me trouwens nog iets af, hoe zit het met het voordringen bij stoplichten en files, afgezien van het feit dat het brutaal is, is het eigenlijk wel toegestaan met andere woorden kan een agent je daarvoor bekeuren?


Hey, maar hier had je nog niet door wat wel en niet asociaal is, jij leert snel zeg :W
 
er zijn "johnny's" op fietsen en moters, in auto's ...
en ze zijn echt niet de moeite om er topic aan te wijden ...
dit is ze te veel zichtbaarheid geven, waar ze net op kicken, "kijk papa, kijk dan toch papa ..."

waarom erger je je er zo aan?
:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan